Elänkö jossain kuplassa, jos en ole havainnut yhteiskuntaluokkia Suomessa?
Ihmettelen sitä, että Hesarissa on ollut viime vuosina usein juttua luokkanoususta ja Suomen yhteiskuntaluokista.
Olen syntynyt 70-luvulla pienellä paikkakunnalla ja nyt asun pääkaupunkiseudulla ja olen asiantuntijatyössä. Tuttavapiiriini kuuluu kaikenlaisia ihmisiä sairaseläkeläisistä ja tehdastyöläisistä yritysjohtajiin ja kulttuuri-ihmisiin, ja loppupelissä aika samanlaista elämää kaikki elävät. Kenelläkään ei ole mitään kartanoita, eikä palvelijoita. Kertokaa mulle esimerkkejä näistä luokkaeroista, joita en ole itse havainnut.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä kun Suomessa ihaillaan nykyään Yhdysvaltoja kaikessa, mutta luokkapuhe ei kelpaa.
Yhdysvalloissa puhutaan kaikkialla working classista ja middle classista koko ajan.
Olen asunut monta vuotta Usassa, ja ei puhuta. Tätä itse asiassa vältetään aika paljon, koska ei oikeasti haluta myöntää, miten hurjan voimakas luokkayhteiskunta Usa on. Suomessa puhutaan minusta rehellisemmin taustan vaikutuksesta koulutusmahdollisuuksiin, vaikka Suomessa yliopistoilla ei edes ole mitään legacy-oppilaita.
Höpö höpö. Kyllä ainakin amerikkalaisessa mediassa puhutaan. Luokkayhteiskunta USA toki on, kaikki yhteiskunnat ovat, eri tavoin. Intia etenkin, huh huh, se kastijärjestelmä.
Sitä voi lukea Suomessakin, you know.
Ehkä vauvapalsta ei ole se, missä kannattaa asiaa kysyä ja "opiskella". Täällä kommentoi vain tietty joukko ihmisiä, ja tällaiseen aloitukseen vielä pienempi joukko.
Lisäksi huomaa, asiaasi liittyen, että
1. Kaikilla ei ole varaa älylaitteeseen ja internettiin tai taitoa käyttää niitä, eivät siis lue kysymystäsi
2. Osa ei käytä somea ja nettipalveluja, ei omista tällaisia laajan datakeräyksen riskilaitteita omalla nimellään, koska on niin huipulla teknologia- ja turvallisuusalan osaamisessa, että ymmärtää pysyä erossa.
3. Ylempi korkeasti koulutettu väki lukee muuta informaatiota kuin tätä.
4. Globaalissa maailmassa viittaus kansallisvaltiotason "yhteiskuntaan" on naivi ja perustelematon lähtökohta.
5. Haloo, missä olit koronaepisodin ajan? Siihen osallistui koko planeetta ja jos väität, ettei viimeisen kolmen vuoden aikana ihmisten käyttäytymisestä, ohjaamisesta, toiminnasta ja ajattelusta kerättyä dataa juurikin ole käytetty ja käytetä nykyisten verkostojen ja erilaisten luokkien ja luokittelujen tutkimiseen, olet harvinaisen erikoinen "asiantuntija".
Oletkos ollut lakkiaisissa? Entäpä ammattikoulun valmistujaistilaisuudessa? Siinä oli kyllä itselle hyvin havainnollinen esimerkki.
Jälkimmäisessä ihmiset eivät edes vaivautuneet noudattamaan pyyntöä taputtaa vasta kaikille lopuksi, vaan mesottiin kuin lätkämatsissa. Myös juhlapukeutuminen oli hakusessa. Ihmisten habitus ja tunnelma ovat aivan erilaiset.
Lakkiaisissa on eniten ylempää keskiluokkaa, jonka juhlakäytös on hillittyä ja joille juhliin pukeutuminen on itsestään selvää. Ammattikoululaisia juhlivassa porukassa on paljon työväenluokkaa, jolle juhlat ovat syy mesota ja jolle juhlapukeutuminen on pellen hommaa.
Minulla itse asiassa ei ollut tällaista ennakkoasennetta, kun istahdin sinne kaupungin juhlasaliin, jossa olin useammat lakkiaiset istunut. Mutta lopuksi olin tullut siihen tulokseen, että täällä ammattikoululaisia juhlistamassa istuu osin eri kansanosa, jolla on eri kulttuuri kuin minulla.
Asun Helsingissä. Asuin ensiksi lähiössä työväenluokkaisella alueella, josta muutin kantakaupungin liepeille keskiluokkaiselle alueelle (tulojen mukaan tarkasteltuna). Eron huomaa kaikessa, jopa ihmisten ulkonäössä käytöksestä puhumattakaan. Ja mikä parasta, täällä soitellaan heti poliisi jos joku heiluu humalassa ja poliisi myös tulee ja vie mennessään. Lähiössä tällaista ei ollut, vaan riekkuminen sallittiin eikä kukaan jaksanut edes yrittää. Oli siellä kunnollisiakin duunareita ja paljon, mutta lieveilmiöitä näkyvissä ihan hirveästi. Myös ylipainoisia ihmisiä ja tupakoivia ihmisiä oli huomattavasti. Tällä nykyisellä alueella juuri kukaan ei tupakoi, eikä ylipainoisiakaan ole paljon. Jos on, hekin pukeutuvat siististi eikä kävele crocsit jalassa tupakka huulessa.
Kiitos ja anteeksi.
kaikki eivät vaan näe eroja, vaikka ne ovat silmien edessä. yleensä sokeimpia ovat hyväosaisimmat.
Minä olen ollut monissakin lakkiaisissa ja omatkin on ollut. Yhtään kutsua amiksen valmistujaisiin ei ole tullut koskaan
Vierailija kirjoitti:
Hankkiudu yliopistolle töihin, niin näet pian, mitä merkitsee urakehitykselle se, jos ainakin jompikumpi vanhemmista on professori tai on ollut sellainen tai jos tausta on perheessä, jossa isä on esimerkiksi tehdastyöläinen ja äiti siivooja tai kaupan kassa.
Tämä oli mielenkiintoinen kommentti, haluatko tarkentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä kun Suomessa ihaillaan nykyään Yhdysvaltoja kaikessa, mutta luokkapuhe ei kelpaa.
Yhdysvalloissa puhutaan kaikkialla working classista ja middle classista koko ajan.
Olen asunut monta vuotta Usassa, ja ei puhuta. Tätä itse asiassa vältetään aika paljon, koska ei oikeasti haluta myöntää, miten hurjan voimakas luokkayhteiskunta Usa on. Suomessa puhutaan minusta rehellisemmin taustan vaikutuksesta koulutusmahdollisuuksiin, vaikka Suomessa yliopistoilla ei edes ole mitään legacy-oppilaita.
Höpö höpö. Kyllä ainakin amerikkalaisessa mediassa puhutaan. Luokkayhteiskunta USA toki on, kaikki yhteiskunnat ovat, eri tavoin. Intia etenkin, huh huh, se kastijärjestelmä.
Sitä voi lukea Suomessakin, you know.
Mediassa puhutaan, jonkin verran, se on totta. Siis tässä tiedostavammassa WaPo/NYT- mediassa. Mutta jossain lounaskeskusteluissa tai kun puhutaan porukalla lasten college-paikoista, ei ikinä, vahingossakaan. Itse tunnen nimenomaan amerikkalaista eliittiä ja ylempää keskiluokkaa, ja he eivät todellakaan myönnä olevansa etuoikeutettuja. Mielestään tekevät paljon töitä. Se, että lapsen isomummo oli jo tohtori hyvästä yliopistosta, on vain sattumaa.
Tiedän kyllä että kuplassani ei oo kovin erilaisia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkiudu yliopistolle töihin, niin näet pian, mitä merkitsee urakehitykselle se, jos ainakin jompikumpi vanhemmista on professori tai on ollut sellainen tai jos tausta on perheessä, jossa isä on esimerkiksi tehdastyöläinen ja äiti siivooja tai kaupan kassa.
Tämä oli mielenkiintoinen kommentti, haluatko tarkentaa?
Mitä epäselvää? Ei tuota lähiöpena voikaan tajuta, mutta kyllä jokainen tuolla opiskellut. Vielä snobimpi paikka on Hanken, siellä se suku ja tausta on kaikki.
Onhan Suomessa yhä sivistyneistö ja rahvas.
Tai punikkien luokkataistelun perusjako kapitalisteihin ja työväkeen.
On myös itsensä elättäjät ja tulonsiirroilla elävät.
Sekä yhteiskunnan nettomaksajat eli yksityisen sektorin veronmaksajat ja yhteiskunnan kulurasite eli julkisen puolen palkansaajat.
Kuplasta ulostulo on helppoa - katselet ympärillesi, pohdit ihmisten valintoja - mietit, miksi esim. lasten kaverit ovat, keritä he ovat jne. Luokat ovat korostuneet ja selkiytyneet tällä vuosituhannella, mutta kyky tunnistaa ne on heikentynyt - tämän syytäkin kannattaa pohtia.
Ei Suomessa ole luokkayhteiskuntaa. Tällä kaikille on sanat mahdollisuudet. Luokkayhteiskunnassa ei ole mahdollisuuksia.
Toki Suomessa on sukupolvien yli kulkevia ongelmia päihteiden ja mielenterveysongelmien vuoksi, mutta se on syrjäytymistä, ei luokkayhteiskuntaa. Ihmisillä on myös erilaisia arvoja elämässä. Toisille se on opiskelu, mutta kaikki eivät arvosta. Se ei tee luokkayhteiskuntaa. Ei ole sellaista jakoa kuin duunarit ja akateemiset. Se on valinta, ei pakko.
Jostain syystä kovimpia yhteiskuntaluokkien kiistäjiä ovat aina he, jotka käyttävät ilmaisuja "wt", "elämämkoululainen", jne. Toisin sanoen määrittelevät itse jatkuvasti työväenluokan.
Naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole luokkayhteiskuntaa. Tällä kaikille on sanat mahdollisuudet. Luokkayhteiskunnassa ei ole mahdollisuuksia.
Tuo on täysin väärä lähtökohta. Ei luokkayhteiskuntaa noin määritellä.
Vierailija kirjoitti:
Toki Suomessa on sukupolvien yli kulkevia ongelmia päihteiden ja mielenterveysongelmien vuoksi, mutta se on syrjäytymistä, ei luokkayhteiskuntaa. Ihmisillä on myös erilaisia arvoja elämässä. Toisille se on opiskelu, mutta kaikki eivät arvosta. Se ei tee luokkayhteiskuntaa. Ei ole sellaista jakoa kuin duunarit ja akateemiset. Se on valinta, ei pakko.
Kuule, ennemminkin toi sun kommentti oli valinta, ei faktan sanelema pakko.
Suomessa on kansainvälisesti vertaillen ollut enemmän liikkuvuutta. Ilmainen tai lähes ilmainen koulutus ovat mahdollistaneet kouluttamattomien vanhempien lasten korkeakoulutuksen. Peruskoulu on paikannut kodin puutteellista sivistyksellistä pääomaa. Toivotaan jatkossakin tätä.
Itse olen tavismaisteri. Mies on tavispoliisi. Meillä on paljon ystäviä, tuttavia ja sukulaisia, toiset enemmän, toiset vähemmin koulutettuja. En ole kyllä huomannut mitään luokkaeroja. Ihan taviselämää elävät kaikki, asutaan ympäri pääkaupunkiseutua ja kehyskuntia.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä. Asuin ensiksi lähiössä työväenluokkaisella alueella, josta muutin kantakaupungin liepeille keskiluokkaiselle alueelle (tulojen mukaan tarkasteltuna). Eron huomaa kaikessa, jopa ihmisten ulkonäössä käytöksestä puhumattakaan. Ja mikä parasta, täällä soitellaan heti poliisi jos joku heiluu humalassa ja poliisi myös tulee ja vie mennessään. Lähiössä tällaista ei ollut, vaan riekkuminen sallittiin eikä kukaan jaksanut edes yrittää. Oli siellä kunnollisiakin duunareita ja paljon, mutta lieveilmiöitä näkyvissä ihan hirveästi. Myös ylipainoisia ihmisiä ja tupakoivia ihmisiä oli huomattavasti. Tällä nykyisellä alueella juuri kukaan ei tupakoi, eikä ylipainoisiakaan ole paljon. Jos on, hekin pukeutuvat siististi eikä kävele crocsit jalassa tupakka huulessa.
Kiitos ja anteeksi.
Asuit ensin huonolla alueella ja siitä muutit paremmalle alueelle. Teit siis valinnan. Luokkayhteiskunnassa ei voi tehdä valintoja ja muuttaa paremmalle alueelle. Se ei vain ole mahdollista, jos olet syntynyt tiettyyn sukuun ja asemaan. Rahallakaan ei pääse voin vain, jos äkkirikastuminen tulisi.
Nämä ovat näitä ihmisten keksimiä asioita ja näitä pitäisi vielä tutkiakin. Kyllä tämä maailma on säälittävä. Ei voi muuta kuin nauraa!