Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elänkö jossain kuplassa, jos en ole havainnut yhteiskuntaluokkia Suomessa?

Vierailija
12.02.2023 |

Ihmettelen sitä, että Hesarissa on ollut viime vuosina usein juttua luokkanoususta ja Suomen yhteiskuntaluokista.
Olen syntynyt 70-luvulla pienellä paikkakunnalla ja nyt asun pääkaupunkiseudulla ja olen asiantuntijatyössä. Tuttavapiiriini kuuluu kaikenlaisia ihmisiä sairaseläkeläisistä ja tehdastyöläisistä yritysjohtajiin ja kulttuuri-ihmisiin, ja loppupelissä aika samanlaista elämää kaikki elävät. Kenelläkään ei ole mitään kartanoita, eikä palvelijoita. Kertokaa mulle esimerkkejä näistä luokkaeroista, joita en ole itse havainnut.

Kommentit (281)

Vierailija
281/281 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elät. Mikä on ihan normaalia, ja Suomessa aika helppoa, koska meillä keskiluokka on erittäin laaja. Duunareilla on meillä ammatillinen koulutus ja palkkaerot pieniä, joten työväenluokka meillä on kansainvälisesti katsottuna keskiluokkaa. Toisaalta eliitin palkat ovat Suomessa melko pienet, joten vaikka ylemmän ja alemman keskiluokan välillä on kulttuurieroja, ei mitään ylittämätöntä kuilua tähän muodostu. Sen sijaan kun työskentelee nuorten kanssa, näkee, että tämän laajan keskiluokan reunojen molemmilta puolilta löytyy vielä jotain. Löytyy se syrjäytyneiden maailma, mistä on oikeasti vaikea ponnistaa, ja toki myös se oikea eliitti, joka elää hyvin kansainvälistä elämää.

Tämä oli viisaasti ja kattavasti kirjoitettu, kiitos!

Kyllä se työväenluokka ja keskiluokka ovat edelleen eri maata. Palkat voivat lähentyä toisiaan, mutta ei esim. Maku tai arvostukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän