Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.

Vierailija
11.02.2023 |

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…

Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.

Kommentit (449)

Vierailija
341/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole jo veron kiertoa, jos laskee työpalkkaa syötyjen lounaiden vuoksi ja jättää verot maksamatta?

On. Työntekijän palkkaan se pitäisi lisätä ateriaetu ja maksaa siitä vero.

Vastaavasti työnantajan maksettavaksi tulee palkan sivukulut, kuten sotu, eläkevak. maksu ja muut.

Niin yritykseltä kuin työntekijältä veronkiertoa, joka on rangaistava teko.

Ilmaisia lounaita ei ole.

Voi juma mitä pilkunnuhhintaa. Paljonko siit kaffekupist tarttee veroa maksaa? Maksetaanko Suomessa siitäkin veroa, jos käy sukulaisen tai ystävän luona kahvilla/syömässä? Onko korkeakin vero?

Näin se menee muillakin työntekijöille, miksi juuri putkimiehet olisi siitä poikkeus.

Jopa opettajat ja päiväkodin henkilökunta joutuu maksamaan ateriastaan veron ja muut maksut, vaikka työehdot velvoittavat syömään lasten/oppilaiden kanssa samassa pöydässä ja valvomaan ruokailua. Harvalle päiväkodin henkilökunnalle on suuri makuelämys syödä 1-3v lasten pöydässä ja maksaa ateriastaan veron, kun joutuu auttamaan lapsia, samalla kun itse aterioi.

Ja onhan se jotenkin huvittavaa, kun putkimiesten asiakasveloitus on 60-110€/h ja se veloitetaan asiakkaalta ruuan päälle eli aterian hinnaksi tulee 75-125€/h veloitus. Firmat laskuttavat sen mukaan, mitä työntekijä on työpaikalle. Ja tunti menee helposti ruokailuun, onhan asiakas sen itse pyytänyt ja kuuluu työtehtävään, siinä missä itse työkin.

Sille työntekijälle pitää maksaa palkan lisäksi päivärahat jos tekee töitä muualla kuin työpaikalla. Sen on tarkoitus kompensoidaan mm. Työntekijänä ruokakuluja. Tämä koskee myös remonttikohteissa kulkevia työmiehiä.

Ne päivärahat peritään tietenkin asiakkaalta.

Aika karua, jos asiakas maksaa ruokakulut, tarjoaa ruoan ja maksaa vielä tuntipalkkaa siitä että työmies syö tarjotun ruoan.

Meillä ei ainakaan yksikään työmies veloittanut ruoka-ajalta palkkaa. On kyllä suhteellisen nurinkurista ajattelua muutenkin.

Vierailija
342/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun päiväpalkka ei riitä putkimiehen tuntipalkkaan, joten putkimies voisi tarjota ruuat minulle

Sulla on aika pieni päiväpalkka.

Mun tuntipalkka on 15€/h brutto

firma laskuttaa 90€/h

T nuori putkari

Asiakas maksaa kuitenkin sen 90€/h ja tiesit varmasti, mitä kirjoittaja tarkoitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urakkamiehille teen aina lounaan ja kahvit jälkiruokineen päälle. Kerron tästä aina etukäteen ja kysyn allergiat. Turha niiden on mitään kuivaa voikkaria evääksi mukaan ottaa.

He käyvät ravintolassa syömässä.

Vierailija
344/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useat remonttifirmat laskuttavat asiakkaalta myös lounastauon ajan, jos remontti on kokopäiväinen. Että ilmainen ruoka vielä siihen laskutuksen päälle? Aina saa toivoa.

Ei voi laskuttaa muuta kun työ- ja matka-aikaa. Ruokatunti on työntekijän omaa aikaa eikä sille edes makseta siitä palkkaa.

Ne laskuttaa sen siten työaikana. Ei kai missään TESsissä ole määrätty, milloin ruokatunti pitää pitää.

Vierailija
345/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli taannoin kattoremppa ja sanottiin työmiehille, että tulkaa sitten sisälle vessaan ja kahville, mutta eivätpä tulleet vaan kuseksivat puskiin ja tauolla joivat termarista. Voihan se olla, että firmalla on sellainen käytäntökin, että eivät tavallaan saa tulla. Tehtiin sit niin et laitettiin voileivät ja kahvit ja alettiin viemään heille pihalle ni johan maistui!

Vierailija
346/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotona etätöissä joten kalliit remonttimiehet saavat kahvit ja ruuan samalla kun teen itsellenikin syötävää. Näin sovittiin jo kun sopimus tehtiin. Eivät karkaa tuntikausiksi muualle syömään ja kahvittelemaan ja remontti valmistuu nopeammin ja halvemmalla. Samalla pysyn itse ajan tasalla missä mennään.

Vierailija
347/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex oli putkimies. Jos oli viettänyt koko päivän hommissa jossain huushollissa missä oma väki söi ruokaa eikä hänelle tarjottu, sanoi aina että ei se mitään, laskussa näkyy.

Jaa että jos putkimies ei kykene järjestämään omaa ruokailuaan muuten kuin pummimalla asiaikkailta hän tuntee oikeutensa? Siinä kunnon aikuisvauva.

Ei mulle vaan tulisi ikinä mieleen odottaa, että vieraat ihmiset huolehtisivat mun ruokailusta työpäivän aikana 🤣

Jos hommia tekee pruskoululainen niin ymmärrän huolehtimistarpeen, muuten en.

Vierailija
348/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex oli putkimies. Jos oli viettänyt koko päivän hommissa jossain huushollissa missä oma väki söi ruokaa eikä hänelle tarjottu, sanoi aina että ei se mitään, laskussa näkyy.

Olisit sanonut hänelle, että hän on putkimies ja tekee työtään. Ei kai hän syömään mennyt ko. kohteisiin?

Vierailija
349/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun päiväpalkka ei riitä putkimiehen tuntipalkkaan, joten putkimies voisi tarjota ruuat minulle

firma laskuttaa 90€/h

T nuori putkari

Asiakas maksaa kuitenkin sen 90€/h ja tiesit varmasti, mitä kirjoittaja tarkoitti.

Älä viitsi vääristellä. Nuori putkari tienaa juurikin tuon 15€/h, ja päälle tulevat maksut ovat eläke- tt- ja muita veroja. Toki se firmankin ottaa omansa, mutta ei se putkarin syy ole, että maassa on hyvät tuet ja kaikesta verotetaan. T: erään putkarin sukulainen

Vierailija
350/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hitsiä nyt taas. Että sen hullun tuntihinnan päälle pitäisi vielä ruoat tarjota?😲 Työmies voi ottaa eväsleivät ja ruokatermarin mukaansa ja istua vaikka autossaan niitä syömässä. Ei mullekaan työnantaja lounasta tarjoa eikä sen puoleen puolen tunnin tauon aikana minnekään ehdi lähteä syömään, joten eväät on aina mukana.

Vierailija
351/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tarjonnut kahvit työmiehille. Ainoa ikävä yllätys oli kun sähkömies teki tuntiveloituksen myös kahvipöydässä istumastaan ajasta. Ei näin.

Vierailija
352/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan teistä hässinyt spontaanisti tällaisen työmiehen kanssa? Välillä kun kuulee aiheesta tarinoita.

No piirakkaa olen aina tarjonnut, että. Ottajia kyllä on.

Työmiehellekö kelpaa reikä kuin reikä. En usko.

Vierailija
353/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirakkaa se haluaa.

Vierailija
354/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse työkseni laatua tilaajan valvonnan alla tilaajan kohteissa joten tiedän miten se syntyy.

Kaupunkihuoneistoa ja kahta mökkiä olen remontoinut. Olen aina tarjonnut kahvit ja ruuat jos olen itse paikalla. Meidän työmailta ei tarvitse kesken töiden lähteä mihinkään. Laatu on tehty ensimmäisellä kerralla ja mahdolliset korjaukset ja lisätyöt kerralla samassa. Samalla tullut paljon uutta oppia ja joskus lisäurakoita. Aikataulut ja hinnat on pitäneet. Jälkitöitä ei tarvittu ellei materiaaleja ole puuttunut.

T. Tilaaja

Vierailija
355/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni opetti, että aina pitää jotenkin " palkita " avusta ja työstä.Vaikka palkka tuleekin.

En ole kahvia tai ruokaa tarjonnut, kun iso talo ja monta huushollia käyvät jotain määrättyä hommaa tekemässä.

Kun lähtevät, annan suklaata ja miten mielissään ovat .Hyvä mieli tulee itsellekin..Terveisin vuokra- mamma!

Vierailija
356/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

firma laskuttaa 90€/h

T nuori putkari

Älä viitsi vääristellä. Nuori putkari tienaa juurikin tuon 15€/h, ja päälle tulevat maksut ovat eläke- tt- ja muita veroja. Toki se firmankin ottaa omansa, mutta ei se putkarin syy ole, että maassa on hyvät tuet ja kaikesta verotetaan. T: erään putkarin sukulainen

Jutussa, josta tässä puhutaan, se tarjoiluja kaipaava putkari on se firman omistaja eli yrittäjä. Sukulaispoikasi tuskin on hänen palkkalistoillaan ja jos olisi niin sopii että tämä syömäri käyttää ilmaisilla tarjoilulla saamansa säästöt suoraan siihen poikaparan palkkaan.

Vierailija
357/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tilanne oli ennen vähän toinen entisaikaan kun joku oman kylän mies kävi tekemässä jonkun työn edullisesti

Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Tekijä oli ennen muinoin tuttu tai tutun tuttu, joten työn sai teetettyä ns. kaverihinnalla, mikä ei tarkoittanut 100 euroa tunnilta. Siihen oli sitten sopivaa, vastavuoroisuudenkin nimissä, antaa työmiehelle murua rinnan alle, jotta hyötysuhde olisi molemminpuolinen. Nykyaikana sitten kynitään viimeisetkin sulat ja päälle pitäisi vielä mennen tullen syöttää/juottaa! Ei ole ahnehtimisella mitään rajoja.

Kyllä itsekin muistan, kun maalla 1980-luvun alussa teki kiertelevä remppamies hommia ja palkkaan kuului rahan lisäksi täysylöspito eli makuusija ja ruoka. Viikonloppuisin hän kävi kotonaan. En tiedä, menikö vrokortilla vai ei.

Vierailija
358/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tarjota?

Työmies on yrittäjänä töissä ja kyllä noiden taksat on korkeat. Jos kyseessä olisi talkoohomma, niin kyllä,muuten ei.

Vierailija
359/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hitsiä nyt taas. Että sen hullun tuntihinnan päälle pitäisi vielä ruoat tarjota?😲 Työmies voi ottaa eväsleivät ja ruokatermarin mukaansa ja istua vaikka autossaan niitä syömässä. Ei mullekaan työnantaja lounasta tarjoa eikä sen puoleen puolen tunnin tauon aikana minnekään ehdi lähteä syömään, joten eväät on aina mukana.

Niinpä. Kuinkahan monessa työpaikassa työnantaja tarjoaa juotavat ja syötävät?

Vierailija
360/449 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni opetti, että aina pitää jotenkin " palkita " avusta ja työstä.Vaikka palkka tuleekin.

En ole kahvia tai ruokaa tarjonnut, kun iso talo ja monta huushollia käyvät jotain määrättyä hommaa tekemässä.

Kun lähtevät, annan suklaata ja miten mielissään ovat .Hyvä mieli tulee itsellekin..Terveisin vuokra- mamma!

Työstä maksetaan palkka. Avusta kiitetään.

Tarjoatko sinä kahvit tai lounaan kaupan kassalle/ omistajalletms niiden työstä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi