Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minun päiväpalkka ei riitä putkimiehen tuntipalkkaan, joten putkimies voisi tarjota ruuat minulle
Sulla on aika pieni päiväpalkka.
Mun tuntipalkka on 15€/h bruttofirma laskuttaa 90€/h
T nuori putkari
Asiakas maksaa kuitenkin sen 90€/h ja tiesit varmasti, mitä kirjoittaja tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Urakkamiehille teen aina lounaan ja kahvit jälkiruokineen päälle. Kerron tästä aina etukäteen ja kysyn allergiat. Turha niiden on mitään kuivaa voikkaria evääksi mukaan ottaa.
He käyvät ravintolassa syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat remonttifirmat laskuttavat asiakkaalta myös lounastauon ajan, jos remontti on kokopäiväinen. Että ilmainen ruoka vielä siihen laskutuksen päälle? Aina saa toivoa.
Ei voi laskuttaa muuta kun työ- ja matka-aikaa. Ruokatunti on työntekijän omaa aikaa eikä sille edes makseta siitä palkkaa.
Ne laskuttaa sen siten työaikana. Ei kai missään TESsissä ole määrätty, milloin ruokatunti pitää pitää.
Meillä oli taannoin kattoremppa ja sanottiin työmiehille, että tulkaa sitten sisälle vessaan ja kahville, mutta eivätpä tulleet vaan kuseksivat puskiin ja tauolla joivat termarista. Voihan se olla, että firmalla on sellainen käytäntökin, että eivät tavallaan saa tulla. Tehtiin sit niin et laitettiin voileivät ja kahvit ja alettiin viemään heille pihalle ni johan maistui!
Olen kotona etätöissä joten kalliit remonttimiehet saavat kahvit ja ruuan samalla kun teen itsellenikin syötävää. Näin sovittiin jo kun sopimus tehtiin. Eivät karkaa tuntikausiksi muualle syömään ja kahvittelemaan ja remontti valmistuu nopeammin ja halvemmalla. Samalla pysyn itse ajan tasalla missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex oli putkimies. Jos oli viettänyt koko päivän hommissa jossain huushollissa missä oma väki söi ruokaa eikä hänelle tarjottu, sanoi aina että ei se mitään, laskussa näkyy.
Jaa että jos putkimies ei kykene järjestämään omaa ruokailuaan muuten kuin pummimalla asiaikkailta hän tuntee oikeutensa? Siinä kunnon aikuisvauva.
Ei mulle vaan tulisi ikinä mieleen odottaa, että vieraat ihmiset huolehtisivat mun ruokailusta työpäivän aikana 🤣
Jos hommia tekee pruskoululainen niin ymmärrän huolehtimistarpeen, muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex oli putkimies. Jos oli viettänyt koko päivän hommissa jossain huushollissa missä oma väki söi ruokaa eikä hänelle tarjottu, sanoi aina että ei se mitään, laskussa näkyy.
Olisit sanonut hänelle, että hän on putkimies ja tekee työtään. Ei kai hän syömään mennyt ko. kohteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minun päiväpalkka ei riitä putkimiehen tuntipalkkaan, joten putkimies voisi tarjota ruuat minulle
T nuori putkari
Asiakas maksaa kuitenkin sen 90€/h ja tiesit varmasti, mitä kirjoittaja tarkoitti.
Älä viitsi vääristellä. Nuori putkari tienaa juurikin tuon 15€/h, ja päälle tulevat maksut ovat eläke- tt- ja muita veroja. Toki se firmankin ottaa omansa, mutta ei se putkarin syy ole, että maassa on hyvät tuet ja kaikesta verotetaan. T: erään putkarin sukulainen
Mitä hitsiä nyt taas. Että sen hullun tuntihinnan päälle pitäisi vielä ruoat tarjota?😲 Työmies voi ottaa eväsleivät ja ruokatermarin mukaansa ja istua vaikka autossaan niitä syömässä. Ei mullekaan työnantaja lounasta tarjoa eikä sen puoleen puolen tunnin tauon aikana minnekään ehdi lähteä syömään, joten eväät on aina mukana.
Olen aina tarjonnut kahvit työmiehille. Ainoa ikävä yllätys oli kun sähkömies teki tuntiveloituksen myös kahvipöydässä istumastaan ajasta. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan teistä hässinyt spontaanisti tällaisen työmiehen kanssa? Välillä kun kuulee aiheesta tarinoita.
No piirakkaa olen aina tarjonnut, että. Ottajia kyllä on.
Työmiehellekö kelpaa reikä kuin reikä. En usko.
Teen itse työkseni laatua tilaajan valvonnan alla tilaajan kohteissa joten tiedän miten se syntyy.
Kaupunkihuoneistoa ja kahta mökkiä olen remontoinut. Olen aina tarjonnut kahvit ja ruuat jos olen itse paikalla. Meidän työmailta ei tarvitse kesken töiden lähteä mihinkään. Laatu on tehty ensimmäisellä kerralla ja mahdolliset korjaukset ja lisätyöt kerralla samassa. Samalla tullut paljon uutta oppia ja joskus lisäurakoita. Aikataulut ja hinnat on pitäneet. Jälkitöitä ei tarvittu ellei materiaaleja ole puuttunut.
T. Tilaaja
Mummoni opetti, että aina pitää jotenkin " palkita " avusta ja työstä.Vaikka palkka tuleekin.
En ole kahvia tai ruokaa tarjonnut, kun iso talo ja monta huushollia käyvät jotain määrättyä hommaa tekemässä.
Kun lähtevät, annan suklaata ja miten mielissään ovat .Hyvä mieli tulee itsellekin..Terveisin vuokra- mamma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T nuori putkari
Älä viitsi vääristellä. Nuori putkari tienaa juurikin tuon 15€/h, ja päälle tulevat maksut ovat eläke- tt- ja muita veroja. Toki se firmankin ottaa omansa, mutta ei se putkarin syy ole, että maassa on hyvät tuet ja kaikesta verotetaan. T: erään putkarin sukulainen
Jutussa, josta tässä puhutaan, se tarjoiluja kaipaava putkari on se firman omistaja eli yrittäjä. Sukulaispoikasi tuskin on hänen palkkalistoillaan ja jos olisi niin sopii että tämä syömäri käyttää ilmaisilla tarjoilulla saamansa säästöt suoraan siihen poikaparan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tilanne oli ennen vähän toinen entisaikaan kun joku oman kylän mies kävi tekemässä jonkun työn edullisesti
Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Tekijä oli ennen muinoin tuttu tai tutun tuttu, joten työn sai teetettyä ns. kaverihinnalla, mikä ei tarkoittanut 100 euroa tunnilta. Siihen oli sitten sopivaa, vastavuoroisuudenkin nimissä, antaa työmiehelle murua rinnan alle, jotta hyötysuhde olisi molemminpuolinen. Nykyaikana sitten kynitään viimeisetkin sulat ja päälle pitäisi vielä mennen tullen syöttää/juottaa! Ei ole ahnehtimisella mitään rajoja.
Kyllä itsekin muistan, kun maalla 1980-luvun alussa teki kiertelevä remppamies hommia ja palkkaan kuului rahan lisäksi täysylöspito eli makuusija ja ruoka. Viikonloppuisin hän kävi kotonaan. En tiedä, menikö vrokortilla vai ei.
Miksi pitäisi tarjota?
Työmies on yrittäjänä töissä ja kyllä noiden taksat on korkeat. Jos kyseessä olisi talkoohomma, niin kyllä,muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hitsiä nyt taas. Että sen hullun tuntihinnan päälle pitäisi vielä ruoat tarjota?😲 Työmies voi ottaa eväsleivät ja ruokatermarin mukaansa ja istua vaikka autossaan niitä syömässä. Ei mullekaan työnantaja lounasta tarjoa eikä sen puoleen puolen tunnin tauon aikana minnekään ehdi lähteä syömään, joten eväät on aina mukana.
Niinpä. Kuinkahan monessa työpaikassa työnantaja tarjoaa juotavat ja syötävät?
Vierailija kirjoitti:
Mummoni opetti, että aina pitää jotenkin " palkita " avusta ja työstä.Vaikka palkka tuleekin.
En ole kahvia tai ruokaa tarjonnut, kun iso talo ja monta huushollia käyvät jotain määrättyä hommaa tekemässä.
Kun lähtevät, annan suklaata ja miten mielissään ovat .Hyvä mieli tulee itsellekin..Terveisin vuokra- mamma!
Työstä maksetaan palkka. Avusta kiitetään.
Tarjoatko sinä kahvit tai lounaan kaupan kassalle/ omistajalletms niiden työstä?
Meillä ei ainakaan yksikään työmies veloittanut ruoka-ajalta palkkaa. On kyllä suhteellisen nurinkurista ajattelua muutenkin.