Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
Kyllä minulle huoltomaalausta tehdessäni kerrostalossa tarjottiin kahvia/teetä/vettä/mehua lähes jokaisessa asunnossa jossa oltiin kotona. Yleisavaimella mentiin muuten.
Useamman kerran joutui käymään/asunto, joten äkkiä oppi missä ei kannata juoda, kun kahvi laihaa ja pullat pahoja tms.
Taitolaji se kohteliaasti kieltäytyminenkin. Ja kyllä ne pahat aina syötiin ja juotiin ja kohteliaasti kiitettiin, mutta toiste ei "kerennyt" tms
Vierailija kirjoitti:
Jassoo et tälviisii. Minä remppautin noin neljä kk ok-taloani täällä "ulkomailla" ja yhtaikaa olivat muurarit, kylppärin/keittiön putkimiehet ja sähkömies hommissa. Myöhemmin siihen liittyivät 2 puuseppää. Asuin itse 20 min. ajomatkan päässä. Joka aamu leivoin pellillisen voisarvia tai sämpylöitä ym. ja ajoin remppatalolle, kahvit sain siellä keitettyä pienellä keittolevyllä. Jälkeenpäin EI ole ikinä ollut vaikeutta saada noista porukoista tulemaan kiireen vilkkaa uudelleen talooni, esim. terassin ulkovalot, erinäisiä tiivisteitä tai toisen kylppärin rakentaminen täysin uuteen uskoon. Kaikkien kanssa myös ystävystyin ja välillä joku poikkeaa kahvilla vieläkin. Tästä on nyt kohta jo yli kuusi vuotta kun isoa remppaa tehtiin. Joku kirjoitti, että eivät siivoa. Minulla siivosivat joka ilta jälkensä ja veivät rojut niille sopiville jätepaikoille. Kaikkien kanssa oli urakkasopimukset, eli ei tuntipalkkoja. Arkkitehti oli päällepäsmärinä kaikissa hommissa niinkuin täällä kuuluu olla. Aikoinaan Suomessakin oli toisenlainen tapa kohdella ihmisiä, jotka tulivat jonkun kotiin työn tekemään, enempi kohtelias ja ystävällinen.
Silloin "ennen vanhaan hyvinä aikoina" ei tainnut olla edes lounaspaikkoja, mihin mennä syömään?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan teistä hässinyt spontaanisti tällaisen työmiehen kanssa? Välillä kun kuulee aiheesta tarinoita.
Kyllä. Olin sinkku, hörpin aamukahvia kun remppamies tuli. Sellainen vähän härskejä puhuva vanhempi mies. Pitkän aikaa olin ollut ilman ja päätin katsoa, että onko miehellä vain isot puheet. Toteutti kyllä puheensa ja enemmänkin.
Minä aikoinaan tarjosin kaksi kertaa päivässä remppamiehille ja naiselle kahvia tai teetä ja aluksi oli jopa omatekemät pullat, mutta sitten piti lopulta turvautua kaupan pulliin, kun omat olivat liian hyviä niin loppuivat ennen kuin remontti valmistui. Keittiö ei ollut käytössä remontin aikana, joten lisää en voinut leipoa. Ei olis tuossa tilanteessa mitenkään edes voinut lounasta tarjota ja kyseessä kerrostaloasunto. Ihan lähi ruokapaikassa kävivät päivällä syömässä, kun tässä lähellä kävelymatkan päässä kolme ruokapaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat remonttifirmat laskuttavat asiakkaalta myös lounastauon ajan, jos remontti on kokopäiväinen. Että ilmainen ruoka vielä siihen laskutuksen päälle? Aina saa toivoa.
Ei voi laskuttaa muuta kun työ- ja matka-aikaa. Ruokatunti on työntekijän omaa aikaa eikä sille edes makseta siitä palkkaa.
Työaikaan sis. 20 min. ruokatauko, jos pitempi, niin se on työntekijän omaa aikaa, mutta silloin mahdollisuus poistua työpaikalta.
Jos asiakas tarjoaa juttuseuraa, aterioita, kahvia, niin kyllä ne ovat periaatteessa laskutettavia työtunteja, siinä kuin tilattu työ tai muut työtehtävät mitä asiakas on pyytänyt tehdä.
Ja silloin etukäteen sovittu aika ja hinta ei enää pidä paikkaansa, kun varattu aika on työntekijällä mennyt seuranpitoon ja vieraanvaraisuudesta nauttimiseen.Jokaisella putkimiehelle yms. niitä laskutettavia työtunteja pitää olla 8h/pv, muuten firman pito ei kannata. Ja sen mukaan maksetaan myös palkka.
Asiakkaan ei tarvitse maksaa kuin tehdystä työstä.
Koska se työmies ei ole tullut meille syömään tai juomaan vaan tekemään työnsä jonka jälkeen suksikoon kuuseen.
En ala kestitseen, hitto vie.
Vierailija kirjoitti:
Ensin maksaa itsensä kipeäksi työmiehille ja sitten pitäisi vielä lounaat ja kahvit tarjota. Tuntityöntekijän osalta veloitetaan kahvitteluun ja lounaisiin käytetystä ajasta. On härskit vaatimukset työmiehillä. Tuntiveloitus saattaa muutenkin olla koko päivän palkka, varsinkin kilometrikorvauksineen.
Jutussa mainittu työmies ei ainakaan mitään vaatinut, totesin vain muutoksen.
Minä tarjoan aina ruoat, kahvit ja pipariakin. Yleensä on kelvannut.
Lievällä autismioireilulla saattaa olla osuutensa, mutta myönnän suoraan olevani tällaisissa kohteliaisuusasioissa todella kömpelö. En siis ymmärtänyt tarjota remppamiehille mitään, vaikka näin jälkiviisaana, miksen olisi tarjoutunut keittämään kahvia tai maininnut, että saa keittää itsekin. En siis oikeasti edes tajunnut, että olisivat voineet ilahtua, vaan jotenkin automaattisesti kuvittelin, että mielellään lähtevät kohteesta välillä muualle.
Joskus pännii, kun kaikki normaali sosiaalinen toiminta pitää opetella erikseen. Mutta nytpähän tiedän tämänkin ja osaan edes kysyä ensi kerralla.
Urakkamiehille teen aina lounaan ja kahvit jälkiruokineen päälle. Kerron tästä aina etukäteen ja kysyn allergiat. Turha niiden on mitään kuivaa voikkaria evääksi mukaan ottaa.
Kotini ei ole mikään ravintola, johon tullaan syömään ja juomaan.
Remontti-ihmiset eivät ole ystäviäni, joille tarjoaisin lounaita tai kahvituksia.
Olisi aika hupaisaa, jos esim. kotipalvelun ateriakuskikin jäisi jokaiseen asuntoon kahville tai syömään. Tai pizzakuskit jäisivät ottamaan osansa tuoduista ruuista. Mikä oikeus jollain remppaihmisellä on ilmaisiin lounaisiin ja kahvituksiin.
Monella ihmisellä on jo taloudellisesti niin tiukkaa, että hyvä kun saa ne välttämättömät remontit maksettua, saatikka vielä toimia pitopalveluna.
Eräs kattomaakari (joku tyyppi, joka halusi tehdä katonkorjauksia) ehdotti, että jospa hän tulisi paremmalla aikaa ja sitten juotaisiin oikein "kaffit". No ei juoda!
Vierailija kirjoitti:
Koska se työmies ei ole tullut meille syömään tai juomaan vaan tekemään työnsä jonka jälkeen suksikoon kuuseen.
En ala kestitseen, hitto vie.
Tämä!
Ja kun se työmies luultavasti laskuttaa joka tapauksessa liikaa, ei tee työtään kunnolla ja on asenteeltaan (minua, naista kohtaan) ylimielinen shaissepää, niin en todellakaan ala tarjoamaan mitään.
Raksa-alan tuntihinnoilla on varaa lounastaa ihan ravintolassa.
Joudun työni takia tekemään jonkin verran kotikäyntejä enkä yhtään välittäisi näistä puolipakollisista kahvitarjoiluista. Niissä kuluu aikaa eli työaikaani enkä ole muutenkaan mikään suuri kahvin ystävä. Kahviakin kauheampaa on ruokatarjoilu, etenkin jos ja kun on itse juuri käynyt syömässä.
Eli olen sitä mieltä, että satunnaisia työmiehiä yms. ei tarvitse talon puolesta ruokkia.
Talkooväki tietenkin saa ruoat ja juomat jos jotain talkoilla tehdään.
Silloin kun palkkaan ammattilaisia, oletan heidän hoitavan ruokailut itsenäisesti. Niin kaikki muutkin töissä käyvät tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole jo veron kiertoa, jos laskee työpalkkaa syötyjen lounaiden vuoksi ja jättää verot maksamatta?
On. Työntekijän palkkaan se pitäisi lisätä ateriaetu ja maksaa siitä vero.
Vastaavasti työnantajan maksettavaksi tulee palkan sivukulut, kuten sotu, eläkevak. maksu ja muut.
Niin yritykseltä kuin työntekijältä veronkiertoa, joka on rangaistava teko.
Ilmaisia lounaita ei ole.
Voi juma mitä pilkunnuhhintaa. Paljonko siit kaffekupist tarttee veroa maksaa? Maksetaanko Suomessa siitäkin veroa, jos käy sukulaisen tai ystävän luona kahvilla/syömässä? Onko korkeakin vero?
Näin se menee muillakin työntekijöille, miksi juuri putkimiehet olisi siitä poikkeus.
Jopa opettajat ja päiväkodin henkilökunta joutuu maksamaan ateriastaan veron ja muut maksut, vaikka työehdot velvoittavat syömään lasten/oppilaiden kanssa samassa pöydässä ja valvomaan ruokailua. Harvalle päiväkodin henkilökunnalle on suuri makuelämys syödä 1-3v lasten pöydässä ja maksaa ateriastaan veron, kun joutuu auttamaan lapsia, samalla kun itse aterioi.
Ja onhan se jotenkin huvittavaa, kun putkimiesten asiakasveloitus on 60-110€/h ja se veloitetaan asiakkaalta ruuan päälle eli aterian hinnaksi tulee 75-125€/h veloitus. Firmat laskuttavat sen mukaan, mitä työntekijä on työpaikalle. Ja tunti menee helposti ruokailuun, onhan asiakas sen itse pyytänyt ja kuuluu työtehtävään, siinä missä itse työkin.
Sille työntekijälle pitää maksaa palkan lisäksi päivärahat jos tekee töitä muualla kuin työpaikalla. Sen on tarkoitus kompensoidaan mm. Työntekijänä ruokakuluja. Tämä koskee myös remonttikohteissa kulkevia työmiehiä.
Ne päivärahat peritään tietenkin asiakkaalta.
Aika karua, jos asiakas maksaa ruokakulut, tarjoaa ruoan ja maksaa vielä tuntipalkkaa siitä että työmies syö tarjotun ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne eläkeläiset kestitde putkimiestä ihan siitä syystä, että heillä on siihen aikaa eikä tarvitse tehdä työtä siinä samalla.
Mistäköhän keksit, että eläkeläiset kestittäidivät? Meillä on käynyt paljon eri työntekijöitä putkareista sahureihin 1980-luvulta eikä kukaan muu paitsi me ole tarjonneet ruuan ja kestittäneet. Ja kyllä, vanhemmillani on ollut täyspäiväiset/kokoaikaiset työt, mutta on aina ollut aikaa tehdä ruoka valmiiksi.
Mun ex oli putkimies. Jos oli viettänyt koko päivän hommissa jossain huushollissa missä oma väki söi ruokaa eikä hänelle tarjottu, sanoi aina että ei se mitään, laskussa näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Joudun työni takia tekemään jonkin verran kotikäyntejä enkä yhtään välittäisi näistä puolipakollisista kahvitarjoiluista. Niissä kuluu aikaa eli työaikaani enkä ole muutenkaan mikään suuri kahvin ystävä. Kahviakin kauheampaa on ruokatarjoilu, etenkin jos ja kun on itse juuri käynyt syömässä.
Eli olen sitä mieltä, että satunnaisia työmiehiä yms. ei tarvitse talon puolesta ruokkia.
Tämän ymmärrän, jos ja kun on juurikin nopea kotikäynti tms. Jos pidempikestoinen työpaikka sen sijaan on jossain kauempana maalla niin voi olla vähän nihkeää lähteä syömään kun matkaa ABC:lle tms on 20 km suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tarjoan. Yleensä sillä jää mieleen, ja seuraavaan remppaan on paljon paremmat lähtökohdat.
Tämä. Kyllä oli meilläkin sähkömies heti palvelualttiimpi seuraavalla kerralla ku tarvittiin.
Maksua vastaan.
Kyllä meillä maalla tarjottiin lounaat ja kahvit,pullat. Keskellä ei mitään ,kun päivät venyy kesähelteillä eikä lähikauppaa ole niin ihan kohtuullista. Ei tietenkään kaupungissa jostain perushuoltotyöstä vuokra-asunnossa. Paitsi silloinkin olen kahvia tarjonnut jos sattunut olemaan kotona ja itse juon. Harvoin kerkeävät sen kahvin hörästä.