Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
Olen asunut koko ikäi kerrostaloissa ja muuttanut perheen ja lasten kanssa vasta yli 40-vuotiaana omakotitaloon.
Kun nuohooja ensimmäisen kerran kävi tarjosin hänelle kohteliaasti mahdollisuutta käydä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole jo veron kiertoa, jos laskee työpalkkaa syötyjen lounaiden vuoksi ja jättää verot maksamatta?
On. Työntekijän palkkaan se pitäisi lisätä ateriaetu ja maksaa siitä vero.
Vastaavasti työnantajan maksettavaksi tulee palkan sivukulut, kuten sotu, eläkevak. maksu ja muut.
Niin yritykseltä kuin työntekijältä veronkiertoa, joka on rangaistava teko.
Ilmaisia lounaita ei ole.
Voi juma mitä pilkunnuhhintaa. Paljonko siit kaffekupist tarttee veroa maksaa? Maksetaanko Suomessa siitäkin veroa, jos käy sukulaisen tai ystävän luona kahvilla/syömässä? Onko korkeakin vero?
Näin se menee muillakin työntekijöille, miksi juuri putkimiehet olisi siitä poikkeus.
Jopa opettajat ja päiväkodin henkilökunta joutuu maksamaan ateriastaan veron ja muut maksut, vaikka työehdot velvoittavat syömään lasten/oppilaiden kanssa samassa pöydässä ja valvomaan ruokailua. Harvalle päiväkodin henkilökunnalle on suuri makuelämys syödä 1-3v lasten pöydässä ja maksaa ateriastaan veron, kun joutuu auttamaan lapsia, samalla kun itse aterioi.
Ja onhan se jotenkin huvittavaa, kun putkimiesten asiakasveloitus on 60-110€/h ja se veloitetaan asiakkaalta ruuan päälle eli aterian hinnaksi tulee 75-125€/h veloitus. Firmat laskuttavat sen mukaan, mitä työntekijä on työpaikalle. Ja tunti menee helposti ruokailuun, onhan asiakas sen itse pyytänyt ja kuuluu työtehtävään, siinä missä itse työkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut koko ikäi kerrostaloissa ja muuttanut perheen ja lasten kanssa vasta yli 40-vuotiaana omakotitaloon.
Kun nuohooja ensimmäisen kerran kävi tarjosin hänelle kohteliaasti mahdollisuutta käydä suihkussa.
Nuohoojan ammattitissa ei laskuteta tuntiveloituksena, vaan hormien ja uunien mukaan.
Ja tuskin se nuohooja käy suihkussa, kesken työpäivän, kun nykyisin nuohouksessa ei paljon kädet likaannu.
Meillä Savossa on kunnia-asia että nuohooja, karja-auton kuski, lomittaja, putkimies, tai mikä muu työntekijä, joka tulee tontille työhön saa vähintään kahvit.
Ainakin häntä kutsutaan kahville.
Jos sattuu olemaan ruoka-aika, ilman muuta pannaan ylimääräinen lautanen pöytään.
Kun nuorena olin kirjastoautossa töissä, eräs viimeisen pysäkin emäntä kutsui kahville.
Emme edellyttäneet sitä tietenkään mutta hänelle se oli tärkeää.
Minä en luiki pakoon, vaan koetan pysyä asiallisesti pois tieltä. Toki mielelläni vastaan jutusteluun, mutta en mene aktiivisesti itse puhelemaan ja häiritsemään työntekoa.
Eräs kohta 100-vuotias kertoi nuorempana miehenä kiertäneensä työn puolesta talosta taloon. Kaikkialla oli pitänyt kahvit juoda, muuhan olisi otettu loukkauksena eikä kauppoja olisi tullut. Jossakin vaiheessa kaikesta siitä kahvista oli jo alkanut tulla paha olo ja lopulta hän oli pysähdellyt tien viereen oksentamaan. Ja sitten taas seuraavaan taloon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takakireitä vastauksia.
Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?
Ammatilainen tekee työnsä laadukkaasti ihan riippumatta siitä tarjotaanko lounaat vai ei.
Mutta miksi niin harva sähkömies siivoaa jälkensä?
Siivoatko sinä työpaikallasi?
Kyllä toisten työalueilleni levittämiä roskia ja jos näen että joku paskannuttaa koiraansa alueilla missä olen niin otan puhelimella kuvan tekijästä
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan teistä hässinyt spontaanisti tällaisen työmiehen kanssa? Välillä kun kuulee aiheesta tarinoita.
No piirakkaa olen aina tarjonnut, että. Ottajia kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat remonttifirmat laskuttavat asiakkaalta myös lounastauon ajan, jos remontti on kokopäiväinen. Että ilmainen ruoka vielä siihen laskutuksen päälle? Aina saa toivoa.
Ei voi laskuttaa muuta kun työ- ja matka-aikaa. Ruokatunti on työntekijän omaa aikaa eikä sille edes makseta siitä palkkaa.
Työaikaan sis. 20 min. ruokatauko, jos pitempi, niin se on työntekijän omaa aikaa, mutta silloin mahdollisuus poistua työpaikalta.
Jos asiakas tarjoaa juttuseuraa, aterioita, kahvia, niin kyllä ne ovat periaatteessa laskutettavia työtunteja, siinä kuin tilattu työ tai muut työtehtävät mitä asiakas on pyytänyt tehdä.
Ja silloin etukäteen sovittu aika ja hinta ei enää pidä paikkaansa, kun varattu aika on työntekijällä mennyt seuranpitoon ja vieraanvaraisuudesta nauttimiseen.
Jokaisella putkimiehelle yms. niitä laskutettavia työtunteja pitää olla 8h/pv, muuten firman pito ei kannata. Ja sen mukaan maksetaan myös palkka.
Vierailija kirjoitti:
Me muuten tarjosimme omakotitaloa rakentaessamme työmiehille ruuat eikä tuota ruoka-aikaa tullut tuntilaskuun. Sen sijaan tämä tapa vaikutti siihen että kun työmiehille uhkasi tulla tuplabookkaus niin he tulivat mieluummin meidän työmaallemme mistä hyödyimme aikataulumielessä. Kyseessä oli pieni rakennusfirma jossa oli kaksi kirvesmiestä (kummatkin yrityksen osakkaita) ja he laskuttivat työt viikottain. Hyvää työtä tekivät.
Oliko Pimura Oy? Kaksi salskeaa ja rivakkaa nuortamiestä hommissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me muuten tarjosimme omakotitaloa rakentaessamme työmiehille ruuat eikä tuota ruoka-aikaa tullut tuntilaskuun. Sen sijaan tämä tapa vaikutti siihen että kun työmiehille uhkasi tulla tuplabookkaus niin he tulivat mieluummin meidän työmaallemme mistä hyödyimme aikataulumielessä. Kyseessä oli pieni rakennusfirma jossa oli kaksi kirvesmiestä (kummatkin yrityksen osakkaita) ja he laskuttivat työt viikottain. Hyvää työtä tekivät.
Oliko Pimura Oy? Kaksi salskeaa ja rivakkaa nuortamiestä hommissa?
Oletteko lämmittäneet kiuasta tämän jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minun päiväpalkka ei riitä putkimiehen tuntipalkkaan, joten putkimies voisi tarjota ruuat minulle
Sulla on aika pieni päiväpalkka.
Mun tuntipalkka on 15€/h bruttofirma laskuttaa 90€/h
T nuori putkari
Kouluttauduitko alalle jotta saat pesää? Teillähän on röörinrassaajan maine, monessa huushollissa rouvat anteliaina odottelee kun omat ukot ovat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen monestikin tarjonnut. Viikkosiivoojakin saa aina pullakahvit.
Kait sinä huomioit ja pyydät siivoojaa lopettamaan työt 15min. aikaisemmin, jos ostat siivouspalvelua esim. 2h kerta.
Muuten se on siivoojan ajasta ja palkasta pois, kun siivoojan on saatavat 8h laskutustyötä ja jos on 4 kotisiivousta ja jokaisessa kahvitellaan 15min. niin siivooja saa vain palkkaa 7h eli kahvittelujen takia joutuu tekemään osa-aikatyötä.
Itse teen työkseni kotipalveluita ja juuri näistä syistä kieltäydyn kahvittelusta ja seurasta, ellei se sitten kuulu tilaajan maksettuun aikaan, silloin on sama vaikka tilatun ajan olisi seuralaisena.
Tuskinpa se budjetista tai tällaisesta kovin on kiinni pohtii putkari. Siis jos on kyse on muusta kuin hänen budjetistaan. Siihen sopii asiakkaan osallistua että hällä säästyy rahat ja työaikaa ja muistakaa että lasku tulee perässä. Voi vähentää verotuksessa, niin tuntitaksa on sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Tarjositko itsesi suihkuseuraksi ja selänpesijäksi myös?
Ei kotonani ole koskaan tehty mitään niin isoa remppaa, että siinä ehtisi lounasta tarjota. Kahvia ja teetä ei taloudessa ole, kun en kumpaakaan juo.
On kai niillä remppaajillakin aikataulut ettei ehdi joka paikassa kahvitella.
No eipä ole tullut mielenkään tarjota kahveja. Yleensä he ovat olleet nuoria miehiä ja varmaan luulisivat, että vanha puuma yrittää iskeä. En kyllä jatkossakaan tarjoa, ettei vain tulisi kiusallista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kotonani ole koskaan tehty mitään niin isoa remppaa, että siinä ehtisi lounasta tarjota. Kahvia ja teetä ei taloudessa ole, kun en kumpaakaan juo.
Samoin. Ne on ollut sellaisia lyhyitä käyntejä. Silloin, kun tehtiin isompi remppa, niin en itse ollut edes paikalla vaan tuttu puolestani kävi seuraamassa, että remontti hoituu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun löytyi toinenkin joka ei ole kofeiinin orja.
Meillä remontoija saa pullakahvit, juotavaa ja saa käyttää mikroa ja vessaa. Tarjoan hänelle näin normaaliin työsuhteeseen liittyvät edut ja luulen, että meillä kummallakin on mukavampi ilmapiiri ja mahdollisuus hyvään työn laatuun.
Teen itsekin työtä ihmisten kotona ja kaikkein vaivaannuttavimpia ovat tilanteet, kun asiakkaat tarjoavat syötävää tai juotavaa. Inhottavaa joutua keksimään tekosyitä, miksi en kiitos vain nyt ota. Korona-aika maskeineen on onneksi tarjonnut nyt hyvän tekosyyn, että kun en voi asiakastilanteessa ottaa maskia pois.
Joten ei, ei tulisi mieleenkään aiheuttaa vaivaannusta ja tarjota kotonani työskentelevälle syötävää.