Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.

Vierailija
11.02.2023 |

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…

Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.

Kommentit (449)

Vierailija
281/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole jo veron kiertoa, jos laskee työpalkkaa syötyjen lounaiden vuoksi ja jättää verot maksamatta?

On. Työntekijän palkkaan se pitäisi lisätä ateriaetu ja maksaa siitä vero.

Vastaavasti työnantajan maksettavaksi tulee palkan sivukulut, kuten sotu, eläkevak. maksu ja muut.

Niin yritykseltä kuin työntekijältä veronkiertoa, joka on rangaistava teko.

Ilmaisia lounaita ei ole.

Vierailija
282/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassoo et tälviisii. Minä remppautin noin neljä kk ok-taloani täällä "ulkomailla" ja yhtaikaa olivat muurarit, kylppärin/keittiön putkimiehet ja sähkömies hommissa. Myöhemmin siihen liittyivät 2 puuseppää. Asuin itse 20 min. ajomatkan päässä. Joka aamu leivoin pellillisen voisarvia tai sämpylöitä ym. ja ajoin remppatalolle, kahvit sain siellä keitettyä pienellä keittolevyllä. Jälkeenpäin EI ole ikinä ollut vaikeutta saada noista porukoista tulemaan kiireen vilkkaa uudelleen talooni, esim. terassin ulkovalot, erinäisiä tiivisteitä tai toisen kylppärin rakentaminen täysin uuteen uskoon. Kaikkien kanssa myös ystävystyin ja välillä joku poikkeaa kahvilla vieläkin. Tästä on nyt kohta jo yli kuusi vuotta kun isoa remppaa tehtiin. Joku kirjoitti, että eivät siivoa. Minulla siivosivat joka ilta jälkensä ja veivät rojut niille sopiville jätepaikoille. Kaikkien kanssa oli urakkasopimukset, eli ei tuntipalkkoja. Arkkitehti oli päällepäsmärinä kaikissa hommissa niinkuin täällä kuuluu olla. Aikoinaan Suomessakin oli toisenlainen tapa kohdella ihmisiä, jotka tulivat jonkun kotiin työn tekemään, enempi kohtelias ja ystävällinen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole jo veron kiertoa, jos laskee työpalkkaa syötyjen lounaiden vuoksi ja jättää verot maksamatta?

On. Työntekijän palkkaan se pitäisi lisätä ateriaetu ja maksaa siitä vero.

Vastaavasti työnantajan maksettavaksi tulee palkan sivukulut, kuten sotu, eläkevak. maksu ja muut.

Niin yritykseltä kuin työntekijältä veronkiertoa, joka on rangaistava teko.

Ilmaisia lounaita ei ole.

Voi juma mitä pilkunnuhhintaa. Paljonko siit kaffekupist tarttee veroa maksaa? Maksetaanko Suomessa siitäkin veroa, jos käy sukulaisen tai ystävän luona kahvilla/syömässä? Onko korkeakin vero?

Vierailija
284/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monestikin tarjonnut. Viikkosiivoojakin saa aina pullakahvit.

Vierailija
285/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan porukat on niin nirsoja, ettei ne minun normiruoasta poikkeavia sapuskoja söisi. Vai söisitkö sinä läskisoosia, kanannahkaa, simpukoita, öljymakrilleja, haudutettua kieltä jne.?

En myöskään itse juo kahvia, niin mistä minä sellaista taikoisin tarjottavaksi? Juon yleensä vettä.

Vierailija
286/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat remonttifirmat laskuttavat asiakkaalta myös lounastauon ajan, jos remontti on kokopäiväinen. Että ilmainen ruoka vielä siihen laskutuksen päälle? Aina saa toivoa.

Ei voi laskuttaa muuta kun työ- ja matka-aikaa. Ruokatunti on työntekijän omaa aikaa eikä sille edes makseta siitä palkkaa.

Vierailija
287/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tarjoan. Yleensä sillä jää mieleen, ja seuraavaan remppaan on paljon paremmat lähtökohdat.

Tämä. Kyllä oli meilläkin sähkömies heti palvelualttiimpi seuraavalla kerralla ku tarvittiin.

Sä kuvittelit, että se oli kahvista kiinni eikä mitenkään esimerkiksi, että töitä tuli lisää? :D Saakeli, kun ihmiset ovat pöllöjä.

Oletko yrittänyt saada sähkömiestä pikkuhommaan? Voin sanoa ettei ole helppoa.

Mulla tehtiin viimeksi 20min homma, tarjouksia tuli neljä. Ei ollut vaikea valita, voittanut firma tuli kahden päivän päästä ja teki homman moitteetta.

Tokihan se maksaa, en oleta että kukaan tulee matkojen päästä tekemään vartin työn jos maksan siitä maksimissaan 20€.

Vierailija
288/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun päiväpalkka ei riitä putkimiehen tuntipalkkaan, joten putkimies voisi tarjota ruuat minulle

Sulla on aika pieni päiväpalkka.

Mun tuntipalkka on 15€/h brutto

firma laskuttaa 90€/h

T nuori putkari

Vierailija
289/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoan aina jotakin juotavaa. Etenkin kesähelteillä, sillä se on jo  ihmisen velvollisuus tarkistaa pyörtyykö toinen nestehukkaan. Joskus  korjausapu on unohtanut vesipullonsa autoon ja ei vaan kehtaa pyytää  minulta vettä.  Ei toisen huomioiminen ole minulle mitenkään rasittavaa. Olen myös huomannut, että kohdellesani korjausapua hyvin he muistavat minut. Seuraava apu tulee nopeasti ja saa ehkä vähän ylimääräistäkin työtä heiltä. Laskua voidaan pyöristää alaspäin yms.

Tämä on hyvää ajattelua. Peruskohteliaisuus ei maksa mitään ja jos on varaa remonttiin, niin on varaa veteen tai mehuun tai kahviin.

Kannatatko sdptä?

Miten ihmeessä varallisuus kasvaa sitä kuluttamalla?

Sulla varmaan velatkin on saatavia?

Vierailija
290/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ilmaisia aterioita. Luulisi yrittäjän ymmärtävän.

Vierailija
291/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan porukat on niin nirsoja, ettei ne minun normiruoasta poikkeavia sapuskoja söisi. Vai söisitkö sinä läskisoosia, kanannahkaa, simpukoita, öljymakrilleja, haudutettua kieltä jne.?

En myöskään itse juo kahvia, niin mistä minä sellaista taikoisin tarjottavaksi? Juon yleensä vettä.

Kanannahka ihmetyttäisi, miksei ole kanaa mukana, mutta muut kelpaisivat mielihyvin.

Vierailija
292/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin, että koronan aikana tapahtui muutos. Asiantuntijat eivät enää tulleet kotiin selvittelemään asioita vaan kaikki hoidettiin sähköisesti, taisi yksi hakea pihasta allekirjoitukset papereihin. Eipä ole palattu enää vanhaan kahvittelukulttuuriin. Harmi.

Vierailija
293/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomasin, että koronan aikana tapahtui muutos. Asiantuntijat eivät enää tulleet kotiin selvittelemään asioita vaan kaikki hoidettiin sähköisesti, taisi yksi hakea pihasta allekirjoitukset papereihin. Eipä ole palattu enää vanhaan kahvittelukulttuuriin. Harmi.

Tämän olettaisi sopivan paremmin kuin hyvin juuri suomalaisille. Itsekin pidän muutosta harmillisena.

Vierailija
294/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin aina kysyn, maistuuko kahvi. Isommassa hommassa jotain sen kanssa, kyllä oli kohteliasta ja reipasta työmiestä, kun välillä kannoin uunituoretta marja-/omenapiirakkaa heille kahvipöytään. Pieni vaiva siitä, että saa hyvää jälkeä ja ammattimaiset tekijät.

Vierailija
295/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan teistä hässinyt spontaanisti tällaisen työmiehen kanssa? Välillä kun kuulee aiheesta tarinoita.

Vierailija
296/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne eläkeläiset kestitde putkimiestä ihan siitä syystä, että heillä on siihen aikaa eikä tarvitse tehdä työtä siinä samalla.

Olen eläkeläinen, mutta en tarjoa mitään, enkä edes juttele vaan pysyn eri huoneessa.

Vierailija
297/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kyllä itsellä tullut mieleenkään tuollainen. Olen aina vain olettanut, että niin sen kuuluu mennäkin, että avaan oven esimerkiksi sille putkimiehelle, tervehditään, osoitan missä suunnassa työn kohde on, jätän hänet rauhassa tekemään työnsä ja kun se on valmis, hyvästellään ja putkimies jatkaa seuraavaan kohteeseen. Lasku tulee perässä.

Kai minä voisin ne kahvit tarjotakin, ei siinä mitään. Vaivaantunut kahvihetki siitä tosin tulisi, ellei toinen sattuisi olemaan hyvä juttelemaan. Itse en ikinä keksisi mitään puhuttavaa vieraan ihmisen kanssa.

Voi surkeutta. Taas yksi tuppisuu-suomalainen! Usein, en väitä että juuri tässä nimenomaisessa tapauksessa, sitä juttua kyllä riittää arvostelevaan sävyyn työmiehestä kaikkien halukkaiden kuultavaksi.

Kokeilepa vaikka näin: jotkut sanoo, että rakennustyöläiset ja kaikki remonttimiehet tekevät työmatkansa ikälopun näköisillä autoilla. Onkohan se niin? Mistä se voisi johtua? Tai minne Suomessa kannattaisi lähteä kymmenen päivän lomalle, kun mukaan tulee kaksi 12-vuotiasta, tyttö ja poika? Tai: mikähän olis hyvä tietokonemerkki sen ikäisille lapsille? Kysy jotakin yleistä, ei liian henkilökohtaista, sellaista, josta työmiehellä ehkä on jokin mielipide. Tai kysy mikä on paras kahvimerkki. Tai vaikka kuorolaulusta. Ihmisillä on usein aivan odottamattomia kykyjä. Sain vasta tietää, että naapurin mies soittaa haitaria ja esiintyykin, tilaisuuksissa jossa ei peritä pääsymaksua. Ja kuitenkin asuttu vierekkäisissä taloissa 10 vuotta!

Vierailija
298/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan välitä duunia tehdessäni ruveta syömään pullaa tai lihasoppaa tai ihan mitään muutakaan. Kuka mulle maksaa niistä "rupattelutuokioista".

Hyi s-na.

Vierailija
299/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle maalarille tarjosin lounasta ja joskus jopa seksiä kun oli niin hyvännäköinen mies ja korona etätyöt vei kaikki ihmiskontaktit. Nykyään todin kutsun maalaria aviomiehekseni.

Vierailija
300/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kyllä itsellä tullut mieleenkään tuollainen. Olen aina vain olettanut, että niin sen kuuluu mennäkin, että avaan oven esimerkiksi sille putkimiehelle, tervehditään, osoitan missä suunnassa työn kohde on, jätän hänet rauhassa tekemään työnsä ja kun se on valmis, hyvästellään ja putkimies jatkaa seuraavaan kohteeseen. Lasku tulee perässä.

Kai minä voisin ne kahvit tarjotakin, ei siinä mitään. Vaivaantunut kahvihetki siitä tosin tulisi, ellei toinen sattuisi olemaan hyvä juttelemaan. Itse en ikinä keksisi mitään puhuttavaa vieraan ihmisen kanssa.

Voi surkeutta. Taas yksi tuppisuu-suomalainen! Usein, en väitä että juuri tässä nimenomaisessa tapauksessa, sitä juttua kyllä riittää arvostelevaan sävyyn työmiehestä kaikkien halukkaiden kuultavaksi.

Kokeilepa vaikka näin: jotkut sanoo, että rakennustyöläiset ja kaikki remonttimiehet tekevät työmatkansa ikälopun näköisillä autoilla. Onkohan se niin? Mistä se voisi johtua? Tai minne Suomessa kannattaisi lähteä kymmenen päivän lomalle, kun mukaan tulee kaksi 12-vuotiasta, tyttö ja poika? Tai: mikähän olis hyvä tietokonemerkki sen ikäisille lapsille? Kysy jotakin yleistä, ei liian henkilökohtaista, sellaista, josta työmiehellä ehkä on jokin mielipide. Tai kysy mikä on paras kahvimerkki. Tai vaikka kuorolaulusta. Ihmisillä on usein aivan odottamattomia kykyjä. Sain vasta tietää, että naapurin mies soittaa haitaria ja esiintyykin, tilaisuuksissa jossa ei peritä pääsymaksua. Ja kuitenkin asuttu vierekkäisissä taloissa 10 vuotta!

Ei se putkimies välitä jäädä kahville, sillähän menee seuraava työ sivu suun.

Paitsi jos se kahvintarjoaja maksaa myös kahvinjuontiajasta. Mutta miksi maksaisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän