Mitä sinä muistat omasta penkkaripäivästäsi?
Muistan sen helpotuksen tunteen, kun lukuloma oli alkamassa ja kirjoitusten jälkeen ei tarvitsisi nähdä enää tuttuja lukiolaisia. Olin yksinäinen pikkukaupungissa ja kaipasin todella paljon pois.
Kommentit (201)
Olin aamun ohjelmassa ja rekka-ajelulla mukana, iltapäivällä taisin piipahtaa pienen hetken baarissa. En jäänyt koko illaksi baariin, kuten suurin osa teki. Oli jo tuolloin olo, että muut nauttivat penkkareista enemmän kuin itse nautin.
Minä inhosin teennäisyyttä wanhojen tanssien ja penkkarien osalta. Koko muun lukioajan kauniit ja suositut olivat omassa porukassaan, eivätkä jutelleet meille erikoisemmille oppilaille lainkaan. Katsoivat vain nenäänsä pitkin. Sitten noina parina päivinä tultiin juttelemaan ja teeskenneltiin jotain ryhmähenkeä, jota ei muuten ollut olemassakaan.
Olem törmännyt joihinkin noista oppilaista vieraillessani entisellä kotipaikkakunnalla. Hyvä katsovat nenäänsä pitkin ja pyörivät samoissa porukoissa kuin lukioaikoina.
Muistan halpojen kasvovärien hajun kun piirrettiin nuorempien naamoihin.
Vierailija kirjoitti:
En osallistunut siihen.
En minäkään. Lintsasin kun oli viimeinen mahdollisuus ja arvasin ettei opettaja kirjaa poissaolijoita sinä päivänä.
Muistan monet opettajista tehtyjen laulujen nasevat sanat vieläkin. Olin pukeutunut Fakta homman Pirreksi. Ajelulla oli puuduttavan kylmä ja puuduttavan tylsää, mietin että koska tämä loppuu.
Pukeuduimme kaikki yhtenäiseen, yhdessä päätettyyn asuun: KKK- kaapuun ja huippuun! Kuka lie keksi moisen teeman. Hiukan hävettää vieläkin, vaikka tuosta on kohta neljäkymmentä vuotta.
Kylmä pakkaspäivä.Takin alla oli äidin kutoma punainen paita, sataprosenttista villaa, ja päässä lämmin tekoturkismyssy, kun olimme kuorma-auton lavalla, kymmeniä vuosia sitten.
Lauluja muistan minäkin vielä. Moni lukion ope on nyt mullan alla.
Vierailija kirjoitti:
Muistan monet opettajista tehtyjen laulujen nasevat sanat vieläkin. Olin pukeutunut Fakta homman Pirreksi. Ajelulla oli puuduttavan kylmä ja puuduttavan tylsää, mietin että koska tämä loppuu.
Osa opettajista tehdyistä lauluista oli kyllä sanoituksiltaan sellaisia, ettei enää voisi. Ei millään.
Muistan myös et edellisenä iltana oli potkukonva. Vedettiin keskiolutta paikallisessa ennen ja jälkeen sen.
Mut ennen potkukonvan alkamista haettiin käytävältä sellainen iso muovinen roskisrynnyri. Se täyteen lunta ja lumeen laitettiin kaljapulloja. Se tynnyri vietiin koulun johinkin varastokomeroon.
Kun aamulla tultiin penkkareihin, niin siltä lumisohjoveden seasta nosteltiin kylmiä kaljoja, pahimpaan kankkuseen ja uuteen nousuun. Siinä varastossa vieraili aika moni abi!
Oli kylmä ja heiteltiin pahoja karkkeja rekasta. Muistan että karkit oli tilattu Urjalan makeistukusta kun sieltä ne sai halvimmalla. En tiedä, miten tällainenkin asia jäänyt mieleen, omista penkkareista kuitenkin jo melkeen 25 vuotta.
Olimme valinneet hyvässä änkyrähengessä koko luokan asuksi n-sanalla parhaiten kuvattavan ihonvärin ja asut. Ja ei, en tarkoita saksalaisia kansallissosialisteja. Eipä ollut tosin koko kylässä yhtäkään tummaihoista, jonka puolesta kukaan olisi tajunnut loukkaantua. En tiedä jäikö valokuva-aineistoa.
Oli vähäluminen talvi ja kun saavuimme paikallisen ammattikoulun pihaan heittelivät amikset meitä kivillä.
Vierailija kirjoitti:
Pukeuduimme kaikki yhtenäiseen, yhdessä päätettyyn asuun: KKK- kaapuun ja huippuun! Kuka lie keksi moisen teeman. Hiukan hävettää vieläkin, vaikka tuosta on kohta neljäkymmentä vuotta.
Meidän kylällä oli myös jonain vuonna 80-luvulla tuo asuvalinta. Minulla on kuvia! :) Melko helppo asu, voisin kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Kävi sääliksi nuorempia oppilaita. Lukiossani oli tapana, että nuoremmat oppilaat kantavat abit vanhoissa pulpeteissa abirekkaan. Ja kyydissäkin oli kamala olla, kun pulpetti hytkyi ja sai pelätä putoavansa.
Meillä opettajat kantoivat kantoivat abit ulos koulurakennuksesta. Kokonaisuudessaan päivästä on jäänyt vain hyviä muistoja. Näin vuonna 1983
Abeilla oli suihkepullot. Niissä oli etikkavettä. Ruiskutetiin alempiluokkalaiset. Naamaan ja otsaan huulipunaa.
Penkkariajelulla oli pakkasta lähemmäs -30c. Pilkkihaalareissa pärjäsi. Ajelu oli mukava, mutta oli mukava kun ajelu loppui. Kaiken kaikkiaan mukava päivä. Tänään oli ilo seurata ryhmänohjaajana omien abien penkkareita. Fiksuja nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen, miten tuo päivä oli pienen insideporukan juhla, vaikka lukiossa vuosikurssillamme oli yli 120 oppilasta. Suositut jakoivat toisilleen abipalkintoja, tyyliin "hottis abi", "bileabi" jne. Yksi hiljaisempi oppilas taidettiin palkita jollain "eräjorma-abi" -palkinnolla, kun hän viihtyi paljon luonnossa ja haaveili urasta armeijassa.
Toivon todella, että nykyisin nuo juhlat olisivat enemmän suunnattu koko porukalle eikä kyse olisi pienen porukan jutusta.
Tuo jatkuu edelleen, luokattoman lukiot ja oppilaita useasta eri yläkoulusta. Sinne muodostuu sellainen pieni aktiivien porukka, joka sitten palkitsee toisiaan...
Olin nuori, rypytön ja jaksoin juoda vaikka kuinka paljon.
Enää en ole mitään noista.