Mitä sinä muistat omasta penkkaripäivästäsi?
Muistan sen helpotuksen tunteen, kun lukuloma oli alkamassa ja kirjoitusten jälkeen ei tarvitsisi nähdä enää tuttuja lukiolaisia. Olin yksinäinen pikkukaupungissa ja kaipasin todella paljon pois.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vuosi oli 1983. Olin pukeutunut intiaaniksi. Kun kerroin tästä omalle abipojalleni, hän oli aivan järkytyksissään, millaista kulttuurista omimista olinkaan harrastanut.
Sama vuosi, samat vermeet! Lyseon lukio! Erittäin kivaa, partavaahtoa suihkutettiin ja aamusta saakka humalluttiin, ei kylmä tuntunut missään! Kivat muistot jäi, koulurakennus on valitettavasti jo purettu.
Penkkariajojen loppupuolella silmälasieni toinen linssi irtosi. Olin lavan reunalla ja onneksi linssi putosi juuri reunan sisäpuolelle. Muuten en olisi saanut sitä ikinä takaisin. Pari tuntia näkökyky oli outo kunnes sain vietyä rillit korjattavaksi. Muuten oli ihan kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan että karkkeja oli hauska heitellä, mutta ne loppuivat liian aikaisin.
Muistan että ne karkkia mankuvat pikkukakarat ovat nyt opiskelutovereitani, jotka luulevat minua heitä itseään nuoremmaksi.
En osallistunut koska ylä-asteella tapahtunut koulukiusatuksi joutuminen tuhosi itsetuntoni ja rohkeuteni
Vierailija kirjoitti:
Abeilla oli suihkepullot. Niissä oli etikkavettä. Ruiskutetiin alempiluokkalaiset. Naamaan ja otsaan huulipunaa.
Yksi sika-abi kusi suihkepulloon, etikkaveden sekaan. Siitä sitten ruiskuttamaan. On muuten nykyään pankinjohtaja, sikäli kun tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Muistan että siellä auton lavalla oli ihan älyttömän kylmä.
Sama mulla, sain sen jälkeen kaamean flunssan, jota en unohda ikinä.
Ilta oli parasta, hyvät bileet, lurps😋😅
Penkkari-illan bileissä yksi rinnakkaisluokan tyttö tuli kännissä uskoutumaan, että on ollut ihastunut minuun vuoden verran.
Seurustelin silloin ja annoin aika tylyt pakit, josta tuo tyttö sai kauhean itkukohtauksen. Kun yritin lohduttaa vähän että kohtaus menisi ohi, alkoi tyttö ripustautua kaulaan ja yrittää imeskellä. Jonkin sortin avopotilas ilmeisesti, koska en ollut häntä käytännössä edes huomannut koko lukioaikana, eikä oltu samoissa ryhmissä tai juteltu edss, niin ihmettelen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuori, rypytön ja jaksoin juoda vaikka kuinka paljon.
Enää en ole mitään noista.
Sama täällä!
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen, miten tuo päivä oli pienen insideporukan juhla, vaikka lukiossa vuosikurssillamme oli yli 120 oppilasta. Suositut jakoivat toisilleen abipalkintoja, tyyliin "hottis abi", "bileabi" jne. Yksi hiljaisempi oppilas taidettiin palkita jollain "eräjorma-abi" -palkinnolla, kun hän viihtyi paljon luonnossa ja haaveili urasta armeijassa.
Toivon todella, että nykyisin nuo juhlat olisivat enemmän suunnattu koko porukalle eikä kyse olisi pienen porukan jutusta.
Tota samaa se on nytkin. Lukiossamme on viisi rinnakkaisluokkaa. Viiteen autoon ei menty luokittain, vaan inside-porukka ekaan omaan, seuraava kakkosautoon Viidennessä oli sitten hiljaiset hissukat ja muut, jotka ei muihin autoihin pääseeet.
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten onnellinen olin. Kuorma-auton lavalla tiiviisti tuttujen ja ihanien koulukaverieni ympäröimänä. Lukio oli kirjoituksia vailla valmis, lukuloma alkamassa, kuorma-auton lavalla oli hauskaa ajella keskustassa pitkässä jonossa.
Siellä sitten huudettiin ja metelöitiin, heiteltiin karkkia. En vaihtaisi tätä kokemusta pois.
Muistan kans sen onnellisuuden tunteen. Ihmiset vilkutti ja kaikilla oli hyvä mieli. Hauska päivä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli replica-aseet pekkareissa :D Veikkaisin ettei ihan toimisi nyt....
Nykyisin ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Penkkaripäivään satsattiin paljon vähemmän kuin nykyään. Monilla oli kotikutoiset naamiaisasut ja karkkiakin oli väin vähän. Minä olin varannut pussillisen hopeatoffeeta heitettäväksi. Enkä todellakaan hytissyt rekan lavalla naamiaisasussa, vaan puin päälle paksun toppatakin.
Meitä oli kolme kaverusta, käytiin ostaa penkkariasuiksi Kirpputorilta miesten kokopuvut, sellaiset ruskeat ja hirveät. Ja kauluspaidat ja solmiot. Tais maksaa kympin /satsi.
Abi92 kirjoitti:
Kauhean vähän.
Oli kevät 1992, olimme pukeutuneet koko luokka kondomeiksi.
Muistaakseni vielä sinä vuonna saimme vantaalaisuudesta huolimatta ajaa stadissa karkkeja ja kortsuja heitellen.En kyllä oikein muista, aikaa on mennyt, juotiin paljon eikä tuo tapahtuma nyt muutenkaan mikään elämän käännekohta tai sellainen merkityksellinen juttu ollut.
En edes muista oliko auton lavalla kuinka kylmä...
Tuollaista koko luokan yhteistä pukeutumista tuskin enää on?
Se oli ensimmäinen päivä influenssassa. Tajusin vasta kotiin tullessa koululta että minulla on kuumetta lähes 40 astetta. Oli jo yöllä tuntunut hieman kurjalle, mutta en osannut epäillä olevani kipeänä. Hieman ikävälle tosin tuntui olla siinä kunnossa vähissä vaatteissa 20 asteen pakkasella kuorma-auton lavalla.
Viisi kundia sormetti minua autoletkassa.
Koulussamme oli tapana (vai oliko se tapa kaikkialla) että vanhat kantaa lukulomalle lähtevät ulos ja heittää heidät lumohankeen. Me päätettiin, että karataan kuorma-auton kyytiin huomaamatta. Melkein kaikki ehtivätkin lavalle hankeen joutumatta, paria viimeisintä vain uitettiin lumihangessa. Vanhat olivat muuten aika aggressiivisia tästä, pahin oli yksi lestadiolaisperheen nuori, joka todella kovakouraisesti riuhtoi kiinni jääneitä. Lavalta sitten huudettiin typeriä iskulauseita, kuten "p e r s e t tä kaikille".
Vierailija kirjoitti:
Viisi kundia sormetti minua autoletkassa.
Olet itse kundi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan halpojen kasvovärien hajun kun piirrettiin nuorempien naamoihin.
Ja huulipunaa oli naama täynnä.
Saako nykyään huulipunaa laittaa naamoihin ja suihkepulloin kastella?
Vierailija kirjoitti:
Penkkaripäivään satsattiin paljon vähemmän kuin nykyään. Monilla oli kotikutoiset naamiaisasut ja karkkiakin oli väin vähän. Minä olin varannut pussillisen hopeatoffeeta heitettäväksi. Enkä todellakaan hytissyt rekan lavalla naamiaisasussa, vaan puin päälle paksun toppatakin.
Kyl muistan, että vuonna 1989 käytiin ostaa kääreellisiä irtokarkkeja kilo. Onko se paljon vai vähän nykyiseen verrattuna, en osaa sanoa.
Ja huulipunaa oli naama täynnä.