Lapsettomuushoito lahjasoluilla, kokemukset/ajatukset?
Tämä nyt harkinnassa, omilla soluilla ei tunnu onnistuvan. Löytyykö kokemuksia itseltä tai lähipiiristä? En usko, ettäkö mahd lapsi olisi yhtään vähemmän rakas tai tuntuisi omalta, ajatuksena vaan tuntuu vielä hieman vieraalta 🤔
Kommentit (103)
Meillä on lahjasiittiöillä tehdyt kaksoset, aikusia jo. Mitä haluat tietää?
Olen itse luovuttanut munasoluja :)
Tosi vieras ajatus tekemällä tehdä lapsia "tuntemattomalle"... mutta kokemuksesta ymmärrän että vauvakuume sumentaa järjen.
Varmasti olisitte omistautuneita vanhempia jos kerran tuollaiseen ruljanssiin jaksaisitte lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse luovuttanut munasoluja :)
Niin minäkin.
T: nro 2
Vierailija kirjoitti:
Tosi vieras ajatus tekemällä tehdä lapsia "tuntemattomalle"... mutta kokemuksesta ymmärrän että vauvakuume sumentaa järjen.
Varmasti olisitte omistautuneita vanhempia jos kerran tuollaiseen ruljanssiin jaksaisitte lähteä.
Ei niitä tehdä kenellekään tuntemattomalle, vaan ihan itselle.
Tiedän onnellisen äidin ( isäkin kuuluu kuvioon ), jolla 2 ihanaa tyttöstä, samalta luovuttajalta. Tällä äidillä oli tosi paha endometrioosi, ja sen vuoksi valitsivat tällaisen ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Sumentaa järjen? Tehdä tuntemattomalle? Mitä kettua nyt taas.
Ap selkeästi kirjoittaa, että ei tunnu onnistuvan omilla soluilla ja kyselee kokemuksia. Pitäisikö sitten jäädä kokonaan ilman, vaikka nyky tekniikka voisi mahdollistaa lapsen muillakin menetelmillä? Vain koska ajatus on sinulle vieras. No jotkut tosiaan joutuvat miettimään näitäkin asioita.
Vaikea sanoa miten sitten mieli muuttuisi jos olisi tosipaikka ja tämä ainoa vaihtoehto. Mutta kun ei siihen saa mitenkään vaikuttaa keneltä solut tulevat. Itselleni vaikea ajatus olisi se, että kuka tahansa läpeensä yksinkertainen tolvana voi niitä soluja luovuttaa. Tai ties mikä psykopaatti. Kun en mieheksikään kelpuuttaisi hidasta elämänkallua, joka ei tajua mistään mitään tai susirumaa pottunokkaa niin en sellaiselta kyllä perintötekijöitä lapsellenikaan haluaisi. Olisin luultavasti mieluummin ilman lasta.
Kaksplussalla on tästä enemmän keskustelua ja pitkiä ketjuja joista voi lukea kokemuksia. Itse olen luovuttajana niitä lueskellut. Toivon teille parasta teittepä miten vain!
Olen sitä mieltä että väkisin ei tule mitään hyvää. Miten sijaisperheeksi ryhtyminen?
Vierailija kirjoitti:
Lahjasiittiöistä meilläkin olisi kyse, omat munasolut ovat ok. Pitikö paljon pohtia päätöstä? Miten lähipiiri suhtautui? Entä lapset itse, missä vaiheessa kerroitte?
Ap
Tapaan perheitä, jotka tätä harkitsevat. Ei ole helpoin mahdollinen asia henkisesti, mutta sit se kyllä palkitsee kun siihen sitoutuu. Kannattaa näihin tapaamisiin suhtautua positiivisesti ja ottaa ne mahdollisuutena, ei tenttinä. Onnea matkaan
Hyvä ystäväperheeni teki pitkän harkinnan jälkeen vauvan lahjamunasolulla, koska omat eivät kerta kaikkiaan toimineet.
Eivät ole katuneet ratkaisuaan, ja ainakin noin päin (kun lahjoitettu osa on munasolu) on lähes mahdotonta silti olla kokematta vauvaa biologisesti omakseen, kun on sen kuitenkin kehossaan kasvattanut. Vaikka siis geenit eivät olekaan omat.
Rohkeasti vain!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväperheeni teki pitkän harkinnan jälkeen vauvan lahjamunasolulla, koska omat eivät kerta kaikkiaan toimineet.
Eivät ole katuneet ratkaisuaan, ja ainakin noin päin (kun lahjoitettu osa on munasolu) on lähes mahdotonta silti olla kokematta vauvaa biologisesti omakseen, kun on sen kuitenkin kehossaan kasvattanut. Vaikka siis geenit eivät olekaan omat.
Rohkeasti vain!
Missä se vaiva kasvatetaan luovutetulla spermalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkeasti vain!
Nyt en ymmärrä, etkä tainnut sinäkään ymmärtää.
Luovutettuja siittiöitä ei tuossa käytetty, vaan pariskunnan miehen omia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkeasti vain!
? Öö, suomennos kiitos 👍🏻
Go for it! Lapset ovat lahja, ei ole väliä onko omilla munasoluilla vai lahjoitetuilla. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjasiittiöistä meilläkin olisi kyse, omat munasolut ovat ok. Pitikö paljon pohtia päätöstä? Miten lähipiiri suhtautui? Entä lapset itse, missä vaiheessa kerroitte?
Ap
Ohjeistus on olla salaamatta tätä lapsilta, vaan puhua siitä alusta asti luonnollisena asiana.
Siinä vaiheessa kun vauvoista vielä puhutaan isältä ja äidiltä tarvittavan siemenen keinoin, puhuu tyyliin että kaikki vauvan tekoon tarvittavat ainekset eivät meillä toimineet, joten meidän tapauksessa lainattiin vähän varaosia.
Eikö kukaan...?