Mikä juttu tämä laturaivo on?
Kommentit (120)
Minä asun kaupungissa jossa tämä on kuulemma isokin ongelma ja hiihdän aika paljon, myös lasten kanssa. Ikinä en ole raivoajiin törmännyt. En tosin mene sinne kisaladuille tien tukoksi lasten kanssa, vaan pysytään ihan täällä rauhallisemmilla lähiöladuilla, ja olen myös opettanut lapsille miten kuuluu käyttäytyä. Ladut pilalle käveleviä urpoja sen sijaan tulee vastaan ihan koko ajan, joten en ihmettele että joillakin alkaa keittää. Eikä auta vaikka ihan vieressä menis hyvä kävelyreitti, silti joittenkin mielestä on kivempi talloa se luistelu-ura montuille.
Kyllä olen itse kohdannut laturaivoa. Kun olin koiran kanssa lenkillä, kun ne kaikki polut vain hiihtäjille. Kun ylitin tämän hiihtotien, niin alkoi jo raivo minua kohtaan, kun jo sanoin, että pakko ohittaa, että pääsen metsään polulle koiran kanssa, niin suunnaton raivo, että koirat paskoo laduille ym. Ja toinen kerta, kun ei lähellä ole mitään muuta metsätietä, kuin mennä näitä hiihtolenkkiä polkua pitkin, joka mielestäni on kaikkien yhteiskäytössä, niin yksi typerä äijä ajoi siinä moottorikelkalla ja uhkasi, että tappaa mun koiran? Eihän sinne moottorikelkalla saanut ajaa edes hiihtopoluille? Ja eräs mies hiihti minua vastaan ja todella hiihti minua niin vasten, että lähes kaaduin? Nämä 40-60 vuotiaat miehet ovat niistä kaikista törkeimpiä, että koko maailma kuuluu heille, ei muille. Ennen vanhaan tiet olivat käytössä kävelijöiden, koiran omistajien, lasten ym. muiden käytössä ja oli hyvän tapaan aina väistää. Mutta kun tuli muotiin tämä luistelutyyli, niin kaikki miehet valtasivat nämä tiet. Ihanko itse Jumala valitsi, että kuuluu vain heille? Ja sanotaan, että mene vaikka kadulle kävelemään? Siis ei saa tavallinen ihminen edes käydä metsässä enää, kun kaikki kuuluu vain näille hiihtäjille??!!!
Meillä hiihtäjät raivoo kun lapset kävelee siellä ladulla. Kerran oli poika hiihdetty kumoon kun tuli koulusta. Sen jälkeen kyseisellä ladulla on ollut hiekkaa urissa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kohdannut. Ilmeisesti jokin ylitäyteen hiihtäjiä ahdettujen lyhyiden latujen ongelma.
Ööö.
Se on ne raivoavat tyypit, jotka ei kestä hitaampia: ne on vaan tiellä!
Ei liity paikkakuntaan välttämättä.
Veikkaan että tähän on kaksi syytä, joitten juurisyy on sama itsekeskeisyyden lisääntyminen. Ennen suurin osa ihmisistä osasi käyttäytyä ladulla, lapset opetettiin nousemaan nopeasti ylös ja väistämään nopeampia. Ladulla kävely ei tullut mieleenkään, ne oli hiihtäjille varattu. Toisaalta myös ne himohiihtäjät oli vähemmän kiireisiä ja kireitä, eivätkä hermostuneet joka asiasta. Kaikilla oli mukavaa kun jokainen omalta osaltaan huomioi muutkin. Nykyään yleisasenne on "minäminäminä ja minun oikeus", joka johtaa sitten konflikteihin. Ja no, ennen ei ollut somea joten ei ne laturaivotarinat samalla lailla levinneet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hiihtäjät raivoo kun lapset kävelee siellä ladulla. Kerran oli poika hiihdetty kumoon kun tuli koulusta. Sen jälkeen kyseisellä ladulla on ollut hiekkaa urissa.
Minkä hemmetin takia vanhemmat antaa lastensa kävellä laduilla? Pitäis olla itsestään selvää ettei sinne mennä.
Täällä raivoaan, kun polku ja latu risteävät YHDESTÄ kohdasta, ja siitä yhdestä kohtaa kävellään ladun yli metsään.
Latuja menee joka paikassa ristiin rastiin, ja ihan joka ikinen pururata ja hiekkatie on tehty laduiksi!!!
Ja eikö ne metsäpolut ole sitten maastopyöräilijöiden valloittamia.
Turvallisimmat ja pisimmät pulkkamäet olisi siellä, missä on latu. Järven rantaa kiertää kuntorata. Se on latukäytössä.
Epäreilua. Kävellä saa siis vain autotien vierellä jalkakäytävällä.
On ollut ennenkin, itse olen kohdannut laturaivoa jo lapsena kun vasta opettelin hiihtämään.
Vierailija kirjoitti:
Laduilla ei saa kävellä
Ei tietenkään.
Raivo on myös muuta: joku on liian hidas?
Vierailija kirjoitti:
Täällä raivoaan, kun polku ja latu risteävät YHDESTÄ kohdasta, ja siitä yhdestä kohtaa kävellään ladun yli metsään.
Latuja menee joka paikassa ristiin rastiin, ja ihan joka ikinen pururata ja hiekkatie on tehty laduiksi!!!
Turvallisimmat ja pisimmät pulkkamäet olisi siellä, missä on latu. Järven rantaa kiertää kuntorata. Se on latukäytössä.
Täällä kävellään ladulla, vaikka vierestä menisi ihan kelpo lenkkipolku ja metsä on täynnä pienempiä kävelypolkuja. Noissa risteyskohdissa ladun ylitys kävellen on täysin ymmärrettävää, mutta viimeksi tuli hiihtoladulla vastaan kaksi rinnakkain sauvakävelevää matamia. Itse kuljin silloin koiran kanssa siinä ladun vieressä kulkevaa polkua pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen itse kohdannut laturaivoa. Kun olin koiran kanssa lenkillä, kun ne kaikki polut vain hiihtäjille. Kun ylitin tämän hiihtotien, niin alkoi jo raivo minua kohtaan, kun jo sanoin, että pakko ohittaa, että pääsen metsään polulle koiran kanssa, niin suunnaton raivo, että koirat paskoo laduille ym. Ja toinen kerta, kun ei lähellä ole mitään muuta metsätietä, kuin mennä näitä hiihtolenkkiä polkua pitkin, joka mielestäni on kaikkien yhteiskäytössä, niin yksi typerä äijä ajoi siinä moottorikelkalla ja uhkasi, että tappaa mun koiran? Eihän sinne moottorikelkalla saanut ajaa edes hiihtopoluille? Ja eräs mies hiihti minua vastaan ja todella hiihti minua niin vasten, että lähes kaaduin? Nämä 40-60 vuotiaat miehet ovat niistä kaikista törkeimpiä, että koko maailma kuuluu heille, ei muille. Ennen vanhaan tiet olivat käytössä kävelijöiden, koiran omistajien, lasten ym. muiden käytössä ja oli hyvän tapaan aina väistää. Mutta kun tuli muotiin tämä luistelutyyli, niin kaikki miehet valtasivat nämä tiet. Ihanko itse Jumala valitsi, että kuuluu vain heille? Ja sanotaan, että mene vaikka kadulle kävelemään? Siis ei saa tavallinen ihminen edes käydä metsässä enää, kun kaikki kuuluu vain näille hiihtäjille??!!!
Eli sinä kävelet koirasi kanssa luisteluladulla ja luulet, että se on tie?
Kyllä ennenvanhaan nimenomaan tiedettiin, että ladulla ei kävellä ja nykyään on sitten kaltaisiasi itsekeskeisiä minäminäihmisiä, jotka kokevat oikeudekseen tehdä ihan mitä haluavat. Jos latu-ura rakennetaan varta vasten urheilupaikaksi, niin miksi koet, että sinulla on oikeus mennä rikkomaan se?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen itse kohdannut laturaivoa. Kun olin koiran kanssa lenkillä, kun ne kaikki polut vain hiihtäjille. Kun ylitin tämän hiihtotien, niin alkoi jo raivo minua kohtaan, kun jo sanoin, että pakko ohittaa, että pääsen metsään polulle koiran kanssa, niin suunnaton raivo, että koirat paskoo laduille ym.
Lainasin tästä yhdestä viestistä tämän tekstinpätkän koska mulla on käynyt sama juttu. En ikinä talvisin kävele laduilla vaan liikun metsäpolkuja pitkin, mutta päästäkseni metsän siimekseen on minun yhdessä kohtaa ihan pakko mennä sen pururadan yli jonka päälle latu on vedetty. Pidän aina huolen että en tallo latua, enkä anna koirani kakata tai pissata latujen lähelle. Vaan silti monesti hiihtäjät ovat alkaneet raivoamaan.
Maastopyöräily alkaa olla se ongelma, kun vetävät täysiä muitten ulkona liikkujien ohi. Hyvä, ettei päälle.
Vierailija kirjoitti:
No olepa kiitollinen ettei käynyt pahemmin ja kasvata lapsesi paremmin kuin vanhempasi ovat kasvattaneet sinut. Latu ei todellakaan ole turvallinen leikkipaikka lapsille. Tajuatko, mitä vauhtia siellä liikutaan alamäissä ja aina väistäminen ei edes ole mahdollista.
Aikuisenkin on syytä ymmärtää, että mäessä kaatuessa ensin kierähdetään syrjään varmuuden vuoksi, jos suinkin pystyy liikkumaan ja vasta sitten aletaan keräilemään kamojaan.
Missä ne lapset oikein oppivat hiihtämään jos ladulle ei uskalla mennä? Raivoaja ukoille porttikielto ja kannustavat aikuiset tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kävelyreittejä olisi oikeasti tarjolla, mutta väkisin pitäisi saada kävellä siinä missä syksyllä, keväällä ja kesälläkin, vaikka siinä menee latu. Eipä täälläkään mene kuin se yksi latu asuinalueen poikki, mutta sekin on joittenkin mielestä liikaa. Jännä ettei minulla esim ole ikinä ollut ongelmaa löytää koiranulkoilutusreittejä muualtakin kuin siitä ladulta, joillekin se tuntuu olevan mahdotonta.
En ole kohdannut. Ilmeisesti jokin ylitäyteen hiihtäjiä ahdettujen lyhyiden latujen ongelma.