Mikä juttu tämä laturaivo on?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen itse kohdannut laturaivoa. Kun olin koiran kanssa lenkillä, kun ne kaikki polut vain hiihtäjille. Kun ylitin tämän hiihtotien, niin alkoi jo raivo minua kohtaan, kun jo sanoin, että pakko ohittaa, että pääsen metsään polulle koiran kanssa, niin suunnaton raivo, että koirat paskoo laduille ym.
Lainasin tästä yhdestä viestistä tämän tekstinpätkän koska mulla on käynyt sama juttu. En ikinä talvisin kävele laduilla vaan liikun metsäpolkuja pitkin, mutta päästäkseni metsän siimekseen on minun yhdessä kohtaa ihan pakko mennä sen pururadan yli jonka päälle latu on vedetty. Pidän aina huolen että en tallo latua, enkä anna koirani kakata tai pissata latujen lähelle. Vaan silti monesti hiihtäjät ovat alkaneet raivoamaan.
Miksi et pysähdy odottamaan, että hiihtäjät ehtivät ohi. Itse ainakin ajattelen niin, että hiihtäjällä on ladulla etuajo-oikeus ja kävelijän ei tarvitse hypätä tahallaan siihen eteen. Yksikään hiihtäjä ei takuulla ole raivonnut sinulle siitä, että seisot ladun vieressä.
Minä lenkkeilen ladutetulla pururadalla juuri sen vuoksi, jos pääsisi antamaan jollekin raivohiihtäjälle vähän damagee.
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko vanha pyyntö "latua" enää?
Se pitää ilmeisesti huutaa kaukaa kiroilun säestyksellä. Ja ohimennessä vielä haukkua hitaampi ja uhkailla sauvoilla.
Kun yhdistetään ihminen ja vauhdikas liikkuminen, niin se laukaisee joissakin paukapäissä jotain alkukantaista raivoa. Samat tyypit luultavasti raivoavat ratissa ja laduilla.
14/15 En ole koskaan kävellyt hiihtäjien laduilla, joten ymmärsit täysin väärin. Kun niiden hiihtourien vieressä on polku tai tien keskellä, mitä pitkin kävellä. Sanoit, että ennen vanhaan, niin olen kyllä siis ennen vanhaan kävellyt myös ihan tiellä, en niitä hiihtouria pitkin. Mikä oli niin vaikea ymmärtää sinulle. Ihanko sinulla taas sitä hiihtoraivoa päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen itse kohdannut laturaivoa. Kun olin koiran kanssa lenkillä, kun ne kaikki polut vain hiihtäjille. Kun ylitin tämän hiihtotien, niin alkoi jo raivo minua kohtaan, kun jo sanoin, että pakko ohittaa, että pääsen metsään polulle koiran kanssa, niin suunnaton raivo, että koirat paskoo laduille ym.
Lainasin tästä yhdestä viestistä tämän tekstinpätkän koska mulla on käynyt sama juttu. En ikinä talvisin kävele laduilla vaan liikun metsäpolkuja pitkin, mutta päästäkseni metsän siimekseen on minun yhdessä kohtaa ihan pakko mennä sen pururadan yli jonka päälle latu on vedetty. Pidän aina huolen että en tallo latua, enkä anna koirani kakata tai pissata latujen lähelle. Vaan silti monesti hiihtäjät ovat alkaneet raivoamaan.
Miksi et pysähdy odottamaan, että hiihtäjät ehtivät ohi. Itse ainakin ajattelen niin, että hiihtäjällä on ladulla etuajo-oikeus ja kävelijän ei tarvitse hypätä tahallaan siihen eteen. Yksikään hiihtäjä ei takuulla ole raivonnut sinulle siitä, että seisot ladun vieressä.
En ole hyppinyt eteen, minulle on raivottu sen jälkeen kun olen päästänyt hiihtäjät menemään ensin, sekä myös silloin kun olen seissyt siellä penkareella odottamassa että yli voi mennä.
Tietynlaiset ja tietynikäiset äijät ovat missä tahansa kulkuvälineessä tai harrastuksessa ällöttäviä. Sellaisia kuivia katkeria rusinoita joiden perhe on jo kauan sitten jättänyt tämän raivoavan myöhemmällä iällä urheiluaddiktioon sairastuneen idiooootin.
Vierailija kirjoitti:
14/15 En ole koskaan kävellyt hiihtäjien laduilla, joten ymmärsit täysin väärin. Kun niiden hiihtourien vieressä on polku tai tien keskellä, mitä pitkin kävellä. Sanoit, että ennen vanhaan, niin olen kyllä siis ennen vanhaan kävellyt myös ihan tiellä, en niitä hiihtouria pitkin. Mikä oli niin vaikea ymmärtää sinulle. Ihanko sinulla taas sitä hiihtoraivoa päällä?
En tiedä mitä ennenvanhaa tarkoitat, meillä päin on ollut luistelubaanat jo jotain 30vuotta. Eikä niillä silloin kukaan kävellyt, toista se on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Missä ne lapset oikein oppivat hiihtämään jos ladulle ei uskalla mennä? Raivoaja ukoille porttikielto ja kannustavat aikuiset tilalle.
Asian vierestä mutta mistä tämä outo tapa sanoa tulee: raivoAja, siivoAja? On raivoojia ja siivojia ei muita.
Minäkään en ole koskaan törmännyt. Varmaan tämä kuitenkin on enemmän klikkiotsikkojuttu.
Kävelijä pamputtaa kirjoitti:
Minä lenkkeilen ladutetulla pururadalla juuri sen vuoksi, jos pääsisi antamaan jollekin raivohiihtäjälle vähän damagee.
Ja kaltaistesi ääliöiden takia sitten kärsii ne rauhallisemmat hiihtäjät sekä todennäköisesti myös joku täysin viaton lenkkeilijä joka sattuu ladun lähelle kävelemään. Tahalliset kiusantekijät ovat jopa raivoajia vastenmielisempi ihmistyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Kun yhdistetään ihminen ja vauhdikas liikkuminen, niin se laukaisee joissakin paukapäissä jotain alkukantaista raivoa. Samat tyypit luultavasti raivoavat ratissa ja laduilla.
Minä taas uskon, että laturaivoajat siirtyy kesäisin maantiepyöräilijöiksi, niiksi jotka polkee kapealla ajotiellä kolme rinnakkain ja näyttelevät keskisormea jos joku autolla tai moottoripyörällä kehtaa mennä niistä ohi...
Minä lopetin uimahallissa käynnin himouimareiden takia, itse kun uin hiljaa ja vaan 1,5km kerrallaan niin jäin jalkoihin. Nykyään käyn uimassa kylpylässä arkisin eli silloin kun paikalla on pelkkiä vanhuksia. He eivät jyrää ketään alle ja ovat peruskohteliaita.
50v tuttu lähti 40v jälkeen hiihtämään, eihän siitä mitään tullut etelän jäisillä laduilla kaatuili ylä- ja alamäissä, lopulta otti sukset kainaloon ja raahusti lipsuvin monoin pois. Sanoi, ettei nyt raivoa kohdannut, ehkä oli niin kurjan näköinen, mutta ilkeitä katseita.
Liikunta on ilo ja virkistää mielen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on huudettu myös tästä ja ihan vastikään. Olin metsän puolella, paikallani seisomassa ja parantelin koiran valjaiden kiristystä. Olin noin viiden metrin päässä ladusta, kun keski-ikäinen mies alkoi huutaa että koirien kanssa ei pitäisi tulla lähellekään latuja.
Ajattelin, että ehkä hän pelkää koiria ja uskoi etten pysty pitelemään meidän koiraa. Että huuto tuli pelkästä pelosta. Mutta raivostutti silti, varsinkin kun en ollut edes mennyt ladun poikki vaan tulin toisesta suunnasta. Tässä kyseisessä metsässä on laavu ja upea näköalapaikka järvelle ja jonkin verran ihmisiä aina viikonloppuna.
Silti kunta ajaa kaikki tiet laduiksi eikä kuuntele palautetta siitä, että metsikössä olisi mukava voida laskea pulkalla ja liikkua myös jalan.
Ihan tavallista myös näiltä miehiltä, kun olen autolla liikenteessä ja pysähdyn suojatien eteen, että toiset voivat kävellä rauhassa. Mutta joka kerta, kun mies kyseessä, niin löntystää rauhallisesti oman egon mukaansa, että mun maailma, että saat odottaa, kun koko maapalloa on vain minua varten. Naiset ovat paljon huomaavaisempia, kävelevät ripeästi suojatien yli. Mutta miehiltä tämä ei vain onnistu, koska on niin suuri, suuri ego.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ne lapset oikein oppivat hiihtämään jos ladulle ei uskalla mennä? Raivoaja ukoille porttikielto ja kannustavat aikuiset tilalle.
Asian vierestä mutta mistä tämä outo tapa sanoa tulee: raivoAja, siivoAja? On raivoojia ja siivojia ei muita.
Enpä edes katsonut miten laitteeni sanan käänsi😂
Laskin suksilla suhteellisen jyrkkää mäkeä hiihtolatua pitkin ja juuri sain väistettyä etten ajanut pulkalla laskevan äidin pikkulapsensa kanssa päälle . Vieressä olisi ollut heille pulkkamäki ettei hiihtoladulla olisi tarvinnut pulkkaillla . Sanoin heille että isokokoinen mies jos olisin ollut tai painavampi , niin en olisi ehtinyt väistää ja olisi sattunut kaikkiin .
Vierailija kirjoitti:
Laskin suksilla suhteellisen jyrkkää mäkeä hiihtolatua pitkin ja juuri sain väistettyä etten ajanut pulkalla laskevan äidin pikkulapsensa kanssa päälle . Vieressä olisi ollut heille pulkkamäki ettei hiihtoladulla olisi tarvinnut pulkkaillla . Sanoin heille että isokokoinen mies jos olisin ollut tai painavampi , niin en olisi ehtinyt väistää ja olisi sattunut kaikkiin .
Minä meinasin laskea koiranlenkittäjän päälle kun käveli pimeällä ladulla ilman heijastimia mustissa vaatteissa mustan koiran kanssa. Onneksi tulivat vastaan ja koiran silmistä heijastui valo niin ehdin väistää ajoissa. Oli mutkainen ja vähän jäinen alamäki vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä raivoaan, kun polku ja latu risteävät YHDESTÄ kohdasta, ja siitä yhdestä kohtaa kävellään ladun yli metsään.
Latuja menee joka paikassa ristiin rastiin, ja ihan joka ikinen pururata ja hiekkatie on tehty laduiksi!!!
Ja eikö ne metsäpolut ole sitten maastopyöräilijöiden valloittamia.
Turvallisimmat ja pisimmät pulkkamäet olisi siellä, missä on latu. Järven rantaa kiertää kuntorata. Se on latukäytössä.
Epäreilua. Kävellä saa siis vain autotien vierellä jalkakäytävällä.
Kyllä niitä kävelyreittejä olisi oikeasti tarjolla, mutta väkisin pitäisi saada kävellä siinä missä syksyllä, keväällä ja kesälläkin, vaikka siinä menee latu. Eipä täälläkään mene kuin se yksi latu asuinalueen poikki, mutta sekin on joittenkin mielestä liikaa. Jännä ettei minulla esim ole ikinä ollut ongelmaa löytää koiranulkoilutusreittejä muualtakin kuin siitä ladulta, joillekin se tuntuu olevan mahdotonta.
Meilläpäin ei myöskään ole enää talvisin kävelyreittejä tarjolla, viimeisetkin vedettiin tänä talvena laduksi, siis juuri noin että uusi ladunpätkä risteää vanhan kävelyreitin kanssa. Ollaan metsälähiössä ja kävelijöille on jätetty enää tienvierten jalkakäytävät ulkoiluun tai sitten saa mennä taittamaan nilkkaansa umpihankeen.
Kyllä suksettomillakin pitäisi olla oikeudet luontoulkoiluun läpi vuoden! /eri kuin edellinen.
Ei, koska edessä hiihtävällä on kuulokkeet korvilla eikä sitä muutenkaan kiinnosta väistää.