Mikä juttu tämä laturaivo on?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia on sallittua että ladulla saa hiihtää mutkaan niin lujaa, että ei jää aikaa reagoida?
Onko Latujen Jumalolentojen kaatuminen mutkassa jotenkin sallitumpaa, kuin lapsen kaatuminen mutkassa? Saako lapsi missään harjoitella uudestaan ja uudestaan mäen laskemista suksilla? Missä aikuinen saa silloin olla?
Tämä on ihan älytöntä.
No jyrkissä mäissä kantittomilla hiihtosuksilla jarruttaminen ei välttämättä ole kovin helppoa tai edes mahdollista. Eivät ne kaikki hiihtäjätkään hallitse suksiaan huippujen tapaan. Sellaisissa paikoissa ei lasten todellakaan ole turvallista jäädä laskemaan mäkeä. Siinä voi minäminäminä-äiti selitellä, kuinka kyllä hänen kullannupullaan oli oikeus olla leikkimässä ladulla, kun se 100 kilonen mies ei ehtinytkään väistää tätä. Pikkulapsi voi harjoitella vaikka pulkkamäessä paljon turvallisemmin.
Ne ladut ovat varta vasten urheiluun tarkoitettuja urheilupaikkoja ja niillä saa kyllä hiihtää kovaakin. Vaikka tietenkin kaikkien pitää pyrkiä välttämään onnettomuuksia ja kenellekään ei pidä raivota, niin kyllä vanhempienkin pitää ymmärtää, että kaikki ladut eivät sovellu perheen pienimmille.
Mitkä ihmeen "ne ladut"? Kaikki Suomen maankamaralla sijaitsevat ladutko?
Ja eikö ladulla saa hiihtää hitaasti?
Saako kaatua vahingossa? Mitä jos lapsi kaatuu, onko lapsi silloin aukottoman ehdottoman totuudenmukaisesti väärässä paikassa?
Itse asun paikkakunnalla, jossa latuverkostoa riittää kymmenien kilometrien verran ja näiden lisäksi on vielä pienempiä latuja siellä täällä pitkin kaupunkia. Täällä on ns. varsinainen kilpalatukin, mutta sinnekään ei ole mitään K-16 -merkintää laitettu. Kuka siis päättää, että kymmenien kilometrien pituiset ladut on kaikki tarkoitettu urheiluun ja siellä ei ole muille asiaa?
Joka lajiin, jossa amatöörit kohtaavat, liittyy jotain raivoa. Edistyneemmät turhautuvat aloittelijoiden edesottamuksiin. Joillekin höntsä ei kelpaa vaan pitää olla aina tavoite ja ohjelma.
"Pikkulapsi voi harjoitella vaikka pulkkamäessä".
Anteeksi mitä :D
Ensinnäkin, pulkkamäissä ei ole latuja. Toiseksi, pulkkamäessä lasketaan mäkeä alas erinäisillä välineillä. Sinnekö se pikkulapsi pitää tyrkätä menemään suksien kanssa?
(Ottamatta muuten enää kantaa tähän, niin ne parhaimmat ja turvallisimmat pulkkamäet sijaitsisi samassa paikassa kun ladutkin, joten komsiikomsaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia on sallittua että ladulla saa hiihtää mutkaan niin lujaa, että ei jää aikaa reagoida?
Onko Latujen Jumalolentojen kaatuminen mutkassa jotenkin sallitumpaa, kuin lapsen kaatuminen mutkassa? Saako lapsi missään harjoitella uudestaan ja uudestaan mäen laskemista suksilla? Missä aikuinen saa silloin olla?
Tämä on ihan älytöntä.
No jyrkissä mäissä kantittomilla hiihtosuksilla jarruttaminen ei välttämättä ole kovin helppoa tai edes mahdollista. Eivät ne kaikki hiihtäjätkään hallitse suksiaan huippujen tapaan. Sellaisissa paikoissa ei lasten todellakaan ole turvallista jäädä laskemaan mäkeä. Siinä voi minäminäminä-äiti selitellä, kuinka kyllä hänen kullannupullaan oli oikeus olla leikkimässä ladulla, kun se 100 kilonen mies ei ehtinytkään väistää tätä. Pikkulapsi voi harjoitella vaikka pulkkamäessä paljon turvallisemmin.
Ne ladut ovat varta vasten urheiluun tarkoitettuja urheilupaikkoja ja niillä saa kyllä hiihtää kovaakin. Vaikka tietenkin kaikkien pitää pyrkiä välttämään onnettomuuksia ja kenellekään ei pidä raivota, niin kyllä vanhempienkin pitää ymmärtää, että kaikki ladut eivät sovellu perheen pienimmille.
Mitkä ihmeen "ne ladut"? Kaikki Suomen maankamaralla sijaitsevat ladutko?
Ja eikö ladulla saa hiihtää hitaasti?
Saako kaatua vahingossa? Mitä jos lapsi kaatuu, onko lapsi silloin aukottoman ehdottoman totuudenmukaisesti väärässä paikassa?
Itse asun paikkakunnalla, jossa latuverkostoa riittää kymmenien kilometrien verran ja näiden lisäksi on vielä pienempiä latuja siellä täällä pitkin kaupunkia. Täällä on ns. varsinainen kilpalatukin, mutta sinnekään ei ole mitään K-16 -merkintää laitettu. Kuka siis päättää, että kymmenien kilometrien pituiset ladut on kaikki tarkoitettu urheiluun ja siellä ei ole muille asiaa?
Äikkä ei tainnut olla vahvuuksiasi koulussa, kun et ymmärrä päätteen -kin merkitystä. Tuo oli vastaus viestiin, jossa joku ihmetteli, että minkä takia laduilla saa hiihtää kovaa ja vastasin, että koska ne ovat urheilupaikkoja.
Eiköhän kaikki ladut ole tehty urheilupaikoiksi ja niissä saa hiihtää vauhdilla kuin myös hitaastikin. Saa myös kaatua, sekä aikuinen että lapsi, mutta on syytä muistaa, että erityisesti alamäessä sieltä takaa saattaa tulla toinen ihminen, jonka hiihto on ihan yhtä epävarmaa kuin sillä ensimmäiselläkin kaatujalla ja hän ei välttämättä pysty väistämään kaatunutta.
Siksi kaatuneen ensimmäinen tehtävä onkin estää lisäonnettomuuksien syntyminen siirtymällä syrjään, jos vain suinkin pystyy. Niihin mäkiin ei todellakaan saa jäädä köllimään, ottamaan selfietä tai hinaamaan lapsiaan mäkeä ylös alas.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään el lapsia sukset jalassa pulkkamäkeen. Harjoittelu alkaa ihan muualta: loivista mäistä, joissa on hyvät ladut.
Ja aikuiset: muistakaa maltti ja hyvät eväät ! Vaikkapa Pulmentum iecoris.
Suksilla voi kyllä laskea mäkeä, vaikka siinä ei olisikaan latua.
Ei kai nyt kukaan tosissaan voi ehdottaa pikkulasten tuuppaamista kylmiltään sukset jalassa pulkkamäkeen. Pulkkamäethän ovat jäisiä ja jyrkkiä. Niissä voi tottumattomalle lapselle käydä pahastikin.
Ja mikä ihmeen retkieväs on tuo pulmentum iecoris. En ole ikkinä kuullutkaan.
Pulmentum icoris on suomeksi ihan tavallinen maksamakkarakeitto. Joku pöljä täällä elvistelee latinantaidollaan.
Kohta onkin jo kevät niin laturaivot ottaa polkupyörät allensa.
Niilot ja käntyt vaan haluaa viedä pyhän hiihtoharrastuksensa tahriintumattomana mukanaan hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen itse kohdannut laturaivoa. Kun olin koiran kanssa lenkillä, kun ne kaikki polut vain hiihtäjille. Kun ylitin tämän hiihtotien, niin alkoi jo raivo minua kohtaan, kun jo sanoin, että pakko ohittaa, että pääsen metsään polulle koiran kanssa, niin suunnaton raivo, että koirat paskoo laduille ym. Ja toinen kerta, kun ei lähellä ole mitään muuta metsätietä, kuin mennä näitä hiihtolenkkiä polkua pitkin, joka mielestäni on kaikkien yhteiskäytössä, niin yksi typerä äijä ajoi siinä moottorikelkalla ja uhkasi, että tappaa mun koiran? Eihän sinne moottorikelkalla saanut ajaa edes hiihtopoluille? Ja eräs mies hiihti minua vastaan ja todella hiihti minua niin vasten, että lähes kaaduin? Nämä 40-60 vuotiaat miehet ovat niistä kaikista törkeimpiä, että koko maailma kuuluu heille, ei muille. Ennen vanhaan tiet olivat käytössä kävelijöiden, koiran omistajien, lasten ym. muiden käytössä ja oli hyvän tapaan aina väistää. Mutta kun tuli muotiin tämä luistelutyyli, niin kaikki miehet valtasivat nämä tiet. Ihanko itse Jumala valitsi, että kuuluu vain heille? Ja sanotaan, että mene vaikka kadulle kävelemään? Siis ei saa tavallinen ihminen edes käydä metsässä enää, kun kaikki kuuluu vain näille hiihtäjille??!!!
Muuten en kannata laturaivoa, mutta vie se piskisi muualle! Vituttaa kun ladut on täynnä koirankakkaa, ja karvasukset karvaan jää sitten jäämiä. Vituttaa koirat yleisestikin!
mies
Minua taas eniten vituttaa kaltaisesi aivottomat miehet, jotka luulevat omistavansa koko maailman. Suksi nyt niillä karvaisilla suksillas syvälle korpeen.
Vierailija kirjoitti:
Pulmentum icoris on suomeksi ihan tavallinen maksamakkarakeitto. Joku pöljä täällä elvistelee latinantaidollaan.
Kyllähän nyt resepti pitää latinaksi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt resepti pitää latinaksi olla.
Ei sillä spämmääjällä oikeasti mitään latinan taitoa ole, se on vain tyrkännyt paskansa Google Translateen. Käännöksessä on uskomattoman karmeita virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kohdannut. Ilmeisesti jokin ylitäyteen hiihtäjiä ahdettujen lyhyiden latujen ongelma.
Ööö.
Se on ne raivoavat tyypit, jotka ei kestä hitaampia: ne on vaan tiellä!Ei liity paikkakuntaan välttämättä.
Raivoajat voisivat jäädä kotiin rauhoittumaan. Kyseessä on kaupungin ylläpitämät liikuntareitit eikä kilpahiihtäjien kisaladut.
Vierailija kirjoitti:
Kohta onkin jo kevät niin laturaivot ottaa polkupyörät allensa.
Ehkä pyöräilijöiden pyörilyasusteet ovat liian tiukkoja, aivot eivät toimi kun veri ei kierrä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista myös näiltä miehiltä, kun olen autolla liikenteessä ja pysähdyn suojatien eteen, että toiset voivat kävellä rauhassa. Mutta joka kerta, kun mies kyseessä, niin löntystää rauhallisesti oman egon mukaansa, että mun maailma, että saat odottaa, kun koko maapalloa on vain minua varten. Naiset ovat paljon huomaavaisempia, kävelevät ripeästi suojatien yli. Mutta miehiltä tämä ei vain onnistu, koska on niin suuri, suuri ego.
Tosi kiva yleistys. Itse miehenä aina kipitän nopeasti tai juoksen tien yli jos joku huomaavainen ihminen antaa siihen mahdollisuuden. Naiset ja miehet molemmat osaavat hidastella jos haluavat, mutta on pakko muistaa että joillakin voi olla joku jalkavaiva tai muuten vaan mahdotonta liikkua ripeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen itse kohdannut laturaivoa. Kun olin koiran kanssa lenkillä, kun ne kaikki polut vain hiihtäjille. Kun ylitin tämän hiihtotien, niin alkoi jo raivo minua kohtaan, kun jo sanoin, että pakko ohittaa, että pääsen metsään polulle koiran kanssa, niin suunnaton raivo, että koirat paskoo laduille ym. Ja toinen kerta, kun ei lähellä ole mitään muuta metsätietä, kuin mennä näitä hiihtolenkkiä polkua pitkin, joka mielestäni on kaikkien yhteiskäytössä, niin yksi typerä äijä ajoi siinä moottorikelkalla ja uhkasi, että tappaa mun koiran? Eihän sinne moottorikelkalla saanut ajaa edes hiihtopoluille? Ja eräs mies hiihti minua vastaan ja todella hiihti minua niin vasten, että lähes kaaduin? Nämä 40-60 vuotiaat miehet ovat niistä kaikista törkeimpiä, että koko maailma kuuluu heille, ei muille. Ennen vanhaan tiet olivat käytössä kävelijöiden, koiran omistajien, lasten ym. muiden käytössä ja o
Ennen vanhaan? "Suomalainen Pauli Siitonen lanseerasi luistelupotkun 1970-luvulla. Luisteluhiihto tuli jäädäkseen MM-kisoihin Seefeldissa 1985."
Sitä ennen hiihdettiin kuin notmaaliälyiset, siellä suksen muotoisessa urassa.
Jos nämä ihan tavalliset tuulipukusuomalaiset myllyttäisi yhtä suurella innolla julkisilla paikoilla riehuvia roadmänejä, nistejä ja muita perceilijöitä, olisi Suomi maailman rauhallisin lintukoto arviolta viikossa.
Mikä ihmeen juttu tämä on että jossai metsäladulla uskalletaan alkaa riehua kuin hullut, mutta sitten kaduilla alistutaan puolessa sekunnissa kun joku vähän katsoo sinnepäin?
Omilla kotikulmilla oli tuollainen raivoaja joitakin vuosia sitten. Äijä oli joka päivä hiihtämässä reittiä edestakaisin suunnilleen suu vaahdossa. Huuti ja kiroili käytännössä kaikille, jotka olivat häntä hitaampia. Oli huitonut sauvalla lapsia ja ties mitä. Oli sit kerran soittanut suutaan vähän väärälle tyypille. Oli tiettävästi saanut ihan kunnon lumipesut jäähileisellä lumella ja vähän oli taidettu heitellä ukkoa. Ei ollut tämän jälkeen raivoajaa näkynyt kyseisellä reitillä.