Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirurginen viisaudenhampaiden poisto ja palkaton sairasloma. Voiko olla todellista?

Vierailija
09.02.2023 |

Eli kuulemma en saa palkkaa sairasloman ajalta joka tulee olemaan viisaudenhampaiden leikkauksen jälkeen. Kyseessä hankala operaatio jossa suuret hermovaurion riskit yms. Ei vissiin ole lääketieteellinen toimenpide. Mikäs se sitten on? En tasan tarkkaan kärvistele kivuissa töissä, sehän on tulehdusriski. Onko tämä ihan normaali käytäntö? Ärsyttää niin ettei melkeen tule kirjoittamisesta mitään..

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alaviisurin takia viikon ihan tosi kipeä. Tuli leukalukko, syömisestä ja puhumisesta meinannut tulla mitään. Viisuri oli pakko leikata, sillä ei mahtunut puhkeamaan kunnolla ja ien tulehtui koko ajan siitä kohtaa mistä yksi hampaankulma pilkisti. En todellakaan olisi ollut sillä viikolla työkykyinen, onneksi olin opiskelija ja en ilmeisesti ensimmäinen opiskelija joka joutunut olemaan opinnoista pois hammasleikkauksen vuoksi. Kolme viikkoa meni että olin täysin kunnossa. 

Vierailija
62/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsympaattinen ja tympeä työnantaja - irtisanoudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti tapauksesta, mutta itseltäni poistettiin sisäänkasvanut alaviisuri päiväkirralla, ja anestesialääkäri oli paikalla. Leikkauksen teki suu-ja leukakirurgi.

Hammas/ alue ei kyllä ollut juurikaan kipeä sen jälkeen, kun söin kahta eri särkylääkettä pari ekaa päivää. Ihan hyvin olisin pystynyt olemaan töissä, mutta silloin olin äitiyslomalla. Samana päivänä en pystynyt puhumaan, puudutteet oli niin vahvat.

Voi toki olla, että suu-ja leukakirurgi osaa homman niin hyvin, että paraneminenkin on nopeaa. Jos tavallinen hammaslääkäri (en edes tiedä tekeekö tavall lääkäri noita poistoja?) runnoisi suuta, voisi olla kovemmat kivut.

En ymmärrä miksi edes viisurin poistosta tulisi sairaslomaa?

Minulla myös kirurgi tekee leikkauksen anestesiassa. Ap

Vierailija
64/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työehtosopimus maksaa palkan vain akuuteista hammaslääkärikäynneistä. Viisauden hampaan leikkaus ei yleensäkään ole akuutti, vaan etukäteen tiedossa, niin se on palkaton. Itse järjestin lomapäivän siihen, en todellakaan olisi halunnut olla naama potkupallona ja puuduteaineista sammaltavana töissä.

Joo. Jos se viisaudenhammas, puhkeamaton, aiheuttaa jonkin tulehdustilanteen....

Yleensä leikkaukseen luultavasti päädytään oireilevan tilanteen takia.

Itseltäni on yksi viisuri leikattu... Aikaa jo kulunut joten en enää muista sairauslomajuttuja kuin sen että leikkauksen jälkeen sitä oli korkeintaan yksi päivä, useita päiviä ei, sillä sen kyllä muistaisin.

Siihen poistopaikan päällehän asetetaan jokin suojaava "filmi" tms.

Vierailija
65/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipu ei ole yhtäkuin tulehdus. Voi pyhä yksinkertaisuus. Töihin olen itsekin mennyt hampaanpoiston jälkeen ja elossa ollaan.

Hampaanpoisto ja kirurginen hampaanpoisto on eri asioita! Kirurginen poisto on iso leikkaus mihin sisältyy komplikaatioriski. Mulla leikkaus kesti tunnin.

Iso leikkaus ? Pieni leikkaus, minulla laitettiin kaksi itsestään sulavaa tikkiä, oli siis vain vuosia osittain puhjennut viisaudenhammas. Illalla menin pizzalle. Mitään sairaslomaa tarvinnut.

Vierailija
66/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään ei voi etukäteen tietää kuinka vaikea tai helppo viisareiden poisto on. Itsellä kesti yhden poistaminen valehtelematta 20 sekuntia.

Vierailija
67/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin alaviisurin takia viikon ihan tosi kipeä. Tuli leukalukko, syömisestä ja puhumisesta meinannut tulla mitään. Viisuri oli pakko leikata, sillä ei mahtunut puhkeamaan kunnolla ja ien tulehtui koko ajan siitä kohtaa mistä yksi hampaankulma pilkisti. En todellakaan olisi ollut sillä viikolla työkykyinen, onneksi olin opiskelija ja en ilmeisesti ensimmäinen opiskelija joka joutunut olemaan opinnoista pois hammasleikkauksen vuoksi. Kolme viikkoa meni että olin täysin kunnossa. 

Olet varmaan sellainen hermoheikko joka saisi halvauksen jos esim vartija ottaisi kädestä kiinni.

Vierailija
68/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan normi käytäntö. Ei hammaslääkäri saikkuja kirjoittele.

Omalla ajalla sitä on isoissa kansainvälisissä firmoissakin hammaslääkärissä käyty, kukaan ei ole jäänyt saikulle kun ensimmäinen päivä muutenkin on palkaton.

Vierailija
69/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta sekää vetömisestä, että kirurgisesta poistosta. Molemmissa olin loppupäivän kotona.

Vierailija
70/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Lisäksi viikon ajan oli pää tuplakokoinen. Olin viikon ihan zombi kivuista ja nukuin vain, mitä kivuilta pystyin. 

Vierailija
71/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla nuo hampaanpoistot ole ikinä työkykyyn vaikuttaneet. Antibiootti- ja buranakuurin antoivat ennaltaehkäisevästi.

Paljon puhumista vaativa asiakaspalvelutyö olisi kyllä voinut olla hankalaa poistoa seuraavana päivänä. Ehkä sellaisessakin tilanteessa työnantaja voi osoittaa korvaavia tehtäviä.

Minulta taas kiellettiin työnteko ja kaikki vähänkin rasittava. Leikkaus oli hankala ja kivut myös kovat monta päivää leikkauksen jälkeen, kipulääkityksestä huolimatta. Pystyin vain makoilemaan ja silmistä valui vettä, kun kävi niin kipeää.

Vierailija
72/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on ihan täysin yksilöllisiä juttuja, koska jokaisen leikkaus on erilainen, joten täysin turhaa kiistellä saikuntarpeesta. Voi olla pinnassa ja helppo poisto, tai sitten joudutaan poistamaan leukaluuta ja rikkomaan paikkoja enemmän. Itselläni yksi kolmesta oli tuo jälkimmäinen ja kokemus ja jälkikipu oli jotain sanoinkuvaamattoman kauheaa. Lääkäri oli tumpelo ja unohti vielä kipulääkkeet kirjoittaa. 

Vierailija
73/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi poiston jälkeen niin, että koko pää turposi ihan potkupalloksi, suuta ei saanut auki ja kivut oli sitä luokkaa, että en pystynyt kuin makaamaan. Onneksi olin hoitovapaalla ja mies opiskeli, niin mä pystyin lepäämään ja mies hoiti lasta, kun sen ei tarvinnut joka päivä yliopistolle mennä. En ois kyennyt töihin menemään kyllä.

Vierailija
74/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään sairausloman palkkaa makset, voit pitää 1-2 päivää "lomaa", mutta omalla kustannuksella, Buranaa vaan poskeen ja töihin...

Vierailija
75/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipu ei ole yhtäkuin tulehdus. Voi pyhä yksinkertaisuus. Töihin olen itsekin mennyt hampaanpoiston jälkeen ja elossa ollaan.

Hampaanpoisto ja kirurginen hampaanpoisto on eri asioita! Kirurginen poisto on iso leikkaus mihin sisältyy komplikaatioriski. Mulla leikkaus kesti tunnin.

Iso leikkaus ? Pieni leikkaus, minulla laitettiin kaksi itsestään sulavaa tikkiä, oli siis vain vuosia osittain puhjennut viisaudenhammas. Illalla menin pizzalle. Mitään sairaslomaa tarvinnut.

Itse en pystynyt syömään viikkoon, suu ei edes auennut leukalukon takia. Pillillä sain hankalasti jotain nestemäistä imettyä. En olisi voinut kuvitellakaan meneväni pizzalle koko viikkona. Näin ovat yksilöllisiä ja erilaisia nämä kokemukset. Ei kukaan toinen voi toisen kivuista tai leikkauksesta mennä yhtään mitään sanomaan, koska ne ovat yksilöllisiä ja erilaisia kaikki. 

Vierailija
76/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaanko kaikki viisaudenhampaat kirurgisesti tai "normaalisti" nykäisemällä, kuka tietää?

Vierailija
77/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin turposi poski ihan hamsteriksi kun poistettiin hammas. Jouduin olla viikon saikulla.

Vierailija
78/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin leikkauttamassa yksityisellä yläluomet ja kaksi viikkoa sairaslomaa. Täysi palkka tuli vaikka olin hiukka epävarma, että mitenkähän menee. En puhunut asiasta etukäteen enkä jälkikäteen mitään. Tais olla hyvä tuuri minulla.

Vierailija
79/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa leikattiin kerran viisaudenhammas kun se kasvoi vinottain.Tikit laitettiin ja käskettiin pitää reikä puhtaana.Ei määrätty mitään särkylääkettä eikä sairaslomaa.Oli kyllä tosi kipeä 2 viikkoa .Buranan voimalla vain eteen päin.Vaikka koitin syödä  vain toisella puolen niin silti sinne reikään meni ruokaa .Onneksi oli se tikkien poisto käynti jolloin hammaslääkäri sieltä ne ruuat siivosi ja heti alkoi sen jälkeen paranemaan.

Vierailija
80/106 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se lääkäri kirjoita sairaslomat ym. Lääkäri tietää onko kyseessä sairauslomaa vaativa leikkaus. Ei varaston esimies voi tietää mitä lääkäri tekee ja miten.

Perus viisaudenhampaanpoisto on nopea toimenpide, mutta jos se vaatii leikkausta jne puhutaan jo ihan eri asiasta.