Kirurginen viisaudenhampaiden poisto ja palkaton sairasloma. Voiko olla todellista?
Eli kuulemma en saa palkkaa sairasloman ajalta joka tulee olemaan viisaudenhampaiden leikkauksen jälkeen. Kyseessä hankala operaatio jossa suuret hermovaurion riskit yms. Ei vissiin ole lääketieteellinen toimenpide. Mikäs se sitten on? En tasan tarkkaan kärvistele kivuissa töissä, sehän on tulehdusriski. Onko tämä ihan normaali käytäntö? Ärsyttää niin ettei melkeen tule kirjoittamisesta mitään..
Kommentit (106)
Kyllä minä ainakin sain palkallista lomaa.
Suomen hammaslääkäriliitto:
"Viisaudenhampaita leikataan kiireelllisesti ja kiireettömästi vain lääketieteellisistä syistä, Käypä hoito –suosituksen mukaisesti. Ne oikeuttavat palkalliseen sairauslomaan samoin perustein kuin muutkin lääketieteellisin perustein tehtävät leikkaukset. Vastaavasta asiasta on Työtuomioistuimen ratkaisu vuodelta 2009 (TT:2009-21). Tapauksessa työnantaja oli evännyt työntekijän palkan tilanteessa, jossa hammassairaus edellytti leikkaushoitoa. Työnantaja väitti, että työntekijän työkyvyttömyys ei ollut aiheutunut sairaudesta vaan hammasleikkauksesta, joka ei ollut kiireellinen, ja leikkaus voidaan rinnastaa kauneusleikkaukseen tai muuhun vastaavaan toimenpiteeseen. Työtuomioistuin totesi, että koska leikkaus tehtiin sairauden hoitamiseksi, työnantaja oli työehtosopimuksen nojalla velvollinen maksamaan työntekijälle työkyvyttömyysajalta palkan."
Eli operaation syy on olennainen.
https://tttlehti.fi/5-kysymysta-sairauslomista/
Se varmaan tehdään lääketieteellisistä syistä?
Vierailija kirjoitti:
Suomen hammaslääkäriliitto:
"Viisaudenhampaita leikataan kiireelllisesti ja kiireettömästi vain lääketieteellisistä syistä, Käypä hoito –suosituksen mukaisesti. Ne oikeuttavat palkalliseen sairauslomaan samoin perustein kuin muutkin lääketieteellisin perustein tehtävät leikkaukset. Vastaavasta asiasta on Työtuomioistuimen ratkaisu vuodelta 2009 (TT:2009-21). Tapauksessa työnantaja oli evännyt työntekijän palkan tilanteessa, jossa hammassairaus edellytti leikkaushoitoa. Työnantaja väitti, että työntekijän työkyvyttömyys ei ollut aiheutunut sairaudesta vaan hammasleikkauksesta, joka ei ollut kiireellinen, ja leikkaus voidaan rinnastaa kauneusleikkaukseen tai muuhun vastaavaan toimenpiteeseen. Työtuomioistuin totesi, että koska leikkaus tehtiin sairauden hoitamiseksi, työnantaja oli työehtosopimuksen nojalla velvollinen maksamaan työntekijälle työkyvyttömyysajalta palkan."
Eli operaation syy on olennainen.
Minulla syy on kysta. Sitä ei silti kuulemma lasketa sairaudeksi.
Ei minulla nuo hampaanpoistot ole ikinä työkykyyn vaikuttaneet. Antibiootti- ja buranakuurin antoivat ennaltaehkäisevästi.
Paljon puhumista vaativa asiakaspalvelutyö olisi kyllä voinut olla hankalaa poistoa seuraavana päivänä. Ehkä sellaisessakin tilanteessa työnantaja voi osoittaa korvaavia tehtäviä.
Oma työehtosopimus maksaa palkan vain akuuteista hammaslääkärikäynneistä. Viisauden hampaan leikkaus ei yleensäkään ole akuutti, vaan etukäteen tiedossa, niin se on palkaton. Itse järjestin lomapäivän siihen, en todellakaan olisi halunnut olla naama potkupallona ja puuduteaineista sammaltavana töissä.
Voitko olla omalla ilmoituksella vaikka kivun takia pari päivää pois?
Vierailija kirjoitti:
Oma työehtosopimus maksaa palkan vain akuuteista hammaslääkärikäynneistä. Viisauden hampaan leikkaus ei yleensäkään ole akuutti, vaan etukäteen tiedossa, niin se on palkaton. Itse järjestin lomapäivän siihen, en todellakaan olisi halunnut olla naama potkupallona ja puuduteaineista sammaltavana töissä.
No mulla se tehtiin akuutisti. Työnantaja yritti etten saa vapaata poiston takia mutta sanoinkin että hammas on kuule jo melkein mädäntynyt suuhun että kyllä se nyt kiireellisesti leikataan. Uskomatonta että tästäkin pitää vääntää. Ja kovat kivut voi olla kuule ihan viikkojenkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla nuo hampaanpoistot ole ikinä työkykyyn vaikuttaneet. Antibiootti- ja buranakuurin antoivat ennaltaehkäisevästi.
Paljon puhumista vaativa asiakaspalvelutyö olisi kyllä voinut olla hankalaa poistoa seuraavana päivänä. Ehkä sellaisessakin tilanteessa työnantaja voi osoittaa korvaavia tehtäviä.
Olen fyysisessä työssä pölyisessä ympäristössä. Niin, kai siitä voi aiheutua jotain kuumettakin tms, jonka takia sitten joutuu olemaan pois, mutta oikeuttaako sekään palkkaan koska sehän olisi sen mukamas itse aiheutetun operaation seurausta?
Esimies sanoi, että jos on varattu aika hammaslääkäriin, niin ei tule palkallista.
Kävi kuitenkin "onnen potku" ja hammaslääkäri oli ollut 20 vuotta sitten minun työpaikassani kesätöissä ja kirjoitti siihen sellaiset ruksit ja merkinnät, että meni palkalliseksi.
Vain sitä jäin ihmettelemään, että kun 2 viikkoa piti syödä mm kolmiolääkettä ja saikku oli vain 3 päivää, niin trukkia piti kuitenkin ajaa? Olikohan ihan laillista, näin se taas menee kun pitää ne voitot maksimoida.
Vierailija kirjoitti:
Esimies sanoi, että jos on varattu aika hammaslääkäriin, niin ei tule palkallista.
Kävi kuitenkin "onnen potku" ja hammaslääkäri oli ollut 20 vuotta sitten minun työpaikassani kesätöissä ja kirjoitti siihen sellaiset ruksit ja merkinnät, että meni palkalliseksi.
Vain sitä jäin ihmettelemään, että kun 2 viikkoa piti syödä mm kolmiolääkettä ja saikku oli vain 3 päivää, niin trukkia piti kuitenkin ajaa? Olikohan ihan laillista, näin se taas menee kun pitää ne voitot maksimoida.
Ei hammaslääkäri päätä, onko sairausloma palkallinen. Työnantaja voi ilmoittaa, että koska kyseessä ei ole kelakorvattava poissaolo, niin työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa ja toisaalta jos tarjolla on tilanteeseen sopivaa työtä, niin siitä kieltäytyminen johtaa palkattomaan vapaaseen.
Vierailija kirjoitti:
2 viikkoa söit opioidia hampaanpoiston jälkeen??! Apua... suositus on 1-3 päivää, sen jälkeen pitäisi pärjätä buranalla. Taisi komplisoitua pahasti, jos olit noin kipeä?
Senkin takia on hyvä levätä, ettei se verihyytymä irtoa. Jos niin käy, se on todella kipeä ja paraneminen pitkittyy paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en kahteen viikkoon viisurioperaation jälkeen pystynyt puhumaan enkä syömään. Ei puhettakaan, että oisin tehny töitä. :D Mut toki oon asiakaspalvelutyössä, eikä ollu mahdollisuutta korvaaville tehtäville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen fyysisessä työssä pölyisessä ympäristössä. Niin, kai siitä voi aiheutua jotain kuumettakin tms, jonka takia sitten joutuu olemaan pois, mutta oikeuttaako sekään palkkaan koska sehän olisi sen mukamas itse aiheutetun operaation seurausta?
Kysy liitosta tai lakimieheltä.
Kolmiolääkkeitä? Itse sain 600mg Buranaa vaan 😂
Meet töihin mut kitiset koko ajan etkä tee mitään nun ei nyt pysty. Saat palkan.
Jos olet liitossa kysy sieltä apua.
Usein noista määrätään antibiootteja,ne voivat aiheuttaa ripulia joten soitat vaikka että on ripuli. Pakko siitä on palkkaa saada.
Kuka niin sanoi?