Kirurginen viisaudenhampaiden poisto ja palkaton sairasloma. Voiko olla todellista?
Eli kuulemma en saa palkkaa sairasloman ajalta joka tulee olemaan viisaudenhampaiden leikkauksen jälkeen. Kyseessä hankala operaatio jossa suuret hermovaurion riskit yms. Ei vissiin ole lääketieteellinen toimenpide. Mikäs se sitten on? En tasan tarkkaan kärvistele kivuissa töissä, sehän on tulehdusriski. Onko tämä ihan normaali käytäntö? Ärsyttää niin ettei melkeen tule kirjoittamisesta mitään..
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein noista määrätään antibiootteja,ne voivat aiheuttaa ripulia joten soitat vaikka että on ripuli. Pakko siitä on palkkaa saada.
Millä alalla ripuli on palkanmaksun peruste?
Ei tule palkkaa ellei ripuloi ?
Vierailija kirjoitti:
Poistetaanko kaikki viisaudenhampaat kirurgisesti tai "normaalisti" nykäisemällä, kuka tietää?
Jos ne on niin hyvin puhjenneet, että vetämällä lähtee, niin silloin vain nyppäistään. Mutta jos näkyy vain vähän tai ei ollenkaan, silloin on leikattava. Joskus on leukaluun sisässä, niin että leukaluuta on sahattava pois tieltä. Hammas murskataan sinne leukaan ja poistetaan sirpaleina. Silloin tulee yleensä paljon enemmän vauriota, kipua, turpoamista jne. ongelmia.
Zaatanan vässykkä painu hellvettiin
Vierailija kirjoitti:
Eikö se lääkäri kirjoita sairaslomat ym. Lääkäri tietää onko kyseessä sairauslomaa vaativa leikkaus. Ei varaston esimies voi tietää mitä lääkäri tekee ja miten.
Perus viisaudenhampaanpoisto on nopea toimenpide, mutta jos se vaatii leikkausta jne puhutaan jo ihan eri asiasta.
Joo, täällä menee jengillä täysin sekaisin perus hampaanpoisto ja vaativampi hampaan leikkaus, ja sitten kiistellään, että ei voi tarvita saikkua, kun itse ei edes ymmärrä, että toinen käynyt läpi ihan eri toimenpiteen.
Todellako viisurien poistossa on suuret hermovaurion riskit?? En ole koskaan tällaisestä kuullutkaan.
Itse sain sairauslomaa alaviisurien poistosta ihan automaattisesti. Ylempien en, niiden poisto oli jotenkin helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla nuo hampaanpoistot ole ikinä työkykyyn vaikuttaneet. Antibiootti- ja buranakuurin antoivat ennaltaehkäisevästi.
Paljon puhumista vaativa asiakaspalvelutyö olisi kyllä voinut olla hankalaa poistoa seuraavana päivänä. Ehkä sellaisessakin tilanteessa työnantaja voi osoittaa korvaavia tehtäviä.
Hölönpölön. Sinä olet sinä ja muut ovat muita. Keksi jotain parempaa.
Kyllä, viisaudenhampaan poiston jälkeen olin kaksi päivää kuumeessa, poski turvonneena.
Eka yöstä ei meinannut tulla yhtään mitään, valvoin koko yön kun särki niin helkkaristi.
Oikeastaan en ole ollut yhtä kipeänä koskaan aiemmin ja saikulla olin ihan lääkärin todistuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kipu ei ole yhtäkuin tulehdus. Voi pyhä yksinkertaisuus. Töihin olen itsekin mennyt hampaanpoiston jälkeen ja elossa ollaan.
Kyllä olet sankari - uuuuuuuuuuuu.
Niin itseltänikin vain nykäistiin ne viisaudenhampaat veke eri kerroilla. Poikaystävältä leikattiin yksi ja hän sai jonkin tulehduksen sen jälkeen sinne poistetun hampaan kohdalle. Tuli korkea kuume ja kipuun ei Burana auttanut nimeksikään. Jo samana päivänä puolet hänen kasvoistaan turposi, mutta tuo tulehdus tuli parin päivän päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä tosi mukavalta työnantajalta.
Eurokangas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurokangas?
Ei ole. Kyseessä kansainvälinen isompi firma, jossa ei uskoisi tällaista tapahtuvan. Siellä on tosin paljon muitakin epäkohtia.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti noin on. Meillä se aika on palkallista ja onhan se älytöntä, kun saikkuhait sitten ottavat hyödyn irti ja ovat koko loppuviikon palkallisella lomalla.
Itse menin poistosta suoraan takaisin töihin.
On oikeastaan aika hämmästyttävää, että tutkitusti sairauslomat vähenevät, kun todistusvaatimuksia kevennetään. Meillä saa olla omalla ilmoituksella sairaslomalla 5 vrk. Vasta jos sairaus jatkuu tuota pitempään, tarvitaan lääkärintodistus. Lääkärintodistuksenkin saisi tarvittaessa helposti työterveyshuollosta. Sairaspoissaoloja on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan normi käytäntö. Ei hammaslääkäri saikkuja kirjoittele.
Omalla ajalla sitä on isoissa kansainvälisissä firmoissakin hammaslääkärissä käyty, kukaan ei ole jäänyt saikulle kun ensimmäinen päivä muutenkin on palkaton.
Toivottavasti ne "isot kansainväliset firmat" noudattavat paikallista lakia. Minun tietääkseni Suomessa laki sanoo, että sairausajalta on maksettava palkkaa ainakin siihen asti, että sairauspäivärahaa aletaan maksaa. Fiksu työnantaja maksaa sen jälkeenkin ja hakee Kelasta sairaspäivärahan työntekijän puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se lääkäri kirjoita sairaslomat ym. Lääkäri tietää onko kyseessä sairauslomaa vaativa leikkaus. Ei varaston esimies voi tietää mitä lääkäri tekee ja miten.
Perus viisaudenhampaanpoisto on nopea toimenpide, mutta jos se vaatii leikkausta jne puhutaan jo ihan eri asiasta.
Joo, täällä menee jengillä täysin sekaisin perus hampaanpoisto ja vaativampi hampaan leikkaus, ja sitten kiistellään, että ei voi tarvita saikkua, kun itse ei edes ymmärrä, että toinen käynyt läpi ihan eri toimenpiteen.
Oikeassa olet. Ei oikeastaan kenenkään (myöskään minun) pitäisi lukea tätä palstaa, Twitteriä, lehtien kommenttipalstoja ja vastaavia. Tulee jatkuvasti sellainen olo, että tämä planeetta on tuhoon tuomittu. Valtavasti asiattomia ja tyhmiä kommentteja, käsittämätöntä tietämättömyys, kyvyttömyyttä ymmärtää faktoja ja tutkimustuloksia, harhaluuloja, kyvyttömyyttä ja haluttomuutta ymmärtää perusteluja, täysin järjettömiä päättelyketjuja, asennevammoja,...
Onneksi omassa tuttavapiirissä tuollaista väkeä on vähemmän ja se auttaa uskomaan, että jotain toivoa vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla nuo hampaanpoistot ole ikinä työkykyyn vaikuttaneet. Antibiootti- ja buranakuurin antoivat ennaltaehkäisevästi.
Paljon puhumista vaativa asiakaspalvelutyö olisi kyllä voinut olla hankalaa poistoa seuraavana päivänä. Ehkä sellaisessakin tilanteessa työnantaja voi osoittaa korvaavia tehtäviä.
Hampaanpoistoleikkauksen jälkeen on verenvuotoriski, jolloin ponnistelua ym. tulee välttää.
Itse olin puudutteista ja esilääkkeistä myös niin pöllyissä, että kotiin naama turvoksissa päästyäni kävin suoraan nukkumaan.
Sain saikkua 6 päivää, kun kaikki neljä poistettiin kerralla. Kaksi leikattiin ja kaksi vedettiin. Saikku oli palkallinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli haastavat, leikkaukselliset hampaanpoistot. Sain sairaslomaa koska muuten olisi ollut vaarana tikkien repeäminen. Työni oli siis fyysisesti raskasta, paljon nostelua. Joku itsenäinen ja kevyt toimistotyö olis ollu tietysti eri asia.
Itse otin tunnollisesti työpaikan ohjeiden mukaan kaksi lomapäivää jokaisen viisurin poiston kohdalle. Poistopäiväksi ja sen jälkeiseksi päiväksi. Yksi työkaveri, jolla meni kanssa viisurit poistoon samana vuonna veti "emmätienny" kortin hihasta ja saikutti omalla ilmoituksella. Tästä on jo useampi vuosi kylläkin.
Mitä tästä opimme? Ei kannata olla tunnollinen, se on tyhmyyttä.
Minulta leikattiin viisaudenhampaat. Ei käynyt mielessäkään pyytää sairaslomaa. Ei estä työn tekemistä.
Vierailija wrote:
Todellako viisurien poistossa on suuret hermovaurion riskit?? En ole koskaan tällaisestä kuullutkaan.
Itse sain sairauslomaa alaviisurien poistosta ihan automaattisesti. Ylempien en, niiden poisto oli jotenkin helpompi.
Sain alaviiaurin poistosta ikuisen puudutuksen vasemmalle puolelle leukaa. Siitä on n. 30 vuotta. Muuten siihen on tottunut, mutta pakkasella se menee ihan tönköksi ja puhuminen on vaikeaa. Yläviisurin poisti suukirurgi ja sanoi, että jos toinen alaviisuri pitää poistaa, niin ehdottomasti kirurgisesti kun siinä on hermovaurion vaara suuri. Todella on riski!