Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!

Vierailija
06.02.2023 |

Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!

Kommentit (1264)

Vierailija
421/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että tietyt rasvat tuovat ihan uudella tavalla kylläisyyttä ainakin itselleni. Voi on paras näistä, mutta myös kevyt/täysimaito on hyvä, kerma samoin. Kalojen ja lihojen luonnollinen rasva toimii sekin. En missään nimessä karppaa, enkä aio, mutta kummasti pysyy nälkä loitolla kun ruoan kanssa nauttii nokareen tai kaksi voita, ja jälkiruokajäätelö on tehty aidosta kermasta...pienikin annos molempia riittää, on kylläinen ja tyytyväinen olo. Englannissa käytetään termiä "satiated", joka kuvaa mielestäni parhaiten olotilaa: sekä henkinen että fyysinen olotila on tyydytetty, mitään lisää ei tee mieli. Homma, eli ruokailu ja nälkä, on ikäänkuin hoidettu pois päiväjärjestyksestä. 

Olen viime viikkoihin asti kuvitellut että olen onnistunut venyttämään mahalaukkuni niin suureksi, etten tule enää juuri kokemaan kylläisyyden tunteita. Siksi onkin ollut ilahduttava yllätys huomata tämä kaikki! Kyllähän aina sanotaan että rasva aiheuttaa kylläisyydentunnetta, mutta millaista rasvaa kukakin nyky-yhteiskunnassa sitten käyttää...niin. Kun edes puuroon ei saisi voisilmää laittaa. 

Mitä hiilihydraatteihin tulee, uskon että eri puolilla maailmaa asuvat kansat ovat mukautuneet käyttämään eri lähteitä parhaiten hyödykseen, eivätkä siksikään liho. Suomessa on syöty perunan lisäksi mm. juureksia sekä kuivattua leipää ja erilaisia puuroja ja talkkunoita (jauhoseoksia). Silloin nykyruoka pastoineen, riiseineen ym. ei välttämättä sovi elimistöllemme. Monissa muissa Euroopan maissa on syöty ja pitkään pastaa sekä pitkäjyväistä riisiä, Aasiassa riisin lisäksi vieläkin enemmän paikallisia viljoja ja ruohokasvien siemeniä. 

Vierailija
422/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt nyt kolme kertaa perunaa jossain muodossa sekä ruskeaa kastiketta kaveriksi, viikon sisään. On mielettömän hyvää ja mikä parasta: pitää myös nälkää. En odottanut niin käyvän. 

Sama. Koska hullaannuin ruskeaan kastikkeeseen. Mulle se oli uusi juttu, ei ollut koskaan kotona lapsena. Outoa.

Mä olen taas sitä ikäluokkaa, että ruskea kastike oli ihan normiruokaa. Keitetyt perunat, makaronilaatikko ilman jauhelihaa ja ruskeaa kastiketta päälle. Sunnuntaisin saattoi olla esim. karjalanpaistia. Perunoita keitettiin aina niin paljon, että seuraavana päivänä saatiin sitten paistettuja perunoita.

Ja jos haluaa köyhäilyruuasta oikein juhlaruuan, keittää perunoita, tekee kaalilaatikkoa tai kaalikääryleitä ja näiden viereen ruskeakastiketta. Nam, söisin tätä loppuelämäni.

Ihana ketju tämä, kiitos aloittaja. Suomalaiset perinteiset tavallisen kansan ruuat kunniaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuberkuloosin kukistaminen pidensi elinikää kerralla 10 vuotta. Verenpaine- ja sydänlääkkeet, sekä pallolaajennus- ja ohitusleikkaukset, sekä nopeat ambulanssikyydit, mammografia yms. Lääketieteellinen kehitys toiset kymmenen vuotta, vaikka nykyruuat elinajanodotetta laskevatkin. Tupakoinnin väheneminen lisää myös vuosia ja kestää syödä mitä sokerimoskaa tahansa kun homma hoituu lääkkein ja hoidoin.

Ei kai tubia sentään 70-luvulla kukistettu? 

Syödäänkö Suomessa nykyään oikeasti enemmän sokeria kuin ennen?

Suomessa syödään nykyään paljon eineksiä ja eineksissä on paljon lisättyä sokeria.

Oletteko esimerkiksi katsoneet, paljonko Turun tai Auran sinapissa on lisättyä sokeria`?

Aivan helvetisti. Lähes kaikkiin tuotteisiin lisätään nykyään sokeria.

Kyllähän se sokeri tulee muusta , kuin eineksistä. Nykyään syödään karkkia/suklaata/herkkuja/vanukkaita/makeita mehuja/limpsoja/tuoremehuja /smoothie/maustetuja rahkoja/ ym sellaiseen tahtiin, että eihän sellaisesta vielä tietetty mitään . 

Eihän joku sinapin syöminen ole varmaan syy liialliseen sokerin saantiin, vaikka siinä olisi puolet sokeria:D

Vaikka  moni tuote nykyään on jo sokeritonkin ja makeus tulee vain hedelmistä/marjoita, mutta sokeria se on se hedelmän makeuskin ja kun syödyt määrät on isoja ja herkkuja syödään paljon, kyllä sitä sokeria saadaan ihan erilailla, kuin menneinä vuosikymmeninä.

Plus se, että tuotteitten saatavuus on ihan eriluokkaa, kuin ennen. Kaupat oli sunnuntaisin kiinni ja herkkuja et saanut mistään vaikka olisit halunnut ja sama koski pienenpiä paikkoja iltaisin. Kaupat oli kiinni jo kuudelta viimeistään jne.

Ketsupissa on myös hyvin paljon sokeria ja sitä käytetään Suomessa surutta paljon päivittäin.

Tuskin kukaan syö ketsuppia joka päivä, tai edes paljon.

Runsaskin annos ketsuppia on noin 10g, eli ei juuri mitään kaloreiden tai sokerin kannalta. Lisäksi Suomessa ei kokata ketsupin kanssa lämpimiä ruokia, kuten vaikkapa Japanissa, jossa se on hyvin suosittu ainesosa arkiruoassakin. 

Vierailija
424/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvun nähneet tietävät ihan hyvin, silloin syötiin perunaa ja ruskeakastiketta, lisänä puolukkasurvosta.  En jaksa uskoa, vain meilläpäin olisi opettajat sanoneet:  niin tehän olette syöneet kotona hyvin yksipuolisesti.  Tietty oli heitä joilla oli varaa syödäkin paremmin silloin, näin kuitenkin oletus.

Vierailija
425/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä 70-luvulla juotiin punaista maitoa ja syötiin voita. Vasta 80-luvulla ruvettiin syömään margariinia ja rasvatonta maitoa. En ole koskaan oikein tottunut rasvattomaan maitoon, joten heitin pois sen juonnin. Mokomaa litkua. Suht koht terveenä olen pysynyt. Saas nähä miten käy kun ei ole enää varaa mihinkään terveelliseen rupkavalioon.

Jeps, kasarin puolivälissä alkoi se hillitön rasvanpelko. Mikään ei ollut hienompaa kuin kevytlevite!

Itse syön nyt viisikymppisenä yhden aterian päivässä, lounaan. Iltapäivällä sitten lisäksi jotain pientä.

70-luvullahan syötiin kolme kertaa päivässä. Aamulla kaurapuuro maidolla, päivällä koulussa lounas, ja illalla kotona pottuja ja mitä nyt sitten milloinkin niiden kanssa oli.

Joo, metrikarjalanpiirakasta ei oo tainnut moni kuulla!:), mut meillä faija teki sitä usein kasarin alussa.

Teki aina pari pellillistä kerralla. Siitä sitten leikattiin sellaisia 20cmx20cm paloja päivälliseksi, tai automatkalla evääksi.

Muistatko reseptin?

426/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli nälkä

Pittää mennä tekeen ruokaa 🤤

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Vierailija
427/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansakunnan muisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?

Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.

Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?

vm -72

Äiti ei taida ymmärtää ruuanlaitosta tai sitten on muisti alkanut temppuilla pahemman kerran. Oletettavasti äiti on ollut lapsi 1950-luvulla ja ruskea kastike oli silloin ihan normaali ruoka. 

Kyllä vm -72 ja hänen äitinsä ruuanlaitosta ymmärtävät hyvinkin! Pelkkää ruskeaa jauhokastiketta ja perunaa ollaan saatettu syödä joskus sota-, tai pula-aikana. Sellaisella ruualla tulee väkisin vakava aliravitsemustila.

Jauheliha-, sianliha- ja makkarakastike olivat tavallisia ruokia perunan kanssa 50-80-luvuilla. Ruisleipää syötiin myös paljon.

Toivotaan, ettei sotaa enää tulisi Suomeen!

No ei ehkä vakava aliravitsemus, mutta keripukki kyllä. Kai siihen aikaan oli kuitenkin marjoja tarjolla kuitenkin. Jotenkin on selvitty.

Kahvia ei tainnut olla vaan jotain korviketta?

Keripukin ehkäisyyn riittää tyyliin tomaatti viikossa.

Näin. Syksyllä syötiin marjoja metsässä. Ei ollut paikkaa minne säilöä. Pommitettujen talojen puutarhoissa kasvoi omenoita, joita syksyisin söimme. Tuntui aivan normaalilta.

Meille oli herkkua kun saatiin kerran viikossa omena. Joskus vain puolikas. Elossa olen. Ikää 64v

Missähän olet elänyt? Et ainakaan Suomessa:/ t. 60v.

Mikähän tässä on sellaista, jota ei olisi voinut kokea Suomessa?

eri

Haloo! Tutustu historiaan, älä lue pelkkää fiktiivistä kaunokirjallisuutta. Edes siellä ei ole mitään noin paksua... 64 v. ja elänyt pommitettujen talojen puutarhassa, mutustamassa mätää omenan puolikasta. Amen.😂

Aika paljon on tullut historiaan tutustuttua. Lukion jälkeen opiskeluja sekä harrastuksena vielä nytkin. Erityisesti maailmansodat, koskien myös Suomea. Amen

78- vuotias

Vierailija
428/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?

Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.

Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?

vm -72

Ruskea kastike=voissa ruskistettuja vehnäjauhoja mausteilla. 

Jos sekaan laitetaan lihaa, kyseessä on luonnollisesti lihakastike. Nakeilla nakkikastike jne. 

Meillä oli lapsuudessa usein keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia (erillään kastikkeesta). Hyvin tyypillinen kotiruoka kasarilla.

vm -78

Tottakai ruskeakastike on ruskeakastike, mutta lähtökohtaisesti se tarkoitettu lisäkkeeksi/pohjaksi eri ruuille, ei pelkäksi perunoiden kanssa syötäväksi, kuten teidänkin perheessä kasarilla lihapullien kera. Se on aivan sama, laitetaanko ne lihapullat sinne kastikkeen sekaan, vai pidetäänkö ne tarjoilun ajan erillään. Sitäpaitsi lihapullat ruskeakastikkeella on yhä edelleenkin tyypillinen kotiruoka, ollut sitä jo paljon ennen kasariakin.

Itse olen viiskytluvulla syntynyt, vanhempani 30-luvulla syntynyt ja mummoni viime vuosisadan alussa syntynyt, joka asui koko elämänsä sähköttömässä ja viemärittömässä mökissä rutiköyhänä yksinhuoltajana (pappani kaatui sodassa) ja koskaan, ei siis koskaan mummolassani syöty perunoita pelkän ruskaeakastikkeen kera, vaan aina sen lisänä oli jotain, oli se sitten makkaraa, lihaa, lihapullia, mitä ikinä, mutta ei koskaan pelkkää perunaa ja ruskeakastiketta. Ja minä vietin todella paljon aikaa mummolassani, eli ison osan kesälomastani, joululomastani, sekä hiihto ja pääsiäislomat, eli syötyä siellä tuli paljon ja kaikenlaista, mutta ei koskaan pelkkää perunaa ja kastiketta.

Sama oli lapsuudenkodissani, vaikka olimme köyhä duunariperhe ja ruskeakastiketta syötiin monta kertaa viikossa, niin silti ei koskaan pelkästään perunan kanssa.

Olet ollut onnekas. Hieno asia. kaikkia muita elämän alku ei ole kohdellut noin hyvin.

Olen iloinen puolestasi. Nykyäään voin itsekin ostaa kaupasta mitä haluan, mutta huomaan silti että katson hintoja kovinkin tarkasti.

Eihän tässä ketjussa toki ole tarkoitus vertailla ketään.

Vierailija
429/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt palaisi itse otsikon aiheeseen, hyviin köyhäilyruokiin:

-keitetyt perunat, hyvä ruskeakastike ja mahdollisesti kastikkeeseen sattumia (raaka kananmuna sekoitetaan kastikkeeseen ihan loppuvaiheessa, jauheliha, makkara, nakit, perinteinen läskisoossi)

-lanttulaatikko, porkkanalaatikko

-itsetehdyt kasvispihvit ja perunamuusi

-munakkaat jääkaapin jämistä, etenkin perunamunakas

-perinteiset keitot, joissa keittopohja tehdään perunasta, juureksista ja muista kasviksista. Seassa voi olla sitten lihaa, kalaa, kanaa, jauhelihaa, nakkeja, papuja tms ja sen mukaan sitten on lihakeittoa, jauhelihakeittoa, nakkikeittoa...

-pannukakku, perusversio ja suolainen versio (etenkin jääkaapin jämät hyödynnettynä)

-maitopohjaiset puurot (riisipuuro, mannapuuro, ohrapuuro, helmipuurokin rohkeille)

-ken keitetyn paistaa, se makean maistaa, eli tähteiden paistaminen paistinpannulla - siitä tulee pyttipannua tai vaikka bubble'n squeak-ateria brittiläisittäin, jos pannulle päätyykin perunamuusia keitinperunoiden tilalle

-lämpimät voileivät

-hernekeitto, kasvisversio on erittäin halpa

-pinaattikeitto, tai samaan tapaan tehty nokkoskeitto (voi käyttää mitä tahansa vihreää kasvista tai villivihannesta)

-pinaattiletut em. lopusta tai ihan tarkoituksella

-kasvissosekeitot

-kasvisruuat jos käytetään kotimaisia peruskasviksia

-makaronilaatikko

-tomaattikastike+pasta

...

Minusta tuntuu, että meillä kaikki ruoka on näitä köyhempiä ruokia, kesällä esimerkiksi uudet perunat omasta kasvimaasta ja kantarellit metsästä+vähän voita...

Vierailija
430/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuberkuloosin kukistaminen pidensi elinikää kerralla 10 vuotta. Verenpaine- ja sydänlääkkeet, sekä pallolaajennus- ja ohitusleikkaukset, sekä nopeat ambulanssikyydit, mammografia yms. Lääketieteellinen kehitys toiset kymmenen vuotta, vaikka nykyruuat elinajanodotetta laskevatkin. Tupakoinnin väheneminen lisää myös vuosia ja kestää syödä mitä sokerimoskaa tahansa kun homma hoituu lääkkein ja hoidoin.

Suomessa syödään nykyään paljon eineksiä ja eineksissä on paljon lisättyä sokeria.

Oletteko esimerkiksi katsoneet, paljonko Turun tai Auran sinapissa on lisättyä sokeria`?

Juu, ketsupissa ja sinapissa on sokeria. Mutta kuinka suuria annoksia niitä syödään kerralla, ja syödäänkö edes joka päivä? 

Ennen meillä syötiin pullaa joka päivä. Viikonloppuna oli lisäksi kakkua ja pikkuleipiä. Omenoista ja marjoista keitettiin sokerin kanssa kellarin hyllytä täyteen hilloja ja mehuja. Hampaat oli risat ihan kaikilla ja hammaslääkäriä pelättiin. Ei oltu lihavia, mutta se elämäntapa kulutti paljon energiaa. Kouluunkin käveltiin tai hiihdettiin. Nykyään mennään autolla ja istutaan kotona ruudun ääressä. 

Vierailija
431/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä 70-luvulla juotiin punaista maitoa ja syötiin voita. Vasta 80-luvulla ruvettiin syömään margariinia ja rasvatonta maitoa. En ole koskaan oikein tottunut rasvattomaan maitoon, joten heitin pois sen juonnin. Mokomaa litkua. Suht koht terveenä olen pysynyt. Saas nähä miten käy kun ei ole enää varaa mihinkään terveelliseen rupkavalioon.

Jeps, kasarin puolivälissä alkoi se hillitön rasvanpelko. Mikään ei ollut hienompaa kuin kevytlevite!

Itse syön nyt viisikymppisenä yhden aterian päivässä, lounaan. Iltapäivällä sitten lisäksi jotain pientä.

70-luvullahan syötiin kolme kertaa päivässä. Aamulla kaurapuuro maidolla, päivällä koulussa lounas, ja illalla kotona pottuja ja mitä nyt sitten milloinkin niiden kanssa oli.

Joo, metrikarjalanpiirakasta ei oo tainnut moni kuulla!:), mut meillä faija teki sitä usein kasarin alussa.

Teki aina pari pellillistä kerralla. Siitä sitten leikattiin sellaisia 20cmx20cm paloja päivälliseksi, tai automatkalla evääksi.

Muistatko reseptin?

No en kun en tehnyt sitä vaan faija, mutta voin kuvailla.

Metrikarjalanpiirakka on kuin ison uunipellin kokoinen karjalanpiirakka, mutta neliön muotoinen.

Päälle laitetaan sitten taikinanauhoja samaan tapaan, kuin johonkin piiraaseen.

Siis helvetin iso neliön muotoinen karjalanpiirakka, jonka päällä on reunojen lisäksi muutama taikinanauha.

Vierailija
432/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vm -72

Jos sekaan laitetaan lihaa, kyseessä on luonnollisesti lihakastike. Nakeilla nakkikastike jne. 

Meillä oli lapsuudessa usein keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia (erillään kastikkeesta). Hyvin tyypillinen kotiruoka kasarilla.

vm -78

Tottakai ruskeakastike on ruskeakastike, mutta lähtökohtaisesti se tarkoitettu lisäkkeeksi/pohjaksi eri ruuille, ei pelkäksi perunoiden kanssa syötäväksi, kuten teidänkin perheessä kasarilla lihapullien kera. Se on aivan sama, laitetaanko ne lihapullat sinne kastikkeen sekaan, vai pidetäänkö ne tarjoilun ajan erillään. Sitäpaitsi lihapullat ruskeakastikkeella on yhä edelleenkin tyypillinen kotiruoka, ollut sitä jo paljon ennen kasariakin.

Itse olen viiskytluvulla syntynyt, vanhempani 30-luvulla syntynyt ja mummoni viime vuosisadan alussa syntynyt, joka asui koko elämänsä sähköttömässä ja viemärittömässä mökissä rutiköyhänä yksinhuoltajana (pappani kaatui sodassa) ja koskaan, ei siis koskaan mummolassani syöty perunoita pelkän ruskaeakastikkeen kera, vaan aina sen lisänä oli jotain, oli se sitten makkaraa, lihaa, lihapullia, mitä ikinä, mutta ei koskaan pelkkää perunaa ja ruskeakastiketta. Ja minä vietin todella paljon aikaa mummolassani, eli ison osan kesälomastani, joululomastani, sekä hiihto ja pääsiäislomat, eli syötyä siellä tuli paljon ja kaikenlaista, mutta ei koskaan pelkkää perunaa ja kastiketta.

Sama oli lapsuudenkodissani, vaikka olimme köyhä duunariperhe ja ruskeakastiketta syötiin monta kertaa viikossa, niin silti ei koskaan pelkästään perunan kanssa.

Olet ollut onnekas. Hieno asia. kaikkia muita elämän alku ei ole kohdellut noin hyvin.

Olen iloinen puolestasi. Nykyäään voin itsekin ostaa kaupasta mitä haluan, mutta huomaan silti että katson hintoja kovinkin tarkasti.

Olen eri. Tosi hyvin näistä ruokajutuista huomaa, että miten erilaista elämä on Suomessakin eri ihmisillä ollut. Jotkut söi pelkkää perunaa ja ruskeaa kastiketta, toiset söi ruskeaa kastiketta sattumilla. Minun kotona ei ollut koskaan ruskeaa kastiketta (olen 1960-luvulla syntynyt kaupunkilaiskakara, en siitä 60-lvusta niin muista mutta 70-luvun alusta lähtien jo paljonkin). Enkä ole siis itsekään koskaan tehnyt ruskeaa kastiketta. Meillä oli yleensä jotain keittoja, useimmin varmaan makkarakeittoa ja aika usein kalakeittoa, joskus lihakeittoa tai hernekeittoa. Viikonloppuna saatiin makkarakuppeja tai porsaankyljyksiä ja perunamuusia. Aamupalaksi syötiin Corn Flakesiä ja maitoa. Leivän päällä oli Flooraa. 

Mulle tähän asti köyhäily on ollut sitä että jätetään latte ostamatta ja keitetään itse kahvit. Mutta näitä on tosi hauska lukea. Voisin kokeilla leipäressun tekemistä, vaikutti herkulliselta. 

Vierailija
433/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jauhelihapihvejä kun tekee broilerista tai sikanaudasta ja jatkaa sipulilla, sienillä ja jauhoilla niin tulee isoja ja riittoisia annoksia suht edullisesti.

- Olen lihansyöjä mutta ostan myös soijarouhetta ja -suikaleita. Joku naureskeli soijalle, mutta itse koen hyväksi että on vaihtoehtoja kaapissa ja mitä hassua näissä nyt muka on jos osaa maustaa?

- Parasta on peruna- ja sipulisiivut pannulla makkaran kanssa.

- Vietnamilaiset kevätkääryleetkään eivät ole kauhean kalliita jos laittaa niihin paljon kasviksia eli suippopaprikaa, porkkanaa, surimipuikkoja ravun asemesta ja vermisellinuudelia vähän. Eniten hintaa tulee ehkä riisipaperille. Soijakastiketta ja makeaa chilikastiketta kaveriksi.

Mutta joo, Itselläni menee myös pasta jossa on seassa sulatejuustoa ja juustonjämät kaapista.

Vierailija
434/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonivelli.

Keitä makaroonit kypsäksi, n puolet pussista, ei suolaa.

Kaada vesi pois.

Lisää maito ja vehnäjauhosuurus (n ruokalusikallinen jauhoja kylmään maitoon sekoitettuna). Sekoita reippaasti, ettei tule jauhokokkareita. Maitoa yhteensä noin makaroonien tasolle.

Keitä vähän aikaa, kunnes jauhot ovat turvonneet, n 2-3 Min. Palaa helposti pohjaan. Sekoita pohjia myöten.

Mausta, suola, valkopippuri ja voinokareet.

Halpaa.

Vierailija
435/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vm -72

vm -78

Kaikkia muita??? Tarkoitit varmaankin ettei ihan jokaista ja en tietenkään väittänytkään, etteikö jossain alkoholistiperheessä olisi saattanut niin ollakin, että isän ryypätessä rahat, perhe saattoi turvautua pelkkään ruskeakastikkeeseen.

Mummoni kuului taatusti aikanaan Suomen köyhimpiin ja hänelläkin oli varaa ruskeakastikkeeseen sattumia laittaa ja sillä ruokkia niin lapsensa, kuin myöhemmin mummolassa kyläilevät lapsenlapsensakin, joten en millään jaksa uskoa, että se olisi edes 60-luvullakaan enää mikään kustannuskysymys voinuit olla ylivoimaiselle enemmistölle suomalaisista.

Minä taas en todellakaan voi ostaa kaupasta mitä haluan, vaan pääsääntöisesti punalappuisilla ja tupla-alennuksilla mennään. Siltikään minun ei ole vielä koskaan tarvinut turvautua pelkkään ruskeakastikkeeseen ja on todella naurettavaa väittää, että kenenkään muunkaan olisi. Esimerkiksi kaksi nakkia riittää yhteen annokseen tekemään ruskeakastikkeesta nakkikastikkeen ja halvimmillaan kaksi nakkia saa 16 sentillä, siis normihintaisena ja 60% alennuksella tietenkin vieläkin halvemmalla, eli kustannuskysymys se ei todellakaan kenellekään ole.

Vierailija
436/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäilyruoka on superhyvää, kunhan ei itse tarvitse syödä sitä.

T. kokoomuslainen

Vierailija
437/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se sokeri tulee muusta , kuin eineksistä. Nykyään syödään karkkia/suklaata/herkkuja/vanukkaita/makeita mehuja/limpsoja/tuoremehuja /smoothie/maustetuja rahkoja/ ym sellaiseen tahtiin, että eihän sellaisesta vielä tietetty mitään . 

Eihän joku sinapin syöminen ole varmaan syy liialliseen sokerin saantiin, vaikka siinä olisi puolet sokeria:D

Vaikka  moni tuote nykyään on jo sokeritonkin ja makeus tulee vain hedelmistä/marjoita, mutta sokeria se on se hedelmän makeuskin ja kun syödyt määrät on isoja ja herkkuja syödään paljon, kyllä sitä sokeria saadaan ihan erilailla, kuin menneinä vuosikymmeninä.

Plus se, että tuotteitten saatavuus on ihan eriluokkaa, kuin ennen. Kaupat oli sunnuntaisin kiinni ja herkkuja et saanut mistään vaikka olisit halunnut ja sama koski pienenpiä paikkoja iltaisin. Kaupat oli kiinni jo kuudelta viimeistään jne.

Ketsupissa on myös hyvin paljon sokeria ja sitä käytetään Suomessa surutta paljon päivittäin.

Matti Nykäsen kerrottiin ennen suoritustaan arvokisoissa juoneen ketsuppia. Oli muistaakseni joku verta ohentava juttu vai oliko joku krapulajuoma:D

Ketsupista saa paljon lähinnä lykopeeniä, joka on vahva antioksidantti. Siis sokerin lisäksi.

Lykopeenin kerrotaan ehkäisevän syöpää. Tiedä sitten...

Vierailija
438/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein just ison satsin ruispuolukkavaahtoa,ei maksanut juuri mitään. Ei tarvii kuin vettä,ruisjauhoja (kilo maksoi 0,94e ja tähän meni vain neljä desiä),sokeria ja puolukoita. Puolukat on itse viime syksynä poimittuja mutta katsoin lähikaupassa että alle eurolla saa 200g.

Vierailija
439/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tomaattipastaa tein tänään.

Laitoin ensin puoli pussillista pennepastaa kattilaan kiehumaan suolalla maustettuun veteen.

Sitten lorautin kasarin pohjalle vähän öljyä, 2 sipulia, 4 valkosipulin kynttä, pienen pätkän silputtua salamimakkaraa, lusikallisen mustapippurirouhetta ja pari desilitraa soijarouhetta.

Kun olivat pehmenneet ja vähän jo ruskistuneetkin, lisäsin 4 pieneksi pilkottua tomaattia, purkillisen paseerattua tomaattia, lusikallisen kuivattua basilikaa, desilitran kermaa ja desilitran vettä. Lopuksi maistoin ja lisäsin vielä vähän suolaa. 

Kun pasta oli kypsää, kaadoin veden pois ja lisäsin tomaattikastikkeen kattilaan pastan sekaan. 

Tätä söin tänään, riittää myös huomiseksi ja vielä ylihuomisen lounaaksi. On tosi hyvää!

Onko tämä köyhäilyä. Tuohan maksaa pitkästi yli kympin annos.

Miten saat tuohon menemään yli kympin? Lähinnä käytin tuohon mitä kaapissa oli valmiina, kuten sipulia, tomaattimurskaa ja kermapurkin jämät. Salamia käytin tuohon noin sentin siivun, mutta sen tilalle voi laittaa jotain muutakin voimakkaan makuista, mikä antaa makua, kuten oliiveja tai kaprista tai vaikka suolakurkkuja tai chiliä. Ja tuosta satsistahan tulee 4-5 isoa annosta, monen päivän ruoat. 

Kaikki eivät ole niin onnekkaita, että ne raaka-aineet ilmestyvät sinne kaappiin ihan ilmaiseksi.

Taitaa olla suhteellista, mikä kenenkin mielestä on köyhäilyä ja halpaa. Suhteellista taitaa olla myös millaista ruokaa kukin pitää riittävän monipuolisena. Jos syö lounaaksi pelkkää makaronia ja voita, tai perunaa ja ruskeaa kastiketta, voi varautua että elinikä ja sairastavuuskin on sitten samanlainen kuin 70-luvulla. Suomalaisen miehen elinajanodote oli 70-luvulla 65 vuotta ja nyt 79 vuotta. 

On mutkat vedetty tosi suoriksi, jos kuvittelee että elinajanodote riippuu pelkästään ruokavaliosta. 

Sairastavuus riippuu hyvin paljon elintavoista, ja just noihin sydän- ja verisuonitauteihin vaikuttaa paljon ruokavalio. Mitä suurempi sianlihan kulutus jossain maassa on, sitä enemmän siellä on sydän- ja verisuonitauteja. Vastaavasti maksasairauksiin vaikuttaa alkoholin kulutus, vanhoissa viinimaissa on eniten. Kuolleisuuteen vaikuttaa myös sairastavuus, mutta tietysti muutkin asiat. 

Tai ehkä kuitenkin päinvastoin. Maksan suurin tuhoaja alkon lisäksi on sokeri ja sitä sokeria syödään Suomessa paljon, jo lapsesta lähtien. Lapsillakin on jo todettu rasvamaksaa.

Vanhat viinimaat johtaa maksasairauksien tilastoja. Rasvamaksa ei vielä ole sellainen maksasairaus, mutta siitä voi kyllä kehittyä kirroosi, jos ei muuta elintapojaan. 

Koska mahtavat vanhojen viinimaiden ihmiset kuolla sukupuuttoon kun noin hemmetin sairaita ovat mielestäsi? 

Olen eri. Mutta eihän tuo ole mikään mielipidekysymys. Ihan kova faktahan tuo on, että viinimaissa on eniten maksasairauksia. 

Vierailija
440/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus kun jääkaappi huutaa tyhjyyttään ja nälkä iskee,keitän makaroonia,laitan päälle juustoraastetta,ketsuppiakin voi laittaa,jos haluaa...jos haluaa ruokaisampaa,niin nakin. tai kalapuikkojen paloja tai lihapullia sekaan,toinen hyvä on spagetti ja ketsuppi :)