Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!

Vierailija
06.02.2023 |

Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!

Kommentit (1264)

Vierailija
441/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?

Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.

Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?

vm -72

Ruskea kastike=voissa ruskistettuja vehnäjauhoja mausteilla. 

Jos sekaan laitetaan lihaa, kyseessä on luonnollisesti lihakastike. Nakeilla nakkikastike jne. 

Meillä oli lapsuudessa usein keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia (erillään kastikkeesta). Hyvin tyypillinen kotiruoka kasarilla.

vm -78

Tottakai ruskeakastike on ruskeakastike, mutta lähtökohtaisesti se tarkoitettu lisäkkeeksi/pohjaksi eri ruuille, ei pelkäksi perunoiden kanssa syötäväksi, kuten teidänkin perheessä kasarilla lihapullien kera. Se on aivan sama, laitetaanko ne lihapullat sinne kastikkeen sekaan, vai pidetäänkö ne tarjoilun ajan erillään. Sitäpaitsi lihapullat ruskeakastikkeella on yhä edelleenkin tyypillinen kotiruoka, ollut sitä jo paljon ennen kasariakin.

Itse olen viiskytluvulla syntynyt, vanhempani 30-luvulla syntynyt ja mummoni viime vuosisadan alussa syntynyt, joka asui koko elämänsä sähköttömässä ja viemärittömässä mökissä rutiköyhänä yksinhuoltajana (pappani kaatui sodassa) ja koskaan, ei siis koskaan mummolassani syöty perunoita pelkän ruskaeakastikkeen kera, vaan aina sen lisänä oli jotain, oli se sitten makkaraa, lihaa, lihapullia, mitä ikinä, mutta ei koskaan pelkkää perunaa ja ruskeakastiketta. Ja minä vietin todella paljon aikaa mummolassani, eli ison osan kesälomastani, joululomastani, sekä hiihto ja pääsiäislomat, eli syötyä siellä tuli paljon ja kaikenlaista, mutta ei koskaan pelkkää perunaa ja kastiketta.

Sama oli lapsuudenkodissani, vaikka olimme köyhä duunariperhe ja ruskeakastiketta syötiin monta kertaa viikossa, niin silti ei koskaan pelkästään perunan kanssa.

Olet ollut onnekas. Hieno asia. kaikkia muita elämän alku ei ole kohdellut noin hyvin.

Olen iloinen puolestasi. Nykyäään voin itsekin ostaa kaupasta mitä haluan, mutta huomaan silti että katson hintoja kovinkin tarkasti.

Eihän tässä ketjussa toki ole tarkoitus vertailla ketään.

Kaikkia muita??? Tarkoitit varmaankin ettei ihan jokaista ja en tietenkään väittänytkään, etteikö jossain alkoholistiperheessä olisi saattanut niin ollakin, että isän ryypätessä rahat, perhe saattoi turvautua pelkkään ruskeakastikkeeseen.

Mummoni kuului taatusti aikanaan Suomen köyhimpiin ja hänelläkin oli varaa ruskeakastikkeeseen sattumia laittaa ja sillä ruokkia niin lapsensa, kuin myöhemmin mummolassa kyläilevät lapsenlapsensakin, joten en millään jaksa uskoa, että se olisi edes 60-luvullakaan enää mikään kustannuskysymys voinuit olla ylivoimaiselle enemmistölle suomalaisista.

Minä taas en todellakaan voi ostaa kaupasta mitä haluan, vaan pääsääntöisesti punalappuisilla ja tupla-alennuksilla mennään. Siltikään minun ei ole vielä koskaan tarvinut turvautua pelkkään ruskeakastikkeeseen ja on todella naurettavaa väittää, että kenenkään muunkaan olisi. Esimerkiksi kaksi nakkia riittää yhteen annokseen tekemään ruskeakastikkeesta nakkikastikkeen ja halvimmillaan kaksi nakkia saa 16 sentillä, siis normihintaisena ja 60% alennuksella tietenkin vieläkin halvemmalla, eli kustannuskysymys se ei todellakaan kenellekään ole.

Naapurissa asui viisilapsinen perhe, tuloista suuren osan muodostivat lapsilisät ja nekin menivät pääasiassa lasisen laulukirjan hankkimiseen. Jos ruuaksi oli vaikka lihapurkkia(400g), isäntä söi ensin ja sitten, kun hän meni ruokaperäisille, lapset ja vaimo jakoivat loput. Jos lasten isoäiti ei olisi ruokkinut lapsia pienestä kansaneläkkeestään, lapset olivat kuolleet nälkään. Olin pikkutyttö, kun kuulin heidän muuttavan ja minua hävetti se helpotuksen tunne, vaikka tiesin, että lasten asema tuskin parani. Samaan taloon muutti edellisen emännän sisar ja vaikka uusikin isäntä oli yhtä saamaton ja lapsia oli kahdeksan, tuntui helpommalta, kun näki kaikkien istuvan ruokapöytään yhdessä.

Vierailija
442/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en todellakaan voi ostaa kaupasta mitä haluan, vaan pääsääntöisesti punalappuisilla ja tupla-alennuksilla mennään. Siltikään minun ei ole vielä koskaan tarvinut turvautua pelkkään ruskeakastikkeeseen ja on todella naurettavaa väittää, että kenenkään muunkaan olisi. Esimerkiksi kaksi nakkia riittää yhteen annokseen tekemään ruskeakastikkeesta nakkikastikkeen ja halvimmillaan kaksi nakkia saa 16 sentillä, siis normihintaisena ja 60% alennuksella tietenkin vieläkin halvemmalla, eli kustannuskysymys se ei todellakaan kenellekään ole.

Sori, tuli tästä mieleen tää alkuvuoden uutinen,j jossa ei ole kysymys köyhäilyruuasta (ateria + kuljetus 10,60 euroa), mutta toinen makkara oli kuitenkin puolitettu. Luultavasti nuo oli kuitenkin nakkia isompia  :).

https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/5633012

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää myöntää näin nelikymppisenä, mutta ai että makaroni tai spagetti ketsupilla maistuu ihan taivaallisen hyvältä. 😅

Näin itsekin 40 ylittäneenä paheena rakettispagetti.

Vierailija
444/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?

Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.

Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?

vm -72

Ruskea kastike=voissa ruskistettuja vehnäjauhoja mausteilla. 

Jos sekaan laitetaan lihaa, kyseessä on luonnollisesti lihakastike. Nakeilla nakkikastike jne. 

Meillä oli lapsuudessa usein keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia (erillään kastikkeesta). Hyvin tyypillinen kotiruoka kasarilla.

vm -78

Tottakai ruskeakastike on ruskeakastike, mutta lähtökohtaisesti se tarkoitettu lisäkkeeksi/pohjaksi eri ruuille, ei pelkäksi perunoiden kanssa syötäväksi, kuten teidänkin perheessä kasarilla lihapullien kera. Se on aivan sama, laitetaanko ne lihapullat sinne kastikkeen sekaan, vai pidetäänkö ne tarjoilun ajan erillään. Sitäpaitsi lihapullat ruskeakastikkeella on yhä edelleenkin tyypillinen kotiruoka, ollut sitä jo paljon ennen kasariakin.

Itse olen viiskytluvulla syntynyt, vanhempani 30-luvulla syntynyt ja mummoni viime vuosisadan alussa syntynyt, joka asui koko elämänsä sähköttömässä ja viemärittömässä mökissä rutiköyhänä yksinhuoltajana (pappani kaatui sodassa) ja koskaan, ei siis koskaan mummolassani syöty perunoita pelkän ruskaeakastikkeen kera, vaan aina sen lisänä oli jotain, oli se sitten makkaraa, lihaa, lihapullia, mitä ikinä, mutta ei koskaan pelkkää perunaa ja ruskeakastiketta. Ja minä vietin todella paljon aikaa mummolassani, eli ison osan kesälomastani, joululomastani, sekä hiihto ja pääsiäislomat, eli syötyä siellä tuli paljon ja kaikenlaista, mutta ei koskaan pelkkää perunaa ja kastiketta.

Sama oli lapsuudenkodissani, vaikka olimme köyhä duunariperhe ja ruskeakastiketta syötiin monta kertaa viikossa, niin silti ei koskaan pelkästään perunan kanssa.

Olet ollut onnekas. Hieno asia. kaikkia muita elämän alku ei ole kohdellut noin hyvin.

Olen iloinen puolestasi. Nykyäään voin itsekin ostaa kaupasta mitä haluan, mutta huomaan silti että katson hintoja kovinkin tarkasti.

Eihän tässä ketjussa toki ole tarkoitus vertailla ketään.

Kaikkia muita??? Tarkoitit varmaankin ettei ihan jokaista ja en tietenkään väittänytkään, etteikö jossain alkoholistiperheessä olisi saattanut niin ollakin, että isän ryypätessä rahat, perhe saattoi turvautua pelkkään ruskeakastikkeeseen.

Mummoni kuului taatusti aikanaan Suomen köyhimpiin ja hänelläkin oli varaa ruskeakastikkeeseen sattumia laittaa ja sillä ruokkia niin lapsensa, kuin myöhemmin mummolassa kyläilevät lapsenlapsensakin, joten en millään jaksa uskoa, että se olisi edes 60-luvullakaan enää mikään kustannuskysymys voinuit olla ylivoimaiselle enemmistölle suomalaisista.

Mistä voin ostaa kaksi nakkia?

Alkoholiongelmaisia on Suomessa ollut paljon ja varmasti monessa perheessä on siksikin syöty pelkkää ruskeaa kastiketta. Syy ei poista sitä asiaa, että näin on tehty.

Minä olen pienituloinen ja silti pystyn ostamaan kaupasta mitä haluan. Toki teen ruoat itse.

Vierailija
445/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että täällä jaetaan edullisia wanhanajan ruokavinkkejä. Mut jotain rajaa sentään, ettei pelkkää jauhosoossia, riisiä, tai makaroonia. Etenkään jos kotona on lapsia!

Kukaan ei kehottanut syömään _pelkästään_ em. ruokia koko ajan. Satunnaisena ateriana menee oikein hyvin.

Tuosta ruskean kastikkeen hehkutuksesta tuli vaan sellainen fiilis, että sitä herkkua pitää saada usein. Tai sitten pelkkää makaroonia.

Noh, aikuiset syökööt mitä lystäävät, mutta kasvaville lapsille ravitsevaa ruokaa!

Edullinen ei tarkoita epäterveellistä. Juureksilla, marjoilla ja sienillä saatiin ennen hyvä lisä köyhäänkin ruokavalioon. Täysruukiista leipää ja perunaa syötiin paljon kun "särpimiä" oli niukasti. Meidän mummola oli järven rannalla ja vaari kalasti. Joten terveellistä kalaa oli pöydässä melkein joka päivä.

Vierailija
446/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä 70-luvulla juotiin punaista maitoa ja syötiin voita. Vasta 80-luvulla ruvettiin syömään margariinia ja rasvatonta maitoa. En ole koskaan oikein tottunut rasvattomaan maitoon, joten heitin pois sen juonnin. Mokomaa litkua. Suht koht terveenä olen pysynyt. Saas nähä miten käy kun ei ole enää varaa mihinkään terveelliseen rupkavalioon.

Jeps, kasarin puolivälissä alkoi se hillitön rasvanpelko. Mikään ei ollut hienompaa kuin kevytlevite!

Itse syön nyt viisikymppisenä yhden aterian päivässä, lounaan. Iltapäivällä sitten lisäksi jotain pientä.

70-luvullahan syötiin kolme kertaa päivässä. Aamulla kaurapuuro maidolla, päivällä koulussa lounas, ja illalla kotona pottuja ja mitä nyt sitten milloinkin niiden kanssa oli.

Joo, metrikarjalanpiirakasta ei oo tainnut moni kuulla!:), mut meillä faija teki sitä usein kasarin alussa.

Teki aina pari pellillistä kerralla. Siitä sitten leikattiin sellaisia 20cmx20cm paloja päivälliseksi, tai automatkalla evääksi.

Muistatko reseptin?

No en kun en tehnyt sitä vaan faija, mutta voin kuvailla.

Metrikarjalanpiirakka on kuin ison uunipellin kokoinen karjalanpiirakka, mutta neliön muotoinen.

Päälle laitetaan sitten taikinanauhoja samaan tapaan, kuin johonkin piiraaseen.

Siis helvetin iso neliön muotoinen karjalanpiirakka, jonka päällä on reunojen lisäksi muutama taikinanauha.

Muistan sen olleen suorakaiteen muotoinen, kuin pullapitko mutta littana.

Vierailija
447/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan runsaasti sipulia, ja sen pitää olla ihan kypsää. Eli paistan sen ensin ja otan pois pannulta, sitten normaalisti jauhot ruskeaksi, sekaan sipulit, keitettyä vettä, suolaa, tilkka kermaa, valkopippuria vähän ja maustepippuria paljon. Ja sitten haudutetaan lievällä lämmöllä. Mitä kauemmin,sen parempaa tulee. 

Sekaan jauhelihaa tai HK lenkkiä, nakkeja tai kaupan lihapullia, makkarat tietysti paistettuna, Nam :D

Vierailija
448/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan runsaasti sipulia, ja sen pitää olla ihan kypsää. Eli paistan sen ensin ja otan pois pannulta, sitten normaalisti jauhot ruskeaksi, sekaan sipulit, keitettyä vettä, suolaa, tilkka kermaa, valkopippuria vähän ja maustepippuria paljon. Ja sitten haudutetaan lievällä lämmöllä. Mitä kauemmin,sen parempaa tulee. 

Sekaan jauhelihaa tai HK lenkkiä, nakkeja tai kaupan lihapullia, makkarat tietysti paistettuna, Nam :D

Ja perunamuussilla :)

Vierailija
449/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että ranskisten päällä ruskea kastike "räjäyttää" makunautinnon. Englannissa on joku suosittu ruoka ja sieltä lähtöisin. Oli seassa jotain lihaa mutta tehköön jokainen oman version. Pointti olikin tuo ruskean kastikkeen ja ranskisten liitto. Joku kerta kokeilen.

Vierailija
450/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuberkuloosin kukistaminen pidensi elinikää kerralla 10 vuotta. Verenpaine- ja sydänlääkkeet, sekä pallolaajennus- ja ohitusleikkaukset, sekä nopeat ambulanssikyydit, mammografia yms. Lääketieteellinen kehitys toiset kymmenen vuotta, vaikka nykyruuat elinajanodotetta laskevatkin. Tupakoinnin väheneminen lisää myös vuosia ja kestää syödä mitä sokerimoskaa tahansa kun homma hoituu lääkkein ja hoidoin.

Ei kai tubia sentään 70-luvulla kukistettu? 

Syödäänkö Suomessa nykyään oikeasti enemmän sokeria kuin ennen?

Suomessa syödään nykyään paljon eineksiä ja eineksissä on paljon lisättyä sokeria.

Oletteko esimerkiksi katsoneet, paljonko Turun tai Auran sinapissa on lisättyä sokeria`?

Aivan helvetisti. Lähes kaikkiin tuotteisiin lisätään nykyään sokeria.

Kyllähän se sokeri tulee muusta , kuin eineksistä. Nykyään syödään karkkia/suklaata/herkkuja/vanukkaita/makeita mehuja/limpsoja/tuoremehuja /smoothie/maustetuja rahkoja/ ym sellaiseen tahtiin, että eihän sellaisesta vielä tietetty mitään . 

Eihän joku sinapin syöminen ole varmaan syy liialliseen sokerin saantiin, vaikka siinä olisi puolet sokeria:D

Vaikka  moni tuote nykyään on jo sokeritonkin ja makeus tulee vain hedelmistä/marjoita, mutta sokeria se on se hedelmän makeuskin ja kun syödyt määrät on isoja ja herkkuja syödään paljon, kyllä sitä sokeria saadaan ihan erilailla, kuin menneinä vuosikymmeninä.

Plus se, että tuotteitten saatavuus on ihan eriluokkaa, kuin ennen. Kaupat oli sunnuntaisin kiinni ja herkkuja et saanut mistään vaikka olisit halunnut ja sama koski pienenpiä paikkoja iltaisin. Kaupat oli kiinni jo kuudelta viimeistään jne.

Ketsupissa on myös hyvin paljon sokeria ja sitä käytetään Suomessa surutta paljon päivittäin.

Tuskin kukaan syö ketsuppia joka päivä, tai edes paljon.

Jaa, aika isoja ne putelit ovat kumminkin. En usko, että putelit avattuna säilyvät vuoden päivät jääkaapissa. Sitäpaitsi olen omin silmin nähnyt kuinka reippaasti ketsuppia käytetään Suomessa.

Vierailija
451/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sianlihakastike eli läskisoosi äidin tekemänä oli hyvää!. Ensin valurautapannulla käristettiin sialihapsloja kunnes läski suli melkein kokonaan pois. Sitten haudutettiin pannulla sipulia, viimeksi vehnäjauhosuurus. Tämä ruskea kastike sianlihoineen, mausteena suolaa ja pippuria, sai muhia kolmekin tuntia puuhellalla. Ja oli hyvää, oikein makoisaa.

Koulussa sain melkein samantapaista ( pieni kyläkoulu 1970-luvulla), mutta kastikkeessa oli myös punajuurenpaloja. Sekin versio oli hyvä.

Vierailija
452/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaroonivelli.

Keitä makaroonit kypsäksi, n puolet pussista, ei suolaa.

Kaada vesi pois.

Lisää maito ja vehnäjauhosuurus (n ruokalusikallinen jauhoja kylmään maitoon sekoitettuna). Sekoita reippaasti, ettei tule jauhokokkareita. Maitoa yhteensä noin makaroonien tasolle.

Keitä vähän aikaa, kunnes jauhot ovat turvonneet, n 2-3 Min. Palaa helposti pohjaan. Sekoita pohjia myöten.

Mausta, suola, valkopippuri ja voinokareet.

Halpaa.

Makaroonit keitetään kylläkin maidossa ihan alusta asti eikä vedessä.

Vierailija
453/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Waaaauuu!!!

Pyörä on keksitty uudelleen

Ootte syöneet ruskeaa kastiketta ja perunaa

Tässä sen näkee miten ihmiset elää jossain kuplassa

Sitten herätään todellisuuteen

Vierailija
454/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä 70-luvulla juotiin punaista maitoa ja syötiin voita. Vasta 80-luvulla ruvettiin syömään margariinia ja rasvatonta maitoa. En ole koskaan oikein tottunut rasvattomaan maitoon, joten heitin pois sen juonnin. Mokomaa litkua. Suht koht terveenä olen pysynyt. Saas nähä miten käy kun ei ole enää varaa mihinkään terveelliseen rupkavalioon.

Jeps, kasarin puolivälissä alkoi se hillitön rasvanpelko. Mikään ei ollut hienompaa kuin kevytlevite!

Itse syön nyt viisikymppisenä yhden aterian päivässä, lounaan. Iltapäivällä sitten lisäksi jotain pientä.

70-luvullahan syötiin kolme kertaa päivässä. Aamulla kaurapuuro maidolla, päivällä koulussa lounas, ja illalla kotona pottuja ja mitä nyt sitten milloinkin niiden kanssa oli.

Joo, metrikarjalanpiirakasta ei oo tainnut moni kuulla!:), mut meillä faija teki sitä usein kasarin alussa.

Teki aina pari pellillistä kerralla. Siitä sitten leikattiin sellaisia 20cmx20cm paloja päivälliseksi, tai automatkalla evääksi.

Muistatko reseptin?

No en kun en tehnyt sitä vaan faija, mutta voin kuvailla.

Metrikarjalanpiirakka on kuin ison uunipellin kokoinen karjalanpiirakka, mutta neliön muotoinen.

Päälle laitetaan sitten taikinanauhoja samaan tapaan, kuin johonkin piiraaseen.

Siis helvetin iso neliön muotoinen karjalanpiirakka, jonka päällä on reunojen lisäksi muutama taikinanauha.

Muistan sen olleen suorakaiteen muotoinen, kuin pullapitko mutta littana.

Tästä oli juttu vähän aikaa sitten

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/0e6262ba-ea1b-4014-9148-3d6…

Vierailija
455/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroonivelli.

Keitä makaroonit kypsäksi, n puolet pussista, ei suolaa.

Kaada vesi pois.

Lisää maito ja vehnäjauhosuurus (n ruokalusikallinen jauhoja kylmään maitoon sekoitettuna). Sekoita reippaasti, ettei tule jauhokokkareita. Maitoa yhteensä noin makaroonien tasolle.

Keitä vähän aikaa, kunnes jauhot ovat turvonneet, n 2-3 Min. Palaa helposti pohjaan. Sekoita pohjia myöten.

Mausta, suola, valkopippuri ja voinokareet.

Halpaa.

Makaroonit keitetään kylläkin maidossa ihan alusta asti eikä vedessä.

Sinun ohjeella pitää sekoittaa koko ajan, ettei pala pohjaan tai kuohu yli.

Vierailija
456/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MTVn nettilehdessä on kuva siskonmakkarakeitosta. Kuvan perusteella keitosta pitäisi käyttää veljenmakkarakeitto nimeä.

Vierailija
457/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja, miten alentuva ketju. Mut hei, jatkakaa "köyhäilyä"..

Ylenisitkö ihan vaan keskenäs....

Vierailija
458/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toastit pannulla. Eli jos ei ole voileipägrilliin rahaa tai halua sijoittaa niin pannullakin saa hyviä. Aineksiakaan ei toasteissa mene hirveästi kerralla eikä niiden ole pakko olla priimaa vaan halvemmatkin ainekset kelpaavat tai melkein mikä vain jääkaapin jämä. Sipuli, juusto, pinaatti, jopa joku juures on hyvää ohuena siivuna, miksei vaikka kananmuna tai kinkku on hyvä perusaines.

Laitoin itse leiville vähän sulatejuustoa levitteenä, sitten kerroksen tonnikalaa, sulatejuusto halvin Xtra, paprikaa (suippoversio) minisiivuja neljä, oreganoa ja mustapippuria myllystä. Käännetään toinen puoli leivästä päälle ja voileivän päälle painavampi lautanen, sitten paistetaan alta ensin väriä pintaan, käännetään vaikka lastalla ja taas väriä toiselle puolelle.

Kannattaa välillä painaa lautasella leipää kiinni toiseen että tulee ohuempi leipä. Pannussa ja lautasessa on voileipägrilliin nähden parempi ettei tule sotkua yhtä paljon.

Vierailija
459/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti teki myös uuniseitä ja laittoi siihen parsakeittoainekset päälle. Itse olen laittanut pinaattikeiton sein päälle ja uuniin.

Vierailija
460/1264 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kullut, että joku syö pelkkää ruskeaa kastiketta ja perunaa tai perunamuusia tai spagettia. Aina ollut mukana myös kolmas elementti = proteiininlähde.

Kaikkea uutta sitä oppiikaan.

Vm. -73

Vm-72 (eri kuin se alkuperäinen ruskeankastikkeen ihmettelijä). Kyllä vaan Suomessa on syöty hyvin monella vuosikymmenellä perunaa ja ruskeaa kastiketta. ILMAN mitään proteiinilähdettä.

Koko proteiinivillitys on tullut vasta 2000-luvulla. Tylsästä pottu-ruskeakastike-ruisleipä-maitolasillinen-annoksesta sai ihan riittävästi valkuaisaineita (sellaisia ne oli 1900-luvun puolella, ei silloin proteiinista puhuttu) ja energiaa. Jos oikein hyvin kävi, niin lautasen reunalla oli myös maustekurkkuja (itsetehtyjä).

Olen eri mieltä tuosta proteiinilähteestä. Tosin sitä ei 70-80-luvulla kutsuttu proteiinilähteeksi. Se oli lihaa, kalaa tai jopa kanaa sunnuntaisin. Meillä ei ollut lapsuudenperheessä ylimääräistä rahaa, mutta ikinä ei syöty pelkkää perunaa, kastiketta ja leipää. Luulisi, että ainakin maalla asuvilla olisi ollut lihaa ja kalaa ruokapöydässä.