Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko nämä talousostokset muka jotain "ylellisyyttä", johon työttömällä perustoimeentulotuen saajalla ei saisi olla varaa; Kanasuikaleet, ruisleipä, margariini, juusto, maito, tuoremehu, riisi, mysli, paprika, rypsiöljjy, vessapaperi, pyykinpesuaine

Vierailija
05.02.2023 |

Noita ostan, ja tuntuu että rahat ei enää oikeasti riitä koko kuukauden ruokiin...Milloin tähän perustoimeentulotukeen oikein tulee asianmukainen korotus?
Tuki on noussut jotain 3-4% samassa ajassa kun ruoan ja muiden hinta noussut 30-50%.

532e on täysin riittämätön yhdelle kuukaudelle, kun siitä pitää maksaa AIVAN KAIKKI paitsi vuokra ja sähkö/kotivakuutuslasku.

Milloin hallitus oikein tekee jotakin?

Kommentit (284)

Vierailija
161/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoan hinta ei ole noussut 30-50%.

Pysy faktoissa.

Aivan varmasti on kohonnut 30-50%, itse asiassa joidenkin tuotteiden hinta on kohonnut jopa vielä enemmän...

Kannattaa käydä itse kaupassa niin huomaa eron...

Otetaan vaikka eräs nimeltä mainitsematon pizza esimerkkinä, hinta ennen korotuksia 2,09 euroa, korotusten jälkeen 3,69 euroa -> korotus siis 77%, eli keskusliikkeet ottavat nyt valtavat katteet hinnoissa... (tuottajille ja elintarviketeollisuudelle ei jää mitään tästä)

Pizza ei ole ruokaa

Pizza ei ole ruokaa, mutta jokunen viesti sitten köyhille suositellut kalapuikot ovat?

-eri

Vierailija
162/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhämies kirjoitti:

Kevät ja kesä tulee pian. Tienaan kalastamalla ja kalaa myymällä 200 400 euroa kk. Kalastan 25 päivää kuukaudessa.

Missä sitä kalaa voi myydä?

En ole tuo kalastaja, mutta minulta löytyy parikin puhelinnumeroa joihin voin soittaa ja tilata kalaa. Menevät sitten tilauksesta kalastamaan.

Ovatko rekisteröityneet kaupallisiksi kalastajiksi? Muutoin toiminta on laitonta.

Ovat, kiitos vaan huolenpidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan ensinnäkin luovu paprikasta, myslistä ja mehusta. Niin minäkin tein jo ajat sitten. Juon pelkkää vettä, en kanna enää kotiin kalliita juomia. T. Työssäkäyvä

Sama täällä, mysliä en syö. Mehua en juo. Limsaa en myöskään. Paprika ollut talvella järkevämpi tavallaan koska kestää kauemmin kuin kurkku. Kurkku maksoi lähes 2 e ja kestää lyhyemmän aikaa. Ostan kaupasta enimmäkseen:

-Kotimaista - maitoa

-Sika-nauta jauhelihaa (2,29) (mureketta aika usein)

-Poprilli-makkaraa koska se on apreempaa ja halvempaa kuin juuri ja juuri siedettävät lenkkimakkarat

-pakastevihanneksia ja - juureksia

-halvimpia leipiä

-Rainbow-margariinia

-halvinta juustoa mitä löytyy, käytetään kitsaasti

-lauantaimakkaraa, joskus jopa halvinta kinkkua leikkeleeksi tai iso pötkö maksamakkaraa. Osa siitä pakkaseen. Leikkeleet puolitan heti kun avaan paketin. Yksi/leipä.

-ranskalaisia (1 ps riittää 3 kerralle jos lisäksi lihapullia tai muita)

-halvimpia kalapuikkoja, nugetteja tai rustolihapullia

-broiskusuikaleita maustamattomina tarjouksesta+halpaa ruokakermaa ja makaronia. Näistä sapuska.

-kahvi aina tarjouksesta tai sitten mallia Rainbow (keitetään ainoastaan mitä juodaan, koskaan ei viemäriin kahvia)

-halvin tee mitä löytyy

-kananmunia, häkkikanalasta koska ne ovat halvimmat

-halvat nakit

Tässä useimmiten ruokia mitä ostan marketista. Ei ole varaa muuhun. Vitamiinit purkista. Töissä siis käyn ja velkojani maksan. En suostu silti jäämään kotiin vinkumaan ja toimarilla elämään. Työ on ei-arvostettu ammatti matalapalkka-alalla.

Että voi se näinkin mennä. Ylpeys ei anna periksi luovuttaa.

Vierailija
164/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostat tuoremehua? Sitä ei tarvitse kukaan mihinkään. Paprikan voi myös vaihtaa halvempaan c-vitamiinin lähteeseen. Myslin voit tehdä itse.

Minä ainakin pidän erilaisista täystuoremehuista ja kurrista. Tällä palstalla on jo haukuttu maidon juominen, jotenkin pitäisikö juoda vain raanavettä? Muuten olen aina ostanut broilerin koipireisiä kanansuikalaiden sijasta budjetista riippumatta.

No minä keitän mehua vanhempien pihalta poimimistani viinimarjoista, se on ihan ilmaista ja pahimmillaankin halpaa vaikka joutuisi jotain marjoista maksamaankin.

Suomessa ei kasva appelsiinejä, mandariineja, greippiä, passionhedelmää, granaattiomenoita eikä viinirypäleitä, joten siltä osin joutuisi tyytymään kotimaiseen omenamehuun. Kun asuu kerrostalosta, niin on vähän hankala lähteä poimimaan marjoja muiden marjapensaista. Minä juon täystuoremehuja enkä mitään sokeroituja Mehukatteja.

Mustaa- ja punaista viinimarjaa kasvaa Suomessa, mustan viinimarjan vitamiinipitoisuus on hyvä. Syötkö todella granaattiomenaa? Mulla kasvaa parikin puuta, mutta mehua niistä teen. Passionshedelmää, Greippiä ei tarvitse jos on niukasti rahaa, appelsiinit ja mandariinit eivät ole olleet kovin kalliita Suomessa mitä olen hintoja nähnyt, ihan samoissa hinnoissa kuin täällä Italiassakin. Hedelmiäkään ei syödä kiloa päivässä, riittää viikoksi kun maltillisesti syö esim. kilo mandariineja tai kilo appelsiineja. Omenamehu on hyvää ja terveellistä, muttei se mitä kaupan hyllystä löydät, ne ovat jotain nektareita ja omenaa niissä on kovin vähän vaikka lukisi mitä purkin kyljessä, niissä taitaa lukea että nektari ja se ei ole mitään kunnon mehua, esanssia laimennettu vedellä ja tehty säilyväksi kemialla. 

Vierailija
165/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoan hinta ei ole noussut 30-50%.

Pysy faktoissa.

Aivan varmasti on kohonnut 30-50%, itse asiassa joidenkin tuotteiden hinta on kohonnut jopa vielä enemmän...

Kannattaa käydä itse kaupassa niin huomaa eron...

Otetaan vaikka eräs nimeltä mainitsematon pizza esimerkkinä, hinta ennen korotuksia 2,09 euroa, korotusten jälkeen 3,69 euroa -> korotus siis 77%, eli keskusliikkeet ottavat nyt valtavat katteet hinnoissa... (tuottajille ja elintarviketeollisuudelle ei jää mitään tästä)

Pizza ei ole ruokaa

Pizza ei ole ruokaa, mutta jokunen viesti sitten köyhille suositellut kalapuikot ovat?

-eri

Sekä pitsa, että kalapuikot ovat ihan hyviä ruokia. Tavallinen kotiruoka on nykyään liian huonoa köyhille?

Vierailija
166/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo töissä käyvälläkään varaa ostaa tollaisia. Meillä ei ole syöty enää pitkään aikaan mitään mysliä, jugurttia, tuoremehua. Ja monia muitakin ruokia, jotka jää kauppaan.

Kanasuikaleitakin vaan harvoin, edullisemmat vaihtoehdot on listalla.

Mitä ne edullisemmat vaihtoehdot on? Kertokaa nyt joku. Itse kun ostan niitä kanasuikaleita juuri siksi, että niitä saa edullisesti.

Varmaan niitä herneitä, papuja, linssejä yms sontaa.

Ei kasvisruoka ole sontaa. Myös esim juustot ja jauhelihat, linssit, pavut ja näiden variaatiot. Keitot ja puurot. Ei tosiaan ole varaa syödä koko ajan edes kanasuikaleita.

Kyllä on.

Niin köyhä en voi edes olla että söisin jotain linssejä.

Välimeren ruokavalio on paras terveydelle eli papuja, linssejä ja kikherneitä.

Vierailija
167/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaapa esimerkkiä siitä miten ennen syötiin!

Aamiaiseksi kaurapuuroa veteen tehtynä

Lounaaksi ruskeaa kastiketta, kuoriperunoita ja juuresraaste

Illalliseksi leipä levitteellä ja kasvispalalla

Näillä opeilla kukkaro ja terveys kiittävät. Näin helpolla saatte maittavaa ja ravitsevaa ruokaa edullisesti. Ottakaahan tämä opiksenne!

Vierailija
168/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä korona-aikana sitä valitsi ruokakärryyn kaikkea mitä mieli teki, niin nyt ovat kyllä vichyt ja tuoremehut jääneet kauppaan. Limpparin ja karkin osto on harventunut kuten muiden herkkujen. Myös se kallein mysli jää kauppaan. Syönkin aamuisin pääasiassa puuroa marjasopalla. Palkka nousi viime vuonna 2% ja odotettavissa samanlainen korotus tälle vuodelle. 

Vierailija
169/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole, peruselintarvikkeita joista juusto ei toki välttämätön mutta voi sitäkin ostaa alesta ruokia maustamaan. Mehukaan ei ole välttämätön mutta joku halpamerkin 0,75 egeä maksava tölkki kerran viikossa tai kuussa ei maata kaada.

En viitsi edes lukea ketjua kun tiedän mitä soijarouheen kilohintaa sormi pystyssä opastavia siellä on. Alkaa vaan ketuttamaan. Niinkuin tuokin joka edellä kertoo että paprika on turhaa. Jostain sitä C-vitamiinia ja kasvisten suojaravinteita on saatava ja paprikaa saa nyt puoli-ilmaiseksi Lid listä.

Vierailija
170/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanasuikaleet: paistisuikaleet laputettuna ok

ruisleipä Lidlin Leipäaitan ruispalat halpoja ja lähimpänä aitoja

margariini ok, määrää per leipä voi tarkkailla, ihan jo terveyssyistä, tulisiko halvemmaksi tehdä voi-öljyseos itse? maku ainakin parempi.

juusto, minimaalisesti halpaa edamia

maito, turhaa aikuiselle

Tuoremehu, työssäkäyvällekin luxustuote jolla voi herkutella joskus

riisi, epäterveellinen turhake, perunasta saa enemmän ravintoa

mysli, ei tarpeellinen, tee itse?

paprika, vain kesällä kotimaista niin on jopa vitamiinit tallessa

rypsiöljjy, ok

vessapaperi, pyykinpesuaine, pakollisia

Missä vaiheessa tuoremehusta tuli luksustuote?

Eihän se maksa kun joku 2e.

Ah joo, ehkä me puhutaan erilaisista tuoremehuista, en huoli niitä halvimpia mehunkuvatuksia.

Lisäksi mehu ei ole mikään välttämätön ihmisoikeus, eli se voidaan hyvin laskea luxustuotteeksi jos kerran rahasta on tiukkaa.

No sinun ei tarvitse niitä halvimpia huolia, kyllä ne meille köyhemmille kelpaa.

Nyt ei puhuta mistään Mehukateista tms. vaan esimerkiksi Pirkka omenatäysmehu litran purkki maksaa 1,09 e. Kotimaista alkuperää, eikä siinä ole mitään muuta ylimääräistä kuin lisättyä C-vitamiinia. Pirkka appelsiinitäysmehussa sama juttu, hinta 1,59 e. Nyt näkyy olevan God Morgon -appelsiinimehu tarjouksessa 1,99 e/litra. Täytyykin hakea sitä, se on minusta hyvää kun siinä on hedelmälihaa mukana.

Luomuversio God Morgonista on sitten 3,29 e, 0,85 litran purkki. Tropicana-appelsiinimehu jopa 4,35 e, 0,9 litran purkki. Tällaisiin minulla ei ole tietenkään varaa. Ostakoon ne joilla on.

Lasken joka pennin tarkkaan, enkä silti edelleenkään näe tuota 1,09 tai 1,59 euron mehupurkkia liian kalliina. En osta sinä minään "ylimääräisenä", vaan mieluummin herkuttelen mehulasillisella kuin jollain suklaapatukalla. Kukin tyylillään.

Luuletko tosiaan, että omenatäysmehut säilyvät viikkoja kaupassa jos ei niihin ole lisätty mitään muuta kuin C-vitamiinia? 

Askorbiinihappo eli C-vitamiini toimii itsessään myös säilöntäaineena. Siksi noissa mainituissa mehuissa ei tarvita muuta.

Voit toki itse tarkistaa vaikka noiden Pirkka-mehujen ainesosaluettelon, jos et usko.

Ei ne ihan pelkällä C-vitamiinilla säily, mutta yleensä nuo mehut on pastöroituja joten säilyvät siksi hyvin ilman mitään säilöntäaineita.

Vierailija
171/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostat tuoremehua? Sitä ei tarvitse kukaan mihinkään. Paprikan voi myös vaihtaa halvempaan c-vitamiinin lähteeseen. Myslin voit tehdä itse.

Minä ainakin pidän erilaisista täystuoremehuista ja kurrista. Tällä palstalla on jo haukuttu maidon juominen, jotenkin pitäisikö juoda vain raanavettä? Muuten olen aina ostanut broilerin koipireisiä kanansuikalaiden sijasta budjetista riippumatta.

No minä keitän mehua vanhempien pihalta poimimistani viinimarjoista, se on ihan ilmaista ja pahimmillaankin halpaa vaikka joutuisi jotain marjoista maksamaankin.

Suomessa ei kasva appelsiinejä, mandariineja, greippiä, passionhedelmää, granaattiomenoita eikä viinirypäleitä, joten siltä osin joutuisi tyytymään kotimaiseen omenamehuun. Kun asuu kerrostalosta, niin on vähän hankala lähteä poimimaan marjoja muiden marjapensaista. Minä juon täystuoremehuja enkä mitään sokeroituja Mehukatteja.

Ohiksena voin kertoa, että ei ole mitenkään vaikeaa käydä muiden puskissa marjoja hakemassa. Viime syksynä moni ilmoitti facessa, että sopii käydä heidän herukkapuskansa tyhjentämässä. Omenoitakin tyrkytettiin säkeittäin. Itse tyhjensin vain anoppilan puskat ja oli siinäkin marjaa yllinkyllin.

Kuka tuommoista nykyään viitsii, että ihan marjoja poimimaan ja omenoita etsimään vaikka tarjouksia on joka vuosi. Ei jakseta hakea vaikka ilmaiseksi saisi. 

Vierailija
172/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä työllinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan ensinnäkin luovu paprikasta, myslistä ja mehusta. Niin minäkin tein jo ajat sitten. Juon pelkkää vettä, en kanna enää kotiin kalliita juomia. T. Työssäkäyvä

Sama täällä, mysliä en syö. Mehua en juo. Limsaa en myöskään. Paprika ollut talvella järkevämpi tavallaan koska kestää kauemmin kuin kurkku. Kurkku maksoi lähes 2 e ja kestää lyhyemmän aikaa. Ostan kaupasta enimmäkseen:

-Kotimaista - maitoa

-Poprilli-makkaraa koska se on apreempaa ja halvempaa kuin juuri ja juuri siedettävät lenkkimakkarat

-halvimpia leipiä

-Rainbow-margariinia

-lauantaimakkaraa, joskus jopa halvinta kinkkua leikkeleeksi tai iso pötkö maksamakkaraa. Osa siitä pakkaseen. Leikkeleet puolitan heti kun avaan paketin. Yksi/leipä.

-broiskusuikaleita maustamattomina tarjouksesta+halpaa ruokakermaa ja makaronia. Näistä sapuska.

-kahvi aina tarjouksesta tai sitten mallia Rainbow (keitetään ainoastaan mitä juodaan, koskaan ei viemäriin kahvia)

-halvin tee mitä löytyy

-halvat nakit

Tässä useimmiten ruokia mitä ostan marketista. Ei ole varaa muuhun. Vitamiinit purkista. Töissä siis käyn ja velkojani maksan. En suostu silti jäämään kotiin vinkumaan ja toimarilla elämään. Työ on ei-arvostettu ammatti matalapalkka-alalla.

Itse kyllä ostaisin halpoja kasviksia silloin tällöin ja jättäisin joskus nakit ja ranskanpotut pois. Et saa purkkivitamiineista kasveissa olevia muita hyödyllisiä aineita.

Vierailija
173/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo töissä käyvälläkään varaa ostaa tollaisia. Meillä ei ole syöty enää pitkään aikaan mitään mysliä, jugurttia, tuoremehua. Ja monia muitakin ruokia, jotka jää kauppaan.

Mitä ne edullisemmat vaihtoehdot on? Kertokaa nyt joku. Itse kun ostan niitä kanasuikaleita juuri siksi, että niitä saa edullisesti.

Ei kasvisruoka ole sontaa. Myös esim juustot ja jauhelihat, linssit, pavut ja näiden variaatiot. Keitot ja puurot. Ei tosiaan ole varaa syödä koko ajan edes kanasuikaleita.

Kyllä on.

Kyllä me täällä Välimerellä muutakin syödään kuin papuja, linssejä ja kikhernettä. Paljon muuta.

Vierailija
174/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena voin kertoa, että ei ole mitenkään vaikeaa käydä muiden puskissa marjoja hakemassa. Viime syksynä moni ilmoitti facessa, että sopii käydä heidän herukkapuskansa tyhjentämässä. Omenoitakin tyrkytettiin säkeittäin. Itse tyhjensin vain anoppilan puskat ja oli siinäkin marjaa yllinkyllin.

Kuka tuommoista nykyään viitsii, että ihan marjoja poimimaan ja omenoita etsimään vaikka tarjouksia on joka vuosi. Ei jakseta hakea vaikka ilmaiseksi saisi. 

Luulisi viitsivän jos kerran jaksetaan ruikuttaa siitä miten rahat ei riitä ruokaan. Ei taida olla todellista tarvetta millekään tuelle jos ei ilmainen ruoka kelpaa.

Vierailija
175/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juotu kalori on turha kalori, oli se sitten alkoholia tai tuoremehua. Vesi on paras juoma.

Vesi on mautonta.

Vierailija
176/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä työllinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kotimaista - maitoa

-halvimpia leipiä

-Rainbow-margariinia

-halvin tee mitä löytyy

-halvat nakit

Mistä saa noin halpaa jauhelihaa?

Täällä halvin 3,50e.

Vierailija
177/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä ja kyllä mulla täytyy jättää juusto hyllyyn joskus että saan muut tarpeellisemmat ostettua, nykyään jää useammin kuin ennen. Mysli on myös tosi kallista ja sitä ostan vain harvoin. Tuoremehukin voi maksaa jo 2,5€ litralta. Rahan käytössä on ap:llakin ongelmaa ei rahan määrässä

Vierailija
178/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on melkein pelottavaa luettavaa. Milloin peruselintarvikkeista tuli ylellisyystuotteita? Vai ollaanko me palattu ajassa taaksepäin jonnekin 1950-60-luvuille?  Tai siirrytty pois Suomesta?

En minäkään osta mysliä tai tuoremehua, koska en katso aiheelliseksi niitä ostaa, ja tuoremehu sitä paitsi pilaa hampaat. Mutta eivät ne ole mitään luksustuotteita kuten eivät muutkaan aloituksessa mainitut. Ihan ovat peruselintarvikkeita, joihin jokaisella pitäisi olla varaa, mikäli niitä haluaa ostaa.

Jotkut vastaajat tuntuvat myös ihannoivan kurjuutta ja sen maksimoinitia. Mistä tuollainen on lähtöisin?

Vierailija
179/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juotu kalori on turha kalori, oli se sitten alkoholia tai tuoremehua. Vesi on paras juoma.

Vesi on mautonta.

Niin, sen kuuluukin olla.

Vierailija
180/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on.

Kyllä me täällä Välimerellä muutakin syödään kuin papuja, linssejä ja kikhernettä. Paljon muuta.

Tiedän, tuo oli vaan esimerkki. Terkut italiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän