Ovatko nämä talousostokset muka jotain "ylellisyyttä", johon työttömällä perustoimeentulotuen saajalla ei saisi olla varaa; Kanasuikaleet, ruisleipä, margariini, juusto, maito, tuoremehu, riisi, mysli, paprika, rypsiöljjy, vessapaperi, pyykinpesuaine
Noita ostan, ja tuntuu että rahat ei enää oikeasti riitä koko kuukauden ruokiin...Milloin tähän perustoimeentulotukeen oikein tulee asianmukainen korotus?
Tuki on noussut jotain 3-4% samassa ajassa kun ruoan ja muiden hinta noussut 30-50%.
532e on täysin riittämätön yhdelle kuukaudelle, kun siitä pitää maksaa AIVAN KAIKKI paitsi vuokra ja sähkö/kotivakuutuslasku.
Milloin hallitus oikein tekee jotakin?
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opiskelijana ainakin jäi juustot ja paprikat ostamatta.
Tätä mä aina ihmettelen, kun ihmisillä ei ole opiskeluaikana ollut muka varaa siihen tai tähän. Todellakin ostin juustoa säännöllisesti silloin ja join desilitran tuoremehua joka ikinen aamu. Paprikaa tosin ostin lähinnä syyspuolella kun se on edullisempaa. Ehkä niillä, joilla teki ruoasta tiukkaa meni rahat bileissä kaljaan tai muuhun, en tiedä. Itse siis elin pelkän opintolainan turvin, en saanut tippaakaan sitä ilmaista opintorahaa. Jos jostain oli tiukkaa, niin vaatteista, niiden hankkimista piti harkita tarkkaan, kesätienesteistä ne lähinnä hankin.
Itekin oon neljännen vuoden yliopisto-opiskeluja eikä oo koskaan tarvinnut jättää juustoa tai kasviksia kauppaan. En käy töissä opintojen ohella. Ainoa milloin teki rahasta tiukkaa oli se syksy jona päätin baareilla vähän ahkerammin, silloin rahat yhtäkkiä loppuivatkin kesken.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat oikeasti tottuneet sellaiseen elintasoon, ettei ole enää mitään käsitystä kohtuudesta. Kohtuutta ei ole se, että voi ostaa kaikkea, mitä mieli tekee, vaan se, että perustarpeet tulevat tyydytetyiksi. Satunnaisesti voi herkutella myslin tai juuston kaltaisilla tuotteilla, mutta kuren moni jo on sanonut, arjessa kaurahiutaleet tulevat edullisemmiksi. Tunnistan varakkaasta taustasta tulevan ikäiseni ihmisen, jos kysyn, ostiko hän opiskeluaikana säännöllisesti juustoa. Eräskin kaveri katsoi minua hölmistyneenä - miksi ei olisi ostanut? Minä muistan, miten juusto oli kallista ja miten harvoin sitä opiskeluaikana oli mahdollista hankkia.
Meitsi juuri äsken kommentoi syöneensä juustoa melkein päivittäin viimeiset neljä vuotta ja ihan kahden työttömän lapsi olen. Ennemmin säästän muusta kuin ruoasta juuri siitä syystä, että lapsena sai olla nälässä kun vanhemmat laittoivat rahat palamaan tupakkaan ja vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse oikeasti siitä, että mysli on keskituloisille "liian kallista", vai siitä, että keskituloiset käyttävät rahansa mieluummin johonkin muuhun?
En nimittäin ymmärrä, miten naapurinkin pariskunta - keskituloinen mies, työkyvyttömyyseläkkeellä oleva vaimo - tekevät jatkuvasti uusia remontteja ja sisustavat ok-taloaan joka vuosi uusiksi, jos he laskevat senttejä saadakseen ruokaa ja pesuaineita.
Köyhällä ei ole varaa tehdä remontteja tai ulkomaanmatkoja, joten ehkä se arjen pieni luksus on sitten mysli.
Muistan muutama vuosi sitten lukeneeni tältä palstalta useammankin parempituloisen kertoneen eräässä ketjussa, että jos he sanovat, että johonkin ei ole varaa, se saattaa tarkoittaa sitä, että kyseinen summa on varattu muualle, muuhun tarkoitukseen (esim. on laitettu rahaa syrjään lomamatkaan).
Tämä oli mulle uutinen, vaikka olen jo päälle viidenkymmenen. Koko ikäni olen aina ajatellut, että jos joku sanoo, että johonkin ei ole varaa, se myös tarkoittaa sitä ihan kirjaimellisesti. Ihan niin kuin itsellänikin.
Joten kannattaa aina muistaa, että jos joku keskituloinen sanoo, että johonkin ei ole varaa, se voi hyvinkin tarkoittaa ihan eri asiaa kuin jos köyhä sanoisi, ettei siihen ole varaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Ottakaapa esimerkkiä siitä miten ennen syötiin!
Aamiaiseksi kaurapuuroa veteen tehtynä
Lounaaksi ruskeaa kastiketta, kuoriperunoita ja juuresraaste
Illalliseksi leipä levitteellä ja kasvispalalla
Näillä opeilla kukkaro ja terveys kiittävät. Näin helpolla saatte maittavaa ja ravitsevaa ruokaa edullisesti. Ottakaahan tämä opiksenne!
Luen tällä hetkellä väitöskirjaa 1930-luvun pula-ajasta ja tuo oli alipainoisen lapsen annos, jonka juuri kuvailit. Näin syövä 12-vuotias painoi pikkulapsen verran.
Jos ei usko niin voi itse lukea Gia Virkkusen väikkärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrassa on yläraja mikä hyväksytään toimeentulotukeen ja ylimenevä osuus menee omasta pussista.asumistuessa 80 %vuokrasta ja siinäkin on määritelty vuokran yläraja ja loput menee omasta pussista.sähkössä on kohtuullinen sähkönkulutus edelleenkin .jaa vaalit on tulossa ?😁 kaikki virheellinen tieto oikaistaan .älkää uskoko kaikkea mitä kirjoitellaan milloin milläkin keskustelupalstalla vaan ottakaa asioista selvää.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
"
Jos asumistuki ja muut tulot eivät riitä vuokranmaksuun, Kelalta voi saada asumismenoja varten toimeentulotukea kuntakohtaiseen enimmäisrajaan saakka.
Esimerkiksi Helsingissä toimeentulotuella korvattava enimmäisvuokra yksin asuvalle on 675 euroa kuukaudessa. Tuen määrä voi ylittää enimmäisvuokran poikkeustapauksissa, jos ylitykselle löytyy peruste.
Kelan Taloussanomille koostamien tuoreiden tilastojen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että poikkeus on pikemminkin sääntö.
Joulukuussa toimeentulotukea maksettiin asumiseen 92 000 kotitaloudelle, joista 40 000:n vuokra ylitti kuntakohtaisen rajan. Näistä 30 000:lle eli 77 prosentille asumismenot korvattiin rajan ylittymisestä huolimatta kokonaisuudessaan.
– Kyllä se tietysti aika korkea luku on, sanoo etuuspäällikkö Marja-Leena Valkonen Kelasta."
Kylläpä kyllä ,yhden euro ylitys merkitään myös tilastoihin .näin yhden päätöksen jossa ylitys oli pari euroa .että tilastot on tilastoja
En vieläkään tajua miten työttömillä ei ole aikaa leipoa itse, kerätä ilmaista ruokaa luonnosta, kalastaa, yms.
Siis jos ei ole työpaikkaa niin on pakko olla aikaa!?!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle ole vastattu jo ties kuinka monta kertaa?
Ja toimeentulotuki ei ole yli 500neuroa kuukaudessa edelleenkään vaan sitä vähentää asumistuki ,työttömyys etuus.kelan sivuilta saa oikeaa ja virallista tietoa ei keskustelupalstoilta!! Toimeentulotuki on kuukaudessa on muutamasta kympistä reiluun sataseen kuukaudessa.toiset tuet vähentävät toisia tukeja.turha edes vääntää minulla oli käsissäni erään työttömän työnhakijan toimeentulotuki päätös helmikuulle 2023 ja maksettava toimeentulotuki oli n 140 euroa.toimeentulotukea ei edelleenkään makseta könttänä muiden tukien päälle.tämä asia on käsitelty satoja kertoja muutaman kuukauden sisällä eikä kenelläkään ole todellisuudessa mitään epäselvää.vaalit tulossa?😁 Itse olen töissä vakituisesti ja satun tietämään näistä asioista.
Perustoimeentulotuen laskennallinen osuus on 555e/kk.
Laskennallinen osuus tarkoittaa sitä summaa joka pitää jäädä käteen vuokran, sähkön ja muiden pakollisten kulujen jälkeen.
Itse saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukeni on noin 430e/kk
Jos olet yksin asuva ,ei lapsia ,asumistuki ja työmarkkinatuki vähentävät perustoimeentulotukea seuraavasti:maksettava perustoimeentulotukea määrä n140.euroa/kk.minulla on tässä toisen ihmisen toimeentulotuki päätös jota katson .sinulle ei
voida maksaa asumistuen ja työmarkkinatuen päälle 430 euroa laki määrittää asiat .kerroppa vuokra,asumistuki,työmarkkinatuki,asunnon koko.onko lapsia ,minkä ikäisiä ,perhesuhteet ,avioliitossa ,avoliitossa ,puolisosi tulot,asumismuoto,kerrostalo ,omakotitalo,lämmitys onko sähkö vai keskuslämmitys .
Vierailija kirjoitti:
Milloin hallitus oikein tekee jotakin?
Tämä hallitus ei tee enää mitään, kun se kohta hajotetaan.
Seuraavaan valitettavasti tulee niitä, jotka eivät halua korottaa tukiasi.
Mitä ostoksiisi tulee, niin broilerisuikaleita, paprikaa, tuoremehua ja mysliä pidän aika turhana. Broilerinkoivet olisivat halvempia, eikä paprikaa tähän aikaan vuodesta kannata ostaa. Tuoremehu ei ole lainkaan tarpeellinen elintarvike. Myslin sijaan voi syödä puuroa.
Vierailija kirjoitti:
En vieläkään tajua miten työttömillä ei ole aikaa leipoa itse, kerätä ilmaista ruokaa luonnosta, kalastaa, yms.
Mulla ainakin vie opiskelu aikaa. Aika monella jokin pakkotyö, johon on määrätty.
Luonnosta ei saa kovin paljon sellaisia ruoka-aineita, joista saisi silkkaa energiaa.
Asumistuen ja työttömyys etuuden päälle ei makseta könttänä toimeentulotukea vaan sitä vähentävät ko tuet ja muut tulot euromääräinen summa on edelleenkin muutamasta kympistä reiluun sataseen yksin asuvalla.ei kannata vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen ja työttömyys etuuden päälle ei makseta könttänä toimeentulotukea vaan sitä vähentävät ko tuet ja muut tulot euromääräinen summa on edelleenkin muutamasta kympistä reiluun sataseen yksin asuvalla.ei kannata vääntää.ja esimerkkinä on tässä yksin kerrostalossa asuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrassa on yläraja mikä hyväksytään toimeentulotukeen ja ylimenevä osuus menee omasta pussista.asumistuessa 80 %vuokrasta ja siinäkin on määritelty vuokran yläraja ja loput menee omasta pussista.sähkössä on kohtuullinen sähkönkulutus edelleenkin .jaa vaalit on tulossa ?😁 kaikki virheellinen tieto oikaistaan .älkää uskoko kaikkea mitä kirjoitellaan milloin milläkin keskustelupalstalla vaan ottakaa asioista selvää.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
"
Jos asumistuki ja muut tulot eivät riitä vuokranmaksuun, Kelalta voi saada asumismenoja varten toimeentulotukea kuntakohtaiseen enimmäisrajaan saakka.
Esimerkiksi Helsingissä toimeentulotuella korvattava enimmäisvuokra yksin asuvalle on 675 euroa kuukaudessa. Tuen määrä voi ylittää enimmäisvuokran poikkeustapauksissa, jos ylitykselle löytyy peruste.
Kelan Taloussanomille koostamien tuoreiden tilastojen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että poikkeus on pikemminkin sääntö.
Joulukuussa toimeentulotukea maksettiin asumiseen 92 000 kotitaloudelle, joista 40 000:n vuokra ylitti kuntakohtaisen rajan. Näistä 30 000:lle eli 77 prosentille asumismenot korvattiin rajan ylittymisestä huolimatta kokonaisuudessaan.
– Kyllä se tietysti aika korkea luku on, sanoo etuuspäällikkö Marja-Leena Valkonen Kelasta."
Kylläpä kyllä ,yhden euro ylitys merkitään myös tilastoihin .näin yhden päätöksen jossa ylitys oli pari euroa .että tilastot on tilastoja
Ja suurimmalla osalla on edelleenkin ylitys muutamia kymppejä.muistan myös 20 -30 euron ylityksiä.syksyllä näytti olevan sama linkki noista ylityksistä...
Ei ole tottakaan että työssäkäyvällä ei ole varaa perusruokaan. Kehtaatte valehdella niin että korvat heiluu ja trollaatte täällä. Jos ei muka palkallaan ole varaa ruokaan niin jättäkää se viina ja tupakki pois ja ainainen kahviloissa ramppaaminen. Näin työttömiäkin aina neuvotaan, ja nyt minä neuvon työssäkäyviä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä luontoa pitäisi ensin olla ympärilläkin.
Minulla on kyllä, mutten silti löydä sieltä muuta kuin marjoja.
Sieniä en ole koskaan uskaltanut kerätä, en tunnista kuin tatit ja löytämäni ovat yleensä keltaisia ja matoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos ei ole työpaikkaa niin on pakko olla aikaa!?!!!!!Mulla ainakin vie opiskelu aikaa. Aika monella jokin pakkotyö, johon on määrätty.
Luonnosta ei saa kovin paljon sellaisia ruoka-aineita, joista saisi silkkaa energiaa.
Osta energia kaupasta niillä vähillä rahoilla, luonnosta sitten päälle vitamiinit, kuidut, kivennäiset, flavonoidit, antioksidantit jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja ostan juustoa, kurkkua, tomaatteja, paprikoita jne.
Miksi en ostaisi?
Mäkin ostan ihan normaalisti juustoa, kinkkuleikettä ja paprikaa. Vaikka ei rikkaita ollakaan. Aina on ollut tommosiin "perusjuttuihin" varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle ole vastattu jo ties kuinka monta kertaa?
Ja toimeentulotuki ei ole yli 500neuroa kuukaudessa edelleenkään vaan sitä vähentää asumistuki ,työttömyys etuus.kelan sivuilta saa oikeaa ja virallista tietoa ei keskustelupalstoilta!! Toimeentulotuki on kuukaudessa on muutamasta kympistä reiluun sataseen kuukaudessa.toiset tuet vähentävät toisia tukeja.turha edes vääntää minulla oli käsissäni erään työttömän työnhakijan toimeentulotuki päätös helmikuulle 2023 ja maksettava toimeentulotuki oli n 140 euroa.toimeentulotukea ei edelleenkään makseta könttänä muiden tukien päälle.tämä asia on käsitelty satoja kertoja muutaman kuukauden sisällä eikä kenelläkään ole todellisuudessa mitään epäselvää.vaalit tulossa?😁 Itse olen töissä vakituisesti ja satun tietämään näistä asioista.
Perustoimeentulotuen laskennallinen osuus on 555e/kk.
Laskennallinen osuus tarkoittaa sitä summaa joka pitää jäädä käteen vuokran, sähkön ja muiden pakollisten kulujen jälkeen.
Itse saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukeni on noin 430e/kk
Ei kait nyt ole käsitteet sekaisin ? Se mitä työmarkkinatuesta ,ja asumistuesta jää jäljelle kun olet saanut vuokran maksettua määrittelee toimeentulotuen määrän .ja se on muutamasta kympistä reiluun sataseen mitä maksetaan tilillesi kuukaudessa .toki sähkö huomioidaan kohtuullisena ja mahdolliset reseptilääkkeet.jos olet yksin asuva ,kerrostalossa,niin reilun satasen saat toimeentulotukea.riippuen missä asut.kela määrittelee tarkasti asumistuen ylärajan sekä toimeentulotuessakin yläraja minkä hyväksyy vuokran määrässä
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 300€/kk opintotukea vai palkkaa?
työttömyyskorvaus. Ei saa täyttä määrää kun asuu samassa talossa vaikka oma talous. Nyt onneksi pääsi kurssille ja saa vähän enemmän. Tuosta 300 eurosta maksaa netin, puhelimen ja ruoan. On valmistunut datanomiksi pari vuotta sitten ja töitä ei saa kun työkokemus puuttuu.
Eikö hän ole hakenut muuta kuin datanomin töitä? Esim. Ruokakaupoissa ja kahviloissa paljon avoimia työpaikkoja, samoin siivoojan töitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole aikaa.
No kampaamokäynnyt ja säännölliset kahvilatuokiot ovat nyt kuitenkin paljon kalliimpia kuin mysli, saatikka sitten tuoremehu, johon tässä ketjussa on keskitytty omituisen paljon valtavana luksuksena.
Jotkut vähävaraiset budjetoivat paremmin, jotkut huonommin, mutta ihmettelen näitä "ei minulla työssäkäyvänä keskituloisena ainakaan ole varaa ostaa mitään mehua, hädin tuskin saan ostettua vessapaperia" -tyylisiä avautumisia. Kun jostain syystä ainakin tällä halvalla ok-taloalueella missä asun keskituloisilla peruspirkoilla ja -pettereillä on ihan kivat autot, vaihtuvat sisustukset, säännölliset ulkomaanmatkat, biletystä viikonloppuisin, Zalandon ja Cellbesin paketteja lähikaupan hyllyt täynnä, ja niin edelleen. Että joo, ei kai sitä viitsi ostaa mehua jos tietää jo etukäteen että kevään lomamatkaan menee niin ja niin paljon rahaa, mutta ei se nyt varsinaisesti tarkoita sitä, että Pirkan omenamehu on luksusta, johon ei kerta kaikkiaan keskituloisen rahat "riitä". Enkä kyllä jaksa uskoa, että vessapaperikaan tiukaa tekee.
Ja minä kommentoin tätä siis pienituloisena yrittäjänä, en sosiaalitukia saa, mutta en kyllä niitä kohtaan mitään kateuttakaan tunne.