Ovatko nämä talousostokset muka jotain "ylellisyyttä", johon työttömällä perustoimeentulotuen saajalla ei saisi olla varaa; Kanasuikaleet, ruisleipä, margariini, juusto, maito, tuoremehu, riisi, mysli, paprika, rypsiöljjy, vessapaperi, pyykinpesuaine
Noita ostan, ja tuntuu että rahat ei enää oikeasti riitä koko kuukauden ruokiin...Milloin tähän perustoimeentulotukeen oikein tulee asianmukainen korotus?
Tuki on noussut jotain 3-4% samassa ajassa kun ruoan ja muiden hinta noussut 30-50%.
532e on täysin riittämätön yhdelle kuukaudelle, kun siitä pitää maksaa AIVAN KAIKKI paitsi vuokra ja sähkö/kotivakuutuslasku.
Milloin hallitus oikein tekee jotakin?
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo töissä käyvälläkään varaa ostaa tollaisia. Meillä ei ole syöty enää pitkään aikaan mitään mysliä, jugurttia, tuoremehua. Ja monia muitakin ruokia, jotka jää kauppaan.
Kanasuikaleitakin vaan harvoin, edullisemmat vaihtoehdot on listalla.Mitä ne edullisemmat vaihtoehdot on? Kertokaa nyt joku. Itse kun ostan niitä kanasuikaleita juuri siksi, että niitä saa edullisesti.
Varmaan niitä herneitä, papuja, linssejä yms sontaa.
Ei kasvisruoka ole sontaa. Myös esim juustot ja jauhelihat, linssit, pavut ja näiden variaatiot. Keitot ja puurot. Ei tosiaan ole varaa syödä koko ajan edes kanasuikaleita.
Kyllä on.
Niin köyhä en voi edes olla että söisin jotain linssejä.linssikeitto on ihan parasta gurmeeruokaa. Huomaa kyllä, ettei sinulla ole mitään tajua hyvästä ruuasta :D
Kyllä se ihmisten syömä "sonta" on ihan jotkain muuta, kuin itse tehdyt kasvisruuat.
Ei ihme , että rahat on loppu ja täytyy parkua, kun ei valtiota heru enempää rahaa, kun ei rdes kaupasta osata ostaa muuta, kuin punaista lihaa, kalliita myslejä ja vanukkaita. Kaikki muu on "sontaa".
Mutta tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Ei minulla ole rahat loppu, käyn töissä.
En vain syö niitä linssejä ja papuja.
Olen juonut maitoa koko ikäni. Lapsena lehmän maitoa, eli kotona oli pari lehmää. Sinistä ja jopa joskus punaista juon nykyään. Piimää myös. Juustosta tykkään, ostan sitäkin kun löydän edullisen. Nytkin ostin kilon paketin, jotain hiukan yli 6 euroa maksoi. Se riittää pitkään. Voimariinia käytän, joskus margariinia.
Mitään lääkitystä ei ole, luita ei ole murtunut. Hiukset vahvat, iho ikäisekseen sileä ja omat hampaat suussa. Vanhuuseläkkeellä olen, nainen. Aivot toimii niin että yksin hyvin pärjään.
Kyllä ihminen tarvitsee jotain rasvoja ja kalsiumia, niin aivot, silmät, iho, kuin luustokin.
Mieluummin käytän pienen eläkkeen ruokaan josta tykkään ja saan mielestäni tarvittavat asiat. Ihmettelen juuston, maidon ja voimaariinin/margariinin väheksyjiä.
Jätän sitten jotain sellaista pois josta en niin välitä. Tiukkaahan se tekee nykyään kyllä.
Onneksi ei ole ruokarajoitteita.
Miksi tunget kaiken otsikkoon?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 530 on todella paljon. Onko tuo siis YHDELLE ihmiselle? Ymmärrän, että kulut ovat nousseet. Ja ymmärrän kuinka tuskaista on elää vuosikausia köyhyydessä. Kun itse olin sinun tilanteessasi (tai no oikeastaan käteen jäi paljon vähemmän kuukaudessa), niin kituutin mahdollisimman pienellä summalla ja säästin joka kuukausi. Pystyin säästämään niin paljon, että pystyin välillä sitten ostamaan parempaa ruokaa, josta tuli hyvä mieli.
Itse en todellakaan pystynyt ostamaan: kanaa, maitoa, mehua (vesi on ilmaista ja ihmiskeholle parasta), mysliä, paprikaa. Eihän se ruokavalio mitenkään terveellinen ollut, mutta söimme pääasiassa halpaa kasvisruokaa joten ihan ok. Joskus raaski ostaa jauhelihaa. Vertailukohtana meillä miehen kanssa oli pahimmillaan 100e/kk ruokabudjetti eli noin 20e/viikko. Vaikka ottaisi ruuan hinnan kallistumisen huomioon niin 500e/kk me oltaisiin eletty kuin kuninkaat!
Olisihan se ylellistä, jos olisi 500 käyttää ruokaan, mutta siitähän maksetaan kaikki muu paitsi asuminen ja mahdolliset julkisen puolen terveydenhuoltomenot. Eli siitä maksetaan kaikki muut laskut, vaatteet, hygieniatarvikkeet, kodin käyttötavarat, matkakulut, harrastukset jne.. Ei ole nyky-Suomessa todellakaan iso raha.
Mutta ei korvaa koko asumista.laki määrittää rajat ja ylimenevä osuus menee omasta pussista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 530 on todella paljon. Onko tuo siis YHDELLE ihmiselle? Ymmärrän, että kulut ovat nousseet. Ja ymmärrän kuinka tuskaista on elää vuosikausia köyhyydessä. Kun itse olin sinun tilanteessasi (tai no oikeastaan käteen jäi paljon vähemmän kuukaudessa), niin kituutin mahdollisimman pienellä summalla ja säästin joka kuukausi. Pystyin säästämään niin paljon, että pystyin välillä sitten ostamaan parempaa ruokaa, josta tuli hyvä mieli.
Itse en todellakaan pystynyt ostamaan: kanaa, maitoa, mehua (vesi on ilmaista ja ihmiskeholle parasta), mysliä, paprikaa. Eihän se ruokavalio mitenkään terveellinen ollut, mutta söimme pääasiassa halpaa kasvisruokaa joten ihan ok. Joskus raaski ostaa jauhelihaa. Vertailukohtana meillä miehen kanssa oli pahimmillaan 100e/kk ruokabudjetti eli noin 20e/viikko. Vaikka ottaisi ruuan hinnan kallistumisen huomioon niin 500e/kk me oltaisiin eletty kuin kuninkaat!
Olisihan se ylellistä, jos olisi 500 käyttää ruokaan, mutta siitähän maksetaan kaikki muu paitsi asuminen ja mahdolliset julkisen puolen terveydenhuoltomenot. Eli siitä maksetaan kaikki muut laskut, vaatteet, hygieniatarvikkeet, kodin käyttötavarat, matkakulut, harrastukset jne.. Ei ole nyky-Suomessa todellakaan iso raha.
Mutta ei korvaa koko asumista.laki määrittää rajat ja ylimenevä osuus menee omasta pussista
Rajat toimeentulotuessa ovat kuitenkin korkeammat kuin asumistuessa, ja asumismenoihin lasketaan vuokran lisäksi vesimaksu (max. 24e/kk), sähkö, saunamaksu sekä kotivakuutus. Esimerkiksi Helsingissä yksinasuvan hyväksyttävä vuokra on 694 e vrt. Pieksämäellä 379 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat toimeentulotuessa ovat kuitenkin korkeammat kuin asumistuessa, ja asumismenoihin lasketaan vuokran lisäksi vesimaksu (max. 24e/kk), sähkö, saunamaksu sekä kotivakuutus. Esimerkiksi Helsingissä yksinasuvan hyväksyttävä vuokra on 694 e vrt. Pieksämäellä 379 e.
Ja kotivakuutus pienessä kerrostalo yksiössä tai kaksiossa alle 100 e/vuosi.eli ei puhuta suurista summista .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kotivakuutus pienessä kerrostalo yksiössä tai kaksiossa alle 100 e/vuosi.eli ei puhuta suurista summista .
Katselin hiljattain erästä kotivakuutusta hinta oli reilun 70e ja hieman yli 80 e/vuosi ja tämä kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Monesko kerta tämä jo on?
Vierailija kirjoitti:
On kieltämättä ärsyttävää, että jotkut eivät ymmärrä mitä otsikko tarkoittaa. Samoin se jos joku kirjoittaa pitkän vuodatuksen tekemättä lainkaan kappalejakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perustamassa yritystä ja rahat on TODELLA tiukilla, mutta ihmettelen silti ketjun neuvoja ja mielipiteitä.
Kanasuikaleet kalliita? Niitähän myydään hyvin erihintaisia, ne Pirkka- tai Kotimaista-suikaleet ovat ihan edullisia. Usein löytää myös punalaputettuina, ja niitä laitan pakkaseen jos löydän useamman paketin. Kanasuikaleet vihannesten kanssa wokkipannulle, niin siitä syö yksi ihminen kolme päivää. Mikä teidän mielestänne on sitten halvempaa lihaa kuin kana? Syöttekö pelkkää sikanautajauhelihaa joka ikinen päivä? Joskus harvoin teen vastaavanlaista wokkia porsaan- tai naudansuikaleista, ja se on kyllä hintansa puolesta jo paljon enemmän ylellisyyttä kuin kana.
Ei paprikakaan nyt niin kallista ole, enemmän pidän luksuksena nykyään kotimaisia tomaatteja ja kurkkua. Ostan paprikan kylläkin ihan ulkomaisena ja kypsennän sen, esimerkiksi juuri tuossa kanawokissa.
Yksi tuoremehupurkki kestää minulla kauan, kun laitan aina puolet vettä lasilliseen. Etenkin appelsiinissa on paljon C-vitamiinia. Eihän sitä purkillista nyt ole tarkoitus juoda päivässä, vaan esimerkiksi lasillinen aamulla on oikein virkistävää.
Myslistä en osaa sanoa mitään, koska en sitä syö. Mutta vaikea uskoa, että kenenkään talous mysliinkään kaatuu.
Tasapainotteluahan kaikki tämä on, elämänlaadun ja säästämisen välillä. Ei liene tarkoitus uhrata kumpaakaan täysin.
Älä ihmettele, jos sulla on talous tiukilla, kun pidät kaikkea kaupasta haalimaasi itsestäänselvyytenä ja halpana.
Lakkaa höpisemästä. Minä en todellakaan haali kaupasta mitä tahansa, vaan vertailen hintoja. Siksi ihmettelen tämän ketjun neuvoja.
Okei, paprikan voi korvata porkkanalla. Syöttekö oikeasti pelkkää porkkanaa joka päivä?
Kanasuikaleet liian kalliita, okei. Mitä tilalle siis? Pelkkää sikanautajauhelihaa joka päivä?
Kertokaa nyt ihmeessä jotain esimerkkejä niistä halvoista arkiruokalistoista, kun teillä kerran sellaisia on. Mitä te syötte, jos ihan tavalliset ruuat ovat megaluokan luksusta?
Kaupassa kun on ihan oikeasti kalliita ja turhiakin ruokia tarjolla. Tuoremehusta saa sentään vitamiineja, sitä tuplaten kalliimmasta cokispullosta ei saa. Pieni pala savulohta maksaa viisi kertaa enemmän kuin paketillinen kanasuikaleita. Sipsipussin hinnalla saa jo monta tuoretta paprikaa. Pakastettua paprikaa saa jo ihan oikeasti halvalla.
Appelsiineja saa tähän aikaan vuodesta euron kilohinnalla. Mehu ei ole yhtä hyvä c-vitamiinin lähde kuin se oikea hedelmä, varsinkin jos lantraat mehua vedellä.
Kanasuikaleet on minustakin ok hinnaltaan.No siitä euron kilohinnasta iso osa menee kuoriin. Ja toki, appelsiinit ovat terveellisempiä kuin appelsiinimehu. Mutta jos aamiaisjuomasta puhutaan, niin kyllä se mehu terveellisempää on kuin tee ja kahvi, ja kahvihan nyt on hiton kallista nykyään muutenkin.
Älä sitten perustele mehun juontia c-vitamiinin saannilla jos juot sitä vain huviksesi.
Tee on ihan terveellistä ja halpaa, eikä tuhoa hampaita.
En minä "perustele" mehun juontia C-vitamiinilla, vaan mainitsin vain, että noista tuoremehuista (ei sokerilitkumehuista, huom) saa MYÖS C-vitamiinia. Perustelin mehun juontini sillä, että se maistuu hyvältä, on terveellisempää kuin muut makeat herkut, enkä pidä sitä vähän yli euroa viikossa valtavana sijoituksena. Älä huoli, minä en saa tai hae mitään tukia, joten et sinä joudu minun mehujani makselemaan.
Tee muuten värjää hampaita vielä enemmän kuin kahvi. Lakkasin juomasta mustaa teetä, kun hammaslääkäri siitä huomautti.
Meillä poika 22 v saa reilu 300 e kk. Asuu meidön kanssa samassa talossa omassa asunnossa talon toisessa päässä. Meiltä ei rahaa pyydä, saa hyvin rahat riittämään tekemällä ruoat alusta itse ja ostamalla wc paperit ym. Tarjouksesta. Laskee tarkkaan mitä ostaa. Ostaa paljon juureksia, leipoo leivät ym. Itse. Ei osta tuoremehuja vaan ihan perusruokaa ja syö terveellisesti. Esim. Keittoja tekee paljon joita syö useampana päivänä ja jos jää niin pakastaa. Pitää tarkasti kirjaa tuloista ja menoista.
Katsoin tuossa tammikuun menojani ja olisin kyllä tuolla summalla tullut toimeen, auto ja asuminen veivät kyllä 1000€, mutta ruuasta ja vaatteista olisin kyllä vielä voinut paljonkin säästää.
Ps. Mysli on ollut minun 2200€/nettotuloillani ollut aina liian kallista.
Onko kyse oikeasti siitä, että mysli on keskituloisille "liian kallista", vai siitä, että keskituloiset käyttävät rahansa mieluummin johonkin muuhun?
En nimittäin ymmärrä, miten naapurinkin pariskunta - keskituloinen mies, työkyvyttömyyseläkkeellä oleva vaimo - tekevät jatkuvasti uusia remontteja ja sisustavat ok-taloaan joka vuosi uusiksi, jos he laskevat senttejä saadakseen ruokaa ja pesuaineita.
Köyhällä ei ole varaa tehdä remontteja tai ulkomaanmatkoja, joten ehkä se arjen pieni luksus on sitten mysli.
Kyse ei ole siitä ettei työttömällä saisi olla mitään arjen luksusta. Vaan siitä, että kun usein sitä pitäisi olla vähän siellä täällä. "Eikö työtön ansaitse käydä kampaajalla edes" , "eikö ansaitse kahvilla käydä kotona vaan pitää olla" jne. Yhtäkkiä sitä luksusta on isot kasat. Ei meillä ole varaa teille kustantaa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika 22 v saa reilu 300 e kk. Asuu meidön kanssa samassa talossa omassa asunnossa talon toisessa päässä. Meiltä ei rahaa pyydä, saa hyvin rahat riittämään tekemällä ruoat alusta itse ja ostamalla wc paperit ym. Tarjouksesta..
Onko tuo 300€/kk opintotukea vai palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle ole vastattu jo ties kuinka monta kertaa?
Ja toimeentulotuki ei ole yli 500neuroa kuukaudessa edelleenkään vaan sitä vähentää asumistuki ,työttömyys etuus.kelan sivuilta saa oikeaa ja virallista tietoa ei keskustelupalstoilta!! Toimeentulotuki on kuukaudessa on muutamasta kympistä reiluun sataseen kuukaudessa.toiset tuet vähentävät toisia tukeja.turha edes vääntää minulla oli käsissäni erään työttömän työnhakijan toimeentulotuki päätös helmikuulle 2023 ja maksettava toimeentulotuki oli n 140 euroa.toimeentulotukea ei edelleenkään makseta könttänä muiden tukien päälle.tämä asia on käsitelty satoja kertoja muutaman kuukauden sisällä eikä kenelläkään ole todellisuudessa mitään epäselvää.vaalit tulossa?😁 Itse olen töissä vakituisesti ja satun tietämään näistä asioista.
Perustoimeentulotuen laskennallinen osuus on 555e/kk.
Laskennallinen osuus tarkoittaa sitä summaa joka pitää jäädä käteen vuokran, sähkön ja muiden pakollisten kulujen jälkeen.
Itse saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukeni on noin 430e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vuokrassa on yläraja mikä hyväksytään toimeentulotukeen ja ylimenevä osuus menee omasta pussista.asumistuessa 80 %vuokrasta ja siinäkin on määritelty vuokran yläraja ja loput menee omasta pussista.sähkössä on kohtuullinen sähkönkulutus edelleenkin .jaa vaalit on tulossa ?😁 kaikki virheellinen tieto oikaistaan .älkää uskoko kaikkea mitä kirjoitellaan milloin milläkin keskustelupalstalla vaan ottakaa asioista selvää.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
"
Jos asumistuki ja muut tulot eivät riitä vuokranmaksuun, Kelalta voi saada asumismenoja varten toimeentulotukea kuntakohtaiseen enimmäisrajaan saakka.
Esimerkiksi Helsingissä toimeentulotuella korvattava enimmäisvuokra yksin asuvalle on 675 euroa kuukaudessa. Tuen määrä voi ylittää enimmäisvuokran poikkeustapauksissa, jos ylitykselle löytyy peruste.
Kelan Taloussanomille koostamien tuoreiden tilastojen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että poikkeus on pikemminkin sääntö.
Joulukuussa toimeentulotukea maksettiin asumiseen 92 000 kotitaloudelle, joista 40 000:n vuokra ylitti kuntakohtaisen rajan. Näistä 30 000:lle eli 77 prosentille asumismenot korvattiin rajan ylittymisestä huolimatta kokonaisuudessaan.
– Kyllä se tietysti aika korkea luku on, sanoo etuuspäällikkö Marja-Leena Valkonen Kelasta."
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika 22 v saa reilu 300 e kk. Asuu meidön kanssa samassa talossa omassa asunnossa talon toisessa päässä. Meiltä ei rahaa pyydä, saa hyvin rahat riittämään tekemällä ruoat alusta itse ja ostamalla wc paperit ym. Tarjouksesta..
Onko tuo 300€/kk opintotukea vai palkkaa?
työttömyyskorvaus. Ei saa täyttä määrää kun asuu samassa talossa vaikka oma talous. Nyt onneksi pääsi kurssille ja saa vähän enemmän. Tuosta 300 eurosta maksaa netin, puhelimen ja ruoan. On valmistunut datanomiksi pari vuotta sitten ja töitä ei saa kun työkokemus puuttuu. Mistä sitä saa kun kukaan ei palkkaa. Nyt käy aikuiskoulutuksen kursseja pari ja aikoo perustaa toiminimen.
Käyt töissä eikä ole varaa ostaa vessapaperia, pyykinpesuainetta, ruisleipää tai margariinia??