Hakemaani työpaikkaan tuli 313 hakemusta. Onko tässä mitään järkeä?
Enpä ole ennen moiseen törmännyt, vaikka Helsingissä töitä haen jatkuvasti. Yleensä on ollut noin 50-110 hakijaa. Yritä tässä sitten motivoitua työnhaussa (olen kyllä töissä mutta työni on äärimmäisen stressaavaa ja haluan pois), kun puoli kaupunkia hakee samoja töitä.
Kannattaako valtion työpaikkojakaan edes silmäillä? Niissä varmaan hakijavolyymit ihan tätä samaa, kuin tässä järjestötyössä, joka oli auki.
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihenkin paikkaan valitaan joku sukulainen, ja pari tyttöä haastatellaan muodon vuoksi.
Verkostoilla ne työt saadaan. Ja kun työpaikka on saatu, pitää olla hyvä, jotta työpaikkansa saa pitää, koska ei edes sukulaistytölle makseta 4500 e/kk tyhjästä.
Verkosto tarkoittaa kavereiden ja tuttujen palkkaamista. Ihan raadollisesti. Eli nepotismi tai kavereiden palkkaaminen, yhtä moraalitonta.
Vuokratyöfirmat kannattaa katsastaa. En pidä siitä, miten siellä poljetaan työntekijän oikeuksia, mutta niiden kautta on mahdollista työllistyä ensin lyhytaikaisesti ja työnantajien vakipaikat täytetään usein näistä pooleista.
Olen nähnyt kuvion konkreettisesti kahden suuren työnantajan palveluksessa. Samoin toimii trainee-ohjelmat, josta itsekin nuorena ponnistin.
Vierailija kirjoitti:
Me saadaan yleensä toimistohommiin n. 40 hakemusta. Hakijoista ainakin viisi on ihan huuhaa hakijoita, eivät tosissaan.
20 on sellaisia, joilla ei ole alalle koulutusta eikä kokemusta -ko ala/työ voisi "kiinnostaa". Kun riivitään kaikki vähänkin alasta hajulla olevat ja aletaan soittamaan haastatteluaikaa, puolet liukenee. Sittenkin liian pitkä työmatka, lapsen hoito vaikea järjestää, en haluakaan vaihtaa työpaikkaa... Joku peruu tulonsa haastatteluaamuna. Viimeksi saatiin 2 haastatteluun, joista toinen valittiin.
Palkka ja muut edut isossa talossa on hyviä mutta niitähän he eivät tiedä kun eivät tule edes kuuntelemaan mitä on tarjolla.
No laita ihmeessä ne palkka ja edut siihen ilmoitukseen niin tietävät! Ei tuollaisia asioita varten aleta työhakemusta tekemään. Kerro samoin työnkuva tehtävittäin, odotukset, työaikajoustot ja vastaavat mahdollisimman tarkasti siinä ilmoituksessa äläkä suolla mitään unelmahöttö-liirumlaarumia tai kerro puolet ilmoituksessa konsernistasi. Ei sitä hakijaa kiinnosta Toimisto Oy:n organisaatiorakenne ja perustamisvuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet hakijoista epäpäteviä tai Lauseella mä olen nopea oppimaan uutta varustettu ilman mitään kokemusta ks. Työstä
Nostamalla vaatimusrima taivaaseen saadaan työhön valittua ennaltahaluttu hakija suurestakin joukosta. Eli valintaprosessi on lähinnä näennäinen kuten isossa osassa julkisen sektorin hakuja jossa valitaan määräaikaista sijaista jollekulle ja tarkoitus on valita uudelleen se joka sitä hommaa on tehnyt edelliset 8 vuotta sijaisena.
Siksi toiseksi suomessa nuo osaamisvaatimukset on karanneet nekin käsistä. Noihin alemman tason hommiin ei oikeasti tarvitse monivuotista oppisopimuskoulutusta tai kymmentä eri korttia vaan normaalijärkinen hyvän asenteen heppu pystyy käytännössä oppimaan hommat pienellä perehdytyksellä. Vain kroonistunut suurtyöttömyys on saanut firmat ylimielisiksi ja nykyään ei kelpaa kukaan joka vaatisi minuutinkaan perehdytystä.
Meillä on vaatimustaso tosi matalalla, ja silti ei saada paikkaa täytettyä. Ei ne voida ottaa jotain "valmistun kohta, ja olen nopea oppimaan" tyyppiä. Henkilön pitää tehdä itsenäisesti töitä, ja olla edes perustietämys alan lainsäädännöstä. Me voidaan häntä perehdyttää ja tukea, jos kokemusta on vasta vähän, mutta meillä on itsellä liikaa töitä, että voitaisiin ketään alkaa ns oppisopimuksella kouluttamaan ihan alusta. Jos sitten joku entinen sijainen hakee, niin hänethän valitaan ihan vain sillä, kun on ainoa, jolla on mitään käryä tehtävästä, ja eniten valmiuksia lähteä oppimaan enemmän. Jos olisi joku kokeneempi, tokihan ottaisimme hänet.
Vierailija kirjoitti:
[
Juuri näin, keskuskuntien vieressäkään ei enää meinaa saada yhtään pätevää hakijaa. Kaikki haluaisivat saada työpaikan viiden kilometrin säteellä, vaikka puolen tunnin ajomatkan päässä olisi vaikka miten hieno tehtävä auki. Ja 80% isommista tehtävistä on keskitetty Helsinkiin.
Tottakai haluan työn läheltä.
Edes 30km/suunta tekee päivässä 60km. Polttoaineisiin menee 10€/pvä -> 200€/kk + renkaat, huollot, auton arvo jne. toinen samanmoinen. Työpäivän pituus kasvaa 45min -> 15h/kk.
Eli jos pyörämatkan päässä olevasta työsta saan vaikka 3000€/kk, niin tuosta kauempana olevasta pitäisi saada yli 4000€/kk, jotta olisi sama käteenjäävä liksa. 2 ylimääräistä työpäivää matka-aikaa á 150€ + autoilukulut nettona 400€/kk, joiden kattamiseen tarvitsee 750€ lisää bruttopalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kävin huvikseni läpi kaikki hylsyviestit sekä ne paikat, joihin "melkein pääsin". Olen hakenut viestintä-, suunnittelija-, assistentti-ja sihteeritöitä. Viestintätehtäviin on hakemuksia tullut 78-102 (otos 7 työpaikkaa), noihin muihin vaihdellen 60-313 (otos 18 työpaikkaa) . Tämä siis Helsingissä kaupungilla, valtiolla ja järjestöalalla vuosina 2022-2023. Mukana muutama yksityinenkin. Olen selkeästi ylityövoimaisella alalla. Haastatteluihin olen päässyt noin 66% hakemistani töistä. Jos voisin vaihtaa vaikka sosiaalityöhön, sen tekisin. Vaikeaa on, kun ei toista korkeakoulututkintoa saa tehdä (opintotukikuukaudet käytetty maisterintutkintoon) eikä kukaan palkkaa ilman kokemusta tai koulutusta. Mitäs tässä sitten pitäisi tehdä?
jos sulla on maisterin tutkinto niin et sinä pääse sihteerin työhön. Siihen otetaan vain tradenomi tai merkonomi jolla on sihteerin kokemusta toimistotyöstä, 10-sormijärjestelmä ja toimisto-ohjelmat tunteva jne. Tätä ei moni ymmärrä, luulee että mitä korkeempi tutkinto, muka ohittaisi valinnassa ne täsmäosaajat. Ehei. Täsmätutkinto pitää olla. Ei kasvatustieteen professoria palkata koulunkäynninohjaajaksi jos hakijoissa on yhtäkään koulunkäynninohjaajan tutkinnon suorittanutta.
Esim. työkkäriin ja Kelaan palkataan kokemattomia ja ihmisiä joilla ei ole mitään osaamista työvoimahallinnon asioihin, vaan esimerkiksi toimistoalan kokemusta. Tämä pätee etenkin työkkäriin. Se on ihan ok, että palkataan vaikka teollisuuden tai palvelualan työttömiä palvelemaan ihminen joka on työskennellyt kyseisellä alalla mutta muuten siellä on jo töissä (ei kaikki) myös opistokoulutettuja jäänteitä jotka pelkäävät itseään pätevämpää, ja puhun nyt oikeasta pätevyydestä. No, melko turhaa työtähän tuo on muutenkin.
Kelalla taas on niin räikeää ikärasismia eli kokemattomia pikkutyttöjä suositaan. En ole ainoa joka tämän on todennut. Ei riitä juuri tuohon sopiva koulutus lisäkoulutus ja se, 90 % työkokemuksesta täsmää.
Tosin näihin nyt hakee ihan hirveästi väkeä muutenkin.
Samalla kohkataan että koulutusta pitää lisätä, 80 % kansasta korkeakouluuun (eli "korkea"kouluun), ou jee. Koulutusten pituutta lisätään ja lopputulos voi olla, että ihminen menee koulutuksen jälkeen tekemään ihan samoja tehtäviä kuin ennen pätevöitymistä.
Ap kommentoi: olen tehnyt niitä sihteerintöitä melkein 15 vuotta eli vaikka en ole merkonomi (vaan maisteri), on mulla reilusti kokemusta työstä, jossa ole tehnyt paljon muutakin kuin keittänyt kahvia. Ainakin se homma, jossa olin sihteerinä oli vastuullista ja sisälsi paljon hallinnollista osaamista ja koordinointia. Joka projektien vetovastuuta. Ja siihen mut palkattiin aikoinaan juuri koulutukseni vuoksi (oli kyllä poikkeustilanne se).
Itse haen vain Helsingistä, sillä kuten jo totesin, on tämä synnyin- ja kuolinkaupunkini. Lisäksi miehellänikin on täällä vakityö ja kaksi pientä lastakin meillä on (en halua käyttää työmatkoihin tuntikausia, ettei lapset joudu asumaan päiväkodissa), joten ihan kevyin perustein en ala hakemaan Juupajoen koulun rehtorin pestiä tai kaupunginjohtajuutta vain, koska kukaan muu ei niitä hae.
En usko, että keski- tai pienipalkkaisella on mitään järkeä muuttaa isosta kaupungista perheen toisen aikuisen pienipalkkaisen työn perässä keskelle metsää, jos elinolot siinä radikaalisti muuttuu. Ja etenkin, kun täällä niitä töitä on edes jotenkin tarjolla, kummallekin.
Ap jatkaa: joku kommentoi, että oli hakenut paikkaa, joka oli jo täytetty vaikka ilmoitus vielä oli julki. Olen törmännyt samaan ja ai keeveli, että nyppi ajankäyttö ja vaiva kun jo täytettyä paikkaa hain. Mikä järki tässä on? Suorastaan törkeää olla piittaamatta rekryprosessin toisesta osapuolesta eli aikaa ja vaivaa työhakemukseen panostaneesta hakijasta.
Ja sitten tämä suht uusi älyttömyys: "haastattelemme hakijoita jo hakuaikana". Miksi ihmeessä halutaan haastatella ns turhaan, jos se paras hakija jättää hakemuksensa vasta hakuajan lopulla? Eihän tuossa tee kuin hallaa itselleen ja kuormita työnantajan rekryprosessia. Kannattaisi odottaa kaikki hakemukset, ennen kuin niitä käsittelee ja kutsuu haastatteluun. Ja jos on niin helkkarillinen kiire, niin sitten lyhentää hakuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida vaatia koulutusta. Meillä oli juuri auki paikka, johon tuli yhdeksän hakemusta, ja kellään ei ollut mitään kokemusta haettavaan tehtävään, neljällä eri edes pyydettyä tutkintoa. Jouduttiin laittamaan uudelleen auki, en tiedä saadaanko nytkään.
Palkka olisi välillä 3800-4200, kokemuksesta riippuen, ei esimiesvastuita, ei ylitöitä eikä matkustamista, etätyömahdollisuus, liukuva työaika...
Älkää kaikki tunkeko pääkaupunkiseudulle.
Hankkikaa edes joku koulutus, mielellään sellainen jossa tekijöistä olisi pulaa.
Tämä tässä. Itse olen viranomaispuolella aika mielenkiintoisissa tehtävissä amk-inssinä. Koeajan jälkeen 3500e/k ja vakkarivirka. Virkaan oli 4 hakijaa. Ei ollut ruuhkaa. Edeltäjä siirtyi ylitarkastajaksi. Eli tästä on hyvä ponnistaa ylöspäin. Tekninen ala ei edelleenkään ole kovin seksikäs ala ja usein julkisen alan virkoihin ei saada yhtään hakemusta vaikka palkka yms olisi kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Triplassa oli juuri voglian liike suljettuna kun ei ole löytynyt henkilökuntaa
Ehkä siellä ollaan nirsoja. Olihan Picnicin edustajakin uutisissa pari päivää sitten valittamassa työntekijäpulaa. Eivät kuitenkaan vastanneet edes "ei kiitos", kun minä, keski-ikäinen akateeminen hain töitä sieltä.
Ne haluavat nuoria, koska nuori suostuu paskaan palkkaan, nollatuntisopimukseen ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saadaan yleensä toimistohommiin n. 40 hakemusta. Hakijoista ainakin viisi on ihan huuhaa hakijoita, eivät tosissaan.
20 on sellaisia, joilla ei ole alalle koulutusta eikä kokemusta -ko ala/työ voisi "kiinnostaa". Kun riivitään kaikki vähänkin alasta hajulla olevat ja aletaan soittamaan haastatteluaikaa, puolet liukenee. Sittenkin liian pitkä työmatka, lapsen hoito vaikea järjestää, en haluakaan vaihtaa työpaikkaa... Joku peruu tulonsa haastatteluaamuna. Viimeksi saatiin 2 haastatteluun, joista toinen valittiin.
Palkka ja muut edut isossa talossa on hyviä mutta niitähän he eivät tiedä kun eivät tule edes kuuntelemaan mitä on tarjolla.no kuuleppas, toimistohommiin ei nyt mitään rakettitedettä tarvii osata. ennen vanhaan riitti jos on ylioppilas. Se jo todistaa että osaa kirjottaa. Sä vaan luulottelet että se työ olisi jotain mikä vaatii jotain tutkintoja koska se on hienompaa. Ei ole. Sen toimistotyön oppii kyllä viikossa. Joten on ihan susta itestäs kiinni että et kutsunu niitä 20 joita oikeesti kiinnosti se työ, ees työhaastatteluun. Saitte huonon työntekijän.
No eikä saatu. Ei me oltaisi otettu huonoa. Oltaisiin sitten jatkettu hakuaikaa ja koitettu pärjätä siihen asti kun sopiva löytyy. Toimistoissa tehdään monenlaista työtä. Enää ei ole monistus/kahvinkeitto/postitus -henkilöä, vaan kyllä joka toimistohommassa pitää olla myös joku ammattitaito/-tieto. Eikä sitä opita viikossa vaikka olisi kuinka innokas oppimaan, ei edes vuodessa.
Aika tsoukki tämä työnhaku kun saan työttömänä edelleen työtarjouksia ulkomailta jossa olin neljä vuotta sitten ja Suomesta en yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Se on nähkääs työvoimapula, kun npin vähän tuli hakemuksia 🤣
MItään oikea työvoimapulaa ei ole. Sen nyt ihan jokainen tässä tajuaa kun katsoo näitä uutisia jatkuvista muutosneuvotteluista. Työvoimapulaa on työpaikkoihin jossa ei makseta mitään kunnollista palkkaa, esimerkiksi johonkin höpönlöpöpuhelinmyyjiksi.
Siivoojaksi hain pari vuotta sitten. Työpaikka oli avoimissa työpaikoissa TE-toimiston netissä. Kysyin työhaastattelussa, että onko tähän työpaikkaan tullut kuinka monta hakemusta. Vastasi 151. Tämä Jyväskylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ja muut edut isossa talossa on hyviä mutta niitähän he eivät tiedä kun eivät tule edes kuuntelemaan mitä on tarjolla.No laita ihmeessä ne palkka ja edut siihen ilmoitukseen niin tietävät! Ei tuollaisia asioita varten aleta työhakemusta tekemään. Kerro samoin työnkuva tehtävittäin, odotukset, työaikajoustot ja vastaavat mahdollisimman tarkasti siinä ilmoituksessa äläkä suolla mitään unelmahöttö-liirumlaarumia tai kerro puolet ilmoituksessa konsernistasi. Ei sitä hakijaa kiinnosta Toimisto Oy:n organisaatiorakenne ja perustamisvuosi.
Tämä on niin totta. Liian monissa ilmoituksissa näkee pitkät litaniat yritysesittelyjä ja muuta höpönlöpöä ja itse työtä koskevat kappaleet jäävät kovin lyhyiksi. Eikö se ole kaikkien etu, että mahdollisimman vähän tulisi yllätyksiä matkan varrella?
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee jotain tusinapaikkoja, mihin riittää about mikä vain tutkinto, niin valtiolle ei kannata hakea. Itse sain tekniseltä alalta kuntasektorilta viran helposti, 5 hakijaa joista 3 pätevää. Ylipäänsä tekniikan alalla on yhä pulaa. Suurimpaan osaan tekniikan alan töihin kelpaa amk-tutkintokin ja työtehtävät oppii silläkin.
Et sitten ole vilkaissut Linkkarista paljonko tekniikan insinöörejä ja DI:tä hakee töitä?
Ongelma on siinä, että avoimet paikat on lähinnä suunnittelua tai kulkukauppiaan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Kai se riippuu vähän alasta. Itse olen hakenut esimerkiksi tarjoilijan töitä, ja 300 hakemusta on normaali määrä, kun työhön ei vaadita erityistä koulutusta, kokemuskin on vain plussaa. Sitten taas jostain koodareista on niin paljon pulaa, että saavat sanella palkkansa.
Poikkeuksiakin on, hain tässä muutama vuosi sitten vankilan keittiöön kesätöihin, kysyin haastattelussa, oliko paikkaan paljon hakijoita. Kuulemma oli, peräti 20!😄
Eikö tarjoilijalta todella vaadita tarjoilijan ammattitutkintoa tai edes perustutkintoa? Ihmettelen sellaista ravintolaa. Meille ei oteta siivoojaakaan, joka ei ole suorittanut laitoshuoltajan tutkintoa.
Laita Kokoomuksen Orpolle viestiä. Hänhän taitaa olla sitä mieltä, että on ihmisen oma vika jos ei työllisty. Sellaista pitääkin kurittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ja muut edut isossa talossa on hyviä mutta niitähän he eivät tiedä kun eivät tule edes kuuntelemaan mitä on tarjolla.no kuuleppas, toimistohommiin ei nyt mitään rakettitedettä tarvii osata. ennen vanhaan riitti jos on ylioppilas. Se jo todistaa että osaa kirjottaa. Sä vaan luulottelet että se työ olisi jotain mikä vaatii jotain tutkintoja koska se on hienompaa. Ei ole. Sen toimistotyön oppii kyllä viikossa. Joten on ihan susta itestäs kiinni että et kutsunu niitä 20 joita oikeesti kiinnosti se työ, ees työhaastatteluun. Saitte huonon työntekijän.
Se oli ennen vanhaan. Te boomerit aina haikailette menneitä aikoja. Nykyään työelämä on muuttunut hurjasti kasariajoista. Yksityisellä sektorilla toimistosihteerit tekevät esim. tarjouskilpailujen tarjouslaskennan käytännön työn yms.
Ei ole enää lähettejä, juoksupoikia tai vastaavia yksinkertaisia töitä. Minä esim. 37-vuotiaana en tiedä tuosta maailmasta mitään enkä sellaista haikaile. Työikäisten määräkin on pienentynyt hurjasti suurista ikäluokista.
Juuri näin, keskuskuntien vieressäkään ei enää meinaa saada yhtään pätevää hakijaa. Kaikki haluaisivat saada työpaikan viiden kilometrin säteellä, vaikka puolen tunnin ajomatkan päässä olisi vaikka miten hieno tehtävä auki. Ja 80% isommista tehtävistä on keskitetty Helsinkiin.
Tein kerran sen virheen, että palkkasin "toipuneen" alkoholistin, hän pysyi selvin päin juuri puoli vuotta, koeajan verran. Sitten alkoi kaikki mahdolliset ongelmat, pienintä oli se, että hän sammui aamupalaverissa. Siitä se vain paheni.