Miksi KAIKKI einekset tuomitaan?
En jaksa käsittää eineskammoa, siellä on ihan ok vaihtoehtoja -enkä tarkoita roiskeläppä/avaruuspizzoja. Monet vanhukset ei voi ostaa eineksiä mutta ruokapalvelun kaamea mössö jää syömättä/ on vielä kalliimpaa. Eivät enää jaksa laittaa alusta itse kotiruokaa, miksi kaupan valmisruoka-annokset olisi huono vaihtoehto? Juu, suolaa voi olla liikaa mutta kun ikää on 80+, niin suolan määrä ei lisää eikä leikkaa elinikää merkittävästi.
Kaikki kunnia heille jota jaksavat vääntää edullista, monipuolista suolatonta maistuvaa kotiruokaa alusta itse mutta kaikissa elämäntilanteissa se ei joko onnistu tai ole ainoa vaihtoehto. Pieniruokainen sinkku ei ihan helpolla saa kattilallista lihasoppaa syötyä ja pakastettu se ei vaan maistu enää samalle. Siellä valmisruokatiskissä on vaihtoehtoja ihan monipuolisesti.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpädiagnoosit ollu kasvussa siitä lähtien kun nää säilöntäaineilla kyllästetyt mössöt tulleet myyntiin.
En syötä edes koiralle.No, et tietenkään syötä koiralle, sehän oli hirveää. Koira tarvitsee luonnonmukasta ruokaa, lihhaa ja luita.
Asia, mitä olen ihmetellytkin. Ihmiset ovat hyvin tarkkoja, mitä koiransa syö, mutta itse syödään ihan mitä sattuu.
Eniten huvittaa kun koiralle annetaan lihaa mutta haukutaan ihmisiä jotka syövät lihaa.
Et voi millään tietää kotiruokasi rasvaprosenttia! Mitä enemmän voita ja kermaa, sitä makoisampaa on.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun suolistosairaudet räjähtävät. Transrasvaa, säilöntäaineita, keinotekoisia väri-, maku- ja makeutusaineita. Ja hirveä suolan määrä.
Kyllä, voihan sitä syödä välillä kaupan pinaattilettuja ja kalapuikkoja, mutta ei joka päivä. Ei edes joka viikko.
Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.
Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.
Ymmärrän vanhuksien kohdalla, ettei enää jaksa. Siinä 80 kieppeillä einekset ei enää kroppaa tuhoa, jos on ikänsä terveellisesti syönyt. Mutta vitamiineista pitää pitää huoli ja kuidusta.
Tämä. Lapsena syötiin lähinnä pelkästään eineksiä koko viikko ja vielä halvemmasta päästä. Pahalta maistui ja etenkin varhaisteininä tuli sitten vaan syötyä koulun jälkeen pullaa pakastimesta ja ruoka-aikaan vaan leipää. Olin alipainoinen, koska ruoka ei maistunut.
Viikonloppuisin sentään oli oikeaa ruokaa, mutta arkena vanhemmat ei viitsineet ruokaa tehdä. Kasviksia ei koskaan ollut. Vanhempien käsitys salaatista oli sienisalaatti, perunasalaatti ja parhaimmillaankin aurinkosalaatti, ja äidille on tätä edelleen jos heille ruokailemaan mennessä kysyy onko salaattia.
Parikymmentä vuotta myöhemmin IBS kiusaa, turvottaa, olen diabeetikko (johtuu kyllä enemmän geeneistä, kun jo kolmannessa polvessa) jne.
Omille lapsille teen oikeaa ruokaa lähes päivittäin. Joskus syödään ulkona noutoruokaa. Jos vauvojen Piltit lasketaan eineksiksi, niin niitä kyllä syövät päivittäin, koska ei lisäaineita ja säästävät aikaa. Kohta on tuo pienempikin sen ikäinen, että voi syödä jo samaa ruokaa kuin muutkin, niin sitten säästyy rahaakin. Hedelmäsoseita kyllä ostan edelleen, ovat käteviä välipaloja.
Sitten niihin pahoihin eineksiin. Joskus ostan Kokkikartanon ruokia lounaaksi, koska ne ovat jopa hyviä ja ainesosalista ei sisällä miljoonaa E-koodia, mutta ei lompakko näiden ostamista kestä pitkäkestoisesti. Voi tosin olla, että sitten kun palaan hoitovapaalta töihin eikä ole kaiken päiväkotirumban jälkeen energiaa tehdä aina kotiruokaa, saattaa einesten osto tuntua itsestäkin houkuttelevammalta. Tai Wolttaaminen, mutta jos lähdetään siitä, että syödään niitä Well Beefin kebabbeja ja öljyssä uitettuja, runsaasti suolattuja ranskalaisia tai heseä ja mäkkäriä, niin ehkä ne einekset - jopa kaupan makaronilaatikot - on noihin verrattuna silti parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
On todettu että prosessoitu ruoka lisää syöpäriskiä. Syytä ei oikein tiedetä, säilöntäaineita epäillään.
Omenan kun kuorii, omena on prosessoitu.
Kaalilaatikko:
Pilko kaali ja keitä kattilassa. = pese kaali, poista päällylehdet, pilko varovasti palasissa ettei kaalisuikaleita lennä ympäri keittiöntasoa, siivoa jäljet, tyhjennä täyttynyt biojäteastia
Lisää riisi joukkoon. = mittaa ja pese mitta-astiat
Paista jauheliha paistinpannussa. = huuhdo muovipaketti, seiso käryssä murskaamassa jauhelihaa pieneksi koko ajan kääntäen = mitään muuta et samalla voi tehdä. Ruskistuksen jälkeen jynssää hella ja hellanvierusta, putsaa pannu
Mausta. Kaada sekaisin vuokaan. Paista uunissa. = etsi ja mittaa kaikki mausteet, pese mitta-asiat, siivoa jäljet
On suuritöistä ja sotkevaa
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö ihan varmasti kotiruokanne tarkat suola-ja rasvapitoisuudet? Kirnuatteko itse voin?
Kokkiohjelmissa rapataan kouratolkulla suoloja ja lopulta kärvennetään kaikki pinnat mustiksi. Kauheaa ruoanlaittoa.
Einekset ovat hyviä laihduttajalle. Paketista näkee painot ja pitoisuudet ja loput sitten kasviksia.
Maailma on niin kovin mustavalkoinen.
Einesruoka on pahasta.
Kotiruoka = liemikuutioita, kermaa ja voita
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko:
Pilko kaali ja keitä kattilassa. = pese kaali, poista päällylehdet, pilko varovasti palasissa ettei kaalisuikaleita lennä ympäri keittiöntasoa, siivoa jäljet, tyhjennä täyttynyt biojäteastiaLisää riisi joukkoon. = mittaa ja pese mitta-astiat
Paista jauheliha paistinpannussa. = huuhdo muovipaketti, seiso käryssä murskaamassa jauhelihaa pieneksi koko ajan kääntäen = mitään muuta et samalla voi tehdä. Ruskistuksen jälkeen jynssää hella ja hellanvierusta, putsaa pannuMausta. Kaada sekaisin vuokaan. Paista uunissa. = etsi ja mittaa kaikki mausteet, pese mitta-asiat, siivoa jäljet
Hih hih, oletpa sinä hauska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Valmisruoka ei ole samaa mitä se oli kauan aikaa sitten ja nyt mm suolan, säilöntäaineiden määrään on kiinnitetty huomiota.
Paras oli viimeksi, kun vastasin johonkin aloitukseen syöväni pussipuuron aamupalaksi joka aamu niin tulin joukkolynkatyksi "kuka tuollaista teollista pskaa voi syödä, miksi et keitä oikeaa puuroa". Siis sisällysluettelo oli tkaurahiutale ja suola. Toisessa mitä käytän, on myös vehnälesettä, auringonkukan- ja pellavansiemeniä.
Olen onnellinen valmisruokien suurkuluttaja (laiska ruoanlaittoa vihaava ihminen) ja terve.
Ruuanlaadun mittari on glykeeminen indeksi. Katsopa huviksesi mikä on hiutalepuuron ja kokojyvän ero.
Joo, ja tumman suklaan GI on n 30, kaalin 99, kaurapuuron on 91.
Ihan tuttuja juttuja. Olen 1-tyypin diabeetikko, joten näistä pitää olla jokseenkin perillä. Tosin glykeemisen indeksin mukaan en laske, vaan hiilihydraattien laadun/määrän, rasvan ja proteiinin suhteen. Herkuttelua unohtamatta. Sekin on välillä ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.
Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.
Noista aika moni on kyllä melko suuritöinen ja aikaavievä, vaikka toi kaalilaatikko. Juurekset on kohtuuhalpoja mutta vihannekset ei.
Mä olen miettinyt tuota lasagnea, pidän siitä, mutta sen tekemiseen tosiaan pitää varata ainakin kolme tuntia. Olen sitten kokeillut einesversioita, mutta ei ne vaan maistu tarpeeksi hyvältä.
Onko täällä muita lasagnen ystäviä - oletteko huomanneet samaa vai oletteko löytäneet jonkun hyvän eineslasagnen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö ihan varmasti kotiruokanne tarkat suola-ja rasvapitoisuudet? Kirnuatteko itse voin?
Kokkiohjelmissa rapataan kouratolkulla suoloja ja lopulta kärvennetään kaikki pinnat mustiksi. Kauheaa ruoanlaittoa.
Einekset ovat hyviä laihduttajalle. Paketista näkee painot ja pitoisuudet ja loput sitten kasviksia.
Einesruoka on pahasta.
Voi on hyvää ja parantaa huomattavasti veriarvoja kun lopetat sen ylenmäärisen hiilarin mussuttamisen.
Oisko vaan niin, että suoratoisto ja netti kiinnostaa enemmän kuin ruuanlaitto? Tai sitten ei vaan osata. Ollaan kolmannessa polvessa eineksensyöjiä.
Ruuanlaittoa voi opetella. Eikä ruokaan tarvi tunkea liemikuutioita, kermaa tai voita. Ja ruuanlaitto ei vie edes paljoa aikaa.
Miehet töihin myös. Mun mies kokkaa enemmän kuin minä. Lapsetkin osaa kun ottaa mukaan.
En mä ihmettele näitten kommenttien jälkeen, että ibsit, diabeetekset, ylipaino ja syövät lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einesruoka on pahasta.
Emme käytä liemikuutioita, kermaa tai voita käytännössä koskaan. Suolaakin lisäämme yleensä vain lisäkkeiden keittoveteen maltillisesti. Muu maustekaapin sisältö ja tuoreyrtit sen sijaan ovat ahkerassa käytössä. Lisäksi suolaa tulee ruokaan ilman lisäystäkin silloin, kun käytössä on puolivalmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko:
Pilko kaali ja keitä kattilassa. = pese kaali, poista päällylehdet, pilko varovasti palasissa ettei kaalisuikaleita lennä ympäri keittiöntasoa, siivoa jäljet, tyhjennä täyttynyt biojäteastiaLisää riisi joukkoon. = mittaa ja pese mitta-astiat
Paista jauheliha paistinpannussa. = huuhdo muovipaketti, seiso käryssä murskaamassa jauhelihaa pieneksi koko ajan kääntäen = mitään muuta et samalla voi tehdä. Ruskistuksen jälkeen jynssää hella ja hellanvierusta, putsaa pannuMausta. Kaada sekaisin vuokaan. Paista uunissa. = etsi ja mittaa kaikki mausteet, pese mitta-asiat, siivoa jäljet
Huoh, väärin paistettu. Jauhelihaa ei pidä murskata pannuun ja käännellä sitä koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista aika moni on kyllä melko suuritöinen ja aikaavievä, vaikka toi kaalilaatikko. Juurekset on kohtuuhalpoja mutta vihannekset ei.
Mä olen miettinyt tuota lasagnea, pidän siitä, mutta sen tekemiseen tosiaan pitää varata ainakin kolme tuntia. Olen sitten kokeillut einesversioita, mutta ei ne vaan maistu tarpeeksi hyvältä.
Onko täällä muita lasagnen ystäviä - oletteko huomanneet samaa vai oletteko löytäneet jonkun hyvän eineslasagnen?
Miten siihen menee 3 tuntia? Mä teen yhtäaikaa jauhelihatomaattisoosin ja juustokastikkeen. Joskus paistan joukkoon myös kesäkurpitsaa. Tämä vaihe 20 min. Uunissa se on tunnin.
Eineslaatikot ja keitot ovat kyllä houkuttelevampia kuin nuo ateriapalvelun ruuat...Ostin taannoin euron päiviltä useamman laatikon ja hyviä olivat. Toki mielummin teen itse, mutta sinkkuna tökkii syödä 3 päivää samaa joskus...
Tuo suolan ja rasvan välttely on aivan naurettavaa. Nämä on näitä 80-luvun oppeja.
Yli 80v. sukulaisnainen vältti kaikkea rasvaa ja suolaa vuosikaudet. Hän painaa nyt 40 kg ja hänellä on muistisairaus. Hänen ruoka oli tyyliin keitettyä perunaa ja porkkanaa. Joku leivänpala missä keiju margariinia päällä.
Itse uskon, että tuo yksipuolinen ruokavalio vaikutti aivoihin. Aivot tarvitsevat proteiinia ja rasvaa. Suolattomuus aiheuttaa kuivumista ja heikotusta.
Vanhusten kannattaisi syödä tuhtia liharuokaa eikä suolassa ole mitään pelättävää.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko:
Okei. Sulla kestä varmaan suihkussakin puolituntia. Suuri töistä sekin.
Kaalilaatikon tekoon ja siivoamiseen menee ehkä puoli tuntia ja loput on uuniaikaa.
Ja miksei ruuanlaittoon saa mennä aikaa? Mihin sulla on kiire? Nettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einesruoka on pahasta.
Voi on hyvää ja parantaa huomattavasti veriarvoja kun lopetat sen ylenmäärisen hiilarin mussuttamisen.
Niin, voin, kerman, kaurapuuron ja ruisleivän syömisestä ja maidon juomisesta tulee isänmaallinen olo. Milloin minkin tahon propagandan tuloksena häin on meille jo vuosi kausia promottu. Jokainen sieltä sitten poimii sen on oman uskontonsa ja julistaa sitä kuin jotain evankeliumia.
Kaffebulla kirjoitti:
Tuo suolan ja rasvan välttely on aivan naurettavaa. Nämä on näitä 80-luvun oppeja.
Yli 80v. sukulaisnainen vältti kaikkea rasvaa ja suolaa vuosikaudet. Hän painaa nyt 40 kg ja hänellä on muistisairaus. Hänen ruoka oli tyyliin keitettyä perunaa ja porkkanaa. Joku leivänpala missä keiju margariinia päällä.
Itse uskon, että tuo yksipuolinen ruokavalio vaikutti aivoihin. Aivot tarvitsevat proteiinia ja rasvaa. Suolattomuus aiheuttaa kuivumista ja heikotusta.
Vanhusten kannattaisi syödä tuhtia liharuokaa eikä suolassa ole mitään pelättävää.
Sinulla on kokemuksellista vertailupohjaa ettei olisi sairastanut, jos olisi syönyt toisin?