Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi KAIKKI einekset tuomitaan?

Vierailija
30.01.2023 |

En jaksa käsittää eineskammoa, siellä on ihan ok vaihtoehtoja -enkä tarkoita roiskeläppä/avaruuspizzoja. Monet vanhukset ei voi ostaa eineksiä mutta ruokapalvelun kaamea mössö jää syömättä/ on vielä kalliimpaa. Eivät enää jaksa laittaa alusta itse kotiruokaa, miksi kaupan valmisruoka-annokset olisi huono vaihtoehto? Juu, suolaa voi olla liikaa mutta kun ikää on 80+, niin suolan määrä ei lisää eikä leikkaa elinikää merkittävästi.

Kaikki kunnia heille jota jaksavat vääntää edullista, monipuolista suolatonta maistuvaa kotiruokaa alusta itse mutta kaikissa elämäntilanteissa se ei joko onnistu tai ole ainoa vaihtoehto. Pieniruokainen sinkku ei ihan helpolla saa kattilallista lihasoppaa syötyä ja pakastettu se ei vaan maistu enää samalle. Siellä valmisruokatiskissä on vaihtoehtoja ihan monipuolisesti.

Kommentit (171)

Vierailija
41/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niitä laitoskeittiöruokia arvostetaan korkeammalle kuin vlmisruokia? Kuka aikuinen suostuisi syömään kouluruokaa enää uudestaan?

Söisin kasarin joitain kouluruokia any day again. Ne oli hyviä.

Ei kaikki tietenkään.

Kyllä meidän lapsilta vieläkin tulee kehuja joillekin kouluruuille. 

Vierailija
42/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan määrä on kyllä mielenkiintoinen keskustelunaihe sekin. Laitosruokaa haukutaan mauttomaksi ja valmisruokaa aina liian suolaiseksi. Ja suolaprosentit taitaa yleensä olla suht samat.

Kaikki kehuu kokkaavansa itse täysin suolatta ja sitten joka reseptissä on ohje lisää suolaa maun mukaan Kuinka moni oikeasti ei käytä yhtään suolaa kotiruoassa ja leipoo leivätkin ilman suolaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastealtaasta löytyy vaikka mitä hyvää ja valmista. Samoin eineshyllyn keitot, jotkut padat ja vastaavat eivät kamalasti eroa itsetehdyistä. Palvelutiskiltä pala savulohta ja riisihyllystä pussi valmiiksi keitettyä riisiä, siinä on suht maistuva ja nopea ateria.

Kasvikset ja broileri, kala, kalkkuna tai jauheliha airfryeeriin ja sohvalle 12 minuutiksi. :D Ruoka on vain polttoainetta, ei oman egon jatke. 

Juuri näin! Kommenttisi on kuin suoraan kasarilta!

Mikä ei tietenkään sulje pois sitä että kyllä ruoka saa hyvältäkin maistua.

Vierailija
44/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään kun suolistosairaudet räjähtävät. Transrasvaa, säilöntäaineita, keinotekoisia väri-, maku- ja makeutusaineita. Ja hirveä suolan määrä.

Kyllä, voihan sitä syödä välillä kaupan pinaattilettuja ja kalapuikkoja, mutta ei joka päivä. Ei edes joka viikko.

Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.

Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.

Ymmärrän vanhuksien kohdalla, ettei enää jaksa. Siinä 80 kieppeillä einekset ei enää kroppaa tuhoa, jos on ikänsä terveellisesti syönyt. Mutta vitamiineista pitää pitää huoli ja kuidusta.

Ja kämppä käryää pari päivää kun paistat jotain lettuja. 

Sitten sulla on liesituulettimessa vikaa. Ootko milloin viimeksi pessyt ne suodattimet siitä?

Vierailija
45/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todettu että prosessoitu ruoka lisää syöpäriskiä. Syytä ei oikein tiedetä, säilöntäaineita epäillään.

Tämän kirjoittaja voisi tutkia tarkemmin pakkausmeekintöjä. Suurimmassa osassa valmisruokia ei ole lainkaan säilöntäaineita, ne säilyvät hyvän tuotantohygienian ja kylmäketjun ansiosta.

Vierailija
46/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.

Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.

Noista aika moni on kyllä melko suuritöinen ja aikaavievä, vaikka toi kaalilaatikko. Juurekset on kohtuuhalpoja mutta vihannekset ei. 

Vierailija
47/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tosiaan nämä kodinhengettäret jotka ei eineksiin (muka) koske, no onhan siinä taas hyvä konsti saavuttaa marttyyrius kun joka päivä pitää kokata monta tuntia. 

Itse käytän surutta, enkä miellä niitä mitenkään erityisen kalliiksikaan. Maksaahan ne itsetehdyn raaka-aineetkin. 

Monta tuntia, huoh.

Niin, varmaan pistääkin huokaamaan kun haluaa olla marttyyriäiti. Monta tuntia kokataan, joka päivä siivotaan jne ja valitetaan. Ja yökkäillään niille jotka myöntää edes osittain käyttävänsä (puoli)valmista.

Ei se ruuanlaitto oikeasti ole mitään amerikantiedettä vaikka onkin näitä äitejä jotka ovat pahimpia marttyyreja sitten jeesuksen. Näistä viesteistä huomaa kyllä hyvin miten vähän ihmiset oikeasti tekee sitä ruokaa. ( ja näkeekin sen ihmistä). Joka toinen suomalaine on ylipainoinen. Se kertoo paljon millainen ruokailukulttuuri meillä on nyt vallalla. 

Vierailija
48/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Valmisruoka ei ole samaa mitä se oli kauan aikaa sitten ja nyt mm suolan, säilöntäaineiden määrään on kiinnitetty huomiota.

Paras oli viimeksi, kun vastasin johonkin aloitukseen syöväni pussipuuron aamupalaksi joka aamu niin tulin joukkolynkatyksi "kuka tuollaista teollista pskaa voi syödä, miksi et keitä oikeaa puuroa". Siis sisällysluettelo oli tkaurahiutale ja suola. Toisessa mitä käytän, on myös vehnälesettä, auringonkukan- ja pellavansiemeniä. 

Olen onnellinen valmisruokien suurkuluttaja (laiska ruoanlaittoa vihaava ihminen) ja terve. 

Vierailija
49/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpädiagnoosit ollu kasvussa siitä lähtien kun nää säilöntäaineilla kyllästetyt mössöt tulleet myyntiin.

En syötä edes koiralle.

Suolistosairaudet lisäksi, uusi kansantauti Suomessa, just uutisoitiin siitä.

Vierailija
50/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona laitellaan huolettomasti ruoan sekaan kaikenlaisia liemikuutioita ja maustekastikkeita. Siinä kohtaa ei yhtään jaksa kiinnostaa minkä verran niiden mukana tulee suolaa ja lisäaineita.

Vierailija
51/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö ihan varmasti kotiruokanne tarkat suola-ja rasvapitoisuudet? Kirnuatteko itse voin?

Kokkiohjelmissa rapataan kouratolkulla suoloja ja lopulta kärvennetään kaikki pinnat mustiksi. Kauheaa ruoanlaittoa.

Einekset ovat hyviä laihduttajalle. Paketista näkee painot ja pitoisuudet ja loput sitten kasviksia.

Vierailija
52/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein eilen kanan rintafileitä, uunijuureksia (porkkana, bataatti, punajuuri ja lanttu) ja ohrapuuroa uunissa. Aktiivinen kokkausaika 10 min. Kun ruuat oli uunissa luin kirjaa. Rankkaa oli.

Vierailija
53/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpädiagnoosit ollu kasvussa siitä lähtien kun nää säilöntäaineilla kyllästetyt mössöt tulleet myyntiin.

En syötä edes koiralle.

No, et tietenkään syötä koiralle, sehän oli hirveää. Koira tarvitsee luonnonmukasta ruokaa, lihhaa ja luita.

Vierailija
54/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syötä edes koiralle.

Suolistosairaudet lisäksi, uusi kansantauti Suomessa, just uutisoitiin siitä.

Ja kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat. Kyllä, ruokavalio vaikuttaa myös mielenterveyteen.

Vierailija
55/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syötä edes koiralle.

Mutta kuolet joku päivä siitä huolimatta.

Okei...niin me synnytään ja kuollaan, mutta siinä välissä me eletään. Koska kuolemme itseään ei pidä kunnioittaa? 

Eli 80-vuotiaan leskimiehen on opeteltava itse kokkaamaan alusta alkaen kaikki ettei vaan saa syöpää säilöntäaineista? Tai ostettava kaupungin ateriapalvelun ala-arvoiset ateriat sillä ne ovat terveellisempiä kuin einekset?

Yks päivä kirpparilla noin 8-kymppinen mies jutteli, että hän etsii vanhoja keittokirjoja. Vaimo oli kuollut pitkään sairastettuaan vajaa vuosi sitten. Mies kertoi, että vaimo oli viisas ja piti hänelle perusruokien kokkikoulun, nyt haluaisi opetella lisää. Suorastaan liikutuin.

Vierailija
56/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista aika moni on kyllä melko suuritöinen ja aikaavievä, vaikka toi kaalilaatikko. Juurekset on kohtuuhalpoja mutta vihannekset ei. 

Kaalilaatikko:

Pilko kaali ja keitä kattilassa. Lisää riisi joukkoon.

Paista jauheliha paistinpannussa. Mausta. Kaada sekaisin vuokaan. Paista uunissa.

Ei ole vaikea eikä suuritöinen. Voi herranjestas.

Vierailija
57/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Valmisruoka ei ole samaa mitä se oli kauan aikaa sitten ja nyt mm suolan, säilöntäaineiden määrään on kiinnitetty huomiota.

Paras oli viimeksi, kun vastasin johonkin aloitukseen syöväni pussipuuron aamupalaksi joka aamu niin tulin joukkolynkatyksi "kuka tuollaista teollista pskaa voi syödä, miksi et keitä oikeaa puuroa". Siis sisällysluettelo oli tkaurahiutale ja suola. Toisessa mitä käytän, on myös vehnälesettä, auringonkukan- ja pellavansiemeniä. 

Olen onnellinen valmisruokien suurkuluttaja (laiska ruoanlaittoa vihaava ihminen) ja terve. 

Ruuanlaadun mittari on glykeeminen indeksi. Katsopa huviksesi mikä on hiutalepuuron ja kokojyvän ero. 

Vierailija
58/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syötä edes koiralle.

No, et tietenkään syötä koiralle, sehän oli hirveää. Koira tarvitsee luonnonmukasta ruokaa, lihhaa ja luita.

Asia, mitä olen ihmetellytkin. Ihmiset ovat hyvin tarkkoja, mitä koiransa syö, mutta itse syödään ihan mitä sattuu.

Vierailija
59/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne ovat aina samalla mielikuvituksettomalla tavalla valmistettuja. Itse laittamalla vaikutat lopputulokseen. Voihan sitä eineksiä ja pakasteitakin tuunailla, mutta esimerkiksi suolaa tai rasvaa ei siitä ruoasta enää saa pois. 

Vierailija
60/171 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuanlaadun mittari on glykeeminen indeksi. Katsopa huviksesi mikä on hiutalepuuron ja kokojyvän ero. 

Juuri näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän