Miksi KAIKKI einekset tuomitaan?
En jaksa käsittää eineskammoa, siellä on ihan ok vaihtoehtoja -enkä tarkoita roiskeläppä/avaruuspizzoja. Monet vanhukset ei voi ostaa eineksiä mutta ruokapalvelun kaamea mössö jää syömättä/ on vielä kalliimpaa. Eivät enää jaksa laittaa alusta itse kotiruokaa, miksi kaupan valmisruoka-annokset olisi huono vaihtoehto? Juu, suolaa voi olla liikaa mutta kun ikää on 80+, niin suolan määrä ei lisää eikä leikkaa elinikää merkittävästi.
Kaikki kunnia heille jota jaksavat vääntää edullista, monipuolista suolatonta maistuvaa kotiruokaa alusta itse mutta kaikissa elämäntilanteissa se ei joko onnistu tai ole ainoa vaihtoehto. Pieniruokainen sinkku ei ihan helpolla saa kattilallista lihasoppaa syötyä ja pakastettu se ei vaan maistu enää samalle. Siellä valmisruokatiskissä on vaihtoehtoja ihan monipuolisesti.
Kommentit (171)
aikoinaan kukaan ei muka katsonut kauniita ja rohkeita mutta kaikki tiesi juonenkäänteet
nyt kukaan ei muka syö eineksiä, mutta jokainen tuntuu tietävän miten pahalta jokainen niistä maistuu ja muuta
Ostin eilen 4 pientä tomaattia, maksoi 3.70e, että aika kalliiksi tulee nykyään kasata kotiruoka näin irtoaineksista, lisäksi siihen valmistamiseen kuluu aikaa ja jälkien siivoomiseen kuluu aikaa.
Joskus on jotain ihan hyviä eikkuja mutta häiritsee kun niihin tungetaan glokoosia, soijaproteiinia ja kaikkea paskaa mikä ei tee yhtään hyvää ihmiselle.
Huvittaa tosiaan nämä kodinhengettäret jotka ei eineksiin (muka) koske, no onhan siinä taas hyvä konsti saavuttaa marttyyrius kun joka päivä pitää kokata monta tuntia.
Itse käytän surutta, enkä miellä niitä mitenkään erityisen kalliiksikaan. Maksaahan ne itsetehdyn raaka-aineetkin.
Vierailija kirjoitti:
Ostin eilen 4 pientä tomaattia, maksoi 3.70e, että aika kalliiksi tulee nykyään kasata kotiruoka näin irtoaineksista, lisäksi siihen valmistamiseen kuluu aikaa ja jälkien siivoomiseen kuluu aikaa.
Söisitkö kakkaakin jos se myytäisi valmispakkauksessa ettei vaan tarvii tiskata?
Hinnasta sanomisen vielä ymmäeeän mutta tuo kaikki muu on vain laiskuutta.
Jos ei vetele eineksiä joka päivä kitusiinsa, niin mielestäni vallan hyvä lisä viikon ruokiin. Kyllä minulle maistuu joskus Saarioistan rusinallinen maksalaatikko tai Kokkikartanon kinkkukiusaus. En sellaisia ala itse tekemään. Ja toki siinä lautasella on tilaa myös sille salaatille. Ei ole tarkoituksenmukaista syödä pelkkää laatikkoruokaa, vaikka niitäkin laiskoja ja väsyneitä päiviä toisinaan tulee vastaan.
Ei aina tarvitse päteä syömisissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tomaatit on 96% vettä. Totta hitossa ne maksaa kun ne tarvitsee lämpöä ja vettä.
ps keräkaali on alle euron kilo.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tosiaan nämä kodinhengettäret jotka ei eineksiin (muka) koske, no onhan siinä taas hyvä konsti saavuttaa marttyyrius kun joka päivä pitää kokata monta tuntia.
Itse käytän surutta, enkä miellä niitä mitenkään erityisen kalliiksikaan. Maksaahan ne itsetehdyn raaka-aineetkin.
Lässyn lässyn. Tein kaalikeiton on söin sitä neljä päivää. Ensin keittona ja sitten laatikkona.
- opiskelija
Miten niitä laitoskeittiöruokia arvostetaan korkeammalle kuin vlmisruokia? Kuka aikuinen suostuisi syömään kouluruokaa enää uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Monta tuntia, huoh.
Pakastealtaasta löytyy vaikka mitä hyvää ja valmista. Samoin eineshyllyn keitot, jotkut padat ja vastaavat eivät kamalasti eroa itsetehdyistä. Palvelutiskiltä pala savulohta ja riisihyllystä pussi valmiiksi keitettyä riisiä, siinä on suht maistuva ja nopea ateria.
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä laitoskeittiöruokia arvostetaan korkeammalle kuin vlmisruokia? Kuka aikuinen suostuisi syömään kouluruokaa enää uudestaan?
Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsia ja 90-luvun nuori ja kouluruoka oli tuolloin hyvää. Johtui ehkä siitä, että olin avainkaula lapsi, jonka kotona ei ruokaa tehty.
Ja sitten ihmetellään kun suolistosairaudet räjähtävät. Transrasvaa, säilöntäaineita, keinotekoisia väri-, maku- ja makeutusaineita. Ja hirveä suolan määrä.
Kyllä, voihan sitä syödä välillä kaupan pinaattilettuja ja kalapuikkoja, mutta ei joka päivä. Ei edes joka viikko.
Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.
Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.
Ymmärrän vanhuksien kohdalla, ettei enää jaksa. Siinä 80 kieppeillä einekset ei enää kroppaa tuhoa, jos on ikänsä terveellisesti syönyt. Mutta vitamiineista pitää pitää huoli ja kuidusta.
Vierailija kirjoitti:
Söisin kasarin joitain kouluruokia any day again. Ne oli hyviä.
Ei kaikki tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Pakastealtaasta löytyy vaikka mitä hyvää ja valmista. Samoin eineshyllyn keitot, jotkut padat ja vastaavat eivät kamalasti eroa itsetehdyistä. Palvelutiskiltä pala savulohta ja riisihyllystä pussi valmiiksi keitettyä riisiä, siinä on suht maistuva ja nopea ateria.
Kasvikset ja broileri, kala, kalkkuna tai jauheliha airfryeeriin ja sohvalle 12 minuutiksi. :D Ruoka on vain polttoainetta, ei oman egon jatke.
Onhan eineksissäkin laatueroja laidasta laitaan. Eivät kaikki ole tönkkösuolaisia ja -rasvaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun suolistosairaudet räjähtävät. Transrasvaa, säilöntäaineita, keinotekoisia väri-, maku- ja makeutusaineita. Ja hirveä suolan määrä.
Kyllä, voihan sitä syödä välillä kaupan pinaattilettuja ja kalapuikkoja, mutta ei joka päivä. Ei edes joka viikko.
Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.
Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.
Ymmärrän vanhuksien kohdalla, ettei enää jaksa. Siinä 80 kieppeillä einekset ei enää kroppaa tuhoa, jos on ikänsä terveellisesti syönyt. Mutta vitamiineista pitää pitää huoli ja kuidusta.
Ja kämppä käryää pari päivää kun paistat jotain lettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kämppä käryää pari päivää kun paistat jotain lettuja.
Soijaproteeni on ihan pahinta myrkkyä, hyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta tuntia, huoh.
Niin, varmaan pistääkin huokaamaan kun haluaa olla marttyyriäiti. Monta tuntia kokataan, joka päivä siivotaan jne ja valitetaan. Ja yökkäillään niille jotka myöntää edes osittain käyttävänsä (puoli)valmista.
Käy siellä heviosastolla ennen kuin jankkaat enää yhtään lisää.