Miksi KAIKKI einekset tuomitaan?
En jaksa käsittää eineskammoa, siellä on ihan ok vaihtoehtoja -enkä tarkoita roiskeläppä/avaruuspizzoja. Monet vanhukset ei voi ostaa eineksiä mutta ruokapalvelun kaamea mössö jää syömättä/ on vielä kalliimpaa. Eivät enää jaksa laittaa alusta itse kotiruokaa, miksi kaupan valmisruoka-annokset olisi huono vaihtoehto? Juu, suolaa voi olla liikaa mutta kun ikää on 80+, niin suolan määrä ei lisää eikä leikkaa elinikää merkittävästi.
Kaikki kunnia heille jota jaksavat vääntää edullista, monipuolista suolatonta maistuvaa kotiruokaa alusta itse mutta kaikissa elämäntilanteissa se ei joko onnistu tai ole ainoa vaihtoehto. Pieniruokainen sinkku ei ihan helpolla saa kattilallista lihasoppaa syötyä ja pakastettu se ei vaan maistu enää samalle. Siellä valmisruokatiskissä on vaihtoehtoja ihan monipuolisesti.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
aikoinaan kukaan ei muka katsonut kauniita ja rohkeita mutta kaikki tiesi juonenkäänteet
nyt kukaan ei muka syö eineksiä, mutta jokainen tuntuu tietävän miten pahalta jokainen niistä maistuu ja muuta
Ei tässä kukaan ollut mausta puhunut mitään ennen sua. Totta kai natriumglutamaatissa uitettu eines maistuu hyvältä. Ei se sulle silti hyvää tee.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on jotain ihan hyviä eikkuja mutta häiritsee kun niihin tungetaan glokoosia, soijaproteiinia ja kaikkea paskaa mikä ei tee yhtään hyvää ihmiselle.
Plus teollisia siemenöljyjä, jotka on sen verran myrkyllisiä, että niitä ei ilman isoa lobbausta saisi ihmisravinnoksi edes kutsua. Öljy ei siemenestä irtoa ilman teollisia liuottimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ruokatehtaassa töissä, ja kyllä meidän tehtaalla ainakin valmistetaan monia valmisruokia, mihin ei sisälly mitään säilöntäaineita tai muutakaan vastaavaa ns. "teollista paskaa". Se, että jauheliha jauhetaan jättimäisessä myllyssä 500kg kerrallaan tai esim. lihapullat muotoillaan koneellisesti eikä pyöritetä käsin tuskin tekee niistä ravinnollisesti erilaisia? Monissa eineksissä on kuitenkin ainesosaluettelo aika lyhyt, ja kaikki ainesosat ovat ns. oikeita ainesosia, eikä joukossa ole mitään mitä ei voisi kotonakin käyttää. Lihaa/kasviksia/riisiä/perunaa/maitotuotteita/mausteita, eikä muuta.
Toki on myös niitä ruokia, jotka ovat ns. teollista paskaa mitä en itsekään suostuisi syömään, mutta monia ns. kotiruokaan verrattaviakin vaihtoehtoja kyllä on olemassa, ellei sitten se itse valmistusprosessi ole se ongelma (tosiaan, edelleenkin en tiedä et voiko se oikeasti vaikuttaa jotenkin terveellisyyteen että kaikki pyöritetään koneellisesti kasaan ja todennäköisesti esim. lihapullat ovat hienompaa seosta kun itse tehdyt).
Älä puhu paskaa, et ole edes nähnyt ruokatehdasta.
Itse et ilmeisesti ole nähnyt edes valmisruokia. Vai mikä esim. tässä makaronilaatikossa on mielestäsi sitä teollista paskaa ja miten tämä eroaa kotona tehdystä vastaavasta?
Ainesosat
Valio MAITO (Suomi), pasta (Eu) (VEHNÄJAUHO, DURUMVEHNÄJAUHO), Snellmanin naudanliha 18 % (Suomi), vesi, sipuli, KANANMUNA, Valio VOI (Suomi), jodiotu suola, maustepippuri, mustapippuriTuoteselosteessa kerrotaan VAIN pakolliset tiedot.
Ja mitä mielestäsi jätetään kertomatta? Ruokiin lisätään jotain salaista teollista ainesosaa? :D
Porkkana on perseessä kivaaaaaaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tosiaan nämä kodinhengettäret jotka ei eineksiin (muka) koske, no onhan siinä taas hyvä konsti saavuttaa marttyyrius kun joka päivä pitää kokata monta tuntia.
Itse käytän surutta, enkä miellä niitä mitenkään erityisen kalliiksikaan. Maksaahan ne itsetehdyn raaka-aineetkin.
Monta tuntia, huoh.
Totta kai kokkaamiseen menee monta tuntia näiltä ihmisiltä, jotka on opetettu syömään 5 kertaa päivässä + välipalat.
Vierailija kirjoitti:
Pakastealtaasta löytyy vaikka mitä hyvää ja valmista. Samoin eineshyllyn keitot, jotkut padat ja vastaavat eivät kamalasti eroa itsetehdyistä. Palvelutiskiltä pala savulohta ja riisihyllystä pussi valmiiksi keitettyä riisiä, siinä on suht maistuva ja nopea ateria.
Ravinnon ja myrkyn välillä ei tarvitse olla kuin yhden molekyylin ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun suolistosairaudet räjähtävät. Transrasvaa, säilöntäaineita, keinotekoisia väri-, maku- ja makeutusaineita. Ja hirveä suolan määrä.
Kyllä, voihan sitä syödä välillä kaupan pinaattilettuja ja kalapuikkoja, mutta ei joka päivä. Ei edes joka viikko.
Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.
Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.
Ymmärrän vanhuksien kohdalla, ettei enää jaksa. Siinä 80 kieppeillä einekset ei enää kroppaa tuhoa, jos on ikänsä terveellisesti syönyt. Mutta vitamiineista pitää pitää huoli ja kuidusta.
Ja kämppä käryää pari päivää kun paistat jotain lettuja.
Sun keho käryää jatkuvasti jos syöt eineksiä. Sokeri nimittäin lisää oksidaatiota.
Aina jaksetaan vedota siihen suolaan. Mulla on ärsyttävän alhaiset verenpaineet (syön paljonkin valmisruokaa), joten en usko, että suola on ongelma. Sen sijaan ruuanlaittoa rakastavalla kaverillani on verenpaineongelmaa. Taitaa mennä kaikenlaista fondia, suolaista voita jne. sinne itse tekemiinsä ruokiin.
Muutenkaan ihmiset ei tunnu ymmärtävän mitään ns. puolivalmiiden ruokien päälle. Vaikkapa tuorepasta ja kanafileet pannulla ja jotain kasviksia päälle, niin ruuanlaittoon meni 5min, enkä itse ainakaan sanoisi laittaneeni ruokaa, mutta tuskin se nyt kovin epäterveellinen annos on. Ja ihan vedetään kyllä Saarioisten maksalaatikkoa, Jalostajan hernaria ja Kokkikartanoa meillä hyvillä mielin.
Jos haluaa käyttää tunteja ruuanlaittoon, niin siltä vain, mutta tuskin se lopputulos sen terveellisempi on.
En myös ymmärrä tätä einesvihaa. Kyllä ne suolat ja muut tulevat muista, kuin eineksistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Valmisruoka ei ole samaa mitä se oli kauan aikaa sitten ja nyt mm suolan, säilöntäaineiden määrään on kiinnitetty huomiota.
Paras oli viimeksi, kun vastasin johonkin aloitukseen syöväni pussipuuron aamupalaksi joka aamu niin tulin joukkolynkatyksi "kuka tuollaista teollista pskaa voi syödä, miksi et keitä oikeaa puuroa". Siis sisällysluettelo oli tkaurahiutale ja suola. Toisessa mitä käytän, on myös vehnälesettä, auringonkukan- ja pellavansiemeniä.
Olen onnellinen valmisruokien suurkuluttaja (laiska ruoanlaittoa vihaava ihminen) ja terve.
Jos sä tarkoitat, että niitä piilotetaan nykyään ainesosaluetteloon sellaisilla nimillä, joita kaltaisesi keskivertokuluttaja ei ymmärrä eikä jaksa niihin tutustua niin olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö ihan varmasti kotiruokanne tarkat suola-ja rasvapitoisuudet? Kirnuatteko itse voin?
Kokkiohjelmissa rapataan kouratolkulla suoloja ja lopulta kärvennetään kaikki pinnat mustiksi. Kauheaa ruoanlaittoa.
Einekset ovat hyviä laihduttajalle. Paketista näkee painot ja pitoisuudet ja loput sitten kasviksia.
Tietysti tiedän. Suola ja rasva ovat sitäpaitsi ihmisille välttämätöntä ravintoa. Kertoo tietotasostasi, että kuvittelet niiden olevan se suurin ongelma.
Saarioisten rusinaton maksalaatikko on niin hyvää, että ihan ronskisti kehtaan ostaa sellaisen muutaman kerran vuodessa 😅
Vierailija kirjoitti:
Saarioisten rusinaton maksalaatikko on niin hyvää, että ihan ronskisti kehtaan ostaa sellaisen muutaman kerran vuodessa 😅
Eiku rusinoilla, tietysti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö ihan varmasti kotiruokanne tarkat suola-ja rasvapitoisuudet? Kirnuatteko itse voin?
Kokkiohjelmissa rapataan kouratolkulla suoloja ja lopulta kärvennetään kaikki pinnat mustiksi. Kauheaa ruoanlaittoa.
Einekset ovat hyviä laihduttajalle. Paketista näkee painot ja pitoisuudet ja loput sitten kasviksia.
Maailma on niin kovin mustavalkoinen.
Einesruoka on pahasta.
Kotiruoka = liemikuutioita, kermaa ja voita
Jos söisit kermaa ja voita, voisit paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla parani iho ja vatsa, kun lopetin seuraavien syönnin:
Lehmänmaito
Kerma
Jäätelöt (paitsi kaura)
Viljat (paitsi kaura ja ohra)
Palmuöljy, kookosöljy, rypsiöljy ja ruuat joissa näitä on
Peruna
Rasvaiset lihat
Porsaan liha
Suklaa
Punaviini
Kahvi
Kuvittelet, että se johtuu kaikkien noiden syömisen lopettamisesta, vaikka suurin vaikutus on rivillä "Palmuöljy, kookosöljy, rypsiöljy ja ruuat joissa näitä on".
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ruokatehtaassa töissä, ja kyllä meidän tehtaalla ainakin valmistetaan monia valmisruokia, mihin ei sisälly mitään säilöntäaineita tai muutakaan vastaavaa ns. "teollista paskaa". Se, että jauheliha jauhetaan jättimäisessä myllyssä 500kg kerrallaan tai esim. lihapullat muotoillaan koneellisesti eikä pyöritetä käsin tuskin tekee niistä ravinnollisesti erilaisia? Monissa eineksissä on kuitenkin ainesosaluettelo aika lyhyt, ja kaikki ainesosat ovat ns. oikeita ainesosia, eikä joukossa ole mitään mitä ei voisi kotonakin käyttää. Lihaa/kasviksia/riisiä/perunaa/maitotuotteita/mausteita, eikä muuta.
Toki on myös niitä ruokia, jotka ovat ns. teollista paskaa mitä en itsekään suostuisi syömään, mutta monia ns. kotiruokaan verrattaviakin vaihtoehtoja kyllä on olemassa, ellei sitten se itse valmistusprosessi ole se ongelma (tosiaan, edelleenkin en tiedä et voiko se oikeasti vaikuttaa jotenkin terveellisyyteen että kaikki pyöritetään koneellisesti kasaan ja todennäköisesti esim. lihapullat ovat hienompaa seosta kun itse tehdyt).
Kato, Atrian lobbari.
Jos ruoassa on 'ainesosaluettelo', se on paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.
Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.
Noista aika moni on kyllä melko suuritöinen ja aikaavievä, vaikka toi kaalilaatikko. Juurekset on kohtuuhalpoja mutta vihannekset ei.
Mä olen miettinyt tuota lasagnea, pidän siitä, mutta sen tekemiseen tosiaan pitää varata ainakin kolme tuntia. Olen sitten kokeillut einesversioita, mutta ei ne vaan maistu tarpeeksi hyvältä.
Onko täällä muita lasagnen ystäviä - oletteko huomanneet samaa vai oletteko löytäneet jonkun hyvän eineslasagnen?
Nykyään saa sellaisia kunnollisia (jopa jonkun ravintolan tekemiä) valmiita lasagneja, jotka laitetaan kotona vaan uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato, Atrian lobbari.
Itse tehdyssä ruoassa ei ole ainesosia ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato, Atrian lobbari.
Itse tehdyssä ruoassa ei ole ainesosia ollenkaan?
Ainesosia on. Ainesosaluetteloa ei ole. Resepti ei ole sama kuin ainesosaluettelo.
Toista tuntia menee että tomaattikastikkeen maut kehittyvät, sitä pitää siinä maistella - lisäisikö vielä hieman worchestershire kastiketta, entä ripaus valkosipulia, ehkä rippunen chiliä, töräys ketsuppia makeuttamaan, ehkä hieman suolakurkkua sekaan lisäämään happoa, porkkanaraasteen ajoitus, laittaisinko myös papuja sekaan, ovatko maut edelleen tasapainossa, onko yrttimausteita tarpeeksi jne
Ennen jauhelihan lisäämistä olen siis yleensä tomaattipohjaa keitellyt hiljaksiin ainakin puolisen tuntia. Annan vielä usein kastikkeen jäähtyä ennen viimeistä makutestiä. Eli aikaa menee, mutta kyllä siitä sitten pirun hyvää tuleekin.