Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla

Vierailija
30.01.2023 |

Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html

Kommentit (709)

Vierailija
481/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kanssa kyllä katsoin, että paljon on tavaraa mitä en ikinä itse ostaisi vaikka en todellakaan mikään terveysintoilija ole. Valmistateriat, joku makaroonisalaatti valmiina ja kebakot. Hui ja huh.

Oikein odotin, että kai näillä nyt ainakin koira on, ja tottakai oli.

Tällä kertaa vain yksi koira,

Onko se edes pieni vai taas joku bernhadilainen tai tanskandogi?

Pienenpuoleinen, kun ruokiinsa menee 20 euroa kuukaudessa.

Tuohon en usko. Jo kissan ruokkimiseen menee enemmän kuin 20e kuussa, puhumattakaan eläinlääkärimaksuista. Mitäs sitten tehdään, kun piski sairastuu? Kuvassa oli kuitenkin ihan keskikokoinen koira, en tunne rotua, ehkä joku kultainen noutaja? Tuskin 20e riittää.

Vierailija
482/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryssitään omat asiat ja syytetään sitten valtiota? Hyvä esimerkki siitä, kuinka elämänhallinta on taas kateissa. Luottotietoja ei noin vain menetetä. On todella tyhmää ja lyhytnäköistä toimintaa olla liittymättä työttömyyskassaan. Ikinä ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

Halvemmaksi ja terveellisemmäksi tulisi kokata ruuat itse. Kai työttömällä on aikaa? Hirveetä kuraa ostavat.

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei olisi ikinä varaa (eikä edes halua) syödä sipoolaisperheen esimerkin mukaan vaikka olemme kaksi keskitulosta. Netto on yhteensä 4800e kuukaudessa. Ei lapsilisiä, tuohon päälle saattaa tulla satunnaisia lisätuloja 100-500e vuodessa per aikuinen.

Meilläkin hyödynnetään punalappuisia mutta ne on aina muuta kuin eineksiä, ainut eines mitä syödään on maksalaatikko. Nakkejakin ostellaan, niistä tulee nakkikeittoa tai nakkistroganoffia. Myös makkarakastiketta syödään joskus. Jauhelihasta tehdään erilaisia laatikoita, keittoa, pyöryköitä pihvejä jne. On ihan opettelemalla opeteltu ruuanlaittoa. Itse tehty on nykyisin jopa niin hyvää, että ei tee mieli ravintolaan, kotona saa maukkaampaa. Kanaa syödään paljon, kaikki nyhdöt tehdään itse leivinuunissa, ei sen helpompaa ruokaa ole. Naudan kokolihaan on harvoin varaa, sitä syödään pari kertaa vuodessa jonkun juhlan kuten syntymäpäivän kunniaksi. Matkoilla on käyty viimeisen neljän vuoden aikana kerran Tallinnassa, lapset oli mukana.

Asuminen maksaa 360e kuukaudessa kun ei ole nää asuntolainaa, olen järkyttynyt tuosta vuokrasta, meillä kulut eivät olleet edes lainan kanssa yhtä paljon. Ja asumme kuitenkin mukavasti reilun kokoisessa omakotitalossa jossa ei tarvitse tunkea kolmea lasta samaan huoneeseen.

Meillä ehkä avainsana on elämänhallinta, on koettu työttömyyttä, jopa konkurssi mutta oli vaan hoidettava homma niin ettei tule ulosottoa ja se onnistui koska oli halua.

Noilla tuloilla ei varaa syödä naudanlihaa? Paisti usein tarjouksessa 14,90 kulmapaisti sisäpaisti 18,90. Halvempaa kuin kala. Ja jos asumismenot noin pienet. Ei voi kuin ihmetellä

Eri.  Itse en syö nautaa lainkaan eettisistä syistä. Mielummin kalaa tai lammasta, tosin lampaan kilohinta on n. 40-50e / kg. En kuitenkaan osta lammasta joka päivä, ostan sen 200g / nuppi, jos tarvitsee jotain herkkua kokata, harvoin kuitenkin. Asumismenot ovat pienet, kun on tajunnut jossain vaiheessa tehdä oikean ratkaisun ja ostaa oman lukaalin omistustontilta ilman taloyhtiöitä.  Arkiruoassa miellän kalliiksi proteiinin jonka kilohinta on yli 10 euroa. En missään tapauksessa ostaisi jotain naudanpaistia, eihän siitä edes saa hyvää ruokaa millään.

Et syö nautaa eettisistä syistä? Miten kalan, sian, kanan, lampaan syöminen on eettisempää? Minä en syö mitään lihaa eettisistä syistä. Olen vegaani.

Sinä saat tehdä omat eettiset valintani, minä olen tehnyt omani. Elä omaa täydellistä elämääsi, minä elän omaani. Ei minun tarvitse valintojani sinulle perustella, eikä eettisiä arvojani.  On ihan hyvä, että keskusteluun saatiin itsensä vegaaniksi ilmoittava. Tervetuloa keskustelemaan. Onko sinulla näkemystä punalappuperheelle? Mahtaako eines saada hyväksyntäsi?

Jestas, menipäs se tunteisiin. Olisin vain halunnut kuulla, miksi lampaan syöminen on mielestäsi eettisempää kuin naudan syöminen.

Vierailija
484/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toimittaja on tehnyt uutisen ajatuksella > pas*amyrsky nousee.

Ja kun ei näillä elämänsä sankareilla ole mitään arvostelukykyä, niin suostuvat näihin uutisiin.

Tämäkin pariskunta hyötyisi kyllä marttojen kurssista.

Vierailija
485/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan punalaputetut kiva lisä köyhän ruokavalioon ja tulee välillä syötyä sellaistakin mihin ei olisi muuten varaa mutta en ala ahnehtia pakastinta täyteen enkä vie kaikkia tuotteita mitä nään vaan jätän muillekin. Inhoon tommosia jotka vielä kehuu ahnehtimisellaan.

Vierailija
486/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en tiedä onko perhe nyt ymmärtänyt tuon sovelluksen säästösumman ihan täysin. Tottakai säästösumma on iso, kun ostat jotain pihvejä joissa normaalihinta liikkuu 27,82 €/kg (hinta tarkistettu s-kaupan sivuilta) ja ostat tuotteen 60% alennuksella. Säästö olisi iso kun jättäisi tuollaiset ostamatta!

Ei olla miehen kanssa hyvätuloisia, mutta ei meidän tarvitsisi ikinä kaupassa katsoa minkä hintaisia tuotteita ostetaan. Vaan niin kuitenkin tehdään, ja tehdään aina kerralla isompi satsi ruokaa josta syödään muutama päivä. Tykätään käydä kirppareilla, puhelin vaihdetaan uuteen sitten kun akku alkaa olla loppuun kulutettu. Silloin tällöin käydään ulkona syömässä, ehkä kerran kuussa.

Ymmärrän, että Suomessa on ihan oikeaa köyhyyttä, mutta on ihan totta että paljon on myös järjen köyhyyttä. Kuvitellaan, että kaikki palkkatöissä käyvät lomailevat ulkomailla joka vuosi, syövät ulkona joka viikonloppu ja ostelevat koko ajan vaatteita, aina on uusin puhelinmalli taskussa yms.

"Lapsilisiä tulee nyt pyöreästi 680 euroa kuukaudessa.

– Oikeastihan lapset kuluttavat paljon enemmän kuin heistä saa tukia, Karenius sanoo."

Tämäkin oli jotenkin tosi kummallinen lausahdus. Tietenkin lapseen menee enemmän rahaa, se on lapsiLISÄ. Taloudellinen vastuu lapsista on vanhemmilla ja valtio haluaa vain jokaista lapsiperhettä tukeä tällä LISÄLLÄ tasapuolisesti.

Vierailija
487/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen kuvassa valtaisan suola- ja rasvamäärän. Toivottavasti lapset saavat muutakin syödäkseen.

Tämä. Lähes pelkkää makkaraa ja pekonia. Tiedän että köyhällä ei ole varaa vihanneksiin mutta silti.

Vierailija
488/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyysjutuissa on aina kummallisia valintoja. Tässä einekset, naisten kohdalla ripset ja kynnet laitettu kosmetologilla säännöllisesti, joillain valtava määrä elukoita tai lapsia, jollain yh-mammalla piltillä merkkivaatteet.

Kohtuullisuus näissä asioissa hukassa, joskus voi olla luksusta mutta tuntuu että usein köyhät törsäävät vähät rahansa ihan väärin.

Vierailija
489/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koskaan mitään artikkeleita, joissa vähävarainen on joku yksinasuva? Olisi vaihtelua näihin lapsilaumatapauksiin.

Vierailija
490/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsilisiä tulee nyt pyöreästi 680 euroa kuukaudessa.

– Oikeastihan lapset kuluttavat paljon enemmän kuin heistä saa tukia, Karenius sanoo."

Tämäkin oli jotenkin tosi kummallinen lausahdus. Tietenkin lapseen menee enemmän rahaa, se on lapsiLISÄ. Taloudellinen vastuu lapsista on vanhemmilla ja valtio haluaa vain jokaista lapsiperhettä tukeä tällä LISÄLLÄ tasapuolisesti.

Niinpä. Tuosta kommentista hieman paistoi sellainen uskomus, että vastuu lapsista ei olekaan vanhemmalla. Arkadianmäkeä huudeltiin apuun.

Vierailija
491/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien lasteni kouluaikana riitti kavereita, kun heillä oli aina asunnolla kotiruokaa. Ei ollut mitenkään vaikea eikä edes kallista tarjota kavereillekin.

Ne "kaverit" kävivät vain syömässä ilmaista ruokaa lapsiesi luona. :D

Vierailija
492/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole käynyt mieheni kanssa kertaakaan aikuisten parisuhdelomalla laivalla. Sille rahalle ja ajalle on vaikka kuinka paljon fiksumpaa käyttöä. Ja parisuhde voi oikein hyvin ilmankin.

Jotain vikaa sinussa kuitenkin on (empatian puutteen lisäksi), jos et ihan oikeasti pysty ymmärtämään, että sinä ja sinun elämäsi ei ole mittari kaikkien muiden elämiseen. 

Todella pikkusieluista tulla selittämään, että kukaan ei saa haluta sellaisia asioita, joita sinä et halua tai tee. 

Vierailija
493/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen kuvassa valtaisan suola- ja rasvamäärän. Toivottavasti lapset saavat muutakin syödäkseen.

Tämä. Lähes pelkkää makkaraa ja pekonia. Tiedän että köyhällä ei ole varaa vihanneksiin mutta silti.

Ei vihannekset ja hedelmät ole niin kalliita, jos ostaa sesongin mukaan. Nyt talvella saa edullisesti juureksia ja sitrushedelmiä. Banaanit ovat aina edullisia. Toki vihannekset ja hedelmät tulevat kalliiksi, jos ostaa jotain pitahayaa, papaijaa, paksoita yms.

Vierailija
494/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole käynyt mieheni kanssa kertaakaan aikuisten parisuhdelomalla laivalla. Sille rahalle ja ajalle on vaikka kuinka paljon fiksumpaa käyttöä. Ja parisuhde voi oikein hyvin ilmankin.

Jotain vikaa sinussa kuitenkin on (empatian puutteen lisäksi), jos et ihan oikeasti pysty ymmärtämään, että sinä ja sinun elämäsi ei ole mittari kaikkien muiden elämiseen. 

Todella pikkusieluista tulla selittämään, että kukaan ei saa haluta sellaisia asioita, joita sinä et halua tai tee. 

Kuka tahansa saa haluta mitä tahansa. Eri juttu sitten, mitä pitää veronmaksajien kustantaa. Tässä, kuten näissä aina, ylimääräinen lapsilisä meni aikuisten reissuun, ei lapsille. Kyllä sitä saa kritisoida.

Vierailija
495/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kanssa kyllä katsoin, että paljon on tavaraa mitä en ikinä itse ostaisi vaikka en todellakaan mikään terveysintoilija ole. Valmistateriat, joku makaroonisalaatti valmiina ja kebakot. Hui ja huh.

Oikein odotin, että kai näillä nyt ainakin koira on, ja tottakai oli.

Tällä kertaa vain yksi koira,

Onko se edes pieni vai taas joku bernhadilainen tai tanskandogi?

Pienenpuoleinen, kun ruokiinsa menee 20 euroa kuukaudessa.

Tuohon en usko. Jo kissan ruokkimiseen menee enemmän kuin 20e kuussa, puhumattakaan eläinlääkärimaksuista. Mitäs sitten tehdään, kun piski sairastuu? Kuvassa oli kuitenkin ihan keskikokoinen koira, en tunne rotua, ehkä joku kultainen noutaja? Tuskin 20e riittää.

Jutussa luki että jos ruokaa jää yli niin koira kyllä syö loput, eli ilmeisesti ei ole laskettu koiran menoiksi niitä makkaran jämiä mitkä se syö, vaan vain paljonko koiranruokaa ostetaan ruuantähteiden lisäksi.

Vierailija
496/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koskaan mitään artikkeleita, joissa vähävarainen on joku yksinasuva? Olisi vaihtelua näihin lapsilaumatapauksiin.

Ihan vasta oli juttu vähävaraisesta, yksin asuvasta naisesta. Yhteiskunta maksoi lähes kokonaan asumisen. Mutta nuorella naisella ei harmikseen rahat riittäneet energiajuomiin ja parempaan jauhelihaan.

Vierailija
497/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hämmentää kyllä nuo heille maksetut bonukset? Miten noin vähän??

Meille on maksettu 3 henkilön taloudessa 12kk aikana 360e, saman verran kuin heille. Vaikka menomme ovat melkein puolet vähemmän.

Mietin ihan samaa, kun en millään saa laskettua noita numeroita. Mielestäni heidän saamiensa bonusten määrä ei täsmää siihen mitä jutussa sanottiin heidän kokonaisostojensa olevan. 🤔 Vai osaako joku nyt selittää tuon?

Ostokset keskitetty Lidliin? Ja Prismasta vain haettu punalaputettuja iltaisin? 

Vierailija
498/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä säästä! Suomalainen uusi mantra. Säästän säästän säästämästäni päivät pääksytysten ja säästämästäni päästyäni. Tuolta minä säästän, tästä minä säästän, ja vartioin että muutkin säästävät, ja valtio säästää, kunnat säästää, taloyhtiö säästää

Tää alkaa olla oikeasti ihan ..tun sairasta! Eläisitte. Se voi olla ohi minä tahansa säästöpäivänä.

Vierailija
499/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen köyhä, anteeksi vaan. Ei tajua että velat pitää maksaa (ulosotto), ei tajua että työttömyyskassan jäsen pitää olla ja käyttää lapsilisät aikuisten tarpeettomiin reissuihin. Ei tajua kilohintoja eikä taloudenpitoa.

Jos noille annettaisiin lisää  rahaa, lisääntyisi tasan aikuisten menot, lapset ei_yhtään_mitään saisi  lisää. 

Mihin pitäisi panostaa olisi koulut, sinne ilmaisia harrastuksia lapsille ja koulutusta myös siihen arjen hallintaan. Aikuiset on jo menetettyjä.

Vierailija
500/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on todennäköisesti sitä koulukuntaa, joilla uunin käyttäminen on liian kallista joten kannattaa ostaa valmisruokia jotta säästää sähköä. Toisaalta pakasteeseen työnnetään kaikkea joutavaa, kuten nuo vanhentuneet porkkanalaatikot. Tuleeko nuo oikeasti syötyä joskus? Asumisneliöitä käytetään turhiin pakastimiin ja sähköä tuohon vanhojen ruokien säilömiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan