Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla
Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html
Kommentit (709)
Nyt hämmentää kyllä nuo heille maksetut bonukset? Miten noin vähän??
Meille on maksettu 3 henkilön taloudessa 12kk aikana 360e, saman verran kuin heille. Vaikka menomme ovat melkein puolet vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä sanon, että olen säästänyt 4000 euroa, minulla on se raha jossakin jemmassa. Ei tuo pariskunta ole mitään säästänyt, vaan rahat on käytetty johonkin.
Tuossa on kyse samanlaisesta höpöhöpösäästämisestä mitä itsekin joskus teen. Saatan ostaa jonkun kalliin lihan puoleen hintaan ihan vaan mielenkiinnosta. Jauhelihan saisi halvemmalla. Mitään en oikeasti säästänyt. Tuo pariskunta on jäänyt koukkuun tuohon osteluun.
No niin, nyt minäkin kävin kaupassa vasta illalla ja tein suuret SÄÄSTÖT!
Ostin 6 pulloa tuorepusistettua mehua kylmähyllyltä, niin kallista, etten oikeasti sitä ostaisi, mutta nyt ostin, kun halvalla sain. Päiväys on kyllä tällä päivälle, mutta pitää juoda kiireesti ihan urakalla pois, vaikka ei tekisi mielikään.
Ja ostin myös muutakin mehua tuorehyllyltä, kun olivat punalaputettuja.
Suolapähkinätkin oli punalaputetuja, niitäkin ostin monta pussia, vaikka en oikein niistä välitä.
Sitten löysin kerrosvoileipiä, kymmenen ostin, päiväykset kyllä tälle päivälle, voikohan niitä pakastaa, vai pitääkö syödä tänään? kai ne sentään huomiseen kestää?
Lisäksi ostin joitakin eineksiä, niitäkään en normaalisti osta vaan teen ruuan itse, mutta nyt tuli kyllä säästöä.
Ilman noita punaisialappuja en olisi ostanut noista tuotteista mitään, mutta pitihän sitä säästää, kun kerrankin voi.
Voi, että mä olen onnellinen, kun tein isot säästöt!
Ja jos sinulla olisi 8 lasta, niin ostit teille päivän ruoat. Huomenna uusi kierros!
Aivan, enkä minä niitä oikeasti ostanut, vaan demostroin miten typerää tuollainen ostaminen on vain sen takia, että ruoka on punalaputettua. Kaupassa kyllä kävin, mutta en ostanut yhtään punalaputettua, koska niissä ei ollut sellaista, mitä olisin oikeasti tarvinnut ja nuo kaikki mitkä mainitsin, olisi ollut vain lisänä ruokalaskussa, eivät "säästöä", koska olisivat olleet turhia.
Silloin ei oikeasti saastä, kun ostaa liian kallista ruokaa, vaikka se olisi kuinka punalaputettua, kun perusruoka itse tehtynä on noin isolle porukalle takuulla se halvin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi ikinä varaa (eikä edes halua) syödä sipoolaisperheen esimerkin mukaan vaikka olemme kaksi keskitulosta. Netto on yhteensä 4800e kuukaudessa. Ei lapsilisiä, tuohon päälle saattaa tulla satunnaisia lisätuloja 100-500e vuodessa per aikuinen.
Meilläkin hyödynnetään punalappuisia mutta ne on aina muuta kuin eineksiä, ainut eines mitä syödään on maksalaatikko. Nakkejakin ostellaan, niistä tulee nakkikeittoa tai nakkistroganoffia. Myös makkarakastiketta syödään joskus. Jauhelihasta tehdään erilaisia laatikoita, keittoa, pyöryköitä pihvejä jne. On ihan opettelemalla opeteltu ruuanlaittoa. Itse tehty on nykyisin jopa niin hyvää, että ei tee mieli ravintolaan, kotona saa maukkaampaa. Kanaa syödään paljon, kaikki nyhdöt tehdään itse leivinuunissa, ei sen helpompaa ruokaa ole. Naudan kokolihaan on harvoin varaa, sitä syödään pari kertaa vuodessa jonkun juhlan kuten syntymäpäivän kunniaksi. Matkoilla on käyty viimeisen neljän vuoden aikana kerran Tallinnassa, lapset oli mukana.
Asuminen maksaa 360e kuukaudessa kun ei ole nää asuntolainaa, olen järkyttynyt tuosta vuokrasta, meillä kulut eivät olleet edes lainan kanssa yhtä paljon. Ja asumme kuitenkin mukavasti reilun kokoisessa omakotitalossa jossa ei tarvitse tunkea kolmea lasta samaan huoneeseen.
Meillä ehkä avainsana on elämänhallinta, on koettu työttömyyttä, jopa konkurssi mutta oli vaan hoidettava homma niin ettei tule ulosottoa ja se onnistui koska oli halua.
Noilla tuloilla ei varaa syödä naudanlihaa? Paisti usein tarjouksessa 14,90 kulmapaisti sisäpaisti 18,90. Halvempaa kuin kala. Ja jos asumismenot noin pienet. Ei voi kuin ihmetellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi ikinä varaa (eikä edes halua) syödä sipoolaisperheen esimerkin mukaan vaikka olemme kaksi keskitulosta. Netto on yhteensä 4800e kuukaudessa. Ei lapsilisiä, tuohon päälle saattaa tulla satunnaisia lisätuloja 100-500e vuodessa per aikuinen.
Meilläkin hyödynnetään punalappuisia mutta ne on aina muuta kuin eineksiä, ainut eines mitä syödään on maksalaatikko. Nakkejakin ostellaan, niistä tulee nakkikeittoa tai nakkistroganoffia. Myös makkarakastiketta syödään joskus. Jauhelihasta tehdään erilaisia laatikoita, keittoa, pyöryköitä pihvejä jne. On ihan opettelemalla opeteltu ruuanlaittoa. Itse tehty on nykyisin jopa niin hyvää, että ei tee mieli ravintolaan, kotona saa maukkaampaa. Kanaa syödään paljon, kaikki nyhdöt tehdään itse leivinuunissa, ei sen helpompaa ruokaa ole. Naudan kokolihaan on harvoin varaa, sitä syödään pari kertaa vuodessa jonkun juhlan kuten syntymäpäivän kunniaksi. Matkoilla on käyty viimeisen neljän vuoden aikana kerran Tallinnassa, lapset oli mukana.
Asuminen maksaa 360e kuukaudessa kun ei ole nää asuntolainaa, olen järkyttynyt tuosta vuokrasta, meillä kulut eivät olleet edes lainan kanssa yhtä paljon. Ja asumme kuitenkin mukavasti reilun kokoisessa omakotitalossa jossa ei tarvitse tunkea kolmea lasta samaan huoneeseen.
Meillä ehkä avainsana on elämänhallinta, on koettu työttömyyttä, jopa konkurssi mutta oli vaan hoidettava homma niin ettei tule ulosottoa ja se onnistui koska oli halua.
Noilla tuloilla ei varaa syödä naudanlihaa? Paisti usein tarjouksessa 14,90 kulmapaisti sisäpaisti 18,90. Halvempaa kuin kala. Ja jos asumismenot noin pienet. Ei voi kuin ihmetellä
No ei vaan ole, tai ehkä kyse on siitä, että sen saman rahan voi käyttää järkevämmin. Kala on meille edullista kun kalastamme itse tai isäni tuo kalaa. Asumine on edullista mutta perheessä pitää olla kaksi autoa. Lasten harrastukset maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kun ovat säästäneet. Siitä huolimatta säälin, kun elämän sisältö pyörii centtien ympärillä. Mahtaako säästössä edes olla tuota 4000 euroa. Kannattaa nostaa tasoa.
Enpä kaikkia lukenut mutta tuo 4000 ei ole kertynyt punalaputetuista vaan myös muut tarjoukset, osuus maksun korot sisältyy tuohon summaan, ehkä myös ylijäämäpalautus.
Ei tuo ollut mikään bonus, ylijäämä tms vaan summa siitä kuinka paljon "säästivät" kun ostivat laputettuja tuotteita.
Lainausmerkit siksi kun ei tuo raha ole missään säästössäNäkyi tuo 4000e siinä jutun kuvassa näytöllä. Tarkastin omastani ja oli reilu 400e tuo summa. En varmasti ole vuoteen ostanut nuita punalappu tuotteita ja suht vähän muutenkin.
Rahana maksettu bonus (+ylijäämät yms) vajaa 400€, alennukset eli just se "säästö" tuon reilu 4000€
Eli suomeksi... Ei ole säästänyt tuota summaa punalaputetuilla vaan ostamalla S kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen säästö syntyy, kun ostetaan peruselintarvikkeita, joista valmistetaan kotiruokaa. Punalaputetut einekset eivät ole halpoja, sillä niiden lähtöhinta on niin korkea että alennuksenkin jälkeen ovat kalliimpaa kuin peruselintarvikkeista valmistettu kotiruoka.
Niinpä. Lihaa punalaputettuna (ei lähilihaa) voi säästää, ei senttiäkään makaroonilaatikosta vaikka ale 60 prosenttia vrt. itse tehtyyn.
toi valmisruuan syöminen voi vähentää ruokahävikkiä,vähentää sähkön ja veden kulutusta.jos se on laskettu näin että säästetään sähköä kun ostaa esim.leivän valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri. Itse en syö nautaa lainkaan eettisistä syistä. Mielummin kalaa tai lammasta, tosin lampaan kilohinta on n. 40-50e / kg. En kuitenkaan osta lammasta joka päivä, ostan sen 200g / nuppi, jos tarvitsee jotain herkkua kokata, harvoin kuitenkin. Asumismenot ovat pienet, kun on tajunnut jossain vaiheessa tehdä oikean ratkaisun ja ostaa oman lukaalin omistustontilta ilman taloyhtiöitä. Arkiruoassa miellän kalliiksi proteiinin jonka kilohinta on yli 10 euroa. En missään tapauksessa ostaisi jotain naudanpaistia, eihän siitä edes saa hyvää ruokaa millään.
Norjalaisen kalan syöminen ei sekään ole kovin eettistä. Aika kamalaa tehdasviljelyä.
Tässä(kin) tapauksessa näkyy hyvin se, että etuuksien määrää nostamalla ei tasata tuloeroja tai synnytetä tasa-arvoa esim. erituloisten perheiden lapsille, vaikka tämäkin perhe sitä mieltä, että vielä enemmän pitäisi tukea lapsiperheitä rahallisesti.
Tukea sen sijaan kaikkien nuorten koulutukseen jne, niin ehkä pitkällä aikavälillä vähentyy tämä joukko, joka ei halua itse ottaa vastuuta elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri. Itse en syö nautaa lainkaan eettisistä syistä. Mielummin kalaa tai lammasta, tosin lampaan kilohinta on n. 40-50e / kg. En kuitenkaan osta lammasta joka päivä, ostan sen 200g / nuppi, jos tarvitsee jotain herkkua kokata, harvoin kuitenkin. Asumismenot ovat pienet, kun on tajunnut jossain vaiheessa tehdä oikean ratkaisun ja ostaa oman lukaalin omistustontilta ilman taloyhtiöitä. Arkiruoassa miellän kalliiksi proteiinin jonka kilohinta on yli 10 euroa. En missään tapauksessa ostaisi jotain naudanpaistia, eihän siitä edes saa hyvää ruokaa millään.
Et syö nautaa eettisistä syistä? Miten kalan, sian, kanan, lampaan syöminen on eettisempää? Minä en syö mitään lihaa eettisistä syistä. Olen vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kun ovat säästäneet. Siitä huolimatta säälin, kun elämän sisältö pyörii centtien ympärillä. Mahtaako säästössä edes olla tuota 4000 euroa. Kannattaa nostaa tasoa.
Enpä kaikkia lukenut mutta tuo 4000 ei ole kertynyt punalaputetuista vaan myös muut tarjoukset, osuus maksun korot sisältyy tuohon summaan, ehkä myös ylijäämäpalautus.
Ei tuo ollut mikään bonus, ylijäämä tms vaan summa siitä kuinka paljon "säästivät" kun ostivat laputettuja tuotteita.
Lainausmerkit siksi kun ei tuo raha ole missään säästössäNäkyi tuo 4000e siinä jutun kuvassa näytöllä. Tarkastin omastani ja oli reilu 400e tuo summa. En varmasti ole vuoteen ostanut nuita punalappu tuotteita ja suht vähän muutenkin.
Rahana maksettu bonus (+ylijäämät yms) vajaa 400€, alennukset eli just se "säästö" tuon reilu 4000€
Eli suomeksi... Ei ole säästänyt tuota summaa punalaputetuilla vaan ostamalla S kaupasta.
Vaikka olisi ostanut K-ryhmästä, Lidlistä tai vaikka Minimanista niin tuo "säästö" olisi silti ollut sama...
Itse kaupalla ei ole merkitystä
Pidän lihan, kalan, kanan, einespyöryköiden jne. kilohintarajana kuutta euroa. Sen kalliimpaa en osta. Ennen raja oli viisi euroa, mutta hintojen nousu pakotti nostamaan rajaa. Aika paljon syödään possua, jauhelihaa, kalapuikkoja, kanankoipia, munaruokia. Tonnikalaa ostan välillä, vaikka sen kilohinta huitelee 12 eurossa, mutta pari purkkia tonnikalaa riittää moneen ruokaan, vaikka sitä ei määrällisesti paljon olekaan. Kasvisruokia on usein.
Vierailija kirjoitti:
Nyt hämmentää kyllä nuo heille maksetut bonukset? Miten noin vähän??
Meille on maksettu 3 henkilön taloudessa 12kk aikana 360e, saman verran kuin heille. Vaikka menomme ovat melkein puolet vähemmän.
Mietin ihan samaa, kun en millään saa laskettua noita numeroita. Mielestäni heidän saamiensa bonusten määrä ei täsmää siihen mitä jutussa sanottiin heidän kokonaisostojensa olevan. 🤔 Vai osaako joku nyt selittää tuon?
Eipä ihme että ovat ulosotossa noilla tuloilla ja rahankäytöllä.
1500e vuokraan ja 1500e ruokaan. Tulot reilut 3000e.
Enpä kehtaisi omalla nimellä ja naamalla julkisesti moista elämäntyyliä esitellä.
Varmasti tulisi paljon halvemmaksi ostaa perusruokaa ja valmistaa niistä syötävää. Esim. perunoita, kaalia, porkkanoita, lanttua, sipulia, joku liha/kala, hedelmiä ja salaattitarpeet. Sämpylät voi itse leipoa, ja on hyödyllistä isommalle porukalle. Maitoa ei ole pakko juoda joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi ostanut K-ryhmästä, Lidlistä tai vaikka Minimanista niin tuo "säästö" olisi silti ollut sama...
Itse kaupalla ei ole merkitystä
Onhan. Vain S-kaupoissa on 60%:n ilta-ale joka ilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et syö nautaa eettisistä syistä? Miten kalan, sian, kanan, lampaan syöminen on eettisempää? Minä en syö mitään lihaa eettisistä syistä. Olen vegaani.
Sinä saat tehdä omat eettiset valintani, minä olen tehnyt omani. Elä omaa täydellistä elämääsi, minä elän omaani. Ei minun tarvitse valintojani sinulle perustella, eikä eettisiä arvojani. On ihan hyvä, että keskusteluun saatiin itsensä vegaaniksi ilmoittava. Tervetuloa keskustelemaan. Onko sinulla näkemystä punalappuperheelle? Mahtaako eines saada hyväksyntäsi?
Jos oikein laskin, niin perheellä menee yhden henkilön ruokakuluihin noin 200 euroa kuukaudessa, vaikka punalappuja hyödynnetäänkin ostoksissa. Saman verran pistämme puolison kanssa kahdestaan (yht. 400e) kuukaudessa ruokaan, taloustavaraan, herkutteluun ja kerran haetaan myös kuukaudessa noutoruokaa. Ainoat punalaput, mitä vakituisesti ostan jos vain tulee vastaan, on lihat (ei kala), makkarat ja leipä ja niissäkin en osta mitään kalleimpia tuotteita. Joskus ostan myös einespyöryköitä ja -pihvejä kiireisiä ja laiskoja päiviä varten, kun pitää saada nopeasti jotain pöytään. Ostan yksittäisiä aterioita ja välipaloja erittäin harvoin edes täysihintaisina, ja en ole tainnut koskaan ostaa -60% alennuksella mitään ruokaa.
Joten aika pienessä roolissa lopulta aletuotteet on meillä kauppalaskuissa, mutta samoihin lukemiin päästään, kun pohjalla on edulliset perusraaka-aineet ja pääruokien sekä välipalojen itsetekeminen. Huomiona myös se, että tuohon summaan sisältyy aivan kaikki ateriat aamupalasta pääruokiin ja välipaloihin. Tähän nähden artikkelin perheellä ruokakauppamenot on huimat, ja jos on vielä etteivät kaikki lapset syö jatkuvasti kaikkia aterioitaan kyseisessä kodissa, niin summa on kyllä hurja.
Jos pelkkää "säästöä" on ollut 4000 euroa, niin kuinka paljon sitä ruokaa on oikein ostettu? Jos se alennus on sen 30% niin heillä on siis mennyt yli 8000 euroa pelkkiin aletuotteisiin? Ja oletettavasti he ovat ostaneet kaupasta muutakin.
Kymppitonni vuodessa tekisi melkein 900 euroa kuukaudessa ruokaan??