Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
https://mielenihmeet.fi/aivopesu-pakottavia-vakuuttamistekniikoita/
Emotionaaliset tekniikat
Motivaatio on emotionaalisesti riippuvainen. Jos siis voit vaikuttaa ihmisten tunteisiin, voit vaikuttaa heidän motivaatioonsa ja käyttäytymiseensä.
Emotionaalisen mielihyvän aktivointi: Tämä koostuu ihmisten liehittelemisestä ja heidän hyvästä kohtelustaan. Tätä käytetään vetämään ihmisiä luokseen ja saamaan heidän huomionsa.
Pelon, syyllisyyden ja ahdistuneisuuden emotionaalinen aktivoituminen: Palkitsemisen ja rangaistusten käyttäminen, jotta saadaan pelon, syyllisyyden ja ahdistuksen reaktioita. Nämä tunteet kannustavat riippuvuutta ja alistumista.
Kognitiiviset tekniikat
Tällaisia tekniikoita käytetään kahden aiemmin mainitun jälkeen. Henkilö, joka on fyysisesti heikko ja tuntee syyllisyyttä, on erinomaisessa asemassa tulla aivopestyksi.
Kriittisen ajattelun syrjäytyminen: Kiristäjä osoittaa kohteelleen, että tämän ei tule huomioida omia ajatuksiaan. Niinpä aina tämän ajatellessa jotain, se tukahdutetaan lopulta.
Petosten ja valheiden käyttö: Totuuden vääristäminen piilottamalla tietoja, valehtelemalla tai pettämällä.
Vaativa alistaminen: Ryhmän ajatuksen idean määrittäminen. Vaaditaan, että yksilö alistuu ryhmän päätöksiin. Toisin sanoen, yhdenmukaisuuden ja alistuneisuuden kehittäminen.
Ryhmäidentiteetti: Identiteetin on oltava kollektiivista. Tämän seurauksena yksilöt menettävät persoonallisuutensa ja ottavat ryhmän identiteetin. Tämä voi saada yksilöt kadottamaan erityispiirteensä.
Kontrolloiva huomio: Manipuloimalla sitä, mikä saa jonkun huomion, tarkoittaa, että hänet myös pakotetaan kiinnittämään huomiota vakuuttamisyrityksiin.
Kielen hallinta: Kielen hallinta on tapa rajoittaa vapautta. Joidenkin sanojen tai lauseiden jättäminen pois on yksi tapa välttää tiettyjä kysymyksiä tai arviointia.
Auktoriteetin lähteen muuttaminen: Kun henkilön auktoriteettiperiaatteet tuhotaan, hänet altistetaan totalitaariselle auktoriteetille. Tästä syystä vallassa oleva henkilö saa kaiken voiman. Kaikkien muiden on alistuttava.
Pakottavia vakuuttamistekniikoita, jotka aiheuttavat dissosiatiivisia tiloja
Dissosiaatio vastaa transsitiloja, jotka syntyvät kun kokemusta tehostetaan. Nämä tilat johtavat hetkelliseen tajunnan ja identiteetin menetykseen. Ne ovat yleisempiä totalitaarisissa ympäristöissä. Nämä tajunnan tilat tekevät myös seuraajista haavoittuvampia. Tämän seurauksena heitä on helpompi hallita rajoittamalla heidän vaihtoehtojaan ja vähentämällä heidän kykyään arvioida niitä.
Pakotettu vakuuttaminen tai aivopesu on sitä, kun manipuloit jonkun ympäristöä saadaksesi hänet heikommaksi. Kognitiivinen ja emotionaalinen vakuuttaminen muuttaa tapaa jolla hän ajattelee ja tuntee. Se puolestaan johtaa hänet transsitiloihin, joka tekee hänen suostuttelemisestaan helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset tekee lapsia niin paljon kun Luoja suo. Tekeehän Julianna Kovanenkin vaikka ei ole edes lestadiolainen. Tällä viimeisellä vauvalla tuntuu olevan terveydessä jotain häikkää, kun taas seurantakäynnillä joutuvat sairaalassa käymään
Yleensä mielenterveysongelmaiset naiset tekee paljon lapsia. Siinä saa ns piiloutua kotiin
Ei tarvitse mennä opiskelemaan tai työelämään. Surullistahan se on etenkin lasten kannalta.Täytyy vielä palata tähän Juliannaan. Oma tulkinta on se, että hänellä tuohon kaikkeen syynä on paljolti sen yhden lapsen kuolema. Toinen kaksosista kuoli ja sen jälkeen ns tekivät päätöksen, että kaikki lapset otetaan vastaan. On ok surra lastaan, mutta hän laittaa usein instaankin juttuja hänestä. Nyt uusin kuva taas missä kaksospoika pitää kuvaa näistä molemmista veljistä. Ehkä se kaikki aiheutti jonkun trauman mikä näkyy nyt siinä, että "ottaa" kaikki lapset vastaan. Tähän sitten masennusta yms vielä päälle. Sori ohiskin, mutta tuli nämä jutut mieleen.
Mun mielestä sen aiheutti se, että hän oli kaupassa töissä ja pelkää ihmisiä. Keksi tuon ettei tarvitse käydä töissä.
Tuskin kukaan nyt ryhtyy lapsia hankkimaan ainakaan tuossa määrin jos syynä on vaan ihmispelko. Raskauksiin yms liittyy myös käyntejä ihmisten ihmoilla sekä synnytys. Ei siitäkään mikään kovin ihmispelkoinen selviä kunnolla jos on suuri pelko sosiaalisiin tilanteisiin. Näin itsekin näitä tilanteita jännittävä mietin. Kyllä tuossa kaikessa täytyy olla jotain "suurempaa" taustalla ainakin minusta. Ei minua ainakaan (olen lapseton) saisi synnyttämään yhtään lasta, vaikka kuinka koen vaikeana monet tilanteet. Ymmärrän silti häntä, koska kyllähän nykyisinkin oikein korostetaan sosiaalisuutta ja rohkeutta. Olen sen itsekin kokenut. Kiusaamista minulla taustalla. Silti en näe häntä minään kovin arkana jos uskaltaa hankkia lapsia ja synnyttää yms. Siihen ei meni pysty jos ns pelkää ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo yhteisöllisyys on melkoinen juttu. Itse olin ns vapaakirkossa ja kun sieltä lähdin jäi sinne kaikki ystävät. Monet soittelivat, että tervemenoa helvettiin
Kahvilassa eräs haukkui isoon ääneen yms. Vaihdoin sitten paikkakuntaa. Eli se lähtö on erittäin vaikeaa.
Edelleen jehovat, vapaakirkkoiset yms on ihan eri asia kuin VANHOILLIS-lestadiolaiset. Sieltä lähtö on suhteellisen helppoa ja ihmiset pysyvät elämässä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yhteisöllisyys on melkoinen juttu. Itse olin ns vapaakirkossa ja kun sieltä lähdin jäi sinne kaikki ystävät. Monet soittelivat, että tervemenoa helvettiin
Kahvilassa eräs haukkui isoon ääneen yms. Vaihdoin sitten paikkakuntaa. Eli se lähtö on erittäin vaikeaa.Edelleen jehovat, vapaakirkkoiset yms on ihan eri asia kuin VANHOILLIS-lestadiolaiset. Sieltä lähtö on suhteellisen helppoa ja ihmiset pysyvät elämässä jatkossakin.
Vanhoillislestadiolaisissa arpia saaneita ihmisiä on enemmän kuin koko jehovantodistajia tässä maassa. Varmasti vl-käytännöt ovat nykypäivänä lievempiä kuin vielä 80-luvulla, mutta kun on kyse niin paljon isommasta lahkosta, niin siitä kauheasta henkisestä painostuksesta kärsineitäkin on enemmän.
Vanhempien vanhoillislestadiolaisten parissa myös edelleen puhutellaan hyvinkin julmasti muita ja kytätään, noudatetaanko nuorempien parissa sääntöjä vai ei. Jos ihminen on parhaassa työiässään nähnyt esikuvina muiden painostamiseen ja kiusaamiseen pyrkiviä saarnaajia, niin ei se ihminen ole yhtään sen kohtuullisempi vanhanakaan. Pikemminkin vanhuus vain kärjistää uskomuksia, kun kuolema ja helvetti pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset tekee lapsia niin paljon kun Luoja suo. Tekeehän Julianna Kovanenkin vaikka ei ole edes lestadiolainen. Tällä viimeisellä vauvalla tuntuu olevan terveydessä jotain häikkää, kun taas seurantakäynnillä joutuvat sairaalassa käymään
Yleensä mielenterveysongelmaiset naiset tekee paljon lapsia. Siinä saa ns piiloutua kotiin
Ei tarvitse mennä opiskelemaan tai työelämään. Surullistahan se on etenkin lasten kannalta.Täytyy vielä palata tähän Juliannaan. Oma tulkinta on se, että hänellä tuohon kaikkeen syynä on paljolti sen yhden lapsen kuolema. Toinen kaksosista kuoli ja sen jälkeen ns tekivät päätöksen, että kaikki lapset otetaan vastaan. On ok surra lastaan, mutta hän laittaa usein instaankin juttuja hänestä. Nyt uusin kuva taas missä kaksospoika pitää kuvaa näistä molemmista veljistä. Ehkä se kaikki aiheutti jonkun trauman mikä näkyy nyt siinä, että "ottaa" kaikki lapset vastaan. Tähän sitten masennusta yms vielä päälle. Sori ohiskin, mutta tuli nämä jutut mieleen.
Mun mielestä sen aiheutti se, että hän oli kaupassa töissä ja pelkää ihmisiä. Keksi tuon ettei tarvitse käydä töissä.
Tuskin kukaan nyt ryhtyy lapsia hankkimaan ainakaan tuossa määrin jos syynä on vaan ihmispelko. Raskauksiin yms liittyy myös käyntejä ihmisten ihmoilla sekä synnytys. Ei siitäkään mikään kovin ihmispelkoinen selviä kunnolla jos on suuri pelko sosiaalisiin tilanteisiin. Näin itsekin näitä tilanteita jännittävä mietin. Kyllä tuossa kaikessa täytyy olla jotain "suurempaa" taustalla ainakin minusta. Ei minua ainakaan (olen lapseton) saisi synnyttämään yhtään lasta, vaikka kuinka koen vaikeana monet tilanteet. Ymmärrän silti häntä, koska kyllähän nykyisinkin oikein korostetaan sosiaalisuutta ja rohkeutta. Olen sen itsekin kokenut. Kiusaamista minulla taustalla. Silti en näe häntä minään kovin arkana jos uskaltaa hankkia lapsia ja synnyttää yms. Siihen ei meni pysty jos ns pelkää ihmisiä.
Oli taustalla,mitä tahansa, niin toivottavasti nyt lopettaa lasten teon. Tällä vauvalla on joku sairaus, kun kontrolleissa joutuu käymään plus epäiltiin jotain perinnöllistä sairautta. Keskittyisi Julianna nyt näihin lapsiinsa, jotka ovat jo olemassa.
Vaimo raukka on nyt jo uupuneen ja väsyneen oloinen. Kuinkahan tuossa käy. Eikö äitejä ollenkaan säälitä? Aika armottomalta tuo uskonto vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilassa eräs haukkui isoon ääneen yms. Vaihdoin sitten paikkakuntaa. Eli se lähtö on erittäin vaikeaa.Edelleen jehovat, vapaakirkkoiset yms on ihan eri asia kuin VANHOILLIS-lestadiolaiset. Sieltä lähtö on suhteellisen helppoa ja ihmiset pysyvät elämässä jatkossakin.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/luterilaisen-kirkon-sisalla-toimii-10…
Miksi uskosta pitää tehdä niin raskas ja suorittava vaikka "Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."
Vierailija kirjoitti:
Vaimo raukka on nyt jo uupuneen ja väsyneen oloinen. Kuinkahan tuossa käy. Eikö äitejä ollenkaan säälitä? Aika armottomalta tuo uskonto vaikuttaa.
Ja naiset ei tue tuossa uskonnossa yhtään toinen toistaan. Jos mies olisi noin väsynyt, niin varmaan miehet tukisivat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, Jehovan todistajista lähteminen helppoa? Just joo, niin tehdessäsi menetät perheen ja kaikki ystävät. Mutta sehän on ihan pientä muihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te vlnaiset voitte kuulua liikkeeseen, jossa nainen ei saa edes seuroissa puhua? Istutte seurapenkissä kuuntelemassa kun vanha, useimmiten vanha varmaan, mies puhuu ja tulkitsee teille miesten kauan, kauan sitten kirjoittamia tekstejä. Käsittämätöntä, aivan käsittämätöntä.
Tämä on nyt tällainen häthätää kirjoitettu vastaus, mutta pakko vl-naisena sanoa, että minusta on siunaus että meidän ei tarvitse saarnata seuroissa :P ajattelen että tämä on Jumalan hyvän tahdon osoitus meille naisille
Sanoo henkilö, jota itse ei satu kiinnostamaan puheiden pitäminen, hengellisyyden jakaminen puheiden kautta. On helppo sanoa mitä itse kokee, mutta kaikkein vaikeinta yrittää ymmärtää sitä toisin kokevaa.
Tiedätkö kuule, että siihen hommaan ei miehistäkään suoranaisesti ole tunkua. Jos joku erittäin kovasti haluaisi puhujaksi, se olisi red flag. Se puhujan paikka vetää miehetkin pikemmin nöyriksi. Uskomme, että sinne mennään puhumaan Jumalan antamaa puhetta eikä esittelemään omaa esiintymistaitoa tai näkemyksiä.
Tietysti papeissa voi olla näitä esiintymishaluisia ja papit siunataan aina automaattisesti puhujiksi.
Jos puhuja alkaa puhua omiaan, mikä ei vastaa seurakunnan käsitystä, joutuu pois tehtävästä.
Täsmennetään varmuuden vuoksi, että lestadiolaiset eivät hyväksy naispappeutta ja muutenkin yhtenä ev.lut. kirkon herätysliikkeenä toimimisesta huolimatta lestadiolaisille kelpaa vain lestadiolaispappi. Siksi ihmettelen, etteivät lestadiolaiset eroa kirkosta. Voiko raha olla syynä tuon kytköksen ylläpitämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Kuoleekohan kukaan lestadiolaisäiti koskaan noihin jatkuviin synnytyksiin?
harvoin synnytyksiin kuollaan enää riskiraskauksissakaan.
Sitä en tiedä onko lestoilla ehkäisy sallittu tilanteissa joissa raskaus olisi oikeasti vaarallinen.
Symppis pariskunta, mutta vähän hirvittää se että lapsimäärällä ei ole mitään ylärajaa, vaikka rahat, resurssit ja jaksaminen ei mitenkään riittäisi niin moneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te vlnaiset voitte kuulua liikkeeseen, jossa nainen ei saa edes seuroissa puhua? Istutte seurapenkissä kuuntelemassa kun vanha, useimmiten vanha varmaan, mies puhuu ja tulkitsee teille miesten kauan, kauan sitten kirjoittamia tekstejä. Käsittämätöntä, aivan käsittämätöntä.
Tämä on nyt tällainen häthätää kirjoitettu vastaus, mutta pakko vl-naisena sanoa, että minusta on siunaus että meidän ei tarvitse saarnata seuroissa :P ajattelen että tämä on Jumalan hyvän tahdon osoitus meille naisille
Sanoo henkilö, jota itse ei satu kiinnostamaan puheiden pitäminen, hengellisyyden jakaminen puheiden kautta. On helppo sanoa mitä itse kokee, mutta kaikkein vaikeinta yrittää ymmärtää sitä toisin kokevaa.
Tiedätkö kuule, että siihen hommaan ei miehistäkään suoranaisesti ole tunkua. Jos joku erittäin kovasti haluaisi puhujaksi, se olisi red flag. Se puhujan paikka vetää miehetkin pikemmin nöyriksi. Uskomme, että sinne mennään puhumaan Jumalan antamaa puhetta eikä esittelemään omaa esiintymistaitoa tai näkemyksiä.
Tietysti papeissa voi olla näitä esiintymishaluisia ja papit siunataan aina automaattisesti puhujiksi.
Jos puhuja alkaa puhua omiaan, mikä ei vastaa seurakunnan käsitystä, joutuu pois tehtävästä.
Täsmennetään varmuuden vuoksi, että lestadiolaiset eivät hyväksy naispappeutta ja muutenkin yhtenä ev.lut. kirkon herätysliikkeenä toimimisesta huolimatta lestadiolaisille kelpaa vain lestadiolaispappi. Siksi ihmettelen, etteivät lestadiolaiset eroa kirkosta. Voiko raha olla syynä tuon kytköksen ylläpitämiseen?
Täällä on aikaisemminkin puhuttu tuosta raha-asiasta. Mutta en vieläkään ymmärrä, miten kirkolta SAA rahaa, kun maksan kirkollisveroa mutta en ole saanut edes veronpalautuksia. Kysyin sitä jo kerran mutta kukaan ei ole vastannut. Voisiko joku selventää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, Jehovan todistajista lähteminen helppoa? Just joo, niin tehdessäsi menetät perheen ja kaikki ystävät. Mutta sehän on ihan pientä muihin verrattuna.[/quote
"VANHOILLIS-lestadiolaiset. Sieltä lähtö on suhteellisen helppoa ja ihmiset pysyvät elämässä jatkossakin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli taustalla,mitä tahansa, niin toivottavasti nyt lopettaa lasten teon. Tällä vauvalla on joku sairaus, kun kontrolleissa joutuu käymään plus epäiltiin jotain perinnöllistä sairautta. Keskittyisi Julianna nyt näihin lapsiinsa, jotka ovat jo olemassa.
Vauvan kanssa voi joutua käymään kontrolleissa niin monesta eri syystä. Eihän hänellä välttämättä mitään kummempaa ole, ja toivottavasti näin. Jätetään viaton lapsi spekuloinnin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja naiset ei tue tuossa uskonnossa yhtään toinen toistaan. Jos mies olisi noin väsynyt, niin varmaan miehet tukisivat toisiaan.
Miten niin ei tue? Minulla on aivan toisenlainen kokemus asiasta. Toki ikäviä ihmisiä mahtuu joka paikkaan että eipä sillä. Mutta etteikö tukea saisi, no oman kokemukseni mukaan sitä todellakin saa ja annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleekohan kukaan lestadiolaisäiti koskaan noihin jatkuviin synnytyksiin?
harvoin synnytyksiin kuollaan enää riskiraskauksissakaan.
Sitä en tiedä onko lestoilla ehkäisy sallittu tilanteissa joissa raskaus olisi oikeasti vaarallinen.
Symppis pariskunta, mutta vähän hirvittää se että lapsimäärällä ei ole mitään ylärajaa, vaikka rahat, resurssit ja jaksaminen ei mitenkään riittäisi niin moneen.
Hehän sanoivat jossain (joko dokumentissa tai vlogissa, anteeksi kun en muista kummassa) että olisi vaikea itse päättää joku luku. Vaikuttava kuitenkin fiksuilta, joten ajattelisin että jos joku lääketieteellinen syy olisi miksi lapsia ei saisi tulla, varmaan kuuntelisivat sitä.
Eihän lapsia kuitenkaan välttämättä tule vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisissa arpia saaneita ihmisiä on enemmän kuin koko jehovantodistajia tässä maassa. Varmasti vl-käytännöt ovat nykypäivänä lievempiä kuin vielä 80-luvulla, mutta kun on kyse niin paljon isommasta lahkosta, niin siitä kauheasta henkisestä painostuksesta kärsineitäkin on enemmän.
Vanhempien vanhoillislestadiolaisten parissa myös edelleen puhutellaan hyvinkin julmasti muita ja kytätään, noudatetaanko nuorempien parissa sääntöjä vai ei. Jos ihminen on parhaassa työiässään nähnyt esikuvina muiden painostamiseen ja kiusaamiseen pyrkiviä saarnaajia, niin ei se ihminen ole yhtään sen kohtuullisempi vanhanakaan. Pikemminkin vanhuus vain kärjistää uskomuksia, kun kuolema ja helvetti pelottaa.
Kuulun varmaan sinun mittapuusi mukaan vanhoihin. En ole puhutellut ketään julmasti, en kyttää ketään, mielestäni olen hyvin kohtuullinen eikä vanhuus ole minussa mitään kärjistänyt, päin vastoin. Mistä sinä tuon kaiken keksit? Tiedätkö, että kaikki, mitä täällä lestadiolaisuudesta totena arvellen kerrotaan, menee kansaan kuin häkä päähän? Ja vielä mitä hullumpi juttu, sitä varmemmin se uskotaan, siitä on täälläkin kymmeniä esimerkkejä. Ja hyvin usein kommenteissa toistuu varmaan-sana. Mutta en sinun kommenttisi takia aio suostua enkä alistua siihen, millaisina sinä meitä vanhempia ihmisiä oman totuutesi ja uskomustesi takia pidät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuuteen kuuluu esivallan kunnioitus ja kirkko koetaan sellaisena. Lisäksi kirkko ei halua menettää tunnollisia kirkollisveron maksajia.
Niin, muut kuin vl:t ei tunnetusti käy massatapahtumissa. Taitaa olla Ruisrock ja muut siis lestadiolaistapahtumia.