Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Sinullapa on hyvä tuuri sitten käynyt. Mulla oli alakoulussa "kaverina" lestadiolaistyttö, joka esim. haukkui mua aina välillä paskapääksi. Ei siis kaikista kiltein tapaus. Ja on noita lestadiolaisia lapsia muutenkin tuttuina nykyään. Käytös ei ole sen kummempaa kuin muillakaan, joukossa on hyvin käyttäytyviä ja sitten myös huonosti käyttäytyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämme nykyään suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden ymmärtämisen aikakautta. Siksi ymmärrämme ja hyväksymme lestadiolaistenkin tavat niin kuin kaikkien muidenkin jotka elävät samalla tavalla kuin me tai eri tavalla. Hyväksymme myös tiukkapipoisuuden ja sen, että joku ei hyväksy meitä.
Tuosta perheestä huokui turvallisuus ja yhteisöllisyys, yksinäisyydestä ei tarvinnut kärsiä. Muutenkin elämännuotit olivat selvät eikä mitään isoja kysymyksiä auki.
Upeaa! :)
Muistakaamme, että nykyään on paljon ihmisiä jotka eivät pääse kokemaan äitiyttä, ydinperheen elämää, asua omakotitalossa tai eivät edes saa aviopuolisoa ja lasta.
Tuo yhteisöllisyys on melkoinen juttu. Itse olin ns vapaakirkossa ja kun sieltä lähdin jäi sinne kaikki ystävät. Monet soittelivat, että tervemenoa helvettiin
Kahvilassa eräs haukkui isoon ääneen yms. Vaihdoin sitten paikkakuntaa. Eli se lähtö on erittäin vaikeaa.Ja lisään vielä, etten voi tajuta, mistä tuo uskovaisten haukkuminen ja käytös johtuu. Eihän kukaan hauku ihmistä jos hän esim eroaa jostain urheiluseurasta, kaupunginvaltuustosta tms. Miksi uskovaiset ei osaa käyttäytyä jos joku eroaa seurakunnasta? Onko se kateutta että itsekin haluttaisiin lähteä? Onko se pelkkää kiusantekoa? Onko aito huoli, että nyt tuo joutuu helvettiin?
Ei se mikään aito huoli ole, jos olisi, niin se ilmaistaistiin toisella tavalla. Näihin haukkumisiin on syynä se, että se haukkuja pitää itseään Jumalan silmissä sitä toista parempana. Eikä muista, mitä Jeesus sanoi fariseuksista... tai ehkä niistä ei ole koskaan vl-seuroissa ollut puhettakaan. Raamattuahan ei itse lueta, kaikki tieto "uskosta" tulee vl miesten suusta seuroissa.
”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te olette kuin kalkilla valkaistut haudat. Ulkopuolelta ne kyllä ovat kauniita, mutta sisältä täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa.” (Matt. 23.)
Kommentoija kertoi kokemuksensa Vapaakirkon piiristä ja nyt se - simsalabim - siirtyi vanhoillislestadiolaisten tekemäksi. Näin se jutut muuttuvat. Kun tarpeeksi vihaa, muuttaa vaikka mustan valkoiseksi ja päin vastoin.
Lainasin näköjään väärää kommenttia, mutta kuule ihan sama saasta ja haukkuminen tulee vl-ihmisten puolelta lahkosta eronneelle ihmiselle. Tuossa edellä joku kirjoitti oman lestadiolaisen, mutta ei-niin-aktiivin äitinsä h autajaisista, jossa vieläpä arkun äärellä lestadiolaiset kovaan ääneen arvostelivat vainajan taivaaseen pääsyä.
Toinen lestadiolaisuuden jättänyt ja miehestään eronnut nainen oli saanut kuulla entisten "uskontokavereiden" suusta olevansa h u o r a ja psyykkisesti sairas. Avioeron jälkeen lähisukulaiset kohdistivat häneen sekä fyysistä että henkistä v ä k i v a l t a a. Hän on kirjoittanut kirjan Matkaystävä.
Yläpeukkuja on tämäkin kommentti saanut, vaikka on täynnä paikkansa pitämätöntä skeidaa. Ei taitaisi Matkaystävän kirjoittaja tästä tykätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Sinullapa on hyvä tuuri sitten käynyt. Mulla oli alakoulussa "kaverina" lestadiolaistyttö, joka esim. haukkui mua aina välillä paskapääksi. Ei siis kaikista kiltein tapaus. Ja on noita lestadiolaisia lapsia muutenkin tuttuina nykyään. Käytös ei ole sen kummempaa kuin muillakaan, joukossa on hyvin käyttäytyviä ja sitten myös huonosti käyttäytyviä.
Arvaa mitä! Meillä on melkein samanlaiset tarinat paitsi että minua haukkui valtaväestöön kuuluva tyttö aina välillä vaikka miksi. Ja se todistaa todeksi sen, että kaikissa ihmisryhmissä on hyvin ja huonosti käyttäytyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämme nykyään suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden ymmärtämisen aikakautta. Siksi ymmärrämme ja hyväksymme lestadiolaistenkin tavat niin kuin kaikkien muidenkin jotka elävät samalla tavalla kuin me tai eri tavalla. Hyväksymme myös tiukkapipoisuuden ja sen, että joku ei hyväksy meitä.
Tuosta perheestä huokui turvallisuus ja yhteisöllisyys, yksinäisyydestä ei tarvinnut kärsiä. Muutenkin elämännuotit olivat selvät eikä mitään isoja kysymyksiä auki.
Upeaa! :)
Muistakaamme, että nykyään on paljon ihmisiä jotka eivät pääse kokemaan äitiyttä, ydinperheen elämää, asua omakotitalossa tai eivät edes saa aviopuolisoa ja lasta.
Tuo yhteisöllisyys on melkoinen juttu. Itse olin ns vapaakirkossa ja kun sieltä lähdin jäi sinne kaikki ystävät. Monet soittelivat, että tervemenoa helvettiin
Kahvilassa eräs haukkui isoon ääneen yms. Vaihdoin sitten paikkakuntaa. Eli se lähtö on erittäin vaikeaa.Ja lisään vielä, etten voi tajuta, mistä tuo uskovaisten haukkuminen ja käytös johtuu. Eihän kukaan hauku ihmistä jos hän esim eroaa jostain urheiluseurasta, kaupunginvaltuustosta tms. Miksi uskovaiset ei osaa käyttäytyä jos joku eroaa seurakunnasta? Onko se kateutta että itsekin haluttaisiin lähteä? Onko se pelkkää kiusantekoa? Onko aito huoli, että nyt tuo joutuu helvettiin?
Ei se mikään aito huoli ole, jos olisi, niin se ilmaistaistiin toisella tavalla. Näihin haukkumisiin on syynä se, että se haukkuja pitää itseään Jumalan silmissä sitä toista parempana. Eikä muista, mitä Jeesus sanoi fariseuksista... tai ehkä niistä ei ole koskaan vl-seuroissa ollut puhettakaan. Raamattuahan ei itse lueta, kaikki tieto "uskosta" tulee vl miesten suusta seuroissa.
”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te olette kuin kalkilla valkaistut haudat. Ulkopuolelta ne kyllä ovat kauniita, mutta sisältä täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa.” (Matt. 23.)
Kommentoija kertoi kokemuksensa Vapaakirkon piiristä ja nyt se - simsalabim - siirtyi vanhoillislestadiolaisten tekemäksi. Näin se jutut muuttuvat. Kun tarpeeksi vihaa, muuttaa vaikka mustan valkoiseksi ja päin vastoin.
Lainasin näköjään väärää kommenttia, mutta kuule ihan sama saasta ja haukkuminen tulee vl-ihmisten puolelta lahkosta eronneelle ihmiselle. Tuossa edellä joku kirjoitti oman lestadiolaisen, mutta ei-niin-aktiivin äitinsä h autajaisista, jossa vieläpä arkun äärellä lestadiolaiset kovaan ääneen arvostelivat vainajan taivaaseen pääsyä.
Toinen lestadiolaisuuden jättänyt ja miehestään eronnut nainen oli saanut kuulla entisten "uskontokavereiden" suusta olevansa h u o r a ja psyykkisesti sairas. Avioeron jälkeen lähisukulaiset kohdistivat häneen sekä fyysistä että henkistä v ä k i v a l t a a. Hän on kirjoittanut kirjan Matkaystävä.
Yläpeukkuja on tämäkin kommentti saanut, vaikka on täynnä paikkansa pitämätöntä skeidaa. Ei taitaisi Matkaystävän kirjoittaja tästä tykätä.
Mitä paikkansapitämätöntä tuossa on, monien kokemus on juuri tuo. Asiasta on olut myös mediassa.
"Insestiä, hurittelua ja pakonomaista kontrollointia kolme naista paljastaa MTV:lle, miksi he erosivat uskonnollisista yhteisöistä: Nyt voin vihdoin hengittää
Vuodet vierivät ja kaksoiselämä tuntui yhä tukalammalta. Lopulta Paula ei enää jaksanut alituista salailua ja teki omien sanojensa mukaan vanhoillislestadiolaisen kaksi suurinta syntiä: jätti uskonnon ja otti avioeron.
Minä olin hura
Sukulaiset pystyivät vielä jotenkin hyväksymään yhteisöstä eroamisen, mutta avioero oli liikaa. Paulasta tuli syrjitty.
Paula kertoo kokeneensa sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa lähisukulaisiltaan avioeron jälkeen. Erään kerran lähipiiriin kuuluva henkilö kävi Paulan päälle hänen vieraillessaan ex-miehensä luona.
Avioero ei todellakaan ollut hyväksyttyä. Minä olin hura ja psyykkisesti sairas.
Nykyään Paula näkee sukulaisiaan, mutta ainoastaan harvoin.
En voi hyväksyä sitä, että he eivät näe toiminnassaan mitään väärää.
Vanhoillislestadiolaisuudessa Paulaa häiritsee eniten se, kuinka arvottomina naisia pidetään. Hän kokee, että naisilla ei ole minkäänlaista oikeutta päättää omasta kehostaan.
Heidän pitää tehdä lapsia, vaikka siihen ei olisi terveyttä. Ei saa värjätä hiuksia, ei käyttää kynsilakkaa, ei mitään. Se on se suurin syy, miksi siitä lähdin.
Voiko naisen asemaa muuttaa?
Vanhoillislestadiolaisuudessa naiset eivät saarnaa, toimi pappeina tai pääse johtotehtäviin. He voivat kuitenkin opettaa rippikouluissa ja toimia paikallisten rauhanyhdistysten johtokuntien jäseninä.
Hurtigin mukaan monet naiset kokevat voivansa toimia varsin monipuolisesti ja kiinnostustaan ja lahjojaan vastaavalla tavalla liikkeessä.
Osa nauttii aidosti äitiydestä ja suuresta perheestä, eivätkä vaihtaisi sitä liikkeen ulkopuoliseen elämään.
Toisaalta moni yhteisön jäsen saatta pitää Paulan tavoin vanhoillislestadiolaista muottia liian ahtaana.
Osa naisista saattaa kokea, että liikkeen äitiyteen painottuvat, ahkeruutta ja käytännöllistä osaamista kuvaavat ihanteet ovat vaikeita täyttää."
LÄHDE MTV3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karttamisesta puhuva, sekoitat nyt Jehovan todistajiin.
En sekoita, ja tämä tieto perustuu ihan tietämääni tositapaukseen!
Eronnut kyllä tosiasiassa hylätään ja hänelle järjestetään puhuttelu, tässä tietämässäni tapauksessa puhuttelussa on toivottu hänen kuolemaa.
Täyttä valetta. Olen vl-nainen ja lähipiirissä paljon uskosta eronneita, mm. puolisoni, sisaruksiani ja ystäviä. Kas kun en yhtäkään tapausta tiedä missä olisi hylätty tai järjestetty puhutteluja tms. Kaikissa tapauksissa osa läheisistä reagoi surulla, joka yleensä menee ohi jossakin vaiheessa. Osalla ei aiheuta reaktioita. Erityisesti puolison tilannetta seuranneena tiedän että ihmissuhteet pysyneet samanlaisina. Joidenkin kohdalla olen kuullut, että yksittäiset ihmiset saattaneet reagoida eroamispäätökseen "käännytyspuheella" mutta harva alkaa siihen, kun päätös on tehty. Itseään etsivien teinien kohdalla vanhemmilta ehkä helpommin tulee "käännytyspuhetta" kun ajatellaan että nuoren päätökset ovat impulsiivisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilassa eräs haukkui isoon ääneen yms. Vaihdoin sitten paikkakuntaa. Eli se lähtö on erittäin vaikeaa.Edelleen jehovat, vapaakirkkoiset yms on ihan eri asia kuin VANHOILLIS-lestadiolaiset. Sieltä lähtö on suhteellisen helppoa ja ihmiset pysyvät elämässä jatkossakin.
Vanhoillislestadiolaisissa arpia saaneita ihmisiä on enemmän kuin koko jehovantodistajia tässä maassa. Varmasti vl-käytännöt ovat nykypäivänä lievempiä kuin vielä 80-luvulla, mutta kun on kyse niin paljon isommasta lahkosta, niin siitä kauheasta henkisestä painostuksesta kärsineitäkin on enemmän.
Vanhempien vanhoillislestadiolaisten parissa myös edelleen puhutellaan hyvinkin julmasti muita ja kytätään, noudatetaanko nuorempien parissa sääntöjä vai ei. Jos ihminen on parhaassa työiässään nähnyt esikuvina muiden painostamiseen ja kiusaamiseen pyrkiviä saarnaajia, niin ei se ihminen ole yhtään sen kohtuullisempi vanhanakaan. Pikemminkin vanhuus vain kärjistää uskomuksia, kun kuolema ja helvetti pelottaa.
Kuulun varmaan sinun mittapuusi mukaan vanhoihin. En ole puhutellut ketään julmasti, en kyttää ketään, mielestäni olen hyvin kohtuullinen eikä vanhuus ole minussa mitään kärjistänyt, päin vastoin. Mistä sinä tuon kaiken keksit? Tiedätkö, että kaikki, mitä täällä lestadiolaisuudesta totena arvellen kerrotaan, menee kansaan kuin häkä päähän? Ja vielä mitä hullumpi juttu, sitä varmemmin se uskotaan, siitä on täälläkin kymmeniä esimerkkejä. Ja hyvin usein kommenteissa toistuu varmaan-sana. Mutta en sinun kommenttisi takia aio suostua enkä alistua siihen, millaisina sinä meitä vanhempia ihmisiä oman totuutesi ja uskomustesi takia pidät.
En keksi yhtään mitään, vaan minun kirjoitukseni perustuu tasan omiin kokemuksiini, vanhempieni kokemuksiin ja tuntemieni ihmisten kokemuksiin. Tunnistettavasti en voi alkaa täällä kirjoitella, mutta kyllä.: kokemusta löytyy seudulta, jossa vanhoillislestadiolaiset ovat erittäin näkyvä vähemmistö. Olen käynyt lestadiolaisen papin vetämän rippikoulun, olen joutunut sukulaisten taholta kuten vanhempanikin kaikenlaisen ylenkatseen kohteeksi, olen kuullut muiltakin ihmisiltä vastaavista ongelmista. Ihan viime vuosiltakin.
Se minua kiinnostaisi, mistä päin Suomea kirjoittelevat nämä ihmeelliset tyypit, joiden mukaan ei ole mitään ongelmaa lestadiolaisten ehkäisyssä, tv:n katsomisessa, liikkeestä eroamisessa jne. Minä ihan tasan tarkkaan kaikesta itse havainnoimastani tiedän, että on, ja olen itsekin joutunut ties minkä helvettipuheiden kohteeksi.
Oletteko ehkä sitten jostain pk-seudulta, jossa asiat liikkeessä ovat muutenkin toisin. Senhän kuulee ihan vl-seuroistakin radiossa, kun saarnat pidetään jostain Helsingistä: puhenuottikin on täysin normaalin ihmisen puhetta vastaava toisin kuin muilla.
Muistakaa nyt kuitenkin, että teidän liikettänne johdetaan Oulusta käsin ja kaikki pohjalaismaakunnat ovat sitä varsinaista raamattuvyöhykettä eri lahkojen suhteen. Se on se ns. "oikea" totuus tästä liikkeestänne, vaikka teillä olisikin vapaus tehdä eri tavalla kuin siellä pohjoisessa oleva liikkeenne johto yrittää yhä edelleen sanella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karttamisesta puhuva, sekoitat nyt Jehovan todistajiin.
En sekoita, ja tämä tieto perustuu ihan tietämääni tositapaukseen!
Eronnut kyllä tosiasiassa hylätään ja hänelle järjestetään puhuttelu, tässä tietämässäni tapauksessa puhuttelussa on toivottu hänen kuolemaa.
Täyttä valetta. Olen vl-nainen ja lähipiirissä paljon uskosta eronneita, mm. puolisoni, sisaruksiani ja ystäviä. Kas kun en yhtäkään tapausta tiedä missä olisi hylätty tai järjestetty puhutteluja tms. Kaikissa tapauksissa osa läheisistä reagoi surulla, joka yleensä menee ohi jossakin vaiheessa. Osalla ei aiheuta reaktioita. Erityisesti puolison tilannetta seuranneena tiedän että ihmissuhteet pysyneet samanlaisina. Joidenkin kohdalla olen kuullut, että yksittäiset ihmiset saattaneet reagoida eroamispäätökseen "käännytyspuheella" mutta harva alkaa siihen, kun päätös on tehty. Itseään etsivien teinien kohdalla vanhemmilta ehkä helpommin tulee "käännytyspuhetta" kun ajatellaan että nuoren päätökset ovat impulsiivisempia.
Tietysti kaikki asiat, joista sinä et tiedä ovat "täyttä valetta", sinähän olet kaiken tietävänä erehtymätön😉
Näistä "täysistä valheista" on kirjoitettu useita kirjojakin. Tuokin kirja perustuu 10 henkilön "täysiin valheisiin".
https://www.kotimaa.fi/artikkeli/uutuuskirja-vanhoillislestadiolaisuude…
10.10.2016 15:00 - Emilia Karhu
"Tuore kirja Uskonsota keittiössä (Gummerus) antaa äänen vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä erkaantuneiden ihmisten kokemuksille. Se kertoo myös uuden elämän rakentamisesta liikkeen ulkopuolella.
Tekstejä lukiessani minut yllätti, miten vahvasti vanhoillislestadiolainen kasvatus juurruttaa lapset totalitaariseen systeemiin, jossa uskotaan kaikkeen opetettuun. Tämä vanhoillislestadiolainen verenkierto tekee erkaantumisprosesseista vaikeita ja raskaita, sanoo kirjan toimittaja VTT Maija-Leena Rova Kotimaa24:lle.
Monille liikkeessä eläville usko on kokonaisvaltaista ja turvallista, mutta liikkeestä pois haluavat kokevat sen usein ahdistavana ja vahingollisena. Kirjassa on kymmenen kokemusasiantuntijan kertomukset omasta matkastaan sekä asiantuntija-artikkelit, joissa kertomuksia analysoidaan hengellisestä, psykologisesta ja ihmisoikeusnäkökulmasta. Analyysejä tekevät teologi ja terapeutti Janne Villa sekä professori Elina Pirjatanniemi.
Kokemusasiantuntijat kertovat muun muassa siitä, miten he ovat kokeneet lestadiolaisuudessa eri elämänalueisiin liittyvät säännöt ja kiellot, asemansa naisena, lestadiolaisuuden ja keskustalaisen politiikan yhteen nivoutumisen sekä liikkeessä tapahtuvan henkisen ja hengellisen vallankäytön.
Kirjoituksissa avataan myös sitä, mitä uuden identiteetin rakentaminen liikkeen ulkopuolella on vaatinut, erityisesti silloin kun perhe ja muut läheiset ovat lähtijän hylänneet.
Liikkeessä demonisoidaan liikkeen ulkopuolinen maailma. Muun muassa tämän vuoksi eroprosesseihin liittyy paljon pelkoa ja ne kestävät pitkään. Toivon kirjan toimivan vertaistukena eroa harkitseville. Se osoittaa, että raskaan prosessin päätteeksi moni kokee suurta vapautta ja on pystynyt luomaan uuden hyvän elämän, Rova sanoo.
Erityisen tärkeää Rovan mukaan olisi, että kirjaa lukisivat ne, jotka pystyvät helpottamaan vanhoillislestadiolaisten elämää liikkeen sisällä, esimerkiksi lestadiolaisjohtajat sekä kirkon johtajat ja työntekijät.
"En ymmärrä, mihin raamatunkohtaan tasapäistäminen perustuu"
Oulussa kasvanut toimittaja Maija-Leena Rova kokee itse vapautuneensa kauan sitten tapahtuneista lapsuuden traumoistaan oikeastaan vasta tämän kirjaprojektin myötä. Hän joutui lapsuudenperheessään keskelle uskonsotaa, jossa vanhemmat ja perheen vanhimmat lapset jäivät rintaman eri puolille. Vanhemmat erosivat vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä pappissiiven mukana, ja vanhimmat sisarukset jäivät liikkeeseen tukien maallikkosiipeä.
Minulle perheen hajoamisen lisäksi raskainta oli lestadiolainen kulttuurikielteisyys. Olisin niin halunnut lapsena katsomaan musikaalia The Sound of Music, mutta vanhemmat kielsivät. Kysymyksiini ei vastattu kunnolla, Rova muistelee.
Aikuisena tajusin kasvaneeni lestadiolaisessa, en suomalaisessa yhteiskunnassa. Siksi olen kokenut muukalaisuutta läpi elämäni. Monista muille normaaleista asioista ei ollut sopivaa edes puhua tai kysellä kotona, hän jatkaa.
Myös kirjan muissa kertomuksissa viitataan siihen, kuinka taiteellisia tai liikunnallisia lahjoja ei saanut toteuttaa ja peruste oli epämääräinen: se ja tämä on syntiä.
Kaikki kunnianhimo on kiellettyä. En ymmärrä, mihin raamatunkohtaan tämä tasapäistäminen perustuu, Rova sanoo.
"Kirkon pitäisi puuttua siihen, miksi kirkon sisällä syntyy paljon uskonnon uhreja"
Vanhoillislestadiolaisissa arpia saaneita ihmisiä on enemmän kuin koko jehovantodistajia tässä maassa. Varmasti vl-käytännöt ovat nykypäivänä lievempiä kuin vielä 80-luvulla, mutta kun on kyse niin paljon isommasta lahkosta, niin siitä kauheasta henkisestä painostuksesta kärsineitäkin on enemmän.
Vanhempien vanhoillislestadiolaisten parissa myös edelleen puhutellaan hyvinkin julmasti muita ja kytätään, noudatetaanko nuorempien parissa sääntöjä vai ei. Jos ihminen on parhaassa työiässään nähnyt esikuvina muiden painostamiseen ja kiusaamiseen pyrkiviä saarnaajia, niin ei se ihminen ole yhtään sen kohtuullisempi vanhanakaan. Pikemminkin vanhuus vain kärjistää uskomuksia, kun kuolema ja helvetti pelottaa.[/quote]
Itse ex-vl: mä allekirjoita tämän täysin. Ihan samat kokemukset ja niin myös ison ystävä/tuttavapiirin ihmisillä. Näillä vanhemmilla sukupolville on vielä tämä ns. "kyttäys- ja puhuttelukulttuuri" voimissaan. Mutta niin ajat muuttuvat ja nämä piirteet vähenevät VL:ssäkin. Yhteiskunta on muuttunut siihen suuntaan ettei toisten valintoihin puututa niin kärkkäästi kuin ennen ja sillä voi olla vakavia seurauksia. Ihmiset tekevät rohkeammin omia päätöksiä eikä nämä nöyryyteen ja suhteeseen kasvatetut sukupolvet pääse enää niin pahasti vaikuttamaan. Omassa lapsuudenkodissa ei ollut puhettakaan, että olisi voinut kieltää uskon vielä kotona asuessaan. Ei vain annettu elää ei-vl elämää vaan pakotettiin seuroihin ym. tilaisuuksiin. Mitään asioita mitä vl-kieltoihin kuuluu ei saanut toteuttaa huolimatta siitä vaikka kielsi uskon. Ja lisäksi kova henkinen painostus omilta vanhemmilta päälle. Jos löysivät meikkejä, maailmallista musiikkia ne hävitettiin.
Tänä päivänä näyttää oleva toisin kun useammasta tuttava ja sisarusten perheistä on osa nuorista yläaste tai lukio iässä jättäneet vl-uskon ja saavat toteuttaa elämäänsä ei-vl tavoin. Kotona ei toki voi kuunnella mitä tahansa musiikkia muiden kuullen, mutta tytöt saavat meikata ja korvakuulokkeilla saa kuunnella mielestään musiikki + saa kaveerata ei-vl kavereiden kanssa. Ehkä nämä vanhemmat eivät halua enää toteuttaa sitä omien vanhempien pakottamistaktiikkaa kun tietävät mitä henkisiä vaurioita sellainen aiheuttaa. Nuoret myös tietävät, että saavat sossuilta apua, jos vanhemmat lähtisivät tällaisiin pakottamisiin ja siinä joko vanhemmat taipuvat nuoren tahtoon tai nuori muuttaa toiseen ei-vl perheeseen asumaan.
Miksi ihmeessä elää puolittaista vanhoillislestadiolaisen elämää ja ehkäistä?Jos ei pysty sääntöjä noudattamaan kannattaa erota koko liikkeestä.
Niinpä. Kaikki näiden av-palstalla asustelevien "vapaamielisten vanhoillislestadiolaisten" mielestä vain valehtelevat: Valehtelevat teologit ja muut tieteelliset tutkijat, jotka ovat kirjoittaneet tietokirjoja ja tutkimuksia vanhoillislestadiolaisuudesta nykypäivänä. Valehtelee Turun piispa, joka muuten kohteliaana on kuitenkin kertonut kokemastaan painostuksesta ja karttamisesta. Valehtelee jokainen palstalla omia kipeitä kokemuksiaan jakava ihminen. Valehtelevat urheilijat, oopperalaulat ja muut "synnilliseen" musiikkiin erehtyneet, jotka ovat kertoneet, miten heidän on ihan viimeisen kymmenen vuoden aikanakin ollut pakko valita joko uskonyhteisö tai ammattinsa harjoittaminen.
Ei: Vanhoillislestadiolaiset ovat vapaamielisiä, sallivat ehkäisyn, katselevat televisiota, eivät millään tavalla yritä pakottaa ihmisiä pysymään samanmielisinä yhteisössään (mitä nyt vain pakottavat heitä valitsemaan jonkun ooppera-aarian ja lestadiolaisuuden välillä) jne. Asia selvä.
Itse sain 18 lasta ja olen kiitollinen jokaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Se minua kiinnostaisi, mistä päin Suomea kirjoittelevat nämä ihmeelliset tyypit, joiden mukaan ei ole mitään ongelmaa lestadiolaisten ehkäisyssä, tv:n katsomisessa, liikkeestä eroamisessa jne. Minä ihan tasan tarkkaan kaikesta itse havainnoimastani tiedän, että on, ja olen itsekin joutunut ties minkä helvettipuheiden kohteeksi.
Oletteko ehkä sitten jostain pk-seudulta, jossa asiat liikkeessä ovat muutenkin toisin. Senhän kuulee ihan vl-seuroistakin radiossa, kun saarnat pidetään jostain Helsingistä: puhenuottikin on täysin normaalin ihmisen puhetta vastaava toisin kuin muilla.
Muistakaa nyt kuitenkin, että teidän liikettänne johdetaan Oulusta käsin ja kaikki pohjalaismaakunnat ovat sitä varsinaista raamattuvyöhykettä eri lahkojen suhteen. Se on se ns. "oikea" totuus tästä liikkeestänne, vaikka teillä olisikin vapaus tehdä eri tavalla kuin siellä pohjoisessa oleva liikkeenne johto yrittää yhä edelleen sanella.
Anteeksi, kun takerrun lillukanvarsiin. Kommenttisi kohta, joka minua hämää, on kun sain kommentistasi sen käsityksen, että olet pohjoisesta ja ihmettelet pk-seudun menoa, mutta kirjoitat kuitenkin, että siellä pohjoisessa (pahoitteluni, että laittamani lainausmerkit eivät jostakin syystä näy julkaistuna, joku muukin on maininnut samasta ongelmasta). Voithan tietenkin olla idästä tai lännestä. Ja sinä varmaan osaat neuvoa, miltä radiokanavalta voi Helsingin seuroja kuunnella? Pieniä asioita mutta saattavat olla jollekin merkityksellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, kun takerrun lillukanvarsiin. Kommenttisi kohta, joka minua hämää, on kun sain kommentistasi sen käsityksen, että olet pohjoisesta ja ihmettelet pk-seudun menoa, mutta kirjoitat kuitenkin, että siellä pohjoisessa (pahoitteluni, että laittamani lainausmerkit eivät jostakin syystä näy julkaistuna, joku muukin on maininnut samasta ongelmasta). Voithan tietenkin olla idästä tai lännestä. Ja sinä varmaan osaat neuvoa, miltä radiokanavalta voi Helsingin seuroja kuunnella? Pieniä asioita mutta saattavat olla jollekin merkityksellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin pohjalaismaakunnista ja käyn siellä edelleen säännöllisesti vähintään joka kuukausi ja kesäisin pidempään. Kaikki lähisukulaiseni asuvat siellä myös ja ovat hyppineet nenilleni näistä lestadiolaisasioista erityisesti nyt viime vuosina, kun toinen vanhemmistani kuoli ja toinen sairastui. Se oli heille sopiva hetki iskeä, kuten toki uskonnoissa muutenkin on.
Tietenkin tunnen myös omasta nuoruudestani luokkatovereita, joille on myös hautajaisten yms. takia tullut ikäviä kokemuksia lisää sieltä kotiseudulta nyt viime vuosilta. Olemme vertailleet kokemuksiamme.
En itse kuuntele lainkaan radiota normaalisti, mutta lestadiolaiset sukulaiseni kuuntelevat. Siksi olen tutustunut kylässä käydessäni näihin seurapuheisiin viime vuosina. Tietenkin olen ollut ihan hipihiljaa ja yrttänyt vaikka lukea lehteä niiden aikana, etten provosoisi, mutta huomannut kyllä asioita. Samoin olen joutunut kuulemaan kaikenlaisia heidän huomioitaan lähiseudun nuorista lestadiolaisista, käyttääkö joku nyt varmaan salaa ehkäisyä vai ei yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te vlnaiset voitte kuulua liikkeeseen, jossa nainen ei saa edes seuroissa puhua? Istutte seurapenkissä kuuntelemassa kun vanha, useimmiten vanha varmaan, mies puhuu ja tulkitsee teille miesten kauan, kauan sitten kirjoittamia tekstejä. Käsittämätöntä, aivan käsittämätöntä.
Tämä on nyt tällainen häthätää kirjoitettu vastaus, mutta pakko vl-naisena sanoa, että minusta on siunaus että meidän ei tarvitse saarnata seuroissa :P ajattelen että tämä on Jumalan hyvän tahdon osoitus meille naisille
Sanoo henkilö, jota itse ei satu kiinnostamaan puheiden pitäminen, hengellisyyden jakaminen puheiden kautta. On helppo sanoa mitä itse kokee, mutta kaikkein vaikeinta yrittää ymmärtää sitä toisin kokevaa.
Tiedätkö kuule, että siihen hommaan ei miehistäkään suoranaisesti ole tunkua. Jos joku erittäin kovasti haluaisi puhujaksi, se olisi red flag. Se puhujan paikka vetää miehetkin pikemmin nöyriksi. Uskomme, että sinne mennään puhumaan Jumalan antamaa puhetta eikä esittelemään omaa esiintymistaitoa tai näkemyksiä.
Tietysti papeissa voi olla näitä esiintymishaluisia ja papit siunataan aina automaattisesti puhujiksi.
Jos puhuja alkaa puhua omiaan, mikä ei vastaa seurakunnan käsitystä, joutuu pois tehtävästä.
Täsmennetään varmuuden vuoksi, että lestadiolaiset eivät hyväksy naispappeutta ja muutenkin yhtenä ev.lut. kirkon herätysliikkeenä toimimisesta huolimatta lestadiolaisille kelpaa vain lestadiolaispappi. Siksi ihmettelen, etteivät lestadiolaiset eroa kirkosta. Voiko raha olla syynä tuon kytköksen ylläpitämiseen?
Täällä on aikaisemminkin puhuttu tuosta raha-asiasta. Mutta en vieläkään ymmärrä, miten kirkolta SAA rahaa, kun maksan kirkollisveroa mutta en ole saanut edes veronpalautuksia. Kysyin sitä jo kerran mutta kukaan ei ole vastannut. Voisiko joku selventää?
Kirkko maksaa osan saamastaan kirkollisverosta seurakunnille ei tietenkään yksittäisille ihmisille. En tiedä hyötyykö esim vl seurakunnat tästä eli saavatko enemmän kuin mitä saisivat, jos vain omat maksaisivat.
Tuttavallani on ollut tapana kierrellä eri autoliikkeissä ja näissä merkeissä hän tapasi maa han muut ta ja taus tai sen miehen. Huomatessaan, että he olivat usein yhtaikaa samoissa paikoissa he alkoivat juttelemaan ja ystävystyivät jollakin tasolla. Kerran taas samaan liikkeeseen sattuessaan tuttavani lähti miestä kohti, mutta tämä käänsi hänelle selkänsä. Tuttavani kysyi, onko hän mahdollisesti loukannut vai mitä on tapahtunut, jolloin toinen vastasi sinä lestadiolainen. Näin hyvin toteutetaan ko tout ta mis politiikkaa isäimme maassa.
(Kirjoitin samantapaisen viestin jo aikaisemmin mutta ylläpito otti sen tarkistettavaksi ilmeisesti tuon harventamani sanan takia. En usko, että sitä julkaistaan, mutta jos tulee kaksi samantapaista viestiä, tässä syy.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin pohjalaismaakunnista ja käyn siellä edelleen säännöllisesti vähintään joka kuukausi ja kesäisin pidempään. Kaikki lähisukulaiseni asuvat siellä myös ja ovat hyppineet nenilleni näistä lestadiolaisasioista erityisesti nyt viime vuosina, kun toinen vanhemmistani kuoli ja toinen sairastui. Se oli heille sopiva hetki iskeä, kuten toki uskonnoissa muutenkin on.
Tietenkin tunnen myös omasta nuoruudestani luokkatovereita, joille on myös hautajaisten yms. takia tullut ikäviä kokemuksia lisää sieltä kotiseudulta nyt viime vuosilta. Olemme vertailleet kokemuksiamme.
En itse kuuntele lainkaan radiota normaalisti, mutta lestadiolaiset sukulaiseni kuuntelevat. Siksi olen tutustunut kylässä käydessäni näihin seurapuheisiin viime vuosina. Tietenkin olen ollut ihan hipihiljaa ja yrttänyt vaikka lukea lehteä niiden aikana, etten provosoisi, mutta huomannut kyllä asioita. Samoin olen joutunut kuulemaan kaikenlaisia heidän huomioitaan lähiseudun nuorista lestadiolaisista, käyttääkö joku nyt varmaan salaa ehkäisyä vai ei yms.
Tarkistatko sen kanavan kuitenkin niiltä sukulaisiltasi, kun seuraavan kerran olet käymässä? Kiitos vaivannäöstä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistatko sen kanavan kuitenkin niiltä sukulaisiltasi, kun seuraavan kerran olet käymässä? Kiitos vaivannäöstä!
Ymmärrän, että yrität näillä mukahauskoilla kommenteillasi nyt jotenkin väittää, että minä olisin täällä keksimässä asioita. En ole ja jos olet näitä keskustelupalstailijoita, jotka luulevat jokaisen kanssaan erimielisen henkilön olevan sama ihminen, niin siinäkin joudun tuottamaan sinulle pettymyksen. En todellakaan lähde mitään radiokanavien taajuuksia sinulle selvittämään. Sen verran tiedän minäkin, että nehän myös vaihtelevat alueittain.
Täytyy taas korjata väärää käsitystä vl-väen ehkäisypolitiikasta: suuri osa pareista ehkäisee.