Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Viena ei mahtunut vl porukkaan lukio aikana joten hän kaveerasi muiden kanssa.
Yhtenä päivänä lukion vl porukka tuli Vienan luo ja kertoivat olevansa huolissaan hänestä kun liikkuu epäuskoisten seurassa.
Eli ei kelpaa kaveriporukkaan mutta kuitenkin tämä porukka katsoo asiakseen kontrolloida muiden kaverisuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Aina voi lähteä pois liikkeestä. Se on ihan vapaaehtoista.
- Ei ole helppoa koska kaikki ystävät, tutut ym.on liikkeessä ja koko identiteetti pitäisi muokata uudelleen.
Niillä lähti minultakin kaikki ystävät ja tutut mutta kaikesta kyllä elämässä selviää, jos vaan haluaa.
Ei tarvita mitään seura-kuntaa, tahoa tms. Usko sinällään löytyy raamatusta. Näissä kaikissa seuroissa on riskinsä harhautua liikaa itse asiasta. Uskosta tehdään liian monimutkaista. Jokainen voi uskoa itse. Samanhenkisiä löytyy muualtakin kuin näistä oikeista uskovista. Siinäpä se, kuka määrittelee mikä on se oikea. Vain Jumala, joka myös lopulta tuomitsee.
Sinun sydämesi tietää sen parhaiten. Hyvässä seurassa se riemuitsee ja ei niin oikeassa tuntee yksinäisyyttä tai että jokin puuttuu. Pahalta tuntuu nykyään ev.lut. kirkon ja kirkonihmisten tapa hyväksyä saasta ja mädännäisyys joka on häpeä niille jotka noudattavat raamatun ohjeita niitä vääristelemättä.
Ihanaa, että Oliver ja Eeva perheineen olivat Ranuan opistoseuroilla. Niin kuuluu kunnon lestadiolaisen kiertää kesällä Suviseurat ja Ranuan opistoseurat.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että Oliver ja Eeva perheineen olivat Ranuan opistoseuroilla. Niin kuuluu kunnon lestadiolaisen kiertää kesällä Suviseurat ja Ranuan opistoseurat.
Ei ole mikään uskomisen ehto. Kaikki ei jaksa isoja tapahtumia eikä kaikilla ole niihin rahaakaan.
Meiltä vl-uskovaisilta on paljon kyselty tässä ketjussa. Vielä enemmän on esitetty meihin liittyen väitteitä (usein vääriä asioita).
Saanko minä kysyä teiltä keskustelijoilta? Mikä teidän motiivinne on tutkia ja arvostella vl-oppia? Olen käsittänyt niin, että teillä EI ole hätä meidän sieluistamme (?). Mikä sitten on syy: uteliaisuus, jonkinlainen katkeruus, hätä omasta sielusta vai mikä?
Kiitos, jos joku aktiivinen keskustelija vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä vl-uskovaisilta on paljon kyselty tässä ketjussa. Vielä enemmän on esitetty meihin liittyen väitteitä (usein vääriä asioita).
Saanko minä kysyä teiltä keskustelijoilta? Mikä teidän motiivinne on tutkia ja arvostella vl-oppia? Olen käsittänyt niin, että teillä EI ole hätä meidän sieluistamme (?). Mikä sitten on syy: uteliaisuus, jonkinlainen katkeruus, hätä omasta sielusta vai mikä?
Sääli. Kurjaa, kun joudutte jatkuvasti tekemään lapsia.
Esim tämä raamatunkohta ei kyllä tue vl-eksklusiivista oppia:
"Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta, mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen."
(uudempi käännös: Jumalallinen oikeudenmukaisuus, josta pyhät kirjoitukset todistavat, on nyt paljastunut laista riippumatta. Jumalallinen oikeudenmukaisuus paljastuu kaikille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen. Tämä koskee kaikkia, koska kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta. Jumalan hyvyys kuitenkin tekee heistä syyttömiä täysin ilmaiseksi, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Jumala asetti Jeesuksen uhriksi ja paikaksi, jossa Jeesuksen veri tuo sovituksen häneen uskoville. Näin Jumala todistaa olevansa oikeudenmukainen, kun hän kärsivällisenä jättää vanhat synnit rankaisematta. Hän oli kärsivällinen todistaakseen oikeudenmukaisuutensa meidän aikanamme: hän on oikeudenmukainen ja tekee syyttömän siitä, joka uskoo Jeesukseen.)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mukana kun olen ihmetellyt todella sitä, miten ja miksi te sanotte että teillä vl on ainoa oikea usko?
Sellaista vastausta ei ole tullut, koska sitä ei ole olemassakaan. Ei voida sanoa, että juuri meillä (siis teillä) on ainoa oikea usko ja muut joutuvat tulimereen.
Johan siinä kun joku ryhmä väittää olevansa ainoassa oikeassa uskossa eikä muut kelpaa kuka tahansa hyppää takakäpälilleen.
Vierailija kirjoitti:
"Tuohan on heidän tahtonsa. Haluavat olla käyttämättä ehkäisyä."
- mahtaako kuitenkaan olla lopulta heidän oma vapaaehtoinen valinta?
Henkilö joka on aivopesty pitämään ehkäisyä syntinä ei kykene asiaa kyseenalaistamaan. Joten oma tahto se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Pyrkimys tehdä ja toimia raamatun mukaan. Nämä kysymykset kiinnostaa myös monia meitä vl:ä. Historiaa taakse katsoessa on tehty vääriä päätöksiä ja harhailtu Jumalan tahdon tieltä kun moni ei ole uskaltanut avata suuta. Henkiopit, tapakulttuuri uskon ehtona, hoitokokoukset, pedojen uhrien kohtelu jne. Niin käy helpommin, jos ei puhuta ja mietitä asioita yhdessä vaan mennään laumassa omahyväisesti eteen päin laput silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla ainakin on huoli kaikista jyrkän suunnan vl:istä, kun se oppi alkaa olla niin kaukana Kristuksesta. Olen jonkin verran tänne kirjoitellut ihan sillä motiivilla, että kunpa joku heräisi miettimään, että onko oma toivo yksin Kristuksessa, vai onko usko ja toivo "tähän laumaan kuulumisessa". Myös oma seurakunta voi muodostua epäjumalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mukana kun olen ihmetellyt todella sitä, miten ja miksi te sanotte että teillä vl on ainoa oikea usko?
Sellaista vastausta ei ole tullut, koska sitä ei ole olemassakaan. Ei voida sanoa, että juuri meillä (siis teillä) on ainoa oikea usko ja muut joutuvat tulimereen.
Johan siinä kun joku ryhmä väittää olevansa ainoassa oikeassa uskossa eikä muut kelpaa kuka tahansa hypp
Tiedäthän, että kristillisissä kirkoissa kaste on ollut vanhastaan pelastumisen ehto. Eli se sanoo että vain heillä on oikea usko. Mihin vedät kummastelussa rajan?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on heidän tahtonsa. Haluavat olla käyttämättä ehkäisyä.
Kuitenkaan toisten ehkäisyn käyttö tai käyttämättömyys ei kuulu meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuohan on heidän tahtonsa. Haluavat olla käyttämättä ehkäisyä."
Henkilö joka on aivopesty pitämään ehkäisyä syntinä ei kykene asiaa kyseenalaistamaan. Joten oma tahto se ei ole.
Määrittele aivopesu. Se, että tekee samoin kuin monet muut ympärillä ei sitä välttämättä ole. Sillä logiikalla esimerkiksi nykyinen meikkauskulttuuri olisi aivopesua kun sitä tekevät kaikki ja markkinoijat, somejulkkikset, naistenlehdet ym. kannustavat. Joillain työpaikoilla meikkaamista vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista jos ei-lestadiolaisista kyseltäisiin samalla tavalla.
-Eikö teillä ole yksinäistä kun on niin vähän sisaruksia?
-Onko tuo hevin kuuntelu jonkun hevarien aivopesun tulos?
-Miltä tuntuu olla alistettu miesten leikkikalu yhdenyön jutuissa? Ai et ole? Aivopesty ei kuule huomaa
-mitä terveysvaikutuksia tuo alkoholi voikaan aiheuttaa? Kauhea sosiaalinen pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla ainakin on huoli kaikista jyrkän suunnan vl:istä, kun se oppi alkaa olla niin kaukana Kristuksesta. Olen jonkin verran tänne kirjoitellut ihan sillä motiivilla, että kunpa joku heräisi miettimään, että onko oma toivo yksin Kristuksessa, vai onko usko ja toivo "tähän laumaan kuulumisessa". Myös oma seurakunta voi muodostua epäjumalaksi.
Jos uskoo Kristuksen asuvan siinä seurakunnassa ei palvo seurakuntaa vaan Kristusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita mitään seura-kuntaa, tahoa tms. Usko sinällään löytyy raamatusta. Näissä kaikissa seuroissa on riskinsä harhautua liikaa itse asiasta. Uskosta tehdään liian monimutkaista. Jokainen voi uskoa itse. Samanhenkisiä löytyy muualtakin kuin näistä oikeista uskovista. Siinäpä se, kuka määrittelee mikä on se oikea. Vain Jumala, joka myös lopulta tuomitsee.
Sinun sydämesi tietää sen parhaiten. Hyvässä seurassa se riemuitsee ja ei niin oikeassa tuntee yksinäisyyttä tai että jokin puuttuu. Pahalta tuntuu nykyään ev.lut. kirkon ja kirkonihmisten tapa hyväksyä saasta ja mädännäisyys joka on häpeä niille jotka noudattavat raamatun ohjeita niitä vääristelemättä.
Sen verran täytyy kyllä olla eri mieltä, että kyllä seurakuntayhteys olisi hyvä olla. Lisäksi uskovaisia ystäviä.
Päivän voimalauseet Päivämiehen henkilöhaastattelusta:
Löysin rauhan, vapauden ja ilon valtakunnan. Se rauha käy yli kaiken ymmärryksen. Vapauteen kuuluu sekin, ettei tarvitse välittää siitä, mitä muut meistä puhuvat. Ei ole helppoa tunnustautua kuuluvaksi tähän parjattuun joukkoon. Vapaus on kuitenkin sitä, että minun ei tarvitse jäädä sen alle, mitä media kirjoittaa tai ihmiset nostavat esille. Sisältä päin tämä on aivan erilaista. Vaikka meille ei ole luvattu helppoa elämää ja vaikka on vaikeita kohtaloita, on paljon toivoa. On kirkas määränpää.
Se on juuri näin. Jos joku kokee jossakin muualla näin, se ei ole minulta pois.
Aina voi lähteä pois liikkeestä. Se on ihan vapaaehtoista.
- Ei ole helppoa koska kaikki ystävät, tutut ym.on liikkeessä ja koko identiteetti pitäisi muokata uudelleen.