Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Turhaa hurskastelua, naispappi ei kelpaa toimittamaan kirkollisia tehtäviä. Asianmukaisen koulutuksen ja pappisvihkimyksen saaneena, miksi ei hyväksytä lestadiolaisperheiden kirkollisiin tehtäviin?
"Olen kirkolla töissä. Tiedän, että tuollaista kuvatun kaltaista käytöstä on. Sitä faktaa on turha alapeukuttaa. Sitten on myös (lestadiolais)perheitä, joille papin sukupuolella ei ole merkitystä ja ovat muissakin asioissa "rennompia" kuin joku ulkopuolinen olettaisi. Ikävää on se, jos kuvitellaan kaikkien olevan samanlaisia. Lestadiolaisissa on sekä mukavia että vähemmän mukavia ihmisiä. Näin on myös muissakin piireissä. Itsekin tunnen mukavia ja ikäviä lestadiolaisia. Ei se ikävyys lestadiolaisuudesta johdu, vaan ovat persoonina ikäviä ihmisiä. Olisivat sitä varmasti, vaikka eivät lestadiolaisia olisikaan."
Tämä kokemus on minullakin. Sellaisen olen havainnut että lestadiolaiset jotka kaveeraa myös muiden kuin omanlaisten kanssa, sivistää itseä ja on persoonana avarakatseisia, ovat paljon rennompia ja hyväksyvämpiä kuin he jotka liikkuu vain toisten lestadiolaisten kanssa. Isoja eroja heissä on.
Vierailija kirjoitti:
"Olen kirkolla töissä. Tiedän, että tuollaista kuvatun kaltaista käytöstä on. Sitä faktaa on turha alapeukuttaa. Sitten on myös (lestadiolais)perheitä, joille papin sukupuolella ei ole merkitystä ja ovat muissakin asioissa "rennompia" kuin joku ulkopuolinen olettaisi. Ikävää on se, jos kuvitellaan kaikkien olevan samanlaisia. Lestadiolaisissa on sekä mukavia että vähemmän mukavia ihmisiä. Näin on myös muissakin piireissä. Itsekin tunnen mukavia ja ikäviä lestadiolaisia. Ei se ikävyys lestadiolaisuudesta johdu, vaan ovat persoonina ikäviä ihmisiä. Olisivat sitä varmasti, vaikka eivät lestadiolaisia olisikaan."
Tämä kokemus on minullakin. Sellaisen olen havainnut että lestadiolaiset jotka kaveeraa myös muiden kuin omanlaisten kanssa, sivistää itseä ja on persoonana avarakatseisia, ovat paljon rennompia ja hyväksyvämpiä kuin he jotka liikkuu vain toisten lestadiolaisten kanssa. Isoja eroja heissä on.
Tämä kokemus on itselläkin. Tiedän esimerkiksi erään aivan ihanan lestadiolaisäidin. Hän suhtautuu muihin ihmisiin ystävällisesti heidän vakaumuksestaan riippumatta. Auttaa esimerkiksi naapurin pikkulapsiperhettä todella paljon, vaikka he eivät ole lestadiolaisia. Tämän lestadiolaisäidin kanssa on mukava olla, kun hän on lempeä, ystävällinen ja auttavainen. Uskon, että iso merkitys on sillä, että hän hyväksyy eri tavoin ajattelevat ihmiset eikä pelkää olla heidän seurassaan.
Jos on sydämessään uskovainen kristiitty, kohtelee muita tasapuolisesti hyvin ja uskon hedelmistä tärkein on rakkaus Jeesusta, Jumalaa ja muita ihmisiä kohtaan. Näin myös kestadiolaisilla. On lestadiolaisia, joilla kilvoittelu on omissa porukoissa hengaamista, muista eristäytymistä ja raamatun ulkopuolisten, keksittyjen sääntöjen noudattamista. Nämä näkyy ulos siten, että ensimmäiset on miellyttäviä, suvaitsevia ja rakkaudellisia, jälkimmäisten seura on ikävää ja muille ahdistavaa.
Minua harmittaa, kun monesti lestadiolaisiin liittyvässä keskustelussa kaikkeen kritiikkiin suhtaudutaan näin: "Kritiikki johtuu vain siitä, että olen lestadiolainen ja hän kritisoi tässä lestadiolaisuuttani". Ajattelen, että tässä ymmärretään asia väärin. Ei kritiikki kohdistu siihen, että ihminen on lestadiolainen. Se kohdistuu siihen, miksi ihminen on lestadiolainen ja käyttäytyy siitä huolimatta tällä tavalla. Odottaisin, että lestadiolainen olisi toisia, eri tavoin ajatteleviakin, kohtaan ystävällinen. Jeesuskin kehotti Raamatussa rakastamaan toisia ihmisiä, myös vihamiehiä. Minun on vaikea ymmärtää, miten ihminen voi sanoa rakastavansa Jumalaa yli kaiken, mutta lähimmäiseksi riittävät vain ne omat läheiset.
Kyllä minua on ihmetyttänyt monet kerrat, miten itseään oikeanlaisena uskovaisena pitävä lestadiolainen saattaa käyttäytyä todella tylysti muita kohtaan. Esimerkiksi eräs tuntemani lestadiolaisnainen on todella ilkeä. Aina hän jaksaa kritisoida muita pienimmistäkin asioista. "Että ärsyttää tuo Päivi, kun suu käy koko ajan ja vaan nauraa." sen sijaan voisi ajatella "Onpas mukavaa, kun Päivillä on nauru herkässä ja juttua riittää." "Enpä olisi uskonut, että Pertti jaksoi tulla tänne." sanoo sen sijaan, että toteaisi "Onpa kiva nähdä, mukava kun Pertti jaksoit lähteä liikenteeseen." "Ei nuo nuoret osaa edes pöytää kattaa juhlakahveille" toteaa sen sijaan, että osoittaisi ymmärrystä häthätää täysi-ikäisiä nuoria kohtaan, jotka tekivät varmasti parhaansa.
Minä en kritisoi lestadiolaisuutta. Minua ei häiritse, jos joku haluaa omassa elämässään elää lestadiolaisten oppien mukaan ja uskoa heidän opettamalla tavalla. Se minua häiritsee, jos ihminen kohtelee toisia ikävästi ja kuvittelee, ettei asialla ole mitään tekemistä uskonsa kanssa. Aidosti Jumalaa rakastava ihminen rakastaa myös lähimmäisiään.
Samaa mieltä. Aidosti uskovainen ihminen pyrkii kohtelemaan kaikkia hyvin, ei vain samoin uskovia. Minua ärsyttää se että joidenkin usko on jonkun maallisten asioiden kieltojen noudattamista. Mitä tekemistä niillä on USKON kanssa?
Minua ahdistaa suunnattomasti tämä keskustelu täällä. Miten on mahdollista, että yhtä ihmisryhmää maalitetaan täällä tällä tavalla? Varmasti jokaisesta ihmisryhmästä löytyy viallisia ihmisiä, jos vain ne viat halutaan nähdä. Ja millä sitä lähimmäisenrakkautta itse kukin mittaa?
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa suunnattomasti tämä keskustelu täällä. Miten on mahdollista, että yhtä ihmisryhmää maalitetaan täällä tällä tavalla? Varmasti jokaisesta ihmisryhmästä löytyy viallisia ihmisiä, jos vain ne viat halutaan nähdä. Ja millä sitä lähimmäisenrakkautta itse kukin mittaa?
No minusta tässä on muutamia hyviä esimerkkejä lähimmäisen rakkaudesta:
-Ole ystävällinen ja avulias myös muille kuin omille perheenjäsenille, suvulle ja ystäville. Mitä se lähimmäisen rakkaus sitten on? Aika moni arjessaan on valmis auttamaan läheisiään pienissä arkisissa asioissa tai ison hädän keskellä. He antavat omaa aikaansa tai vaikka jakavat siitä, mitä itsellä on ja toisella ei. Sitä se lähimmäisen rakkaus on. Ja miten sitä mitataan? Näkeehän sen ihmisestä, onko hän toisille ystävällinen tai avulias vai kääntääkö selkänsä tai sanoo, etten auta.
-Ole valmis auttamaan myös tuntemattomia tai eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Jos vaikka tuntematon ihminen kertoo olevansa janoinen, niin annat hänelle hymyillen lasin vettä, etkä nurise, että olisit ottanut oman vesipullon mukaan. Tai vaikka et itse ymmärtäisi seksuaalivähemmistöön kuuluvien suuntautumista, niin et irvaile heille siitä tai kohtele ilkeästi siksi, että olet eri mieltä. Eli antaisit sen vesilasillisen hymyillen hänellekin.
Nämä asiat eivät minusta ole mitään maalittamista, vaan lähimmäisen rakkauden osoittamista, jota odotan muiltakin kuin lestadiolaisilta. Iso osa lestadiolaisista on ystävällisiä toisia kohtaan ja osoittaa lähimmäisenrakkautta myös liikkeen ulkopuolisille.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole maalittamista keskustella ikävistä asioista, joita johonkin ihmisryhmään liittyy. Kaikissa ihmisryhmissä on omat huonot puolensa, ei se ole mitenkään tavatonta. Se olisi eri asia, jos sanottaisiin, että kaikki lestadiolaiset olisivat asiaa X, kun ei niin ole. Jokaisen ihmisryhmään mahtuu monenlaista kulkijaa, niin myös lestadiolaisiin. Samassa yhteydessä on pakko sanoa, että moni liittää lestadiolaisiin myös hyviä piirteitä. En esimerkiksi koskaan ole kuullut, että joku väittäisi lestadiolaisia työtä vieroksuviksi ja laiskoiksi. Päinvastoin oletus on, että lestadiolaiset tekevät töitä ja monet toimivat yrittäjinä. Sitten taas on niitä ihmisryhmiä, joista usein ajatellaan, että ovat työtä vieroksuvia ja laiskoja, vaikka oikeasti kaikki ko. ihmisryhmiin kuuluvat eivät sellaisia ole.
1. Varokaa harjoittamasta hurskauttanne ihmisten edessä sitä varten, että he katselisivat teitä, muuten ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.
2. Kun siis annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kaduilla, jotta ihmiset ylistäisivät heitä. Totisesti minä sanon teille: he ovat jo palkkansa saaneet.
3. Kun sinä annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,
4. jotta almusi pysyisi salassa. Isäsi, joka salassa näkee, palkitsee sinut.
5. Kun rukoilette, älkää olko niin kuin tekopyhät. He asettuvat mielellään rukoilemaan synagogiin ja katujen kulmiin, jotta ihmiset näkisivät heidät. Totisesti minä sanon teille: he ovat jo palkkansa saaneet.
6. Mutta kun sinä rukoilet, mene kammioosi, sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka salassa näkee, palkitsee sinut.
(Luuk. 11: 2-4)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole maalittamista. On tarkeää että pääsee avaamaan kokemuksia muiden pahaa kokeneiden kanssa ja voi huomata että en todellakaan ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Onko se maalittamista jos liikkeen sisällä olevatkin avautuvat epäkohdista koska eivät uskalla muualla puhua niistä. Esim. nuo edellä mainitut kummat säännöt ja niiden noudattamisen vaatimus. Ainakin painostus. Ja se että yksilön vapaus ei toteudu. Aletaan supisemaan jos joku ei koe synniksi jotakin listassa seisovaa. Ei ole oikein että keskustelu vaiennetaan ja vain yksi totuus hyväksytään. Se ei ole tervettä ja johtaa kupalautumis ilmiöön.
Tiedän useita lämmin sydämissä, reiluja ja mukavia vl-ihmisiä. Tiedän myös sellaisia, jotka ei vietä aikaa kenenkään muun kuin omiensa kanssa. Sellaiset tuntuu ylimielisiltä.
Oma kokemus on ollut, että iso osa lestadiolaisista suhtautuu ystävällisesti liikkeen ulkopuolisiin ihmisiin. Heidän käytöksessään ei näe mitään eroa siinä, miten kohtelevat liikkeeseen kuuluvia ja kuulumattomia. Nämä ihmiset ovat ystävällisiä kaikille. Ajattelen, että heissä näkyy usko aidosti - he rakastavat toisia, eivätkä tuomitse tai arvostele. Tällaiset lestadiolaiset ovat esimerkiksi mitä mukavimpia työkavereita: ahkeria, auttavaisia ja ystävällisiä. Nämä lestadiolaiset eivät pidä itsestään meteliä, vaikka soisi useamman tietävän heidän ystävällisyydestään. Anonyymisti kiitos jokaiselle tällaiselle lestadiolaiselle.
Sitten tiedän lestadiolaisia, jotka kyllä näyttävät avoimesti sen, että pitävät itseään parempana kuin liikkeeseen kuulumattomia. Näitä ihmisiä on vähän, mutta ovat valitettavasti kovin näkyviä oman asenteensa kanssa. Eräskin lestadiolaisäiti jaksaa aina esimerkiksi korostaa omien lastensa ylivertaisuutta verrattuna liikkeeseen kuulumattomiin. Lapsensa ovat kuulemma koulussa viisaampia kuin opettajat jne. Samainen äiti jaksaa korostaa omaa ahkeruuttaan verrattuna moniin muihin ikäisiinsä. Helppoahan se on olla ylimielinen, jos puoliso on kovapalkkaisessa työssä ja itse on täysin terve (samaa ei voi sanoa monesta muusta). Tällaiset lestadiolaiset antavat ikävän kuvan liikkeestä ja tekisi mieli käydä sanomassa, että ottaisivat mallia ystävällisistä kanssasisaristaan ja veljistään.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on ollut, että iso osa lestadiolaisista suhtautuu ystävällisesti liikkeen ulkopuolisiin ihmisiin. Heidän käytöksessään ei näe mitään eroa siinä, miten kohtelevat liikkeeseen kuuluvia ja kuulumattomia. Nämä ihmiset ovat ystävällisiä kaikille. Ajattelen, että heissä näkyy usko aidosti - he rakastavat toisia, eivätkä tuomitse tai arvostele. Tällaiset lestadiolaiset ovat esimerkiksi mitä mukavimpia työkavereita: ahkeria, auttavaisia ja ystävällisiä. Nämä lestadiolaiset eivät pidä itsestään meteliä, vaikka soisi useamman tietävän heidän ystävällisyydestään. Anonyymisti kiitos jokaiselle tällaiselle lestadiolaiselle.
Sitten tiedän lestadiolaisia, jotka kyllä näyttävät avoimesti sen, että pitävät itseään parempana kuin liikkeeseen kuulumattomia. Näitä ihmisiä on vähän, mutta ovat valitettavasti kovin näkyviä oman asenteensa kanssa. Eräskin lestadiolaisäiti jaksaa aina esimerkiksi korostaa omien lastensa yli
Aivan samat kokemukset minulla. Mukavat vl:t on aidosti uskovan oloisia, lojaaleja, sydämellisiä ja ahkeria. Tunnistan valitettavasti myös toisen joukon mistä kerrot.
Vierailija kirjoitti:
Taas on Oliver sairaalassa
missä kerrottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on Oliver sairaalassa
missä kerrottu?
Hänen instastooreissa
Arvasin ettei Oliverin aivokalvontulehdukset johdu niistä puusepän hommista. Kyllä on jostain vakavammasta kyse. Outoa ettei Oulun Yliopistollisessa sairaalassa saada asiasta selvyyttä. Toki voihan se olla joku koronarokote haittakin.
Olen kirkolla töissä. Tiedän, että tuollaista kuvatun kaltaista käytöstä on. Sitä faktaa on turha alapeukuttaa. Sitten on myös (lestadiolais)perheitä, joille papin sukupuolella ei ole merkitystä ja ovat muissakin asioissa "rennompia" kuin joku ulkopuolinen olettaisi. Ikävää on se, jos kuvitellaan kaikkien olevan samanlaisia. Lestadiolaisissa on sekä mukavia että vähemmän mukavia ihmisiä. Näin on myös muissakin piireissä. Itsekin tunnen mukavia ja ikäviä lestadiolaisia. Ei se ikävyys lestadiolaisuudesta johdu, vaan ovat persoonina ikäviä ihmisiä. Olisivat sitä varmasti, vaikka eivät lestadiolaisia olisikaan.