Mitä ajatuksia herättää eläkeiän nosto 70:een vuoteen?
Otsikossa kysymys. Onko tämä reilua nuoremmille sukupolville? Uskotko että voit työskennellä noin pitkään?
Kommentit (25)
Ranskassa palaisi jo roskikset eduskuntatalon edustalla, Suomessa sensuroidaan nettikeskusteluakin.
Että minulla 49 vuotiaalla työttömällä on vielä monta potenttiaalista työvuotta jäljellä. Mutta jo nyt olen ymmärtänyt, että olen osaan paikkaan liian vanha. Ymmärrän myös paremmin, että miksi kaverini aloitti yliopistolla uuden tutkinnon opiskelun 47 vuotiaana, vaikka täällä häntä pilkattaisiin vi t--n käsein heiluttelijaksi ennen kuin kukaan olisi kysynyt ensin mitä hän aloitti opiskelemaan....
Olen 50+ ja IT-alalla. En usko että työni jatkuu noin pitkään vaikka itse haluaisinkin
Keino painaa eläkkeet alas. 55v jälkeen voidaan aloittaa eläkkeen suuruutta pudottava työttömyyskierre.
Elinajanodote miehillä 76v ja eläkeikä on jo sen 70v ja firmojen mielestä 40+ on liian vanha työhön,ettei se paljon uusia ajatuksia herätä. Sovietsuomen kuolinkorinaa ei muuta.
Nykyajan työelämä sairastuttaa ihmisiä. Moniko on oikeasti työkykyinen 70-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työelämä sairastuttaa ihmisiä. Moniko on oikeasti työkykyinen 70-vuotiaana?
Ei sillä ole hallitukselle mitään merkitystä. Kyseessä on vain leikkuri. Ihan sama se heille on, että jaksaako joku töissä vai ei.
Vuonna 2008 syntyneellä eläkeikä on 68v11kk. Yksi vuosi lisää vain.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2008 syntyneellä eläkeikä on 68v11kk. Yksi vuosi lisää vain.
En olisi siitä vielä niin varma.
Mun työssä se hyvä puoli (osa-aikatyö) että voin itse määritellä käytettävyyteni.
Nyt teen tunteja sen verran että en edes mieti kokoaikatyön hakemista eikä siinä olisi mitään järkeäkään. . Sitten kun alkaa tuntumaan että en jaksa enään paljoa töitä tehdä niin teen vähemmän tunteja eli sen verran että juuri ja juuri pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Monilla aloilla kuten julkisella ei tarvitse olla työkykyinen riittää että hengittää.
On, tämä on ihan helvetin reilua. Piikoa kahden ylemmän korkeakoulututkinnon voimin 40 vuotta eläkkeillä olleilla frouvattarilla, joille kaikki on kannettu eteen ja tehty valmiiksi. Paikat jo nyt paskana eikä eläkettä ole tulossa ikinä, vaikka 15 vuotiaasta saakka eläkkeitä makseltu.
Ei mitään. En ole enää vuosiin uskonut että tulen koskaan näkemään mitään eläkettä.
Järjetöntä, kun en usko, että selviän hengissä edes nykyiseen eläkeikään. Ainoa johtopäätös, on että työnteko ei kannata, joten voi hyvin laittaa rukkaset naulaan jo nyt.
Ei tämä hallitus päätä mitä seuraava tekee!
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä, kun en usko, että selviän hengissä edes nykyiseen eläkeikään. Ainoa johtopäätös, on että työnteko ei kannata, joten voi hyvin laittaa rukkaset naulaan jo nyt.
Lisätään vielä sen verran, että eläkeikä ei voida määritellä jonkun eliniän odotteen perusteella, koska kukaan ei tiedä huomisesta. Lähtökohtaisesti menettelyä ei voi ainakaan pitää yhdenvertaisena.
Mitä puoluetta saamme kiittää tuosta aivopierusta?
[minä vaan kysyn]
On reilua.