Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
5361/10127 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo enää sairaalassa, nyt jo kotona. Ei kertonut että nyt olis ollu aivokalvontulehdusta vaan että sairastelu jatkui (flunssa ja kuume) ja tauti meni niin pahaksi, että joutu osastolle. Mutta täytyy joku sairaus kyllä olla että normaalit taudit kehittyy aina pahaksi. Eipä ole kuitenkaan meidän tehtävä sitä täällä arvuutella, vaan lääkäreiden. 

Vierailija
5362/10127 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisten sairauksien diagnosoimisessa voi joskus mennä useampikin vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5363/10127 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kyse mistä tahansa, niin toivon Oliverille mahdollisimman hyvää terveyttä. Omasta kokemuksesta tiedän, miten raskasta on sairastua vakavasti pikkulapsiaikana.

Vierailija
5364/10127 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä on lestadiolaisia, niin minulla olisi kysymyksiä. Toivoisin, että kysymyksiin suhtauduttaisiin asiallisesti, kun uteliaisuuttani kysyn, enkä pahantahtoisesti. Tällä kertaa tuli mieleen kysymyksiä suviseuroista:

-Puhuuko vain nuoret suviksista, vai onko se myös iäkkäämpien käyttämä lempinimi suviseuroista? Onko tämä nimitys ollut pitkäänkin käytössä. En muista, että omassa nuoruudessani olisi siitä puhuttu.

-Vaihteleeko suviseurojen tarjoilut vai onko lähes kaikki ruoat samoja joka vuosi? Olen kuullut useammankin ihmisen hehkuttavan sitä spagettivuokaa tai vastaavaa, joten sitä on kai pitkään ollut tarjolla?

-Eikö joitakin lestadiolaisia ahdista suviseurojen iso väkimäärä? Onhan valtaväestössäkin monia, joita isot väkijoukot ahdistavat ja siksi välttelevät ruuhkaisiin paikkoihin menoa. Tai ylipäätään mietin kohtaamisten määrää, kun seura-alueella saattaa tulla jatkuvasti tuttuja vastaan. Luulisi, että osalla tuo kuormittaisi, jos arkena viihtyy kotona mieluummin vaikka oman perheen kesken.

-Eikö suviseuroissa käyminen ole joillekin perheille taloudellisesti vaikea toteuttaa? Matkat maksavat, varsinkin jos täytyy saada jostakin vuokrattua matkailuauto. Eikä matkanteko ole halpaa, jos on iso perhe. Osahan asuu kaukana suviseurapaikkakunnista, jolloin matkaa voi kertyä todella paljon. Jättävätkö ihmiset taloudellisista syistä matkustamatta suviseuroihin, jotka ovat todella kaukana?

Vierailija
5365/10127 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Olen iäkäs ja puhun toisinaan suviseuroista, toisinaan suviksista, ihan miten milloinkin.

- Ruokalan menut ovat pohjimmiltaan melko samat vuodesta toiseen, mutta silloin tällöin tulee jotakin uutta, esim. pitsaa ei ole ollut aina tarjolla. Ruokahan on seuroissa halpaa ja sitä mm. iltapäivälehdet innostuvat vuodesta toiseen ihmettelemään.

- Osaa ihmisiä väenpaljous ahdistaa ja itsekin kuulun niihin. Suviseurat ovat kuitenkin monelle myös tärkeä kohtaamispaikka, jossa ystävät ja sukulaiset tapaavat toisiaan. Onneksi Kesäseuraradio toimii ja puheita voi kuunnella kotonakin. Joskus kokoonnumme yhdessä kuuntelemaan ystävien kanssa jonkun kotona, jos useampi on joutunut jäämään pois.

- Suviseurat saattavat jäädä väliin taloudellisistakin syistä. Toisaalta monet perheet yhdistävät suviseurat kesälomamatkaan. Tiedän, että nytkin, kun suviseurat ovat pohjoisessa, moni perhe suunnittelee jatkavansa matkaa esim. Pohjois-Norjaan. Monet perheet säästävät suviseuramatkaa varten pitkin vuotta.

- Suviseurat ovat monelle tärkeä ja tarpeellinen levähdys- ja pysähdyshetki kiireisen ajan keskellä. Moni joutuu kuitenkin myös jäämään kotiin esim. sairauden tai jo mainittujen taloudellisten syiden vuoksi. 

Vierailija
5366/10127 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän lapset asuivat vielä kotona, meillä oli tapana säästää joulusta suviseuroihin ja suviseuroista taas seuraavaan jouluun. Lapsetkin osallistuivat säästötalkoisiin omalla panoksellaan. Homma toimi hyvin ja puolen vuoden aikana saatiin mukava pesämuna kokoon aina jouluksi ja suviseuroihin. 

Vierailija
5367/10127 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaamisesta ja korvakoruista tuli mieleen. Itselleni on ollut vaikea ymmärtää, miksi monelle ei-lestadiolaiselle on niin iso kynnyskysymys, etteivät lestadiolaiset meikkaa tai käytä korvakoruja. Eihän meikkaaminen tai korujen käyttö muutenkaan innosta kaikkia. Olen kolmekymppinen perheenäiti ja nykyisin meikkaan vähän. Iso osa viikosta kuluu meikittä ja joinakin työpäivinä saatan laittaa kevyesti meikkiä. Korvakoruja pidän todella satunnaisesti ja silloinkin vain pieniä, isot ja näyttävät korut eivät muutenkaan ole olleet minun juttuni. Oma kokemus on ollut, että iän karttuessa ei meikkaaminen enää muutenkaan niin innosta. Eikä pikkulapsiaikana sille juuri olisi aikaakaan. Korona-aika tuli vietettyä ilman meikkiä. Nuorempana ajattelin, että näyttäisin kauniimmalle reippaasti meikattuna. Olen harvakseltaan tehnyt tuollaisen voimakkaan meikin viimeisen vuoden aikana ja oma mieli on muuttunut. Koen näyttäväni kauniimmalta todella kevyen meikin kanssa, eikä minulle ole ongelma lähteä ilman meikkiä minnekään. Ehkä tästä pitkästä puheenvuorostani tuli se mieleen, että minusta lestadiolaisten meikittömyys ja korvakoruttomuus ei ole mitenkään ikävä tai outo asia. Ihmiset ovat kauniita ihan luonnostaankin.

Vierailija
5368/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikkaamisesta ja korvakoruista tuli mieleen. Itselleni on ollut vaikea ymmärtää, miksi monelle ei-lestadiolaiselle on niin iso kynnyskysymys, etteivät lestadiolaiset meikkaa tai käytä korvakoruja. Eihän meikkaaminen tai korujen käyttö muutenkaan innosta kaikkia. Olen kolmekymppinen perheenäiti ja nykyisin meikkaan vähän. Iso osa viikosta kuluu meikittä ja joinakin työpäivinä saatan laittaa kevyesti meikkiä. Korvakoruja pidän todella satunnaisesti ja silloinkin vain pieniä, isot ja näyttävät korut eivät muutenkaan ole olleet minun juttuni. Oma kokemus on ollut, että iän karttuessa ei meikkaaminen enää muutenkaan niin innosta. Eikä pikkulapsiaikana sille juuri olisi aikaakaan. Korona-aika tuli vietettyä ilman meikkiä. Nuorempana ajattelin, että näyttäisin kauniimmalle reippaasti meikattuna. Olen harvakseltaan tehnyt tuollaisen voimakkaan meikin viimeisen vuoden aikana ja oma mieli on muuttunut. Koen näyttäväni kauniimmalta todella kevyen meikin kan

Sinä koet noin ja joku toinen kokee toisin. Olennaista on se että maallikot säätelevät vallankäytöllä täysin kokemuspohjaisia asoita vaikka yksilöllä pitää perustulain mukaan olla vapaus valita itse. Joku haluaa olla naturelli ja joku muu tuntee olon itsevarmemmaksi pienellä boostilla. Molemmat on ok. Se että uskonnon varjolla puututaan näin henkilökohtaiseen asiaan on henkistä väkivaltaa. Se on kajoamista itsemääräämisoikeuteen. Ulkonäkö on osa persoonaa ja siten täysin jokaisen oma asia.

Muutenkin on kestämätöntä että puututaan tiettyihin asioihin ulkonäössä. Ranne- kaula ja sormikorut on on, korvakorut ei. Hiusten kiharrus, leikkaus, suoristus jne on ok, värjäys ei. Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!

Pieni on luottamus Jumalaan ja Jeesukseen jos uskoo oikeasti että tämmöisillä ihmisten keksimillä omavanhurkaus-säännöillä on mitään tekemistä pelastuksen kanssa. 

Vierailija
5369/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikkaamisesta ja korvakoruista tuli mieleen. Itselleni on ollut vaikea ymmärtää, miksi monelle ei-lestadiolaiselle on niin iso kynnyskysymys, etteivät lestadiolaiset meikkaa tai käytä korvakoruja. Eihän meikkaaminen tai korujen käyttö muutenkaan innosta kaikkia. Olen kolmekymppinen perheenäiti ja nykyisin meikkaan vähän. Iso osa viikosta kuluu meikittä ja joinakin työpäivinä saatan laittaa kevyesti meikkiä. Korvakoruja pidän todella satunnaisesti ja silloinkin vain pieniä, isot ja näyttävät korut eivät muutenkaan ole olleet minun juttuni. Oma kokemus on ollut, että iän karttuessa ei meikkaaminen enää muutenkaan niin innosta. Eikä pikkulapsiaikana sille juuri olisi aikaakaan. Korona-aika tuli vietettyä ilman meikkiä. Nuorempana ajattelin, että näyttäisin kauniimmalle reippaasti meikattuna. Olen harvakseltaan tehnyt tuollaisen voimakkaan meikin viimeisen vuoden aikana ja oma mieli on muuttunut. Koen näyttäväni kauniimmalta todella kevyen meikin kan

Onko tämän kirjoitetettu ihan tosissaan? 

Ei ketään kiinnosta toisten meikkaamattomuus tai korut. Joko et ymmärrä tai et ole ymmärtävänäsi kyseisen keskustelun liittyvän siihen, että joissakin uskonnoissa jäseniä aivopestään toimimaan tietyn mallin mukaisesti.

Mielestäni kaikkien pitäisi tuomita aivopesu, eikä sitä pitäis sallia minkään tekosyyn(esim. uskonto) varjolla. Aivopesulla on aina vakavia vaikutuksia, ja lisää se myös kahtiajakoa ja vihaa, joten se on uskonsotien polttoainetta.

Vierailija
5370/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin viestin, jossa mainitsin aivopesu sanan. Mielenkiintoista nähdä poistetaanko myös tuo toisen kirjoittama viesti, jossa sama sana esiintyy.

Vierailija
5371/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kirjoitin viestin, jossa mainitsin aivopesu sanan. Mielenkiintoista nähdä poistetaanko myös tuo toisen kirjoittama viesti, jossa sama sana esiintyy.

Kyllä se ainakin yritetään poistattaa, tämä ketju on jatkuvien aiheettomien ilmiantojen kohteena.

Omituiseksi on mennyt, jos trollien annetaan päättää mitkä viestit poistetaan.

Vierailija
5372/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on kajoamista itsemääräämisoikeuteen. Ulkonäkö on osa persoonaa ja siten täysin jokaisen oma asia."

Niin on, mutta pidän vielä paljon vakavampana asiana, että minkä näköistä elämää saa elää. Saako päättää haluaako lapsia, katsooko teatteria/televisiota, mitä musiikkia kuuntelee, tai mitä yleensäkään saa harrastaa? Tai onko joidenkin asioiden tekeminen taasen pakollista?

Ääriuskontoihin liittyy tällainen aivopesu ja kontrollointi. 

Vierailija
5373/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikka on aivopesua pahimmillaan. Seuratkaapa eduskunnan kyselytunteja, niin näette, miten vasemmisto/oppositio johtaa ymmärtämätöntä kansaa harhaan. Aivan oli joukkohysterian piirteitä eilenkin, kun hallitus perusteli välttämättömiä säästötoimenpiteitä ja toiset ölisivät päälle. Ja kansa uskoo, että heitä kurjistetaan, yhyy, rikkaat kiusaa.

Vierailija
5374/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Politiikka on aivopesua pahimmillaan. Seuratkaapa eduskunnan kyselytunteja, niin näette, miten vasemmisto/oppositio johtaa ymmärtämätöntä kansaa harhaan. Aivan oli joukkohysterian piirteitä eilenkin, kun hallitus perusteli välttämättömiä säästötoimenpiteitä ja toiset ölisivät päälle. Ja kansa uskoo, että heitä kurjistetaan, yhyy, rikkaat kiusaa.

Eli nielit koukkuineen päivineen sadun välttämättömyydestä! Toki oli välttämätöntä pienentää omia ja muiden hyvätuloisten veroa, vai mitä?

Vierailija
5375/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaat uskonnollista aivopesua, jossa jopa pikkulapsesta lähtien kerrotaan ainoaa oikeaa totuutta, politiikkaan jossa jossa on vähintään kaksi vastakkaista totuutta.

Kumpi sitten on AIVOPESUA PAHIMMILLAAN?

Vierailija
5376/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nielit koukkuineen päivineen sadun välttämättömyydestä! Toki oli välttämätöntä pienentää omia ja muiden hyvätuloisten veroa, vai mitä?

Tämähän nyt kuuluis eri ketjuun. Mutta on pakko:  oliko siis välttämätöntä jättää satojen miljoonien yritystuet rauhaan?  Suurin tukien saaja .....Viking Line!!!Jättää verottamatta suursijoittajien osinkovoittoja?  Kun tässä tilanteessa leikataan jopa lastensuojelusta!! Kyllä nämä on arvovalintoja. 

Vierailija
5377/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaat uskonnollista aivopesua, jossa jopa pikkulapsesta lähtien kerrotaan ainoaa oikeaa totuutta, politiikkaan jossa jossa on vähintään kaksi vastakkaista totuutta.

Kumpi sitten on AIVOPESUA PAHIMMILLAAN?

No äläpä. Jokainen vanhempi tietää, että jos lapselle kerrotaan, että  joululahjat tuo Joulupukki, niin näin se sitten on. Kunnes joku kertoo jotain muuta. Vedä itse johtopäätökset. 

Vierailija
5378/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole hyvätuloinen, kaikkea muuta, mutta ymmärrän, mikä on välttämätöntä. Suomessa on vasemmiston toimesta mahdollistettu liian suuret vastikkeettomat tuet ja nyt on pakko panna peruutusvaihde päälle. 

Vierailija
5379/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole hyvätuloinen, kaikkea muuta, mutta ymmärrän, mikä on välttämätöntä. Suomessa on vasemmiston toimesta mahdollistettu liian suuret vastikkeettomat tuet ja nyt on pakko panna peruutusvaihde päälle. 

MInä olen omasta mielestäni suht hyvätuloinen. Verotukseni laskee. Ei se minusta ole oikein ollenkaan, kun leikkauslistoja katsoo. 

Vierailija
5380/10127 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olikin muutaman päivän ajan ihmeen sivistynyttä keskustelua, mutta tulivathan nuo caps lock -kommentoijat takaisin. Ehdin jo ihmetellä, mitä on tapahtunut.

Ketju on lukittu.