Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Täällä olikin muutaman päivän ajan ihmeen sivistynyttä keskustelua, mutta tulivathan nuo caps lock -kommentoijat takaisin. Ehdin jo ihmetellä, mitä on tapahtunut.
Voi anteeksi, että viittasin aiemman kirjoittajan viestiin korostamalla hänen omia sanojaan kirjoittamalla ne isolla. Olen pahoillani, etten käyttänyt lainausmerkkejä sen sijaan.
Mutta sinäkin olet anteeksipyynnön velkaa, kun esitit väärän väitteen minun viestistäni! En ole aikaisemmin ketjuun kirjoittanut, eli viestisi on valheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vai ei kiinnosta? 😅🙈🤣
Mikä?
Vierailija kirjoitti:
Täällä olikin muutaman päivän ajan ihmeen sivistynyttä keskustelua, mutta tulivathan nuo caps lock -kommentoijat takaisin. Ehdin jo ihmetellä, mitä on tapahtunut.
Löysin ainoastaan yhden caps lock- viestin, mitä asiatonta tuossa viestissä muka on?
"Minä en kritisoi lestadiolaisuutta. Minua ei häiritse, jos joku haluaa omassa elämässään elää lestadiolaisten oppien mukaan ja uskoa heidän opettamalla tavalla. Se minua häiritsee, jos ihminen kohtelee toisia ikävästi ja kuvittelee, ettei asialla ole mitään tekemistä uskonsa kanssa. Aidosti Jumalaa rakastava ihminen rakastaa myös lähimmäisiään."
Sama juttu minulla. Ehkäpä voin ihmetellä mielessäni jotain asioita kuten esim miten sellaisen perheen äiti on jaksanut jos yli 10 lasta tms) mutta en kuitenkaan mene ihmisille niitä sanomaan. Pohdin vaan mielessäni.
Minä asuin ennen muualla. Nykyisin taas alueella missä on lestadiolaisuutta paljon. Muuton jälkeen huomasin nopeasti erään perheen missä toinen vanhempi oli alusta asti minuun ns huonosti suhtautuva. Hän tuli tervehtimään, mutta en siinä muuton keskellä ehtinyt ja jaksanut niin paljon hänelle puhua. Lisäksi toi lapsiaan pihaamme ja meillä iso koira joten en oikein tykännyt siitä, kun pelkäsin koiran kaatavan lapsen tms. Näin sen kaiken keskellä tuo esittäytyminen jäi vähäiseksi. Myöhemmin sattumalta kuulin hänen puhuvan pihassaan kuinka minä en viitsinyt edes puhua hänelle mitään ja esittäytyä kunnolla tms. Näin tuo tilanne esittäytyi hänelle erilaisena ja tästä jäi hänelle jokin pieni ongelma minua kohtaan. Saattoi puhua ikävästi minusta muillekin. En tarkemmin kirjoita, mutta kuulin siis itse sen kaiken. Näin pieni asia jo voi siis vaikuttaa. Minä olen muutenkin ujo ihminen joten en ole mikään sosiaalisin. Senkin vuoksi ehkä hänelle tuli väärä käsitys siitä etten mukamas halunnut puhua hänelle tuolloin. Samalla tiedän, että hänelläkin on toinen puoli ja osaa esim töissä olla mukava muita kohtaan.
Toisaalta itsekin olen tavannut myös mukavia tyyppejä. Eräänkin ison perheen äiti oli todella mukava. Se on myös joillakin hyvin materiaan painottuvaa tuo elämä. On hienot autot ja talot yms. Sitten tiedän myös paljon vaatimattomampaa elämää eläviä perheitä. Ehkä he eivät ole niin ylpeitä ja heitä on helpompi lähestyä kuin jotain ns oikein hienoa elämää elävää. Toisaalta näinhän se monesti menee ja jokin rikas perhe voi olla itsekäs ja tämä ihan kaikkiin perheisiin liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin ettei Oliverin aivokalvontulehdukset johdu niistä puusepän hommista. Kyllä on jostain vakavammasta kyse. Outoa ettei Oulun Yliopistollisessa sairaalassa saada asiasta selvyyttä. Toki voihan se olla joku koronarokote haittakin.
Tätä minä mietin, kun kuulin että Eeva odottaa kolmatta lastaan. Nyt koko perhe Ollen varassa taloudellisesti ja jos koko homma kaatuukin. Miten Eeva pärjää sitten kolmen pienen kanssa jos on ollut väsynyt muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin ettei Oliverin aivokalvontulehdukset johdu niistä puusepän hommista. Kyllä on jostain vakavammasta kyse. Outoa ettei Oulun Yliopistollisessa sairaalassa saada asiasta selvyyttä. Toki voihan se olla joku koronarokote haittakin.
Tätä minä mietin, kun kuulin että Eeva odottaa kolmatta lastaan. Nyt koko perhe Ollen varassa taloudellisesti ja jos koko homma kaatuukin. Miten Eeva pärjää sitten kolmen pienen kanssa jos on ollut väsynyt muutenkin.
Itse on sanonut, ettei pärjää. Kaipa hän pahimmassa tapauksessa muuttaisi Ollen tai omien vanhempiensa luokse tai jonkun muun sukulaisen luokse. Oli kyllä melkoisen hätiköityä tehdä nyt kolmas lapsi. Ekaksi olisi pitänyt selvittää Ollen terveysasiat.
Vierailija kirjoitti:
"Minä en kritisoi lestadiolaisuutta. Minua ei häiritse, jos joku haluaa omassa elämässään elää lestadiolaisten oppien mukaan ja uskoa heidän opettamalla tavalla. Se minua häiritsee, jos ihminen kohtelee toisia ikävästi ja kuvittelee, ettei asialla ole mitään tekemistä uskonsa kanssa. Aidosti Jumalaa rakastava ihminen rakastaa myös lähimmäisiään."
Sama juttu minulla. Ehkäpä voin ihmetellä mielessäni jotain asioita kuten esim miten sellaisen perheen äiti on jaksanut jos yli 10 lasta tms) mutta en kuitenkaan mene ihmisille niitä sanomaan. Pohdin vaan mielessäni.
Minä asuin ennen muualla. Nykyisin taas alueella missä on lestadiolaisuutta paljon. Muuton jälkeen huomasin nopeasti erään perheen missä toinen vanhempi oli alusta asti minuun ns huonosti suhtautuva. Hän tuli tervehtimään, mutta en siinä muuton keskellä ehtinyt ja jaksanut niin paljon hänelle puhua. Lisäksi toi lapsiaan pihaamme ja meillä iso koira joten en oikein tyk
Minä tiedän todella varakkaita perheitä, osa lestadiolaisia ja iso osa ei. Oma kokemus on, että rikkaiden ihmisten tylyys, ikävä ja ylimielinen käytös ei liity uskontoon. Nämä ihmiset ovat muuten yllättävän samanlaisia, vaikka osa on uskovaisia ja osa ei. Koti on iso ja hieno, pihalla seisoo useampi kallis auto, kiinteistöjä saattaa olla useita (joillakin jopa ulkomailla). Elämäntyyli on leveä ja kuvittelevat, että se on täysin omaa ansiota ja kuka tahansa voisi ahkeroimalla saavuttaa saman. Eivät ymmärrä, että ovat saaneet alusta asti itse hyvät kortit ja kaikille ei samoja kortteja suoda. Ajoituksellakin on iso merkitys. Tiedän esimerkiksi useammankin tällaisen todella rikkaan, joka on saanut asemansa 2000-luvun alun nousukautena. Jos olisivat nyt parikymppisiä, niin eivät olisi samoihin rikkauksiin taloudellisesti huonona aikana ja ilman tukiverkkoja ponnistaneet. Yhteistä on se, että nämä ihmiset kuvittelevat kaiken rikkauden olevan omaa ansiota. Oma kokemus on ollut, että nämä rikkaat ovat keskituloisia tai vähätuloisia paljon pihimpiä. Eivät ole samalla tavalla kiinnostuneita auttamaan muita. Eivät taloudellisesti, eivätkä aikaa antamalla. Ja eihän heillä aikaa olisikaan, kun on niin hirveä kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ovat ajatelleet, että Ollen terveydentila olisi jo kunnossa. Parikymppisenä kun ei ole (eikä voikaan olla) pitkää elämänkokemusta, niin saattaa ajatella tilanteen olevan jo ohi. Aikuisempaan ikään ehtineet ovat ehkä jo ehtineet oivaltaa, että tilanteen tasaantumiselle kannattaisi antaa aikaa ja sairaus ei välttämättä olekaan taputeltu. Olen tosin törmännyt siihenkin ajatteluun uskovilla, että luotetaan Jumalan järjestävän asiat ja lapsen saamista sairauden keskellä ei pelätä.
Itse päälle kolmekymppisenä ajattelen, että olisi ollut viisasta odottaa. Ihan ajatellen perheen molempien aikuisten jaksamista. Mutta tuo on ollut heidän päätöksensä. Ja ajattelen, että tilanteessa on positiivisiakin puolia. Eevalla ja Ollella on tukiverkkoja paljon enemmän kuin keskivertovanhemmilla. Jos jotain sattuisi, niin uskoisin myös vl-yhteisön rientävän avuksi. Eli ei perhe yksin jäisi. Terveyttä kuitenkin toivon perheelle ja riittävää toipumisaikaa Ollelle.
" Uskoisin myös vl- yhteisön rientävän avuksi."
Kukapa ei haluaisi tuommoiseen yhteisöön kuulua. Ymmärrän, mikä siinä vetää ja viehättää.
Ei sillä opilla niin väliä ole.
Vierailija kirjoitti:
" Uskoisin myös vl- yhteisön rientävän avuksi."
Kukapa ei haluaisi tuommoiseen yhteisöön kuulua. Ymmärrän, mikä siinä vetää ja viehättää.
Ei sillä opilla niin väliä ole.
Halutessaan voi sanoillakin loukata, mutta niin varmaan oli tarkoituskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse on sanonut, ettei pärjää. Kaipa hän pahimmassa tapauksessa muuttaisi Ollen tai omien vanhempiensa luokse tai jonkun muun sukulaisen luokse. Oli kyllä melkoisen hätiköityä tehdä nyt kolmas lapsi. Ekaksi olisi pitänyt selvittää Ollen terveysasiat.
Itse en hetkeäkään epäile, etteikö Eeva lasten kanssa pärjäisi ja selviytyisi kodin askareista yms, mutta henkinen jaksaminen varmasti olisi eri juttu. Ja tottakai taloudellinen pärjääminen olisi tosi huonoa, mutta sehän on nähty että molempien vanhemmat ja sisarukset auttavat hädän tullen. Silloin loppuvuodesta kun Olle oli sairaalassa ja Eevan kanssa juttelin instassa, niin hän sanoi että kyllähän sitä lasten kanssa hyvin pärjää, mutta kaikkein raskainta on se huoli toisesta.
Jätetäänkö sairastelu jutut puimatta julkisesti? Opilliset asiat kiinnostaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ei kiinnosta? 😅🙈🤣
Mikä?
Pillu!
Vierailija kirjoitti:
"Se on kajoamista itsemääräämisoikeuteen. Ulkonäkö on osa persoonaa ja siten täysin jokaisen oma asia."
Niin on, mutta pidän vielä paljon vakavampana asiana, että minkä näköistä elämää saa elää. Saako päättää haluaako lapsia, katsooko teatteria/televisiota, mitä musiikkia kuuntelee, tai mitä yleensäkään saa harrastaa? Tai onko joidenkin asioiden tekeminen taasen pakollista?
Ääriuskontoihin liittyy tällainen aivopesu ja kontrollointi.
Yksi haitallinen piirre on jos ei saa kysyä ja kyseenalaistaa. Jos se saarnataan tottelemattomuuden synniksi. Jos kritiikki ja ihmettely vaiennetaan sanoilla "näin on hyväksi nähty". Kuka on hyväksi nähnyt? Kellä on niin suuri valta että voi nähdä toistenkin puolesta hyväksi tai pahaksi?
Vierailija kirjoitti:
Monille nimenomaan se yhteisöllisyys on rankkaa. Ei kaikki ole mitään laumasieluja. Siitä tulee helposti sellanen velvoittava juttu, jos kovin tiiviisti pyörii niissä ympyröissä. Eikä kaikki välitä esim. tollasesta leirielämästä niin kun suvareissa, silloin noi ei ole houkuttelevia tapahtumia, vaikka arvostaa sitä hengellistä sisältöä.
Tämä on totta. Lisäksi oletetaan osallistuvan talkoisiin ja yhteisölliisiin tilaisuuksiin mitkä voi olla raskaita monillekin ihmisille. Jos ei osallistu muut kummastelevat tai vihjailevat että ei tee yhtä paljon kuin muut. Kaikki ei jaksa eikä välitä.
Mietin myös miten jaksaa nepsypiirteinen vanhempi jolle voi syntyä 10 nepsypiirteistä lasta. Hetkessä on kaaos mitä ei kukaan jaksa eikä hallitse. Painajainen nepsyvanhemmalle ja nepsylapsille.
Kuvittelenko vain vai onko niin, että.nämä ulkonäkösäännöt koskee vain naisia? Miesten ei tarvi erottua muista miehistä. Miten muissa maissa, onko samat säännöt niissäkin lestadiolaisilla? Saako naiset laittaa korvakorut ja kaunistautua muuten?
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös miten jaksaa nepsypiirteinen vanhempi jolle voi syntyä 10 nepsypiirteistä lasta. Hetkessä on kaaos mitä ei kukaan jaksa eikä hallitse. Painajainen nepsyvanhemmalle ja nepsylapsille.
No tämä. Vielä se kun varsinkaan aiemmin aikuisilla ei ole tunnistettu adhd/autismi/muita juttuja, jos ne ei ole niin näkyviä. Sellanen ihminen kun yrittää sopeutua pakkomuottiin ja elää sen mukaan niin voi sanoa, että katastrofin ainekset on kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelenko vain vai onko niin, että.nämä ulkonäkösäännöt koskee vain naisia? Miesten ei tarvi erottua muista miehistä. Miten muissa maissa, onko samat säännöt niissäkin lestadiolaisilla? Saako naiset laittaa korvakorut ja kaunistautua muuten?
Päivämiehen seurakuvissa Afrikan maista, Venäjältä, keski-Euroopasta naiset on ainakin meikeissä ja korviksissa. Säännöt taitaa koskea vain Suomen vl-naisia. Muualla jokainen saa päättää itse. Miehiä ei missään.