Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Efe 5:18
5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä
Tuon raamatunkohdan lisäksi uskovaisten tapakulttuuriin kuuluu absolutismi. Syynä se, että ihmisen on usein vaikeaa vetää itselleen kohtuullisuuden raja ja lisäksi mikään muu aine ole ei ole osoittautunut yhtä tuhovoimaiseksi yhteiskunnassa kuin alkoholi.
Anteeksi mitä? Uskovaisten tapakulttuuriin kuuluu absolutismi? Hienosti dissaat ihan jokusen miljoonan uskovaisia. Kivat sulle.
Eipä ollut tarkoitus loukata. Meikäläiset käyttää itsestään nimitystä uskovaiset. Olen käsittänyt, että muissa yhteisössä puhutaan uskovista.
olen ilmeisesti ollut väärässä.
t. Vl
Itse asiassa itsekin ajattelen niin, että absolutismista ei ole kenellekään mitään haittaa. Se on joskus itseä närästänyt tosiaan, että siitä yhdestäkin juhlamaljasta sukujuhlissa on pitänyt luopua, ettei vain lestissukulaisille tule jotenkin kiusaantunut olo. Tai ettei joulupöydässä voi olla punaviiniä, jos mummo on mukana. Kovin on herkkä asia heille tämä, minun kokemukseni mukaan. En ymmärrä, miksi minun pitää rajoittaa elämääni heidän mukaansa.
Mutta joo. Noin ylipäätään tämä on asia, joka luettelossani "asioita, jotka hiertävät lestadiolaisuudessa" ei mene top kolmoseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinun mielestäsi pysytään lähellä Jumalaa? Kerran eräs ihminen kysyi kirkkomme papilta, miten hän pääsisi tuntemaan Jumalan. Pappi kehotti kysyjää vain heittäytymään. Se oli vastaus eikä kysyjä tullut hullua hurskaammaksi.
Tämä onkin hieno, syvällinen ja herkkä kysymys johon tuskin voi antaa yhtä ainoaa kaikille sopivaa automaattivastausta. Kuitenkin omasta mielestäni vastaus ei voi olla joku sääntölista, että kun teet pilkun tarkasti nämä asiat mitään kyselemättä niin se on siinä.
Vastauksen mielestäni täytyy sisältää jotain tyyliin henkilökohtaista hiljentymistä, itsetutkiskelua, suurta rehellisyyttä, omien syvimpien tarpeiden arvostusta yms. Hyvä kysymys kyllä! -eri-
Niin, kysymys on hyvä mutta mistä
"No tarjoa ja yritä itse vastata jotakin? Mitä itse ajattelet asiasta syvällä sisimmässäsi? Odotatko ylipäänsä kysymykseen olevan olemassa joku yksiselitteinen, sääntökirjasta luettavissa oleva vastaus?"
No ei tämäkään nyt kyllä kovin kattava ja Raamattuun pohjautuva ollut. Miksi vaaditte vl:ilta teologitasoisia syvällisesti perusteltuja vastauksia mutta sitten itse vastaa kysymykseen" yritä vastata siihen itse"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä
Tuon raamatunkohdan lisäksi uskovaisten tapakulttuuriin kuuluu absolutismi. Syynä se, että ihmisen on usein vaikeaa vetää itselleen kohtuullisuuden raja ja lisäksi mikään muu aine ole ei ole osoittautunut yhtä tuhovoimaiseksi yhteiskunnassa kuin alkoholi.
Anteeksi mitä? Uskovaisten tapakulttuuriin kuuluu absolutismi? Hienosti dissaat ihan jokusen miljoonan uskovaisia. Kivat sulle.
Eipä ollut tarkoitus loukata. Meikäläiset käyttää itsestään nimitystä uskovaiset. Olen käsittänyt, että muissa yhteisössä puhutaan uskovista.
t. Vl
Oikeasti? Tämä tulee sulle ihan uutena asiana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinun mielestäsi pysytään lähellä Jumalaa? Kerran eräs ihminen kysyi kirkkomme papilta, miten hän pääsisi tuntemaan Jumalan. Pappi kehotti kysyjää vain heittäytymään. Se oli vastaus eikä kysyjä tullut hullua hurskaammaksi.
Tämä onkin hieno, syvällinen ja herkkä kysymys johon tuskin voi antaa yhtä ainoaa kaikille sopivaa automaattivastausta. Kuitenkin omasta mielestäni vastaus ei voi olla joku sääntölista, että kun teet pilkun tarkasti nämä asiat mitään kyselemättä niin se on siinä.
Vastauksen mielestäni täytyy sisältää jotain tyyliin henkilökohtaista hiljentymistä, itsetutkiskelua, suurta rehellisyyttä, omien syvimpien tarpeiden arvostusta yms. Hyvä kysymys kyllä! -eri-
En odota teologistasoisia vastauksia vaan OMAA pohdintaa. Vastasin jo itse hieman omia ajatuksiani tuossa edellä. Eikö sinulla ole antaa yhtään omaa ajatusta pohdintani jatkoksi? Osaat vain haukkua ja lytätä?
Tällaisessa ketjussa saa kaikille aika nopeasti pahan mielen epäkohteliaalla ja syyllistävällä kommentoinnilla (esim. 4811 ja 4813).
Puolin ja toisin olisi kivempi jutella, jos sävy olisi ystävällinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikeasti? Tämä tulee sulle ihan uutena asiana? "
Hän sanoi jo, että ei ollut tarkoitus loukata. Onko pakko vielä jatkaa silmien pyörittelyä?
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa ketjussa saa kaikille aika nopeasti pahan mielen epäkohteliaalla ja syyllistävällä kommentoinnilla (esim. 4811 ja 4813).
Puolin ja toisin olisi kivempi jutella, jos sävy olisi ystävällinen
Olen itsekin yrittänyt pitää tätä asiaa esillä ja välillä keskustelu onkin ollut mielestäni positiivisen rikasta ja asiallista. Pitää toivoa, että palattaisiin aina sen tyyliseen keskusteluun, vaikka välillä meinaisi mennä asia turhaan yleistämiseen ja äkäisiksi vastapommituksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pappina pakko sanoa, että onpa ollut kummallinen vastaus. Jos minulta joku olisi tullut tuota kysymään, niin olisin kehottanut lukemaan Raamattua, rukoilemaan, käymään jumalanpalveluksessa ja ehtoollisella. Ne ovat uskon rakennukseksi. Olenpa vastaavissa tilanteissa kysynyt, onko henkilöllä Raamattua ja jos ei ole, niin olen sellaisen käynyt sakastista hakemassa ja antanut hänelle omaksi.
https://jarinhotelli.blogspot.com/2013/02/16.11.html?m=1
Tämä blogi on edelleen lukemisen arvoinen, vaikka joku poistatti aikaisemman siihen liittyvän linkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen ilmeises
Olen eri ja yritän olla loukkaantumatta tästä sen enempää. Kuitenkaan en ole voinut välttyä havainnolta (josta tässä ketjussa on varmaan useampaan otteeseen jo mainittukin) että vlväki yleisesti ottaen käytännössä aina tarkoittaa uskovista/ uskovaisista puhuessaan vain oman liikkeen jäseniä. Ja tämä on todella loukkaavaa. Tuo erottelu uskovat/ uskovaiset kuulostaa tässä yhteydessä eivl korvaan lähinnä saivartelulta. Mutta ei siitä sen enempää.
Niin pääasia on tämä ihme eli viini! Hän hyväksyi viinin. Se oli ok asia että ihmiset juo juhlissa viiniä.
Tuo lainaus ei toimi ja se tekee kyllä harmittavan vaikeaa tästä palstailusta. Mutta kun tänne nyt jo kerran eksyin ja kirjoitin äsken laadukkaista viineistä. Ihan kauhistuin, kun mieleeni tuli, että tätä ketjuahan voivat lukea (myös) sellaiset ihmiset, joille viinit ovat aivan vieras asia ja voivat saada aivan väärän käsityksen.
Siis ei niin, että mitä enemmän prosentteja, sitä parempi viini. Mutta tietyn alkoholimäärän viini vaatii, jotta sen maut pääsevät esille ja ne maut eivät ole alkoholin maku vaan aivan muut: hedelmäiset, kukkaiset, suklaiset, rusinaiset, mitkä milloinkin. Ilman prosentteja tulos on vain vetistä ja hapanta mehua. Tämä selvennykseksi. Eikä sitä viiniä tarvitse lasillista, kahta enempää juoda. Ne, jotka maistelevat viinejä harrastuksekseen, sylkevät viinin pois:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäuskoiset ovat vain kateellisia kun uskovaiset saavat elää Jumalan armossa ja rauhassa.
Onko tämä provo vai kirjoittaako joku vlihminen oikeasti tällä tavalla meistä muista ihmisistä? Haluaisin vain tarkistaa, etten turhaan
pahoita mieltäni.
Eikö täällä juuri vihaisesti toitotettu sitä, että uskovaiset tarkoittaa kaikkia kristittyjä? Mistä nyt vedit johtopäätöksen, että tässä olisi kyse vl:ista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäuskoiset ovat vain kateellisia kun uskovaiset saavat elää Jumalan armossa ja rauhassa.
Onko tämä provo vai kirjoittaako joku vlihminen oikeasti tällä tavalla meistä muista ihmisistä? Haluaisin vain tarkistaa, etten turhaan
pahoita mieltäni.
Eikö täällä juuri vihaisesti toitotettu sitä, että uskovaiset tarkoittaa kaikkia kristittyjä? Mistä nyt vedit johtopäätöksen, että tässä olisi kyse vl:ista?
Minä en kyllä ole vihaiseksi luokiteltavia kirjoituksia tästä aiheesta havainnut. Ihan asiallisia kylläkin.
Toiseksi. Tiedän itse, että tuo puhetapa vlväen keskuudessa on niin pitkä perinne ja syvään juurtunut, että yhden tälle palstalle kirjoittaneen saamat pari tätä nimitysasiaa kritisoinutta vastausta eivät varmastikaan maalta merelle vie. Jos tätä joku epäilee, niin ihan rauhassa voi tutustua vaikka Päivämiehen kirjoituksiin tai kuunnelle seuroja netistä. Kyllä siellä todellakin puhutaan niin, että me "uskovaiset" sitä ja tätä ja se tarkoittaa aina ja vain vanhoillislestadiolaisen liikkeen jäseniä. Samassa merkityksessä käytetään myös termiä "Jumalan lapset" ja jopa sana "kristillisyys" tarkoittaa vain tätä liikettä heidän kielenkäytössään. Me muut taas olemme sarjassa "uskottomat" tai "armosta osattomat" tai juuri "epäuskoiset", mikä jo terminä vahvasti siis viittaa siihen, että kirjoittaja on vlihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos perusteluista, arvostan. Ja niiden perään itsekin kysyin. Sitä vain mietin, että eikö tuo ole jokaisen oma eikä yhteisön asia päättää? Jollekin rajanveto voi olla vaikeaa, useimmille ei. Raamattukin puhuu vain juopumisen välttämisestä ja se onkin hyvä sääntö. Parista lasista ei vielä tule tämmöisiä vaikutuksia.
Taas tuo "uskovaisten" merkityksessä vain vanhoillislestadiolaisten. Voitteko lopettaa ystävällisesti. Kiitos paljon.
Tämäkö on tylytystä? Miten asia sitten pitäisi ilmaista?
Sinä medialukutaitoa perään kuuluttanut. Toivottavasti siis olet oikeassa.
Mutta miten sitten selität tuon seurojen ja kirjoitusten puhetavan? Se on helppo tosiaan kenen vaan havaita
Olen tässä jo pidemmän aikaa ihmetellyt, mikä tämän keskustelun tarkoitus oikein on. Miksi muutama kommentoija keksii aina uusia asioita, mistä panna lestadiolaiset tiukille? Heidän tavoitteenaan on vain osoittaa, kuinka järjenvastainen usko on kyseessä. Keinoja ei kaihdeta vaan kielenkäyttö on välillä hyvinkin rumaa ja tavoitteena on osoittaa, että lestadiolaiset ovat - jos ei nyt ihan vajaaälyisiä - niin ainakin halveksittavampia kuin muut ja uskossaan esim. riviluterilaisiin verrattuina täysin epäonnistuneita. Eiväthän he kommentoijien mukaan lue edes tarpeeksi Raamattua eikä heidän uskonsa ole riittävän uskottavaa. Erityistä iloa tuntuu monelle tuottavan sen, että moni eroaa liikkeestä. Monia närästää se, että joku ei-lestadiolainen puolustaa lestadiolaisten tapaa elää. Hänen motiiviaan epäillään ja hänet saatetaan jopa leimata valehtelijaksi niin kuin täälläkin on tehty.
Tämmöinen keskustelu vuonna 2024 tuntuu kyllä vähintäänkin oudolta. 2000-luvulla, jolloin korostetaan yksilön vapautta, joka saattaa ilmetä esim. haluna kuulua vahvaan yhteisöön. Yhteisö tuo monelle turvaa ja tärkeän tunteen joukkoon kuulumisesta. Kun maailma on nyt niin kovin rauhaton ja pelottavia uutisia tulee joka tuutista, yhteisö tuo monelle turvallisuuden tunteen. Mikään yhteisö ei ole virheetön, koska se koostuu viallisista ihmisistä enkä kyllä ole koskaan kuullut lestadiolaisten sanovan itseään virheettömiksi.
Eletään siis ja annetaan toistenkin elää. Tiedän kokemuksesta, että hyvä rinnakkaiselo on täysin mahdollista, jos molemminpuolista halua löytyy. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä jo pidemmän aikaa ihmetellyt, mikä tämän keskustelun tarkoitus oikein on. Miksi muutama kommentoija keksii aina uusia asioita, mistä panna lestadiolaiset tiukille? Heidän tavoitteenaan on vain osoittaa, kuinka järjenvastainen usko on kyseessä. Keinoja ei kaihdeta vaan kielenkäyttö on välillä hyvinkin rumaa ja tavoitteena on osoittaa, että lestadiolaiset ovat - jos ei nyt ihan vajaaälyisiä - niin ainakin halveksittavampia kuin muut ja uskossaan esim. riviluterilaisiin verrattuina täysin epäonnistuneita. Eiväthän he kommentoijien mukaan lue edes tarpeeksi Raamattua eikä heidän uskonsa ole riittävän uskottavaa. Erityistä iloa tuntuu monelle tuottavan sen, että moni eroaa liikkeestä. Monia närästää se, että joku ei-lestadiolainen puolustaa lestadiolaisten tapaa elää. Hänen motiiviaan epäillään ja hänet saatetaan jopa leimata valehtelijaksi niin kuin täälläkin on tehty.
Tämmöinen keskustelu vuonna 2024 tuntuu kyllä vähin
Se on kyllä ikävää, että kaikki kritiikki täällä ja monessa muussakin paikassa kaatuu tavallisen vlrivikansalaisen niskaan. Oikeampi kohde kun tälle (monesti hyvin perustellullekin kritiikille) olisi liikkeen johtoporukka.
Heidän en usko täällä (tai juuri missään muuallakaan) kuitenkaan vastailevan vaikka heidän vastuullaan on paljon toimintaa/käytäntöjä/puhetyyliä yms jotka ovat ihan suoraan sanottuna haitallisia ja jotka leimaavat koko porukan, jotka vain vilpittömän mielin "seuraavat johtajaa", mitään pahaa tarkoittamatta.