Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
4741/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4778: en tiedä oletko lukenut esimerkiksi tätä keskustelua ehkäisykiellosta. Minä olen. Toistuvasti on kysytty, mihin kohtaan Raamatussa se perustuu. Ei ainoatakaan vastausta.

No. Ei voi mitään mutta tulee vain vähän olo että antakaa myös heille armoa ja aikaa. Tässä ketjussa on kyllä ehditty selostaa laajastikin monesta asiasta. Kaikki aiempi tuntuu unohtuvan kun heti ei saa nyt kysymykseensä vastausta. Ihmiset eivät tunnu huomaavan miten kovia ja vaativia osaavat välillä itse olla vl:ia kohtaan. 

Armosta en tiedä, mutta  sitä antanee joku muu kuin minä vaatimaton pieni ihminen. Aikaa taas on ollut yllin kyllin. 

Vierailija
4742/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin on ihan käytännön kokemusta tuosta keskusteluasiasta. Kerran esimerkiksi kysyin vl appivanhemmilta, että miksi niin täysin kielteinen suhtautuminen alkoholiin, kun Raamatussa Jeesus muuttaa veden viiniksi ja Paavali kehottaa ( en muista ketä), että juo viiniä vatsasi tähden.  Olisi ollut kiva juhlissa yksi malja nostaa. Jos keskustella olisi voinut, niin olisin huomauttanut vielä, että Lestadiuksen kielteinen kanta johtui tuon ajan lappilaisten ongelmista, kun kotipolttoista viinaa vedettiin vähän joka torpassa. Vähän eri asia kuin se, mitä ehdotin. Mielestäni. 

Mutta eipä siihen asti tietenkään päästy, kun ainoa vastaus oli ja on aina vaivaantunut hiljaisuus. 

Raamatun aikainen viini ei ollut viiniä sanan nykyisessä merkityksessä vaan viinirypäleistä puristettua mehua. Viini siihen aikaan ja viini nykymerkityksessä ei ole ollenkaan sama asia

Eihän se mehu niissä olosuhteissa säilynyt kuin viininä tai sitten etikkana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4743/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinun mielestäsi pysytään lähellä Jumalaa? Kerran eräs ihminen kysyi kirkkomme papilta, miten hän pääsisi tuntemaan Jumalan. Pappi kehotti kysyjää vain heittäytymään. Se oli vastaus eikä kysyjä tullut hullua hurskaammaksi.

Vierailija
4744/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinun mielestäsi pysytään lähellä Jumalaa? Kerran eräs ihminen kysyi kirkkomme papilta, miten hän pääsisi tuntemaan Jumalan. Pappi kehotti kysyjää vain heittäytymään. Se oli vastaus eikä kysyjä tullut hullua hurskaammaksi.

Tämä onkin hieno, syvällinen ja herkkä kysymys johon tuskin voi antaa yhtä ainoaa kaikille sopivaa automaattivastausta. Kuitenkin omasta mielestäni vastaus ei voi olla joku sääntölista, että kun teet pilkun tarkasti nämä asiat mitään kyselemättä niin se on siinä.

Vastauksen mielestäni täytyy sisältää jotain tyyliin henkilökohtaista hiljentymistä, itsetutkiskelua, suurta rehellisyyttä, omien syvimpien tarpeiden arvostusta yms. Hyvä kysymys kyllä! -eri-

Vierailija
4745/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin on ihan käytännön kokemusta tuosta keskusteluasiasta. Kerran esimerkiksi kysyin vl appivanhemmilta, että miksi niin täysin kielteinen suhtautuminen alkoholiin, kun Raamatussa Jeesus muuttaa veden viiniksi ja Paavali kehottaa ( en muista ketä), että juo viiniä vatsasi tähden.  Olisi ollut kiva juhlissa yksi malja nostaa. Jos keskustella olisi voinut, niin olisin huomauttanut vielä, että Lestadiuksen kielteinen kanta johtui tuon ajan lappilaisten ongelmista, kun kotipolttoista viinaa vedettiin vähän joka torpassa. Vähän eri asia kuin se, mitä ehdotin. Mielestäni. 

Mutta eipä siihen asti tietenkään päästy, kun ainoa vastaus oli ja on aina vaivaantunut hiljaisuus. 

Raamatun aikainen viini ei ollut viiniä sanan nykyisessä merkityksessä vaan viinirypäleistä puristettua mehua. Viini siihen aikaan ja viini nykymerkityksessä ei ole ollenkaan sama asia.

Ok. Oletetaan, että näin on. Eli Raamatussa ei puhuta alkoholista mitään. Mihin sitten perustuu se, että  herätysliike on yhdistänyt alkoholista kieltäytymisen osaksi uskonnon harjoittamista? 

Vierailija
4746/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun aikainen viini ei ollut viiniä sanan nykyisessä merkityksessä vaan viinirypäleistä puristettua mehua. Viini siihen aikaan ja viini nykymerkityksessä ei ole ollenkaan sama asia. 

Onko sulla tähän joku lähde? Mielenkiintoista, että se olisi kaikissa kielissä jo alunperin käännetty ihan väärin (viini/ mehu).

Ja etteikö tuohon aikaan olisi jo osattu ihan oikeaa viiniä valmistaa ja sitä hääjuhlissa tarjota? Miksi tuli hätä sen loppumisesta, jos se ihan vaan mehua oli? Hmmmm.

Vierailija
4747/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen mehua? Kuka teille näitä juttuja syöttää? Lukekaa itse sitä Raamattua!

Joh 2: 2- 12.  Hän kutsui sulhasen luokseen ja sanoi: " Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonomoaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti!"  Sanoi siis se, joka maistoi Jeesuksen vedestä muuttamaa viiniä. Ei siis vain viiniä, vaan hyvää viiniä!

Sananlaskut 10: 19. "Viini ilahduttaa mielen." Ei siinäkään taideta mehusta puhua. 

Vierailija
4748/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen mehua? Kuka teille näitä juttuja syöttää? Lukekaa itse sitä Raamattua!

Joh 2: 2- 12.  Hän kutsui sulhasen luokseen ja sanoi: " Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonomoaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti!"  Sanoi siis se, joka maistoi Jeesuksen vedestä muuttamaa viiniä. Ei siis vain viiniä, vaan hyvää viiniä!

Sananlaskut 10: 19. "Viini ilahduttaa mielen." Ei siinäkään taideta mehusta puhua. 

Keneen viittaat sanalla te? Minulle ei ole kukaan mitään juttuja syöttänyt vaan paljon lukeneena tiedän tämänkin asian. 

Vierailija
4749/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huvittavaa, että olipa niin tai näin, mehua tai viiniä, niin mitään pohjaa ei ole sille, että alkoholista kieltäytyminen olisi olennainen osa kristinuskoa. Ellei sitten eletä muutenkin askeesissa, mutta se on eri juttu se. 

Ja terveellistähän se on raittiina olla, eipä silti. Mutta ei sitä uskontoon pidä sotkea.

Vierailija
4750/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keneen viittaat sanalla te? Minulle ei ole kukaan mitään juttuja syöttänyt vaan paljon lukeneena tiedän tämänkin asian. 

Viittaan niihin vanhoillislestadiolaisiin, jotka ehkä tätä lukevat. Heidän suustaan olen ennenkin kuullut tuon " ei se viiniä ollut"- version, joka on siis ihan höpö höpöä. Ja taas yksi osoitus siitä, että opetus ei ole rehellistä ja perustuu sille, että kun väki ei itse lue Raamattua juurikaan, niin lähes mikä vaan selitys liikkeen  omille tulkinnoille menee sukkana läpi.

Vierailija
4751/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huvittavaa, että olipa niin tai näin, mehua tai viiniä, niin mitään pohjaa ei ole sille, että alkoholista kieltäytyminen olisi olennainen osa kristinuskoa. Ellei sitten eletä muutenkin askeesissa, mutta se on eri juttu se. 

Ja terveellistähän se on raittiina olla, eipä silti. Mutta ei sitä uskontoon pidä sotkea.

Niin siis nythän mäkin hokasin. A. Ei ole tarjottu viiniä, vaan rypälemehua. Viini tuohon aikaan tarkoitti sitä. Eli Raamatussa ei puhuta mitään viinistä nykyajan merkityksessä. Tai  B. On tarjottu ihan oikeata viiniä ja vieläpä Jeesus itse muutti veden viiniksi. 

Miten kummastakaan voi tehdä sen johtopäätöksen, että on väärin viiniä juoda lasillinen tai pari? ( Ja ei sitten mitään humalajuttuja tähän, se on eri asia. Kysyn juuri sitä, mitä kysyn, en mitään sen yli.)

Vierailija
4752/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin hieno, syvällinen ja herkkä kysymys johon tuskin voi antaa yhtä ainoaa kaikille sopivaa automaattivastausta. Kuitenkin omasta mielestäni vastaus ei voi olla joku sääntölista, että kun teet pilkun tarkasti nämä asiat mitään kyselemättä niin se on siinä.

Vastauksen mielestäni täytyy sisältää jotain tyyliin henkilökohtaista hiljentymistä, itsetutkiskelua, suurta rehellisyyttä, omien syvimpien tarpeiden arvostusta yms. Hyvä kysymys kyllä! -eri-

Niin, kysymys on hyvä mutta mistä saataisiin hyvä vastaus?

Vierailija
4753/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko vastaus olla sellainen, että -jotain tällaista kai joku jo kirjoitti - pääasia on oma hiljentyminen ja sen miettiminen, mitä Jumalan rakkaus ja lähimmäisenrakkaus  kussakin tilanteessa tarkoittaa. Jos teen näin, niin vahingoitanko jotakin toista näin tekemällä? Vahingoitanko itseäni? Millä lailla? Joskus näihin voi joku toinenkin antaa vastauksen tai ainakin auttaa vastamaan. Joskus ja aika usein, vastaus on löydettävä ihan itse ja vaikka Raamattuakin lukemalla. Mitään jonkun toisen ihmisen antamaa sääntökirjaa nyt ei ainakaan voi olla. 

Vierailija
4754/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viittaan niihin vanhoillislestadiolaisiin, jotka ehkä tätä lukevat. Heidän suustaan olen ennenkin kuullut tuon " ei se viiniä ollut"- version, joka on siis ihan höpö höpöä. 

Niin, legendaa suusta suuhun taitaa olla. Ja tässä kohtaa ainakin  lienee tosiaan peruste epäillä Raamatun lukemista, kun kerran Raamatussa puhutaan ihan "juopumisesta". Sitä en tiedä, lukevatko muuten paljon Raamattua. 

Vierailija
4755/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Efe 5:18

5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä

Tuon raamatunkohdan lisäksi uskovaisten tapakulttuuriin kuuluu absolutismi. Syynä se, että ihmisen on usein vaikeaa vetää itselleen kohtuullisuuden raja ja lisäksi mikään muu aine ole ei ole osoittautunut yhtä tuhovoimaiseksi yhteiskunnassa kuin alkoholi. 

Vierailija
4756/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä

Tuon raamatunkohdan lisäksi uskovaisten tapakulttuuriin kuuluu absolutismi. Syynä se, että ihmisen on usein vaikeaa vetää itselleen kohtuullisuuden raja ja lisäksi mikään muu aine ole ei ole osoittautunut yhtä tuhovoimaiseksi yhteiskunnassa kuin alkoholi. 

Kiitos perusteluista, arvostan. Ja niiden perään itsekin kysyin. Sitä vain mietin, että eikö tuo ole jokaisen oma eikä yhteisön asia päättää? Jollekin rajanveto voi olla vaikeaa, useimmille ei. Raamattukin puhuu vain juopumisen välttämisestä ja se onkin hyvä sääntö. Parista lasista ei vielä tule tämmöisiä vaikutuksia. 

Vierailija
4757/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tarjoa ja yritä itse vastata jotakin? Mitä itse ajattelet asiasta syvällä sisimmässäsi? Odotatko ylipäänsä kysymykseen olevan olemassa joku yksiselitteinen, sääntökirjasta luettavissa oleva vastaus? 

Vierailija
4758/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos perusteluista, arvostan. Ja niiden perään itsekin kysyin. Sitä vain mietin, että eikö tuo ole jokaisen oma eikä yhteisön asia päättää? Jollekin rajanveto voi olla vaikeaa, useimmille ei. Raamattukin puhuu vain juopumisen välttämisestä ja se onkin hyvä sääntö. Parista lasista ei vielä tule tämmöisiä vaikutuksia. 

Taas tuo "uskovaisten" merkityksessä  vain vanhoillislestadiolaisten. Voitteko lopettaa ystävällisesti tuon  muita uskovaisia loukkaavan kielenkäytön. Kiitos paljon. -eri- 

Vierailija
4759/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mehua josta juopuu? Sille on kai olemassa joku ihan oma sana? Vai onko se juopuminen tässä kuvakieltä?

Vierailija
4760/10127 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos perusteluista, arvostan. Ja niiden perään itsekin kysyin. Sitä vain mietin, että eikö tuo ole jokaisen oma eikä yhteisön asia päättää? Jollekin rajanveto voi olla vaikeaa, useimmille ei.

Hyväksi koetut tavat (normit) yhteisössä suojaavat niitä heikompia, joilla ei ole voimaa vetää itselleen kohtuuden rajaa. Absolutismista ei ole haittaa. 

Lisäksi ajattelisin, että miksi haluaisi kuulua yhteisöön, jonka tapoja ja normeja ei pidä itselleen sopivina. 🤷🏻

Ketju on lukittu.