Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puhuvatko oikeasti niin, että vain he ovat niitä Jumalan lapsia? Ja me muut emme. Harvoin suutun kunnolla, mutta jos minulla olisi tuo lehti paperisena, niin repisin sen kappaleiksi ja laittaisiin takkaan!! Ihan tässä verenpaine mummolla nousee vaarallisiin lukemiin.
Lestadiolaiset uskovat, että ihminen pelastuu uskomalla henkilökohtaisesti, että Jeesus on kuollut juuri hänen puolestaan. Pätevän synninpäästön voi julistaa vain toinen samalla lailla uskova eli toinen lestadiolainen.
Kuka tahansa voi kyllä kääntyä.
Yritän kirjoittaa paremmalla ajalla enemmän, mutta nopsa kommentti tähän viestiin: kyllä, uskomme niin, että vain toinen samalla tavalla uskova voi julistaa pätevän synninpäästön. Mutta lestadiolainen ei välttämättä ole yhtä kuin samalla tavalla uskova ihminen, eli en henkilökohtaisesti määrittelisi asiaa noin. Toki suuri osa liikkeeseen kuuluvista uskoo samalla tavalla kuin vaikka minä, mutta eivät kaikki. Luulen, että jokainen tai ainakin suurin osa lestadiolaisista tietää jonkun, joka periaatteessa kuuluu yhteisöön mutta esimerkiksi elää uskon arvojen vastaista elämää tai jolla muuten on uskonopin vastaisia arvoja ja saattaa kuulua ihan vain esim. yhteisön tuttuuden vuoksi edelleen siihen.
Ja tietenkään kukaan ei voi määrittää sitä, uskooko joku "oikein" tai "väärin", mutta kyllä joillakin elämäntavoilla ja -valinnoilla voi osoittaa ainakin sen, että toinen ei usko samalla tavalla kuin itse. Ja ei, en tarkoita tässä mitään korvakoruja tai pyykkikoneen ikkunoita vaan keskeisiä kristinuskon opillisia asioita. Ja ei, en itse suhtaudu toiseen ihmiseen niin, että hän ei olisi "oikein uskomassa" omien päätelmieni mukaan ja lakkaa vaikka tervehtimästä häntä "Jumalan terveellä", jos hän ei itse ole selkeästi ilmoittanut, että ei usko enää kuten liike opettaa.
Tulipa pitkä tästä lyhyeksi aiotusta viestistä, mutta siis en ainakaan itse ajattele, että oikein uskova = välttämättä juuri lestadiolaiseen yhteisöön kuuluva. Sillä nimityksellä ei ole eikä ole koskaan ollut väliä vaan sillä, miten uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puhuvatko oikeasti niin, että vain he ovat niitä Jumalan lapsia? Ja me muut emme. Harvoin suutun kunnolla, mutta jos minulla olisi tuo lehti paperisena, niin repisin sen kappaleiksi ja laittaisiin takkaan!! Ihan tässä verenpaine mummolla nousee vaarallisiin lukemiin.
Lestadiolaiset uskovat, että ihminen pelastuu uskomalla henkilökohtaisesti, että Jeesus on kuollut juuri hänen puolestaan. Pätevän synninpäästön voi julistaa vain toinen samalla lailla uskova eli toinen lestadiolainen.
Yritän kirjoittaa paremmalla ajalla enemmän, mutta nopsa kommentti tähän viestiin: kyllä, uskomme niin, että vain toinen samalla tavalla uskova voi julistaa pätevän synninpäästön. Mutta lestadiolainen ei välttämättä ole yhtä kuin samalla tavalla uskova ihminen, eli en h
Eikös se ole Jumala kun antaa synnit anteeksi eikä kukaan toinen ihminen, uskoi se toinen ihminen nyt ihan millä tavalla tahansa? Ja kun näin on, niin kaikkivoipainen Jumala ei siihen pientä ihmistä "tulkikseen" tarvitse. Nyt mä en enää kyllä käsitä yhtään mitään.
"Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden". Tämä!!!
Missä kohtaa siinä lukee, että "yksin siitä, kun toinen "uskovainen" julistaa jne". Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä jo pidemmän aikaa ihmetellyt, mikä tämän keskustelun tarkoitus oikein on. Miksi muutama kommentoija keksii aina uusia asioita, mistä panna lestadiolaiset tiukille? Heidän tavoitteenaan on vain osoittaa, kuinka järjenvastainen usko on kyseessä. Keinoja ei kaihdeta vaan kielenkäyttö on välillä hyvinkin rumaa ja tavoitteena on osoittaa, että lestadiolaiset ovat - jos ei nyt ihan vajaaälyisiä - niin ainakin halveksittavampia kuin muut ja uskossaan esim. riviluterilaisiin verrattuina täysin epäonnistuneita. Eiväthän he kommentoijien mukaan lue edes tarpeeksi Raamattua eikä heidän uskonsa ole riittävän uskottavaa. Erityistä iloa tuntuu monelle tuottavan sen, että moni eroaa liikkeestä. Monia närästää se, että joku ei-lestadiolainen puolustaa lestadiolaisten tapaa elää. Hänen motiiviaan epäillään ja hänet saatetaan jopa leimata valehtelijaksi niin kuin täälläkin on tehty.
Tämmöinen keskustelu vuonna 2024 tuntuu kyllä vähin
Tuo kuulostaa surulliselta syyltä kuulua johonkin uskontoon. Ei siksi että uskoo kuten opetetaan vaan koska haluaa kuulua yhteisöön. Eihän sellaiselle ihmiselle ole edes vl-uskossa mahdollinen. Silti joku haluaa leikkiä mukana siksi että saa kuulua johonkin porukkaan. 😢
Amerikkalainen psykoterapeutti Steven Hassan esittelee kirjassaan Combatting cult mind control esimerkkien avulla vaikutusjärjestelmää, jota Hassan kutsuu henkiseksi kontrolliksi (mind control). Jos uskonnollinen yhteisö pyrkii vaikuttamaan jäseniinsä näiden vaikutusjärjestelmien avulla, on syytä huolestua. Tämän vaikutusjärjestelmän ja henkisen kontrollin neljä vaihetta ovat:
1. käytöksen
2. ajattelun
3. tunteiden
4. informaation valvonta
1. Käytöksen valvonta
säätelee yksilön fyysistä todellisuutta ja ympäristöä. Jäsenen tulee esimerkiksi käyttäytyä, pukeutua, syödä, nukkua, suorittaa rituaalit ja tehdä työtä juuri sillä tavoin kuin ryhmä vaatii. Tärkeintä on oppia tottelemaan johtajaa ja yrittää tulla kehittyneempien jäsenten kaltaiseksi.
2. Ajattelun valvonta
ohjaa yksilön sisäistämään yhteisön oppirakennelman, oppimaan uuden tavan käyttää kieltä ja vaimentamaan epäilynsä ajatuksenpysäyttämistekniikoiden avulla. Kunnollisen jäsenen on hallittava ajatuksensa. Totalitaarisissa yhteisöissä oppi on ainoa Totuus, ainoa oikea kartta todellisuudesta. Todellisuuden tapahtumat tulkitaan opin suodattimen läpi. Oppi on yleensä hyvin mustavalkoinen: kaikki hyvyys on ryhmässä ja sen johtajassa. Kaikki pahuus on ulkopuolella. Oppi vastaa kaikkiin ongelmiin ja sopii kaikkiin tilanteisiin. Jäsenen ei tarvitse ajatella koska oppi ajattelee hänen puolestaan.
3. Tunteiden valvonta
käyttää instrumentteinaan syyllistämistä ja pelottelua. Jäsenet voidaan ehdollistaa niin tehokkaasti syyttämään aina itseään, että he ovat vain iloisia, kun johtaja moittii heitä esim. liian tehottomasta varainhankinnasta. Suljetuissa yhteisöissä voidaan määritellä tarkasti, mitkä tunteet ovat hyväksyttyjä: uskollisuus liikkeelle ja johtajalle palkitaan arvonannolla, mutta epäilyt, persoonalliset halut ja tunteet leimataan synniksi ja itsekkyydeksi.
4. Informaation valvonta
estää yhteisölle haitallisen informaation pääsyn jäsenien ulottuville. Esimerkiksi ulkopuolisten tiedotusvälineiden seuraamista ei pidetä tarpeellisena tai siihen ei jää aikaa. Kaikki tieto saadaan yhteisön omista julkaisuista, jotka vääristävät informaation yhteisölle edulliseen muotoon. Yhteisö saattaa suositella, että on vältettävä kahdenkeskistä keskustelua yhteisöstä irtaantuneiden kanssa.
Henkisen kontrollin neljä elementtiä muodostavat toisiinsa vaikuttavan verkoston, jonka avulla pystytään vaikuttamaan voimakkaisiinkin yksilöihin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.paivamies.fi/uutiset/nuoriso-ja-seurakuntapaivat-turussa--v…
Tuo ihan vain esimerkkinä siitä lestadiolaisten omasta tavasta käyttää kieltä ja määritellä eroa "me" ja ne muut "epäuskoiset" ja siitä miten voimakkaan latautunutta se kieli on. Ei ihme, jos tehoaa ja voin vain kuvitella, miten se nuoreen mieleen vaikuttaa. Kukapa ei haluaisi olla "valon lapsi". Onko tuo eettinen tapa puhutella vai emotionaalista manipulointia, siinäpä hyvä kysymys. Jos joku on vaikka tutkijana vaikka ihan vain kielenkäytön kannalta kiinnostunut tai muuten vain.
Milloin vl:ien ulkonäkökoodi on noin muuttunut? Eturivissä kahdella nuorella miehellä on niin pitkät hiukset, että tuollaisten kasvattamiseen olisi tavattu jo aikaa sitten puuttua. Yhdellä on myös tuuhea parta ja niitä olen vl:iällä viime aikoina nähnyt. Siis ainakin muutama vuosi sitten vielä parta ei ollut uskovaiselle miehelle sopiva, miksi ja mistä lähtien nyt toisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihan vain esimerkkinä siitä lestadiolaisten omasta tavasta käyttää kieltä ja määritellä eroa "me" ja ne muut "epäuskoiset" ja siitä miten voimakkaan latautunutta se kieli on. Ei ihme, jos tehoaa ja voin vain kuvitella, miten se nuoreen mieleen vaikuttaa. Kukapa ei haluaisi olla "valon lapsi". Onko tuo eettinen tapa puhutella vai emotionaalista manipulointia, siinäpä hyvä kysymys. Jos joku on vaikka tutkijana vaikka ihan vain kielenkäytön kannalta kiinnostunut tai muuten vain.
Milloin vl:ien ulkonäkökoodi on noin muuttunut? Eturivissä kahdella nuorella miehellä on niin pitkät hiukset, että tuollaisten kasvattamiseen olisi tavattu jo aikaa sitten puuttua. Yhdellä on myös tuuhea parta ja niitä olen vl:iällä viime aikoin
Koska pitkiä hiuksia ja tuuheita partoja on nykyään muillakin kuin radikaaleilla. Ei ole pelkoa, että yhdistysivät sellaisiin. Vanhojen valokuvien perusteella lestadiolaisilla oli partoja 1800-luvulla, siis ennen kuin hipit ja beatnikit omivat ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin vl:ien ulkonäkökoodi on noin muuttunut? Eturivissä kahdella nuorella miehellä on niin pitkät hiukset, että tuollaisten kasvattamiseen olisi tavattu jo aikaa sitten puuttua. Yhdellä on myös tuuhea parta ja niitä olen vl:iällä viime aikoin
Ulkonäkösäännöt muuttuvat ja lievenevät koska niissä ei ole kyse Jeesuksen antamista käskyistä, Kymmenessä käskyssä ei puhuta mitään parroista tai hiuksista. Ihmisten omat säännöt ei voi vaikuttaa pelastumiseen jonka perusta on yksin Kristuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa siinä lukee, että "yksin siitä, kun toinen "uskovainen" julistaa jne". Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
Missä kohtaa tuossa lauseessa puhutaan kasteesta, ehtoollisesta jne?
Raamatussa Jeesus luovutti opetuslspsille pyhän hengen ja sanoi, että sen voimasta he voivat antaa ihmisille syntejä anteeksi.
Opetuslapsilleen, kyllä. Heitä oli 12.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin vl:ien ulkonäkökoodi on noin muuttunut? Eturivissä kahdella nuorella miehellä on niin pitkät hiukset, että tuollaisten kasvattamiseen olisi tavattu jo aikaa sitten puuttua. Yhdellä on myös
Sitä päivää odotellessa, että myöskään naisten ulkonäöllä ei ole uskomisen kannalta mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa tuossa lauseessa puhutaan kasteesta, ehtoollisesta jne?
Raamatussa Jeesus luovutti opetuslspsille pyhän hengen ja sanoi, että sen voimasta he voivat antaa ihmisille syntejä anteeksi.
Opetuslapsilleen, kyllä. Heitä oli 12.
Juu, paitsi, että oikeastaan 11, kun Juudas oli jo lähtenyt pois. Puhutaan siis tapahtumasta, josta kerrotaan näin:
Jeesus sanoi uudelleen: Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi. (Joh. 20:2123.)
En minä vaan keksi, että miten minä voisin tuota tulkita, että no, mutta: _minuahan_ tuossa tarkoitetaan. Jos siis alkaisin uskoa, kuten vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan ja minäkin voisin siis uskovaisena (vlmerkityksessä) antaa toisille syntejä anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän kirjoittaa paremmalla ajalla enemmän, mutta nopsa kommentti tähän viestiin: kyllä, uskomme niin, että vain toinen samalla tavalla uskova voi julistaa pätevän synninpä
Joku kysyi, miksi on pappeja? No, ei evlut kirkko mitenkään opeta, että papin kanssa keskustelu tms. olisi millään tavalla välttämätön uskon edellytys tai että pappi siis olisi jotenkin Jumalan ja ihmisen "välissä". Ovatpa vain opettajia ja kirkollisten toimitusten toimittajia, diakoniatyötä tekeviä jne. Ihan eri asia. Toki synninpäästö sinänsä on ihan kai käsitteenä olemassa, mutta nyt teologinen tietämykseni ei riitä enää:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on useimmiten jos esim kirkossa käyn niin se tilanne, että synnintunnustuksen alkaessa olo ei ole mitenkään erityisen "syntinen" ja koko litania tuntuu vähän ulkokohtaiselta.
Useimmiten katumus ja häpeä omista teoista iskee aidosti kun on yksin ja miettii tekosiaan. Silloin tulee häpeillen sisimmässään todettua että "minä mokasin ja häpeän sitä mitä tein, saanko anteeksi". Kyllä minä ainakin olen saanut näissä tilanteissa mieleen rauhan ja tunnun siitä että olen saanut anteeksi, vaikka en ole kenellekään ihmiselle mennyt tilanteesta kertomaan. Paitsi jos asia on sellainen että tarvitaan anteeksipyyntöä henkilöltä jota vastaan olen rikkonut niin häneltä pyydän anteeksi.
Mutta siis mielestäni olen saanut "päteviä synninpäästöjä" ihan kahden kesken luojan kanssa, ilman "välikäsiä". Tämä nyt tällaisena hieman ohiksena 🙂
Vierailija kirjoitti:
On kyllä totta, että nykyään moniin vl-perheisiin syntyy vähemmän lapsia. Itselläkin kirkassilmäisyys vähän karissut rankkojen vauvavuosien aikana ja seuraavaan lapseen tulee kyllä pidempi tauko, sama tilanne useissa tuttavaperheissä. Tärkeää on suojella elämää, niin fyysisesti kuin henkisesti.
Itse ainakin koen että iso perhe on oikeasti lapselle rikkaus, tuki ja turva, joten sen haluaisin heille antaa. Jaksamisen rajoissa.Mutta tosi juttu on, että nykyään tunnutaan tekevän hirveä haloo raskauksista ja synnytyksestä, ne ihan oikeasti ovat naisen keholle luonnollisia asioita, eivätkä sitä mitenkään ihmeellisesti kuluta. Eri juttu tietysti jos joudutaan vaikka sektioita tekemään, tietenkään se kohtuhaava ei ole yhtä kestävä kuin koskematon lihas, ja se pitää ottaa huomioon. Raskaus ei ole sairaus, vaikka toki se ajoittain siltä tuntuukin 😅
Kunhan vaan pidät huolen ettei siitä SINUN isosta perheestäsi tule niille vanhimmille tyttärille raskas taakka, kun joutuvat koko ajan hoitamaan pienempiä sisaruksiaan. Sinun lapsesi sinun, päätöksesi, sinun hoitovastuusi. Liian usein näkee, että isoissa perheissä hoitovastuuta annetaan liiaksi isoille lapsille, erityisesti tytöille. Äidit oikein ylpeilee, kuinka meidän Maija hoitaa sisaruksiaan ja on heille kuin pikkuäiti. Lapsen tehtävä ei ole hoitaa sisaruksiaan, hänen tehtävänsä on hoitaa koulutyönsä ja leikkiä. Kotitöitä pitää tietenkin tehdä omien kykyjen mukaan, mutta niin että ajatuksena on oppia tekemään niitä eikä siinä että lapsen on ne pakko tehdä kun äiti ei jaksa eikä pysty.
Raskaus voi sairastuttaa naisen vakavasti, synnytyksessä voi tapahtua naiselle vaarallisia asioita, tämä nyt vaan faktana. En lähtisi vähättelemään raskauteen sisältyviä riskejä vaikka se on luonnollinen asia. Lisäksi pienen lapsen hoito voi aiheuttaa kroonisesti unihäiriöitä, mikä pistää ihmisen aineenvaihdunnan sekaisin, se on eräänlainen stressitila keholle. Tätä jos jatkuu toistakymmentä vuotta niin kyllä se kuluttaa naisen kehoa. Lääketieteellinen fakta: jokainen raskaus on riski naisen terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten he suhtautuisivat siihen, jos eivät saisi lapsia? Miten yhteisö heihin silloin suhtautuisi? En ole katsonut dokumenttia, mutta täältä sain käsityksen, että se "luoja suo" tarkoittaa nimenomaan, että lapsia tulee.
Supinaa selän takana, mietitään käyttävätkö ehkäisyä ja ovatko enää edes uskossa. Voi jopa joutua yhteisön johtoporukan kuulusteluun ja puhutteluun.
Varmaan pitävät itseään epäonnistuneina kun lapsia ei tule. Pelkäävät yhteisön suhtautumista ja se lisää paineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten he suhtautuisivat siihen, jos eivät saisi lapsia? Miten yhteisö heihin silloin suhtautuisi? En ole katsonut dokumenttia, mutta täältä sain käsityksen, että se "luoja suo" tarkoittaa nimenomaan, että lapsia tulee.
Supinaa selän takana, mietitään käyttävätkö ehkäisyä ja ovatko enää edes uskossa. Voi jopa joutua yhteisön johtoporukan kuulusteluun ja puhutteluun.
Varmaan pitävät itseään epäonnistuneina kun lapsia ei tule. Pelkäävät yhteisön suhtautumista ja se lisää paineita.
En tiedä, onko joskus aikaisemmin ollut tuollaista (tai onko jossakin päin edelleen), mutta ainakin oman kokemukseni mukaan melko rauhassa saa kyllä olla, en ole kohdannut itse mitään supisemisia. Enkä ole supissut muista. Sisarukseni ja hänen puolisonsa eivät voi saada lapsia enkä ole kuullut, että he olisivat koskaan kokeneet oloaan ahtaaksi yhteisössä tai mitään epämääräistä juoruilua heidän lapsiluvustaan (tai sen puutteesta).
En tiedä, johtuuko siitä, että asun kaupungissa, jossa on kohtuullisen iso ry. Voiko tuollaista juoruilua sitten joskus syntyä herkemmin pienillä rauhanyhdistyksillä. Joka tapauksessa, juoruilu ja spekulointi ja selän takana kuiskuttelu on huonoa käytöstä, teki sitä kuka tahansa, oli vl tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin vl:ien ulkonäkökoodi on noin muuttunut? Eturivissä kahdella nuorella miehellä on niin pitkät hiukset, että tuollaisten kasvattamiseen olisi tavattu jo aikaa sitten puuttua. Yhdellä on myös
Viiden vuoden sisään on tämä tapahtunut. Eikä kukaan ole yllättynyt siitä, että säännöt ovat löystyneet miehille vaan naiset eivät edelleenkään voi värjätä hiuksiaan tai ottaa korvakoruja tai käyttää ripsiväriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoo ihmisyhteisöjä, jättää pois tiukan uskonnolliset yhteisöt, niin aika vähän on isoja perheitä. Eli aika harva nainen kokee aidosti omaksi jutuiksi ison lapsimäärän. Samat prosentit koskee myös vl-yhteisössä eläviä naisia. Jos ei ole aidosti "äitityyppiä", joka nauttii ison perheen pyörittämisestä, niin ei ihme jos seuraa monenlaista ongelmaa. Miesten kohdalla tietysti sama, mutta naisilla sikäli raskaampi "taakka" kun nainen on raskaana, synnyttää ja imettää.
Hyvä pointti!
Hyvinpä sopii raamatun perusajatukseen "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden". Syvällä tasolla on usko mikä perustuu ulkonäköön. Naisten ulkonäköön. Ei miesten.