Joudun tekemään abortin aivan yksin, pelottaa ja ahdistaa
Sain juuri tietää että olen raskaana, ja varasin ajan lääkärille jotta pääsen keskeytykseen. Pelottaa silti ihan tajuttomasti ja tuntuu ettei lääkäriaika voi tulla tarpeeksi pian.
Mies on jenkeissä vaihto-opiskelijana tällä hetkellä eikä pääse tuekseni ja vanhemmatkin asuu kaukana.
Kommentit (713)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä !
Saat tukea ja apua kyllä ,lapsi kasvaa koko ajan ja pärjää paremmin itsekseen, vauvavaihe on pieni aika vain
Se on pieni ihminen, armahda häntä !
No jos se pärjää itsekseen, eiköhän sen voi sitten ottaa ulos pärjäilemään.
Sovelletaanko sama käytäntö sinulle jos joudut onnettomuuten ja tarvitset hengityskonetta. Jätetään sinut oman onnesi nojaan jos et pysty hengittämään omin avuin= pärjäilemään!?
Toimiiko se hengityskone niin, että selviän elossa vain olemalla toisen ihmisen elintoimintojen varassa? Jos ei, niin vertauksesi ei toimi.
Kyllä, jos sähkökatko tulee, niin siihen tarvitaan ihminen ambuttamaan sinua.
Esimerkkisi mukaan toimitaan vain jossain Ambomaan maaseudulla telttasairaalassa. Sairaaloissa on ihan varageneraattorit, jos et tiennyt.
Olen työskennellyt sairaalassa pitkäänkin. Varageneraattorit on teholla ja ensiavussa. Ei joka paikassa. Ongelmana on usein se, että ne eivät käynnisty silloin, kun sähkökatko tulee, tai käynnistyvät viiveellä. Meiltä esim. sairaalan laboratoriosta asti hälytettiin ambuttamaan hengityskoneessa olevia sähkökatkon tullessa, ja laboratoriohoitajillahan ei yleensä ole minkäänlaista kokemusta ko. asiasta.
Höpöhöpö.
Mistään labrasta asti ei tosiaan lähdetä haalimaan porukkaa talkoisiin tehopotilaita ambuttamaan.
Sairaaloiden sähköjärjestelmät on ihan hiukkasen turvatummat kuin jonkun muun rakennuksen. Käytännössä edes varageneraattorisähköä käytetään ihan äärimmäisen harvoin.
Kyllä tämä tilanne oli Keksi-Pohjanmaan keskussairaalassa vuosia sitten. Varavoima ei käynnistynyt pidemmänkään odottelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ja ainoa kommenttini tähän: toivon, että jokainen abortin tekijä tuntee suurta henkistä kipua teostaan. Niin vakavasta asiasta on kysymys.
Minä puolestani toivon, että sinä itse joudut joskus elämässäsi tekemään abortin.
Ei kukaan joudu aborttia tekemään, vaan se on henkilön itse tekemä valinta, jos sellaisen tekee.
Synnyttäköön sitten hyvillä mielin 8-raajaisen aivottoman monielinvaurioisen siiamilaiskaksosen. Kun kerran haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Psalmi 139
Herra on kaikkivaltias
Musiikinjohtajalle. Daavidin psalmi. Herra, sinä olet minut tutkinut ja sinä tunnet minut. Sinä tiedät, milloin minä istun ja milloin nousen, sinä ymmärrät ajatukseni kaukaa. Polkuni ja makuusijani sinä olet vaaksalla mitannut, kaikki minun tieni ovat sinulle tutut. Minun kielelläni ei ole sanaakaan, jota sinä, Herra , et täysin tuntisi. Edestä ja takaa sinä olet minut saartanut, olet laskenut kätesi päälleni. Tämä tieto on minulle ylen ihmeellinen, niin korkea, etten voi sitä käsittää. Minne voisin mennä sinun Henkesi ulottuvilta, minne paeta kasvojesi edestä? Jos nousisin taivaaseen, sinä olet siellä, jos tekisin vuoteeni tuonelaan, sielläkin sinä olet. Jos kohoaisin aamuruskon siivin ja asettuisin asumaan meren ääriin, sielläkin sinun kätesi minua johtaisi, sinun oikea kätesi pitäisi minusta kiinni. Ja vaikka sanoisin: ”Pimeys peittäköön minut, ja valo ympärilläni muuttukoon yöksi”, ei pimeyskään kätkisi minua sinulta, vaan yö valaisisi kuin päivä, pimeys olisi kuin valo.
Sinä loit minut sisintäni myöten, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa. Minä kiitän sinua siitä, että minut on tehty ylen ihmeellisesti. Ihmeelliset ovat sinun tekosi, sieluni tietää sen sangen hyvin. Minun luuni eivät olleet sinulta kätkössä, kun minut salassa valmistettiin, kun minut kudottiin taidokkaasti maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani. Kaikki päivät oli luotu ja kirjoitettu sinun kirjaasi, ennen kuin ainoakaan niistä oli tullut. Kuinka kalliit ovatkaan minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka valtava onkaan niiden määrä! Jos laskisin ne, niitä olisi enemmän kuin hiekanjyviä. Minä herään ja olen yhä sinun luonasi. Jumala, kunpa sinä surmaisit jumalattomat! Murhamiehet, väistykää luotani! He puhuvat sinusta juonitellen ja lausuvat nimesi turhaan, nuo vihollisesi. Herra , enkö vihaisi niitä, jotka sinua vihaavat, enkö inhoaisi niitä, jotka sinua vastustavat? Minun vihani on loputon heitä kohtaan, heistä on tullut minun vihollisiani. Tutki minua, Jumala, ja tunne sydämeni, koettele minua ja tunne ajatukseni, ja jos näet tieni johtavan vaivaan, ohjaa minut iankaikkiselle tielle.
Amen!💟
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä !
Saat tukea ja apua kyllä ,lapsi kasvaa koko ajan ja pärjää paremmin itsekseen, vauvavaihe on pieni aika vain
Sovelletaanko sama käytäntö sinulle jos joudut onnettomuuten ja tarvitset hengityskonetta. Jätetään sinut oman onnesi nojaan jos et pysty hengittämään omin avuin= pärjäilemään!?
Toimiiko se hengityskone niin, että selviän elossa vain olemalla toisen ihmisen elintoimintojen varassa? Jos ei, niin vertauksesi ei toimi.
Esimerkkisi mukaan toimitaan vain jossain Ambomaan maaseudulla telttasairaalassa. Sairaaloissa on ihan varageneraattorit, jos et tiennyt.
Olen työskennellyt sairaalassa pitkäänkin. Varageneraattorit on teholla ja ensiavussa. Ei joka paikassa. Ongelmana on usein se, että ne eivät käynnisty silloin, kun sähkökatko tulee, tai käynnistyvät viiveellä. Meiltä esim. sairaalan laboratoriosta asti hälytettiin ambuttamaan hengityskoneessa olevia sähkökatkon tullessa, ja laboratoriohoitajillahan ei yleensä ole minkäänlaista kokemusta ko. asiasta.
Höpöhöpö.
Mistään labrasta asti ei tosiaan lähdetä haalimaan porukkaa talkoisiin tehopotilaita ambuttamaan.
Sairaaloiden sähköjärjestelmät on ihan hiukkasen turvatummat kuin jonkun muun rakennuksen. Käytännössä edes varageneraattorisähköä käytetään ihan äärimmäisen harvoin.
Kyllä tämä tilanne oli Keksi-Pohjanmaan keskussairaalassa vuosia sitten. Varavoima ei käynnistynyt pidemmänkään odottelun jälkeen.
Keksi-Pohjanmaan keksityssä keskussairaalassa näin on epäilemättä voinut käydä.
Muissa sairaaloissa tehohoitopotilaita ei yleensä kauheasti odotuteta, kun odotellaan varavirtojen käynnistymistä. Varsinkaan pidempään. Yleensä tosin varavirta käynnistyy aina automaattisesti ja välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö keskeytys lääkkeillä vai kaavintana? Lääkkeellisessä keskeytyksessä kotona olisi hyvä olla toinen aikuinen mutta, jos sellaista ei ole, niin pääsee osastolle. Kai miehesi on tukenasi ja keskustelee kanssasi, vaikka onkin toisella puolen maailmaa? Vaikka keskeytys olisikin oikea vaihtoehto, niin kyllä se voi ahdistaa. Jos et muuten saa keskusteluapua, niin ota yhteyttä auttaviin puhelimiin/chatteihin.
En tiedä vielä. Oletan että varmaan lääkkeillä koska en (luullakseni) ole vielä kovin pitkällä, olen tehnyt joka kuukausi raskaustestin (juuri tämän tilanteen pelossa) ja tätä edellinen oli nega.
-Ap
Hmmm, mies on toisella mantereella ja teet joka kuukausi raskaustestin?! Miksi ihmeessä? Onko sinulla joku ylikorostunut raskaudenpelko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yksin 20v. kun päätin etten synnytä lasta. Sairaalassa nukutuksessa. Ei jäänyt traumoja enkä kadu. Oma päätös. Oma elämäni. Kaikki meni hyvin.
Mutta eihän se ole sun oma elämä vaan sen vauvan elämä.
Nyt jäi epäselväksi tehtiinkö nukutuksessa abortti vai keisarileikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö keskeytys lääkkeillä vai kaavintana? Lääkkeellisessä keskeytyksessä kotona olisi hyvä olla toinen aikuinen mutta, jos sellaista ei ole, niin pääsee osastolle. Kai miehesi on tukenasi ja keskustelee kanssasi, vaikka onkin toisella puolen maailmaa? Vaikka keskeytys olisikin oikea vaihtoehto, niin kyllä se voi ahdistaa. Jos et muuten saa keskusteluapua, niin ota yhteyttä auttaviin puhelimiin/chatteihin.
En tiedä vielä. Oletan että varmaan lääkkeillä koska en (luullakseni) ole vielä kovin pitkällä, olen tehnyt joka kuukausi raskaustestin (juuri tämän tilanteen pelossa) ja tätä edellinen oli nega.
-Ap
Hmmm, mies on toisella mantereella ja teet joka kuukausi raskaustestin?! Miksi ihmeessä? Onko sinulla joku ylikorostunut raskaudenpelko?
Mulla on tuttavapiirissä nainen, jolla kuukautiset jäivät pois, mutta raskaustesti muuttui positiiviseksi vasta 4. kk:lla.
Vierailija kirjoitti:
Abortti ei ole mikään murha, kun on siis sikiö, jonka sielu ei ole vielä asettunut siihen kehoon. Miksi aina naisia syyllistetään abortista, kun eivät edes tiedä naisen omaa kokemusta tilanteesta. Onko sen syntymättömän lapsen, sikiön elämä tärkeämpi kuin itse naisen elämä? Jos on esim. liian nuori, ei rahallista turvaa lapselle tai muita sosiaalista verkkoa, raiskattu ym. ym. Mikä on siis naisen oma elämä. Toivoisin jatkossa myös ymmärrystä näille naisille, jotka eivät ole valmiita tai edes halua lasta. Hoitaako esim. mies sitä lasta, jos syntyy ym. kysymykset. Meidän pitää olla vähän armahtavia toisia kohtaan, eikä aina tuomita.
Millos se sielu asettuu kehoon?Oisko todisteitakin tueksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ja ainoa kommenttini tähän: toivon, että jokainen abortin tekijä tuntee suurta henkistä kipua teostaan. Niin vakavasta asiasta on kysymys.
Minä toivon että jokainen abortin vastustaja kokee kivuliaan kuoleman kun heiltä evätään lääketieteellinen hoito. Niin vakavasta asiasta tässä on kyse. Ja on vain oikein että nämä vastustajat saavat kokea sen mitä muille toivovat. Edes he eivät voi olla kanssani eri mieltä koska muuten korottavat itsensä muiden yläpuolelle.
Aivan absurdi kommentti sinulta. Abortti on vauvalle lääketieteellisen hoidon vastakohta / irvikuva.
Järjenvastaista eli absurdia on väittää että abortti ei olisi lääketieteellinen toimenpide.
Mutta se ei ollut pointti. Eikä yllätä että pointti meni abortin vastustajalta ohi.
Joko hän on henkilö jolla ei ole edes sitä alkeellista tietoa mitä abortin kieltämisestä seuraa tai sitten hän on henkilö joka epärehellisesti pyrkii poistamaan keskustelusta abortin kieltämisen seuraukset. Kumpi olet?
Onko ap jotain pyövelien sukua?
Mieluummin kannat(te) vastuunne ja kasvatte aikuisiksi, yhdessä lapsenne kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap jotain pyövelien sukua?
Mieluummin kannat(te) vastuunne ja kasvatte aikuisiksi, yhdessä lapsenne kanssa.
Onko sinun mielestäsi lapsen pitämisen oltava joku rangaistus siitä että ehkäisy petti?
Kuinka pitkälle tämä pätee? Täytyykö kahden yläasteikäisenkin ns. ottaa vastuu siitä että harrastivat seksiä ja alkaa hoitamaan vauvaa kesken kasiluokan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä !
Höpöhöpö.
No, minä labrahoitaja olin yksi niistä, jotka lähti ambuttamaan. Toki osaamista ei ollut. Kukaan ei kuollut.
En voisi olla mukavuusabortin tehneen naisen ystävä. Sori mutta se tuntuisi liian inhottavalle.
Vierailija kirjoitti:
En voisi olla mukavuusabortin tehneen naisen ystävä. Sori mutta se tuntuisi liian inhottavalle.
Mikä on mukavuusabortti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toivon että jokainen abortin vastustaja kokee kivuliaan kuoleman kun heiltä evätään lääketieteellinen hoito. Niin vakavasta asiasta tässä on kyse. Ja on vain oikein että nämä vastustajat saavat kokea sen mitä muille toivovat. Edes he eivät voi olla kanssani eri mieltä koska muuten korottavat itsensä muiden yläpuolelle.
Aivan absurdi kommentti sinulta. Abortti on vauvalle lääketieteellisen hoidon vastakohta / irvikuva.
Abortti ei olekaan "vauvalle" tehtävää lääketieteellistä hoitoa, vaan raskaana olevalle. Kehollisen itsemääräämisoikeuden periaatteen mukaisesti naisella on oikeus estää ketään, ml. alkiota/sikiötä, käyttämästä hänen kehonsa fyysisiä resursseja ilman hänen lupaansa.
Vaikka puukottaisin omaa lastani, tämä uhkaisi kuolla verenhukkaan ja minä olisin koko maailmassa ainoa, joka voisi luovuttaa vertaan hänen henkensä pelastamiseksi ei valtiolla olisi oikeutta pakottaa minua verenluovutukseen. Olisin eittämättä ihmishirviö, ja päätyisin ihan ansaitusti murhasta vankilaan, mutta verenluovutukseen minua ***ei voi pakottaa***. Kehollinen itsemääräämisoikeus on absoluuttinen.
Ja muistakaa: jos annatte valtiolle päätäntävallan naisen raskaudesta, tuo päätäntävalta voi aivan yhtä hyvin toimia myös toiseen suuntaan. Siksikin päätös pitää olla naisen ja vain naisen itsensä.
Moraalikeskustelu aiheesta on täysin ymmärrettävää, enkä missään nimessä tuomitse niitä, jotka eivät omalta kohdaltaan hyväksyisi aborttia missään olosuhteissa, edes oman henkensä pelastamiseksi. Se on teidän kehollisen itsemääräämisoikeutenne alainen asia, enkä täysivaltaista raskaana olijaa pakottaisi aborttiin edes silloin, kun raskauden jatkaminen johtaisi varmuudella molempien kuolemaan. Samalla tavoin jonkun muun kehollinen itsemääräämisoikeus on sen jonkun muun asia, siihen ei teillä ole eikä pidäkään olla minkäänlaista moraalista eikä varsinkaan juridista sanavaltaa.
Vierailija kirjoitti:
En voisi olla noin ahdasmielisen ihmisen ystävä, sori.
Jaa abortinvastustajien mielestä ainoa oikea vaihtoehto on pitää lapsi ja kasvattaa se samalla kun itsekin vielä kasvaa?
Ei huhhuh.
Siskoni alkoi käyttää kovia huumeita parikymppisenä. Nuo vuodet oli muutenkin hänelle sellaisia kokeilu- ja sekoiluvuosia. Muutamaa vuotta myöhemmin hän tuli raskaaksi ja päätti pitää lapsen. Tuolloin oli menossa vähän parempi kausi. Ekan lapsen jälkeen hän sai puolisonsa kanssa toisenkin lapsen. Molemmat lapset on aloittaneet elämänsä vieroituksessa.
Lasten ollessa pieniä sisko kuoli yliannostukseen. Nyt molemmat lapset on koululaisia ja ainakin toisella on pysyviä jälkiä raskaudenaikaisesta päihteidenkäytöstä, mikä vaikuttaa tämän lapsen loppuelämään.
Niin paljon kuin siskon lapsia rakastankin ja heistä välitän, niin abortti olisi varmasti ollut monelta kannalta parempi ratkaisu aikoinaan. Lapsia ei kannata hankkia jo valmiiksi haasteelliseen tilanteeseen ja ajatella ylioptimistisesti, että kyllä se siitä. Oli kyseessä sitten päihdeäiti, seiskaluokkalainen tai jo valmiiksi äärirajoilla jaksamisen kanssa oleva suurperheenäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristilliset arvot sinulla?
Abortinvastustajien ainoa agenda on syyllistää aborttia tarvitsevaa siitä, että tämä on harrastanut seksiä. Hetihän ne sellaiset kommentit lentelee.
Syyllistäminen seksin harrastamisesta on ainoa keino abortinvastustajille yrittää kontrolloida muita. Kaikki perustuu ajatukseen, että seksi ilman lisääntymistarkoitusta on syntiä ja paheksuttavaa. Sama idea on tietyissä uskonnollisissa ryhmissä, yritetään kontrolloida muiden tekemisiä oman ihannemaailman mukaisiksi.
Olen kyllä uskovainen kristitty. Mikä tekee sinusta minua paremman kristityn?