Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyn salilla, olen keski-ikäinen nainen. Haluan pudottaa hieman painoa mutten halua suuria lihaksia.

Vierailija
25.01.2023 |

Käykö minulle siihen parhaiten sarjat pienillä painoilla? Tai lähinnä soutu, pyörä, juoksumatto?

Kommentit (210)

Vierailija
141/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te keillä on lihakset kasvaneet, ette varmaan siis yritäkään laihduttaa? Meinaan miinuskaloreilla eläessä on tosi vaikeaa saada lihas _kasvamaan_ kun se tarvii optimoitua ja runsasta ruokavaliota. Sitten taas lihaserottovuus voi parantua kun läski lähtee päältä mutta ei ne lihakset silloin kasva, kun keski-ikäisille naisille on laihduttaessa hankalaa jopa pitää lihasmassa samalla tavalla. Samaten neste voi näyttää isommalta kun sitä kertyy lihaksiin.

Miinuskaloreilla voi saada lihaksen kasvamaan, mutta se kasvaa huomattavasti hitaammin, kuin jos olisit pluskaloreilla ja söisit paljon proteiinia. 

Ei siis mahdotonta, kun keskittyy aktiivisesti tekemään monipuolista lihastreeniä + paljon proteiinia ja vettä. 

Joo ja ei. Pitkään luultiin, että se on täysin mahdotonta, mutta uusissa tutkimuksissa on huomattu, että erittäin ylipainoiset ihmiset voivat elämäntapamuutosta tehdessään kasvattaa pari kiloa lihasmassaa käyttämällä omaa rasvaansa energianlähteenä. Tämä siis vaatii nimenomaan sen runsaan ylipainon ja toimii vain muutoksen alussa. 

Pitkään huuhaana pidetty kiinteytymismyytti toimiikin siis, mutta vain hyvin rajatuissa lähtökohdissa.

Linkitäppäs tämä tutkimuksesi. 

Koska jos henkilöllä on olemattomat lihakset niin kyllä ne miinuskalorilla kasvaa (ja kun me emme näissä tapauksissa puhu nyt anoreksisesta henkilöstä, vaan henkilöstä joka tahtoo laihduttaa eli ylipainoisesta). Jos ei ole aiemmin lihaksia ollut niin kyllä ne lihakset kasvavat kun niitä käyttää ja syö proteiinipitoista ruokaa, mutta vain hyvin hitaasti ja vain tiettyyn pisteeseen. Tämä nyt on vain ihan biologinen fakta. 

Sinun väitteesi mukaan ettei lihakset muka kasva jos on miinuskaloreilla tarkoittaisi sitä, ettei lihavat ihmiset jotka laihduttavat koskaan jaksaisi nostaa yhtään enempää painoa käsillään. Eli olet väärässä. Tottakai isoja lihaksia ei saa, eikä ne lihakset tule nopeasti mutta kyllä ne sun lihakset kasvavat kun käyt salilla ja syöt proteiinia ja juot tarpeeksi vettä. 

Vierailija
142/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisen on sukupuolesta riippumatta ihan turha kuvitella kehittävänsä "vahingossa" miehekkäät hartiat muutamalla salikäynnillä viikossa.

Saliharjoitteluunhan kuuluu yleensä nousujohteinen ohjelma ja sen toteuttaminen on todella yksinkertaista. Sillä tavallahan se koko nimenomaan "vahingossa" kasvaa. Ja muutaman kerran viikossahan on paljon? Muutama tarkoittaa vähintään kolmea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nainen. Ei sinulle isoja lihaksia tule.

Vierailija
144/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi te hyvät kanssakeskustelijat täällä.

Tiedättekö te miten paljon, siis oikeasti PALJON naisilla suurten lihaksien saannilla kestää ja miten PALJON sen eteen pitää tehdä työtä?

Miehet saavat helposti lihaksia testosteronin takia, naisilla sitä testosteronia ei ole yhtä paljoa kuin miehillä, mikä tarkoittaa että naisilla menee vähintään kaksinkertaisesti aikaa tuottaa lihasta samalla tavalla, kuin miehillä.

Toisekseen niiden lihaksien eteen pitää tehdä paljon työtä. Kuten sanottu, kaksinkertainen aika miehiin verrattuna. Jos haluat isot lihakset se tarkoittaa vähintään 4 kertaa viikossa salilla oikeaoppista lihastreeniä isoilla (käsipaino 12,kg ylöspäin, kyykky esim 50kg ylöspäin).

Kaiken tämän lisäksi jos edes haaveilisi isoista lihaksista niin pitäisi syödä tosi paljon proteiinia, että ne lihakset kasvaa.

Naiset, teidän ei tarvitse edes hitusen pelätä sitä, ettäkö teidän lihakset kasvaisi "liian isoiksi" lihastreenillä. Se on niin ison työn alla että isot lihakset saa ilman laittomia aineita, että voitte ihan vapaasti nostella painoja siellä salilla.

Siis kyllähän salilla näkee lihaksikkaan näköisiä naisia paljon. Ovatko he kaikki sitten treenanneet vuosia nousujohteisesti? En oikein usko, koska yllättävän pienillä painoilla he treenaavat kokoonsa nähden. Tai sitten tässä on juuri se, että vähäinenkin rasvakerros saa näyttämään nopeasti isolta.

Missäköhän salilla käyt? Omassani nimittäin hyvin harvalla on isoja lihaksia ja niillä harvalla joilla näkyy lihakset, niin he ovat käyneet salilla useiden vuosien ajan ja käyvät siellä lähes joka päivä. Yksikään heistä ei kyllä treenaa millään pikkupainoilla.

Vierailija
145/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei todista mitään, että omasta mielestäsi lihakset ovat kasvaneet. Inbody, vaaka, ympärysmittojen muutos, treenipainojen lisääntyminen, vertailuvalokuvat yhdessä voivat antaa sivistyneen arvauksen lihasmassan kertymisestä. Lihasmassa ei todellakaan kerry vahingossa.

Kerropa millaisia treenipainoja käytät, sarjat ja toistot ja kuinka usein treenejä? Entä pituus ja paino? Treenipainot korreloivat lihasmassan kanssa jonkin verran

Vierailija
146/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei todista mitään, että omasta mielestäsi lihakset ovat kasvaneet. Inbody, vaaka, ympärysmittojen muutos, treenipainojen lisääntyminen, vertailuvalokuvat yhdessä voivat antaa sivistyneen arvauksen lihasmassan kertymisestä. Lihasmassa ei todellakaan kerry vahingossa.

Kerropa millaisia treenipainoja käytät, sarjat ja toistot ja kuinka usein treenejä? Entä pituus ja paino? Treenipainot korreloivat lihasmassan kanssa jonkin verran

Ainoastaan inbody, eli kehokoostumuksen mittaus antaa luotettavaa tietoa siitä paljon on lähtenyt rasvaa ja paljon on tullut tilalle lihasta. 

Vierailija
147/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista.

En tiedä miksi tuollaiset kommentit, että lihaksista saan vain haaveilla.

Olen puoli vuotta käynyt ja lihakset näkyy jo melko hyvin. Siksi kysyin, mikä sopisi tilanteeseen parhaiten, kun en halua enemmän näkyviä lihaksia.

Ap

Yleensä suurin osa kehityksestä tapahtuu aloittelijoilla puolen vuoden sisällä ja siihen se aikalailla sitten jääkin, koska sen jälkeen pitäisi oikeasti osata treenata.

Vierailija
148/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on nyt rasva palanut lihasten päältä ja siksi ne näkyvät selvemmin. Ovat ne varmasti jonkin verran kasvaneetkin. Kuten todettu, naisilla on vaikea saada aikaan mitään massiivista lihaskasvua ilman hormoneita eli doping-mömmöjä. Mutta: lihakset tarvitsevat erilaisia ärsykkeitä. Eli aina ei kannata treenata samalla tavalla vaan vaihdella liikkeitä, painoja ja toistomääriä. Näin kehitys ei jämähdä ja hermotus lihaksistossa kehittyy. Hyvällä tiellä olet ap, tsemppiä vain jatkoon! 

Vierailija
149/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt useamman vuoden salilla, kovalla työllä olen saanut lihasmassaa muutamia kiloja lisää. Tämä siis mitattu inbodyllä, joka ei sekään täysin luotettava mittari ole, mutta luotettavampi kuin oma arvio. Myös se, että trermipainot nousee, kertoo lisääntuneestä lihasmassasta.Ensimmäisenä treenivuotena tapahtui suurin muutos.Treenipainot luokkaa: kyykky 55kg, penkki 40kg, ylätalja 45kg....edelleenkään en ole mikään lihaskimppu, enemmänkin sporttinen ja naisellinen.

Salitreeni kannattaa yhdistää aerobiseen treeniin ja ruokavalioon jos haluaa rasvaa pois. Ruokavalio on tärkein rasvanpoltossa, mutta ei kitukuureja!! Niillä lihasmassa vähenee. Tarkoitushan on sinulla päästä rasvasta eroon

Vierailija
150/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yli 40 vee nainen ja olen hankkinut vuodessa noin 700g lihasmassaa. Semmosella noin 3 kertaa viikossa treenillä, välillä tullut sairastamisen vuoksi vähän taukoa ja joskus on niin paljon ollut muuta, että salille olen päässyt vain kerran viikossa. Treenaan isoilla painoilla ja teen sellasta tosiperus mave-kyykky-penkki -treeniä, jossa pääliikkeen lisäksi tehdään apulihastreeniä. 

Olen pyrkinyt syömään tarpeeksi proteiinia, eli kun nyt olen vegaani, niin olen syönyt runsaasti tofua ja välipaloina soijaproteiini-isolaattia. Mulla oli jo ekassa mittauksessa enemmän lihasmassaa kuin rasvamassaan, kun olen käynyt salilla useita vuosia, ja nyt sitä lihasta oli tullut lisää. Olen ylipainoinen, eikä mulla nyt tällä hetkellä ole tarkoituksena edes laihtua, vaan pysyä tässä nykyisessä painossa. Sen eron olen huomannut, että mulla paidat on alkaneet kiristää hartioista ja käsivarsista ja koska painoni on pysynyt samana, niin kaipa se sitten lihasta on. Tai sitten mun rasvakerros siirtyilee paikasta toiseen :P

Vierailija
151/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan inbody, eli kehokoostumuksen mittaus antaa luotettavaa tietoa siitä paljon on lähtenyt rasvaa ja paljon on tullut tilalle lihasta. 

Ei vaan nuo kaikki yhdessä. Inbody ei ole sekään aukottoman luotettava, vaan suuntaa-antava

Vierailija
152/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio. Aika sama miten treenaat, painoilla saat lihaksiin vähän pyöreyttä, aerobisella treenillä et niinkään, mutta saatat kuluttaa vähän enemmän energiaa. Kulutusero on kuitenkin niin pieni että sen syö hetkessä takaisin. Treenissä on myös muita hyviä terveysvaikutuksia ja varsinkin jos ikää alkaa olla, lihaskuntotreeni on must (lihasmassa vähenee vuosi vuodelta)

Vierailija
153/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen juoksua ihan ulkona ja lihasvoimaa kasvattavaa kuntosaliohjelmaa.

Suurista lihaksista voit ap vain haaveilla.

Vihoviimeinen harrastus nivelten kannalta on juoksu ulkona jos ei tiedä mitä tekee ja aina silloinkaan. Siellä salilla on paljon nivelille kevyempiäkin vaihtoehtoja kuin juoksu. Nuo mitä hän itse ehdottaa eli soutulaite ja kuntopyörä ovat loistavia vaihtoehtoja kenelle vain. Nimim. Harrastin 20 vuotta juoksua ja nivelet eivät kestä sitä enää.

Juoksu vahvistaa niitä niveliä enemmän kuin soutu tai kuntopyörä. Nivelsairaudet eivät johdu liikunnasta, vaikka moni niin uskookin.

Juoksu kuitenkin vaatii myös paljon lepoa ja kärsivällisyyttä. En ole todellakaan ainoa suvussa joka on saanut juoksulla nivelensä kipeäksi. Juoksu on kuitenkin laji jota tulisi harrastaa "oikein" eli lämmitellä kunnolla, juosta kunnollisilla kengillä, sopivia matkoja (ei liikaa missään nimessä) ja askelluksenkin tulee tapahtua oikein. Täytyy myös palautua juoksusta.

Siinä on niin monta muuttujaa jotka joku aloittelija voi mokata ettei juoksua voi suositella joksikin kaikille sopivaksi lajiksi. Ei varsinkaan sovi jollekin startiksi jolla on runsasta ylipainoa! Miksei mieluummin suositella lajeja jotka sopivat kenelle tahansa?

Vierailija
154/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes mieskehonrakentajat eivät saa "liian isoja lihaksia" ilman doping-aineita ja massiivisia kalorimääriä.

Some ja media on taas sekoittanut ihmisten päät. Ei perustreenaaja saa vahingossa edes näkyviä muutoksia. 

Vierailija
155/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt useamman vuoden salilla, kovalla työllä olen saanut lihasmassaa muutamia kiloja lisää. Tämä siis mitattu inbodyllä, joka ei sekään täysin luotettava mittari ole, mutta luotettavampi kuin oma arvio. Myös se, että trermipainot nousee, kertoo lisääntuneestä lihasmassasta.Ensimmäisenä treenivuotena tapahtui suurin muutos.Treenipainot luokkaa: kyykky 55kg, penkki 40kg, ylätalja 45kg....edelleenkään en ole mikään lihaskimppu, enemmänkin sporttinen ja naisellinen.

Salitreeni kannattaa yhdistää aerobiseen treeniin ja ruokavalioon jos haluaa rasvaa pois. Ruokavalio on tärkein rasvanpoltossa, mutta ei kitukuureja!! Niillä lihasmassa vähenee. Tarkoitushan on sinulla päästä rasvasta eroon

Mä nostin lukiossa penkistä 45kg ja en todellakaan salilla treenaillut kuin ehkä kerran viikossa ja silloinkin pitkiä sarjoja pienillä painoilla. Olinkin entinen uimari. Nyt mulla onkin sitten omasta mielestä liikaa lihaksia ja olen todella kateellinen kavereilleni, joilla on sirot, luuta ja nahkaa käsivarret. Vaikka kuinka laihdutan, ei mulle vaan sellaisia tule.

Mutta että kyllä sitä voimaa saa, vaikka ei painoja nostelisikaan. On normaaliakin liikkumista.

Vierailija
156/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen juoksua ihan ulkona ja lihasvoimaa kasvattavaa kuntosaliohjelmaa.

Suurista lihaksista voit ap vain haaveilla.

Vihoviimeinen harrastus nivelten kannalta on juoksu ulkona jos ei tiedä mitä tekee ja aina silloinkaan. Siellä salilla on paljon nivelille kevyempiäkin vaihtoehtoja kuin juoksu. Nuo mitä hän itse ehdottaa eli soutulaite ja kuntopyörä ovat loistavia vaihtoehtoja kenelle vain. Nimim. Harrastin 20 vuotta juoksua ja nivelet eivät kestä sitä enää.

Juoksu vahvistaa niitä niveliä enemmän kuin soutu tai kuntopyörä. Nivelsairaudet eivät johdu liikunnasta, vaikka moni niin uskookin.

Jep. Juoksussa tuleva tärähdys vahvistaa rustoja. Toki juoksua ei voi enää harrastaa jos on jo joku vakava nivelkuluma, mutta yleensä se on ihan muulla hankittu kuin juoksulla. 

Niitä kulumia saa kyllä sillä juoksullakin aikaan. Miksi ihmeessä mainostaa lajia jolla on helppo loukata itsensä? Nimim. akillesjänteen tulehdus ja plantaarifaskiitti on jo koettu, kiitos vain.

Vierailija
157/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos reisi- tai pakaralihas saa kunnolla ärsykettä, se polttaa rasvaa pois juuri näiltä alueilta ja siksi näyttää siltä, että lihas on esillä, vaikka sen reiden ympärysmitta ei olisi tosiasiassa muuttunut yhtään. Jos lopettaa se lihaskunnon ylläpitämisen, se lihas siinä reidessä pehmenee ja muuttuu rasvaksi.

Ei pidä paikkaansa. Se mihin rasva kertyy ja mistä se häviää sun kehosta johtuu puhtaasti geeneistä. Siihen et voi mitenkään vaikuttaa. Esimerkiksi vatsalihasliikkeiden teko ei mitenkään vaikuta vatsarasvan häviämiseen.

Ja lihas ei muutu rasvaksi, eikä rasva muutu lihakseksi. Ne ovat kaksi eri asiaa. Rasvaa voit polttaa syömällä vähemmän kaloreita kun kulutat, ja lihaksia voit kasvattaa lihaskuntoharjoituksilla ja pitämällä huolta proteiininsaannista.

Naisilla lihaskasvu vaatii kyllä usein plussakaloreita ja rankkaa työtä.

Olemassa olevat lihakset voivat tulla kyllä esiin rasvan alta, mistä voi syntyä illuusio, että lihakset ovat kasvaneet, vaikka ne olisivat pysyneet samankokoisina.

Vierailija
158/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lihakset kasvaneet treenillä, ja olen kyllä tosi ihmeissäni näistä väitteistä että lihaksia ei voi kasvattaa. Jotkut jopa väittävät että se on rasvaa mikä on kasvanut :D

Ei ole tarvetta saada sinua tai ketään uskomaan lihaksieni kasvuun joten en jaksa mitään tietojani tänne kirjoittaa mutta kysyn ihan mielenkiinnosta että etkö sinä näe silmällä mikä on rasvaa ja mikä on lihasta? Tai etkö tunne sitä kädellä? Itse voin sanoa ihan ilman mittauksia että vartaloni on muuttunut treenivuosien aikana ja se mikä oli ennen löllöä, epätasaista ja roikkuvaa, on nyt kiinteää, kovaa ja tasaista. Lisäksi nuo tietyt muuttuneet kehonkohdat jaksavat tehdä enemmän toistoja tai nostaa painavampia painoja eli ovat voimakkaampia. Itselleni nämä asiat kertovat että lihakset ovat kasvaneet.

Lisäksi minua kiinnostaa että miksi te, joiden mielestä lihas ei voi kasvaa, käytte salilla tai liikutte?

Vierailija
159/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkiä sarjoja kevyemmillä painoilla niin kiinteytyy paremmin ja saat naisellisemmat lihakset. Nykyään näkee liikaa näitä naisia kun on treenattu liian isoilla painoilla ja lihakset on liian miehekkäät.

Vierailija
160/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lihakset kasvaneet treenillä, ja olen kyllä tosi ihmeissäni näistä väitteistä että lihaksia ei voi kasvattaa. Jotkut jopa väittävät että se on rasvaa mikä on kasvanut :D

Ei ole tarvetta saada sinua tai ketään uskomaan lihaksieni kasvuun joten en jaksa mitään tietojani tänne kirjoittaa mutta kysyn ihan mielenkiinnosta että etkö sinä näe silmällä mikä on rasvaa ja mikä on lihasta? Tai etkö tunne sitä kädellä? Itse voin sanoa ihan ilman mittauksia että vartaloni on muuttunut treenivuosien aikana ja se mikä oli ennen löllöä, epätasaista ja roikkuvaa, on nyt kiinteää, kovaa ja tasaista. Lisäksi nuo tietyt muuttuneet kehonkohdat jaksavat tehdä enemmän toistoja tai nostaa painavampia painoja eli ovat voimakkaampia. Itselleni nämä asiat kertovat että lihakset ovat kasvaneet.

Lisäksi minua kiinnostaa että miksi te, joiden mielestä lihas ei voi kasvaa, käytte salilla tai liikutte?

Haha, todella hyvä kysymys, tuo sun viimenen lause. Sepä se. Jos kerran sillä ei voi millään tapaa muokata lihaksen ympärysmittaa, niin miksi nämä salijormat sitten itse sinne menee? He kai käsittääkseni haluaa niitä lihaksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan