Käyn salilla, olen keski-ikäinen nainen. Haluan pudottaa hieman painoa mutten halua suuria lihaksia.
Käykö minulle siihen parhaiten sarjat pienillä painoilla? Tai lähinnä soutu, pyörä, juoksumatto?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki käy. Lihasten kasvatus ei noin vain tapahdu.
Ihmettelen myös, kuinka jotkut pelkäävät lihasten kasvua. Se ei todellakaan tapahdu ihan käden käänteessä. Ja vaikka lihakset saisi kasvamaan, niin niiden näkyminen eli lihaserottuvuus vaatii rasvan palamista. Toki sitten kun on jo hieman kerryttänyt lihasmassaa, on lihasten kasvattamisen ohessa mahdollista polttaa samalla rasvaa.
Ei kai monikaan niinkään sitä lihasten näkymistä pelkää vaan sitä että lihasten kasvu saattaa lisätä ympärysmittaa eikä se ole aina toivottua. Itselläni aikoinaan kävi niin että lihakset kasvoivat treenillä mutta koska en muokannut ruokavaliota mitenkään, niiden päällä oleva rasva säilyi yhtä paksuna kerroksena kuin ennenkin ja olinkin yhtäkkiä entistä suurempi.
Toki olemukseni ryhdistyi ja näytin mielestäni paremmalta kuin ennen, mutta mittani olivat isommat kuin ennen ja voin kuvitella että kaikille se ei ole tavoiteltava tila, vaikka itselleni sillä ei ollutkaan merkitystä (treenasin vain terveyden vuoksi, en ulkonäön).
Uskomattoman paljon vääriä uskomuksia vilisee kuntosalitreenistä....Todennäköisesti olet syönyt treenin myötä yli kulutuksesi ja kasvattanut lihasten lisäksi rasvamassaa, jos mittasi suurenivat kauttaaltaan. Lihas vie vähemmän tilaa kuin läski...
Eihän tuossa mitenkään sanottu etteikö lihas veisi vähemmän tilaa kuin läski. Kaikki sen tietävät. Mutta kyse on siitä, että kun lihas läskin alla kasvaa, mitat suurenevat jos läskikerros pysyy samana. Tuntuu ihan hullulta että näin yksinkertaista asiaa tarvitsee sanoa ääneen. Mitat eivät toki suurene kauttaaltaan, kuten tuossa ei sanottukaan. Itse olen kokenut ihan saman kuin tuo aiempi kirjoittaja, eli reisilihakseni kasvoivat ja koska rasva ei vähentynyt niin reiden ympärysmitta totta kai suureni.
Jos ympärysmitan suureneminen johtuisi yli kulutuksen syömisestä ja siten rasvasta, sama suureneminen näkyisi myös kehon niissä kohdissa, joita ei ole treenattu.
Rasva voi mennä lähes kokonaan reisiin. Itselläni on tällainen fysiikka, jossa posket on lommolla ja kämmenselkien ihosta näkyy jänteet läpi, mutta alavartalossa on rasvaa.
Ei kannata huolehtia siitä, että lihakset kasvavat liikaa. Saat käydä huoletta seuraavat 10 vuotta eikä lihakset ulospäin näytä sen suuremmilta.
Nostan tätä koska jälleen kerran on käynyt niin että kun liikun salipainotteisesti ja vähemmän lenkkeilyä/ hiihtoa niin takit ja puserot kiristää, housujen koko ei ole muuttunut. Näin aikuisena eli yli 40 salitreeni tuntuu tekevän yläkropalta isokokoiseksi.
Muilla tätä?
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä koska jälleen kerran on käynyt niin että kun liikun salipainotteisesti ja vähemmän lenkkeilyä/ hiihtoa niin takit ja puserot kiristää, housujen koko ei ole muuttunut. Näin aikuisena eli yli 40 salitreeni tuntuu tekevän yläkropalta isokokoiseksi.
Muilla tätä?
Lihaksiin kertyy nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Et saa suuria lihaksia vaikka kuinka yrittäisit.
Joo en tiedä niistä suurista lihaksista mutta paidoissa hartia kiristää ja nappi jää rinnan kohdalla irvottamaan auki yhtäkaikki. Paino ei ole lisääntynyt ja housukoko tosiaan ennallaan. Ei oikein toivottu lopputulos. Pitänee taas siirtyä preferoimaan aerobista.
Muilla vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
En kans ymmärrä näitä kommentteja. Itse olen vajaan vuoden treenannut kotona 3-4x krt vko isommilla painoilla, lisännyt vähän proteiinia ruokaan ja hups kun reidet ja hauikset kaks kertaa isompana jo nyt.
Veikkaan, että kehosi "lihasmassa" on noussut 10 kg.
En käy salilla vaan lenkkeilen ja teen (pientä) lihas- ja venytystreeniä kotona. Olen yhtä hoikka kuin 30-vuotiaana (olen 50v). Ystäväni käy salilla ja näyttää DDR:n kuulantyöntäjältä, levenee joka kuukausi. Häntä turhauttaa, kun haluaa olla hoikka. Olen yrittänyt vihjata, että ehkä salilla käynti ei ole se ratkaisu, mutta kun ei usko. Mikähän saliuskonto on nyt valloillaan?
Vaihda ap kuntosali johonkin sellaiseen lajiin, joka kasvattaa ns.sitkeää lihasta eli ei näytä kummoiselta, mutta voimaa on.
DDR:n kuulatyöntäjien näköiset mammat on kuulemma kuuminta hottia nykyään sinkkumarkkinoilla, joten ei muuta kun salille.