Käyn salilla, olen keski-ikäinen nainen. Haluan pudottaa hieman painoa mutten halua suuria lihaksia.
Käykö minulle siihen parhaiten sarjat pienillä painoilla? Tai lähinnä soutu, pyörä, juoksumatto?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon. Annan takuun että onnistut tavoitteessasi. Kukaan ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, vaan suuret lihakset vaativat suuren työmäärän. Se, että omasta mielestäsi lihaksesi ovat jo hieman kasvaneet, ei todista mitään. Muutama milli raskerrosta on kadonnut, ei muuta. Keski-ikäisenä lihaksia ei juuri tule, vaikka yrittää.
Sitten se treeniohje. Sinulle sopivat sarjat niin pienillä painoilla, että painoja voidaan koko ajan lisätä. Muista harjoittaa kaikkia lihasryhmiä painoilla tai laitteilla. Portaiden nousua tai kävelemistä ei lasketa. Soutulaite, kuntopyörä ja juoksumatto ovat aerobista harjoittelua.
Tosi outoa lukea näitä kommentteja, että KUKAAN ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, kun itsellä ihan youtubevideoiden avulla tehtyjen kotitreenien jälkeen ei mahdu enää housut reisistä tai takapuolesta jalkaan. Varsinkaan miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä miten nopeasti naisten reisilihakset voivat kasvaa, koska heillä itsellään lihasten kasvatus ilmeisesti vaatii aika paljon työtä. Naisille suunnattuna monet jumppaohjeet ovat puolestaan täynnä ohjeistusta siitä miten treeni ei menisi reisiin, koska ne reidet vaan kasvavat helposti niin epätoivotun nopeasti.
Öö, no kyllähän niissä kaikissa treenivideoissa on sitä s*atanan kyykkyä kymmenessä eri muodossa? Ja muitakin reisiin keskittyviä liikkeitä. Jos jossakin mainitaan miten sen liikkeen tehtyä niin, että se ei mee reisiin, niin se johtuu ihan vaan siitä, että monella on heikot ja/tai epäaktiiviset pakarat (koska istutaan niin hitosti), jotka ei aktivoidu oikein. Silloin reisi tekee pakarankin hommia.
Kyykky on etureisiliike, joten jos treeni on lähinnä kyykkäämistä niin reidet siinä kasvavat. Etureidet ovat lähes aina syy kyykkysarjan päättymiselle, joten kannattaa treenata pakaroita liikkeellä, jonka rajoittava tekijä on pakarat esim. lantionnosto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki käy. Lihasten kasvatus ei noin vain tapahdu.
Yllättävän pitkä ketju, vaikka tuo ensimmäinen vastaus on jo oikea. Lihakset eivät tosiaan kasva vahingossa tai helposti, vaikka haluaisikin.
Sen voisi lisätä, että koska lihasten kasvattaminen ei ole agendalla, vaan laihdutus, niin mikä tahansa aerobinen liikunta on silloin tehokkainta, eikä silloin tarvitse käydä edes salilla. (esim. hölkkä, juoksu, pyöräily, kuntopyörä/crosstrainer/juoksumatto kotona jne.).
Jotkut (naiset) tosin virheellisesti luulevat, että pyöräily tai muu kevyttä vastusta aiheuttava kuntoilu voisi tuoda "vahingossa" liian lihaksikkaat reidet tai pohkeet. Ei tule tapahtumaan.
Et siis lukenut ketjua vai jäikö sinulta huomaamatta liian lihaksikkaat reidet vahingossa kasvattaneiden ihmisten kommentit?
Jos aina jättää huomiotta kokemukset jotka kertovat päinvastaista kuin oma käsitys asiasta, ei tarvitse haastaa käsityksiään mutta myöskään ei koskaan tapahdu oppimista.Näistä vahingossa "liian lihaksikkaiksi" kasvaneista ei ole koskaan missään kuvia.
Missä niitä pitäisi olla? Luuletko että liian isot reidet on niin vakava asia että esim. minä ottaisin yhteyttä johonkin mediataloon ja vaatisin painamaan kuvani lehteen? Tai että linkkaisin kuvani tänne palstalle?
Minusta taas on outoa, että jos vaikka minä sanon että reisissäni on omaan makuuni liian isot lihakset, esim. sinä kuvittelet että valehtelen jos en todista asiaa kuvalla. Mikä ihmeen motiivi minulla voisi olla valehdella että reiteni ovat mielestäni kasvaneet liian isoiksi? En ymmärrä.
Esimerkiksi instagramissa ei ole yksikään ihminen toimittanut kuvatodisteita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillakin vaan on luonnostaan ja ihan luonnollisella liikkumisella (ilman mitään erityistä painoilla treenaamista) taipumus suurempiin lihaksiin kuin toisilla. Mä en ole koskaan juuri treenannut esim. pohkeita mitenkään erikseen (urheillut olen yleisesti), mutta vaikka olen ollut kuinka laihassa kunnossa, niin sääret ei siroiksi tule. Ja siis ihan kivikovat ne jännitettynä on, että turha väittää, että olisi läskiä. Joillekin ei tule tuollaisia pohkeita kuin vain jollain vuosien äärimmäisellä treenillä, mutta minullapa on.
Muutenkin lihasmassaa on suhteessa mun nykyiseen hyvin vähäiseen urheiluun, joka sekin lähinnä kestävyyslajeja, ihan naurettavan paljon. Yksikin fitness-mies arvioi, että treenaisin paljonkin, kun katseli mun kroppaani bikineissä. Juu, en tosiaan treenaa ja mitään tehoja niissä mun lihaksissa ei ole.
Joillakin vain on lihaksekas vartalo helposti ja toisilla ei. Jos minä treenaisin vielä painoilla tähän päälle, niin en halua edes ajatella, miltä mun kroppa näyttäisi.
N38
tämä todellakin on totta, ainakin siinä mielessä että lihakset on eri ihmisillä eri muotoisia. jos on luonnostaan pyöreämmät (eli lyhyemmät) lihakset niin pienikin lihasmäärän kartutus (jos ei ole ihan hirveästi rasvaa) näkyy nopeasti kun taas jos on "pidemmät" lihakset niin lihaskasvun myötä alkaa vaan näyttää yleisesti paksulta ja hoikkanakin on raajat aika muodottomia. itsellä on habaa reilusti, sen huomaa kun puristaa, mutta ei näy minnekään, olkavarret kauttaaltaan paksut ja tikkusuorat.
ps. olen kateellinen pohkeistasi ja tavatessa ihailisin:) minulla vaan haaveissa ja vaikka kuinka treenaan niin tikkuina pysyvät
t. ikuinen rimppakinttu
Hassua, että täällä ketjussa sanotaan, ettei saa isoja lihaksia, vaikka haluaisi.
Kyllähän ne saa, mutta se vaatii pitkää ja tavoitteellista treeni ja todella puhdasta ruokavaliota, että lihaserottuvuus olisi todella luokkaa: liian lihaksikas. Mikä sekin tietysti on mielipide, että mikä on liikaa ;)
https://yle.fi/a/3-8824753
Lisää löytää googlettamalla.
Sinällään kyllä suosittelisin keski-ikäisille niin naisille kuin miehillekin lihaskunnon treenaamista itselleen miellyttävällä tavalla, koska nykyisen tutkimusten mukaan suurin syy ylipainoon on lihasvoiman heikentyminen.
https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html
Alkuperäisen tutkimukseen oli myös linkki jutussa, jos jotain aineenvaihdunnan muutokset kiinnostavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän pitkä ketju, vaikka tuo ensimmäinen vastaus on jo oikea. Lihakset eivät tosiaan kasva vahingossa tai helposti, vaikka haluaisikin.
Sen voisi lisätä, että koska lihasten kasvattaminen ei ole agendalla, vaan laihdutus, niin mikä tahansa aerobinen liikunta on silloin tehokkainta, eikä silloin tarvitse käydä edes salilla. (esim. hölkkä, juoksu, pyöräily, kuntopyörä/crosstrainer/juoksumatto kotona jne.).
Jotkut (naiset) tosin virheellisesti luulevat, että pyöräily tai muu kevyttä vastusta aiheuttava kuntoilu voisi tuoda "vahingossa" liian lihaksikkaat reidet tai pohkeet. Ei tule tapahtumaan.
Et siis lukenut ketjua vai jäikö sinulta huomaamatta liian lihaksikkaat reidet vahingossa kasvattaneiden ihmisten kommentit?
Jos aina jättää huomiotta kokemukset jotka kertovat päinvastaista kuin oma käsitys asiasta, ei tarvitse haastaa käsityksiään mutta myöskään ei koskaan tapahdu oppimista.Näistä vahingossa "liian lihaksikkaiksi" kasvaneista ei ole koskaan missään kuvia.
Missä niitä pitäisi olla? Luuletko että liian isot reidet on niin vakava asia että esim. minä ottaisin yhteyttä johonkin mediataloon ja vaatisin painamaan kuvani lehteen? Tai että linkkaisin kuvani tänne palstalle?
Minusta taas on outoa, että jos vaikka minä sanon että reisissäni on omaan makuuni liian isot lihakset, esim. sinä kuvittelet että valehtelen jos en todista asiaa kuvalla. Mikä ihmeen motiivi minulla voisi olla valehdella että reiteni ovat mielestäni kasvaneet liian isoiksi? En ymmärrä.
No itse en edes ole instassa mutta jos olisin, en siltikään toimittaisi kuvaani jollekin hölmölle vain sen takia että tämä ei usko reisissäni olevan liikaa lihasta.
Ymmärräthän myös että "liikaa" on subjektiivinen käsitys. Vaikka jossain mielenhäiriössä toimittaisin kuvani sinulle, voisit varmaan todeta että lihasta ei ole liikaa. Minulle sitä kuitenkin on liikaa, koska treenin aloittamisen tarkoitus ei ollut kasvattaa reiden ympärysmittaa kuten minulle nyt kävi.
Neljänkympin jälkeen lihasta hupenee ihan iän takia kasvavalla vauhdilla joka vuosi. Eli ota vaan ihan huoletta vähän lihastakin, ei sinusta varmaan mitään bodaajan näköistä tule harrastelijan salihöntsäilyllä.
Mutta pysyt reippaana ja toimintakykyisenä sekä jaksat paremmin arjessa, kun pidät lihaskunnostasi huolta. Mukavia treenejä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillakin vaan on luonnostaan ja ihan luonnollisella liikkumisella (ilman mitään erityistä painoilla treenaamista) taipumus suurempiin lihaksiin kuin toisilla. Mä en ole koskaan juuri treenannut esim. pohkeita mitenkään erikseen (urheillut olen yleisesti), mutta vaikka olen ollut kuinka laihassa kunnossa, niin sääret ei siroiksi tule. Ja siis ihan kivikovat ne jännitettynä on, että turha väittää, että olisi läskiä. Joillekin ei tule tuollaisia pohkeita kuin vain jollain vuosien äärimmäisellä treenillä, mutta minullapa on.
Muutenkin lihasmassaa on suhteessa mun nykyiseen hyvin vähäiseen urheiluun, joka sekin lähinnä kestävyyslajeja, ihan naurettavan paljon. Yksikin fitness-mies arvioi, että treenaisin paljonkin, kun katseli mun kroppaani bikineissä. Juu, en tosiaan treenaa ja mitään tehoja niissä mun lihaksissa ei ole.
Joillakin vain on lihaksekas vartalo helposti ja toisilla ei. Jos minä treenaisin vielä painoilla tähän päälle, niin en halua edes ajatella, miltä mun kroppa näyttäisi.
N38
Jotkut vaan on skrodempia malliltaan. Jos esim. verrataan sellaista lyhyttä ja vahvaa intiaaninaista (ei siis mitään Pocahontas-mallia, vaan sellaista perulaista) johonkin erittäin siroon itä-eurooppalaiseen, niin kyllä tuolla ensin mainitulla varmaan on enemmän lihasmassaa, vaikka treenaisivat ihan saman verran.
Joillekin sitä kertyy helpommin, kun ovat sen mallisia jo alun alkaenkin. Suomessakin moni on sellainen pönäkän mallinen, siis helposti paksut pohjeet ja reidet ja käsivarret. Ja tämä siis silti, vaikka olisi hoikka, eli en tarkoita mitään lihavia ihmisiä, vaan sellaisia vahvalta näyttäviä naisia, ketkä ei kuitenkaan oikeasti välttämättä treenaa mitään lihasvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin tulee alkuun varsinkin jalkoihin turvotusta treenistä. En tiedä miksi, mutta vaivana toi sama ilmiö, että farkut kiristää j on helvetin epämukavat. Mikä tähän auttais magnesiumia nappailen silloin tällöin, ei tunnu tekevän eroa ainakaan suositellulla päiväannoksella. Elektrolyyttijuoma treenin jälkeen tuntuu auttvan vähän. Liekö sitten nestekierrossa jotain ongelmaa vai mikä, mutta ihan helvetin ärsyttävää. Yrität treenata ja näyttää hyvältä, sitten housut ei mahu päälle 🙄
Kuivaharjaus!
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi saada vain noin 2 kg lisää lihasta vuodessa rankalla lihasohjelmalla ja optimaalisella ravinnolla.
Tosin keski-ikäiselle naiselle tuokin on todennäköisesti suht mahdotonta, jos ei hae paikalliselta ravitallilta vähän hevosten kasvuhormonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis mennyt kyselemään instagramissa kuvatodisteita liian isot lihakset saaneilta ihmisiltä?
Se on epäkohteliasta ja lisäksi on pakko kysyä mitä hyötyä sinulle olisi saada kuva jonkun lihaksista. Mitäpä jos vaan uskoisit että noiden ihmisten lihakset voivat olla heidän mielestään liian isot ihan ilman mitään kuvavaatimuksia. Vai oletko sinä maailmassa se mittari, joka määrää milloin ihminen saa pitää lihaksiaan liian isoina?
Se on aivan sama mitä teet, koska et tule saavuttamaan 'suuria lihaksia'.
Lihakset kasvaa aika hitaasti joten kyllä voi treenata ihan kunnollakin. Monet käyttää stereoideja jotta lihakset kasvais nopeasti. Naisilla ei kasva lihakset nopeasti joten voi 6 kuukautta treenata ihan helposti jotta näkyy isoja muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon. Annan takuun että onnistut tavoitteessasi. Kukaan ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, vaan suuret lihakset vaativat suuren työmäärän. Se, että omasta mielestäsi lihaksesi ovat jo hieman kasvaneet, ei todista mitään. Muutama milli raskerrosta on kadonnut, ei muuta. Keski-ikäisenä lihaksia ei juuri tule, vaikka yrittää.
Sitten se treeniohje. Sinulle sopivat sarjat niin pienillä painoilla, että painoja voidaan koko ajan lisätä. Muista harjoittaa kaikkia lihasryhmiä painoilla tai laitteilla. Portaiden nousua tai kävelemistä ei lasketa. Soutulaite, kuntopyörä ja juoksumatto ovat aerobista harjoittelua.
Tosi outoa lukea näitä kommentteja, että KUKAAN ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, kun itsellä ihan youtubevideoiden avulla tehtyjen kotitreenien jälkeen ei mahdu enää housut reisistä tai takapuolesta jalkaan. Varsinkaan miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä miten nopeasti naisten reisilihakset voivat kasvaa, koska heillä itsellään lihasten kasvatus ilmeisesti vaatii aika paljon työtä. Naisille suunnattuna monet jumppaohjeet ovat puolestaan täynnä ohjeistusta siitä miten treeni ei menisi reisiin, koska ne reidet vaan kasvavat helposti niin epätoivotun nopeasti.
Oikeasti olet vaan lihonnut.
T: nainen itsekin
En ole. Painoni on treenin aikana pysynyt samana, joten jos rasvaa olisi tullut lisää, olisi lihasten pitänyt pienentyä treenivuoden aikana. Se ei kuitenkaan ole mahdollista koska voima on lisääntynyt ja kyllähän lihas ja rasva näyttävätkin ihan eriltä.
Minulle nyt sinänsä on ihan sama uskooko joku että lihakseni ovat kasvaneet, mutta tuntuu vaan oudolta kun jotkut ovat noin uskomattoman varmoja asiastaan. Viimeksi eilen luin artikkelia otsikolla "Nainen, meneekö kaikki treenisi reisiin" tms, jossa neuvottiin mm. oikeaa kyykkäystekniikkaa siltäkin kannalta että reidet eivät kasvaisi liikaa, kuten ne esim. minulla ovat kasvaneet. Miksi tällaisia juttuja kirjoitettaisiin jos minä olisin maailman ainoa nainen jolla alavartalon lihakset kasvavat helposti?
Kyykky on enemmän etureisiäliike kuin pakaraliike. Kyykky kuormittaa etureisiä pakaroita enemmän, koska momenttivarsi tangosta polveen on pidempi kuin tangosta pakaraan ja pakarat tuottaa eniten voimaa lyhyillä lihaspituuksilla eli kyykyn yläosassa joka on helpoin vaihe liikkeessä. Pakaroille parempia vaihtoehtoja on askelkyykky, mave ja lantionnosto.
Bulgarialainen askelkyykky on vielä tarkempi pakaraliike, kuin käveltynä tehty askelkyykky. Maven tilalle ottaisin suorinjaloin maastavedon. Itselläni on ollut rankka reisilihasdominanssi ja kaikki, siis aivan kaikki liikkeet menivät aina reiteen ja pakaroissa ei tuntunut mikään. Vielä tärkeämpää kuin oikeat pakaraliikkeet on aktivointi. Luisteluliikettä vaikka villasukkalla ja lisäksi vastuskuminauhalla tai alataljassa taakse potkua. Reisilihakset voivat kasvaa oikeasti häiritsevän paljon silloin, kun ihan kaikki liikkeet paitsi ehkä penkki, menee niihin.
Toi reisilihasdominanssi on kait yleisempää naisilla, näin muistelen lukeneeni. Eli reisi tekee pakarankin työtä, persaus aktivoituu huonosti. Ittellä myös tätä vikaa. Parhaiten saan pakarassa tuntumaan lantionnostot lisäpainolla. Otan 15 kg levypainon kaveriksi, välillä teen 12kg kahvakuulalla samalla kun riehun sen kanssa. Mielellään teen vielä yhdellä jalalla, koska oikea on mulla reilusti heikompi puoli. Siinä sen eron huomaa aika tuskallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tehnyt vuoden kotitreeniä kehon painolla, noin 3 x viikossa, ja kyllä mulla on tullut aika muhkeat reisi- ja perselihakset. En oo mikään kovin ahkera peiliintuijottelija, joten en ehkä huomannut tarpeeksi ajoissa tätä kehitystä, joka siis itselleni oli epätoivottu. Nyt olen siirtynyt pääasiassa aerobiseen treeniin ja lihastreeniä vain kerran viikossa.
En siis allekirjoita lainkaan tuota etteivät lihakset voi kasvaa helposti tai vahingossa.
Kyllä se sun perseesi on liian iso ihan muista syistä kuin, että siihen tupsahti ihan vahingossa liian isot lihakset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olet vaan lihonnut.
T: nainen itsekin
En ole. Painoni on treenin aikana pysynyt samana, joten jos rasvaa olisi tullut lisää, olisi lihasten pitänyt pienentyä treenivuoden aikana. Se ei kuitenkaan ole mahdollista koska voima on lisääntynyt ja kyllähän lihas ja rasva näyttävätkin ihan eriltä.
Minulle nyt sinänsä on ihan sama uskooko joku että lihakseni ovat kasvaneet, mutta tuntuu vaan oudolta kun jotkut ovat noin uskomattoman varmoja asiastaan. Viimeksi eilen luin artikkelia otsikolla "Nainen, meneekö kaikki treenisi reisiin" tms, jossa neuvottiin mm. oikeaa kyykkäystekniikkaa siltäkin kannalta että reidet eivät kasvaisi liikaa, kuten ne esim. minulla ovat kasvaneet. Miksi tällaisia juttuja kirjoitettaisiin jos minä olisin maailman ainoa nainen jolla alavartalon lihakset kasvavat helposti?
Kyykky on enemmän etureisiäliike kuin pakaraliike. Kyykky kuormittaa etureisiä pakaroita enemmän, koska momenttivarsi tangosta polveen on pidempi kuin tangosta pakaraan ja pakarat tuottaa eniten voimaa lyhyillä lihaspituuksilla eli kyykyn yläosassa joka on helpoin vaihe liikkeessä. Pakaroille parempia vaihtoehtoja on askelkyykky, mave ja lantionnosto.
Bulgarialainen askelkyykky on vielä tarkempi pakaraliike, kuin käveltynä tehty askelkyykky. Maven tilalle ottaisin suorinjaloin maastavedon. Itselläni on ollut rankka reisilihasdominanssi ja kaikki, siis aivan kaikki liikkeet menivät aina reiteen ja pakaroissa ei tuntunut mikään. Vielä tärkeämpää kuin oikeat pakaraliikkeet on aktivointi. Luisteluliikettä vaikka villasukkalla ja lisäksi vastuskuminauhalla tai alataljassa taakse potkua. Reisilihakset voivat kasvaa oikeasti häiritsevän paljon silloin, kun ihan kaikki liikkeet paitsi ehkä penkki, menee niihin.
Niin sinäkin olet keski-ikäinen salilla käyvä nainen, joka on vahingossa kasvattanut liian isot lihakset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Housuni eivät mahdu enää jalkaan. Olen varmaan liian timmissä kunnossa."
Oikeasti naurattaa muijien "jos mun lihakset kasvaa vahingossa liikaa"- pelot. Jotkut ei uskalla kävellä kuntosalin ohikaan koska ne niin kovin pelkää hauisten ja muiden lihasten hyppäävän jostain ovenraosta kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi saada vain noin 2 kg lisää lihasta vuodessa rankalla lihasohjelmalla ja optimaalisella ravinnolla.
Ei pidä paikkaansa.
Alla FAKTAA naisten potentiaalista lihaskuntoharjoittelussa:
https://mennohenselmans.com/natural-muscular-potential-women/
Yksi random PT väittää netissä, että juuri hänen opeillaan nainen pystyy kasvattamaan saman verran lihasta, kuin mies ja se on FAKTAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Housuni eivät mahdu enää jalkaan. Olen varmaan liian timmissä kunnossa."
Onko se niin outoa että reisien ja takamuksen ympärysmitat kasvoivat treenin myötä? Niin tässä vaan kävi. Toki beba on paremman näköinen nyt ja noussut varmaan monta senttiä ylemmäs mutta yhtäkaikki ympärysmitta on kasvanut.
Toiset on vaan persevämpiä/reitevämpiä luonnostaan. Silloin varmaan on helpompi saada se muodikas kardashian-kontti. Mitä sitä jalkojaan häpeilemään? Jos on paksut reidet, niin treenaa olkapäistä leveämmät, jolloin ne tasapainottaa ja tulee enempi tiimalasivaikutelmaa. Samoin ota persauksiin vähän lisää volyymiä, sitten alakroppa näyttää tasapainoisemmalta.
Mä oon perinyt mutsilta pitkät ja hoikt raajat, mutta taipumusta kerätä keskivartaloon pläskiä. En saisi tollasta muodikasta pebaa, vaikka treenaisin joka päivä koko päivän lantionnostoa ja kyykkyä. Eikä siinä mitään, keskitynkin pitämään mahamakkarat loitolla, että kroppa näyttää tasapainoiselta. Voi treenata sen oman kropan muodon mukaan.