Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käyn salilla, olen keski-ikäinen nainen. Haluan pudottaa hieman painoa mutten halua suuria lihaksia.

Vierailija
25.01.2023 |

Käykö minulle siihen parhaiten sarjat pienillä painoilla? Tai lähinnä soutu, pyörä, juoksumatto?

Kommentit (210)

Vierailija
61/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein näin, ensin kuntopyörää n puoli tuntia, sitten  pienehköjä painoja/vastuksia useita toistoja intervallityyppisesti eri laitteilla, lopuksi ainakin puolen tunnin treeni jumppapallolla, niin saa sisempiä lihaksia ja tasapainoa aktivoitua. Sellainen parin tunnin sessio 3 - 4 kertaa viikossa.

Vierailija
62/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis kirjoitti:

Muutama pointti: ne suuret lihakset eivät synny yhdessä yössä, ei edes yhdessä vuodessa, hädin tuskin vuosikymmenessä, jos treenaat koko ajan tavoitteellisesti ja ilman douppia. Ei siis ole pelkoa, että heräät aamulla, ja sinulla on suuret lihakset. Toisekseen, ne lihakset ovat ainoa, joka sitä rasvaa polttaa energiakseen siinä sinun kehossasi, joten painonpudotuksen kannalta ne suuret lihakset olisi vain hyödyksi. Mitä pienemmät lihakset, sen vähemmän ne käyttävät rasvaa energiakseen per aikayksikkö. Fakta. Mitä siihen treeniin tulee, aina pitää treenata niin, että hengästyy ja syke nousee. Pienillä painoilla treenaaminen on ajanhukkaa, pitää aina olla painot, joiden käsittely riittää rasitukseen. Ei mitään ykkösiä maksimipainoilla, vaan painot, joilla voi tehdä 20 toistoa, mutta joilla 24-5 toistoa on liikaa. Toistoja vähintään se 15, suositus 15-25 toistoa tehtynä oikein ja hyvällä tekniikalla sekä liikeradalla. Sen lisäksi 30 min kävelyä juoksumatolla vähintään 6 asteen nousulla ennen treeniä, ja treenin jälkeen sama, mieluummin isommalla nousulla. Itse aloitan 15 asteen nousulla ja pudotan siitä pari astetta joka toinen minuutti, lopettaen siihen 6 asteen nousuun. Tasamaalla kävely on teeskentelyä ja ajanhukkaa, ylämäkeen kävely rasittaa huomattavasti enemmän, ellei toimi kuten naiset keskimäärin, ts. roikutaan kahvoissa niin, että joka tapauksessa kävellään tasamaata riippumatta juoksumaton kulmasta.

Höpöhöpö. Ai ilman painoja treenaamisesta ei ole mitään apua? Oletko sellaisesta kuullut kuin kehon paino? Suurin osa noista saliäijistä ei esim. selviytyisi jostain vahvoja, toimivia reisiä kysyvästä tanssilajista ollenkaan.

Painoilla treenaamalla saa vain sellaiset pattimaiset lihakset. Kannattaa panostaa juurikin toiminnalliseen treeniin enemmän (vaikka tanssi, jos ei noi crossfit-hommat tunnu omilta) ja muistaa venytellä niin paljon kuin ikinä pystyy, ettei lihaksista tulisi muhkuran muotoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen voi saada vain noin 2 kg lisää lihasta vuodessa rankalla lihasohjelmalla ja optimaalisella ravinnolla.

Ei pidä paikkaansa.

Alla FAKTAA naisten potentiaalista lihaskuntoharjoittelussa:

https://mennohenselmans.com/natural-muscular-potential-women/

Vierailija
64/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Annan takuun että onnistut tavoitteessasi. Kukaan ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, vaan suuret lihakset vaativat suuren työmäärän. Se, että omasta mielestäsi lihaksesi ovat jo hieman kasvaneet, ei todista mitään. Muutama milli raskerrosta on kadonnut, ei muuta. Keski-ikäisenä lihaksia ei juuri tule, vaikka yrittää.

Sitten se treeniohje. Sinulle sopivat sarjat niin pienillä painoilla, että painoja voidaan koko ajan lisätä. Muista harjoittaa kaikkia lihasryhmiä painoilla tai laitteilla. Portaiden nousua tai kävelemistä ei lasketa. Soutulaite, kuntopyörä ja juoksumatto ovat aerobista harjoittelua.

Tosi outoa lukea näitä kommentteja, että KUKAAN ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, kun itsellä ihan youtubevideoiden avulla tehtyjen kotitreenien jälkeen ei mahdu enää housut reisistä tai takapuolesta jalkaan. Varsinkaan miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä miten nopeasti naisten reisilihakset voivat kasvaa, koska heillä itsellään lihasten kasvatus ilmeisesti vaatii aika paljon työtä. Naisille suunnattuna monet jumppaohjeet ovat puolestaan täynnä ohjeistusta siitä miten treeni ei menisi reisiin, koska ne reidet vaan kasvavat helposti niin epätoivotun nopeasti. 

Jos reidet kasvavat jotenkin helposti niin se ei ole lihasta vaan läskiä.

Vierailija
65/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla ei ole mitään vaaraa että lihakset kasvaisivat liian suuriksi vaikka tekisi harjoituksia isoilla painoilla. Jotta naiset saisivat oikein suuret lihakset vaatii anabolisten steroidin käyttöä ja usein miestenkin kohdalla vaikka treenaisi monta kertaa viikossa.

Vierailija
66/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin spinning alkaa heti näkyä paksuntumisena reisissä (siis muutamassa viikossa). Luulen, että kyse on lähinnä lihaksen muodosta, että tarvitsisi venytellä enemmän.

Ihan turha kuunnella noita miehiä, ketkä selittää, ettei voi paksuuntua. Ei ne tajua yhtään mistä ja miten pienistä ei-toivotuista muutoksista tässä puhutaan.

Vierailija
67/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla kehodysmorfia tässä nyt oikeasti taustalla. Useimmilla naisilla on sen verran rasvaakin reisissä ettei ne lihakset voi mitenkään kovin paljoa erottua. Toki jos ap on jo ennestään alipainon puolella niin silloin voi nopeammin tulla lihaserottuvuutta. Mutta silloin ei todellakaan pidä laihduttaa. 

No tämä. 

Vierailija
68/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla ainakin spinning alkaa heti näkyä paksuntumisena reisissä (siis muutamassa viikossa). Luulen, että kyse on lähinnä lihaksen muodosta, että tarvitsisi venytellä enemmän.

Ihan turha kuunnella noita miehiä, ketkä selittää, ettei voi paksuuntua. Ei ne tajua yhtään mistä ja miten pienistä ei-toivotuista muutoksista tässä puhutaan.

Tod näk sun lihaksiin vaan kerääntyy nestettä. Voit huomata jos jätät pari viikkoa treeniä täysin väliin niin neste lähtee ja lihastonus laskee. Varsinkaan jollain spinningillä kukaan ei todellakaan saa isoja lihaksia, siihen tarvitsee paljon rautaa ja kovaa treeniä. 

Vierailija
69/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutan tällä hetkellä polveani pelkällä kehonpainolla tai kuminauhajumpalla, toivottavasti kukaan ei salilla luule että pelkäsin lihasten kasvua :D

Haluaisin oikeasti treenata kunnolla ja kovaa, mutta vielä se ei ole mahdollista. 

Vierailija
70/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen juoksua ihan ulkona ja lihasvoimaa kasvattavaa kuntosaliohjelmaa.

Suurista lihaksista voit ap vain haaveilla.

Vihoviimeinen harrastus nivelten kannalta on juoksu ulkona jos ei tiedä mitä tekee ja aina silloinkaan. Siellä salilla on paljon nivelille kevyempiäkin vaihtoehtoja kuin juoksu. Nuo mitä hän itse ehdottaa eli soutulaite ja kuntopyörä ovat loistavia vaihtoehtoja kenelle vain. Nimim. Harrastin 20 vuotta juoksua ja nivelet eivät kestä sitä enää.

Juoksu vahvistaa niitä niveliä enemmän kuin soutu tai kuntopyörä. Nivelsairaudet eivät johdu liikunnasta, vaikka moni niin uskookin.

Vierailija
71/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukaviatreenejä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tehnyt vuoden kotitreeniä kehon painolla, noin 3 x viikossa, ja kyllä mulla on tullut aika muhkeat reisi- ja perselihakset. En oo mikään kovin ahkera peiliintuijottelija, joten en ehkä huomannut tarpeeksi ajoissa tätä kehitystä, joka siis itselleni oli epätoivottu. Nyt olen siirtynyt pääasiassa aerobiseen treeniin ja lihastreeniä vain kerran viikossa. 

En siis allekirjoita lainkaan tuota etteivät lihakset voi kasvaa helposti tai vahingossa.

Voi antaa vaikutelman isoista lihaksista jos on rasvaa siinä päällä. Kannattaa vähän lueskella niin ymmärtää paremmin miten se lihas kasvaa. Toki jos on aivan huippugeenit niin kannustaisin kilpailemaan jossain bodyfitnessissa tms.

Mun reisien ja pepun kasvaminen on kyllä ihan 100% lihasten kasvamista. Rasvakerros ei ole kasvanut vaan pikemminkin ohentunut. Kyllähän sen nyt erottaa kumpaa massan lisäys on :D Rasva ja lihas näyttävät sekä tuntuvat ihan eriltä, ja lihaksen kasvun huomaa myös voiman kasvamisena. Kannattaa hieman lueskella, niin ymmärtää edes tämän :P 

Bodyfitness ei kiinnosta.

On tuo sinänsä mahdollista, että ns. newbie gainssit, eli aloittavan lihaskasvu on aina yksilöllistä ja voi olla yllättävänkin nopeaa. Sinulle lohdullista tuossa on, että se ei ole pysyvää vaan tasoittuu tosiaan viimeistään noilla vuoden paikkeilla. Eli jos ole tehnyt nuo 3x/vko -treenisi niin, että ne ovat kaikki kohdistuneet alavartaloon, treenit ovat olleet tiukkoja ja lihaksia on väsytetty lähes loppuun asti, niin on se mahdollista. Tuohon kun yhdistetään laskeneen rasvaprosentin aiheuttama visuaalinen 'harha', niin vaikutelma on suuri.

Mutta kuten monet muutkin täällä, niin minäkin uskon että voit jaksaa saliharrastamista aivan turvallisin mielin ja tuleva kasvaminen vaatisi yhä kovempaa ja kovempaa panostusta. Ei salitreeni mikään pakko tietenkää olen, jos lajina tunnu omalta, niin pyöräily/soutu/juoksu ja muut aerobitset lajit on erinomaisia myös.

Juuri näin olen itsekin asian päätellyt. Salitreeniähän en ole edes tehnyt vaan kehonpainotreeniä, mutta tarkoitus on nyt jättää se vähän vähemmälle, eli noin 2x viikko ja lisätä aerobista treeniä.

Jos jotakuta kiinnostaa reseptini, niin olen tosiaan treenannut noin vuoden ajan aamuisin noin puolitoista tuntia, 3 x viikossa kehonpainotreeniä alavartaloon keskittyen ja 3 x viikossa aerobista treeniä. Lisäksi joogaa noin 2 kertaa viikossa.

Treenit olen tehnyt tyhjällä vatsalla ja tosiaan lihaskuntoon keskittyessä väsyttänyt lihaksen aivan loppuun asti niin että menen treenin jälkeen tärisevin jaloin suihkuun ja sen jälkeen sitten syön runsaan, proteiini- ja kasvispitoisen aamiaisen.

Tällä tavalla olen siis saanut omaan makuun vähän liian isot lihakset ja tosiaan tavoitteeni oli alkujaan vain jumpata laihduttaakseni, lihasten kasvua en edes tullut ajatelleeksi.

En tiedä vaikuttaako tässä se, että olen ollut teininä kilpaurheilija ja sen jälkeen elämässäni olen pari kertaa saanut liikuntainnostuksen jolloin minun on ollut älyttömän helppo nostaa kuntoa nopeasti. Näemmä vielä keski-ikäisenäkin.

Vierailija
72/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen juoksua ihan ulkona ja lihasvoimaa kasvattavaa kuntosaliohjelmaa.

Suurista lihaksista voit ap vain haaveilla.

Vihoviimeinen harrastus nivelten kannalta on juoksu ulkona jos ei tiedä mitä tekee ja aina silloinkaan. Siellä salilla on paljon nivelille kevyempiäkin vaihtoehtoja kuin juoksu. Nuo mitä hän itse ehdottaa eli soutulaite ja kuntopyörä ovat loistavia vaihtoehtoja kenelle vain. Nimim. Harrastin 20 vuotta juoksua ja nivelet eivät kestä sitä enää.

Juoksu vahvistaa niitä niveliä enemmän kuin soutu tai kuntopyörä. Nivelsairaudet eivät johdu liikunnasta, vaikka moni niin uskookin.

Jep. Juoksussa tuleva tärähdys vahvistaa rustoja. Toki juoksua ei voi enää harrastaa jos on jo joku vakava nivelkuluma, mutta yleensä se on ihan muulla hankittu kuin juoksulla. 

Vierailija
73/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tod näk sun lihaksiin vaan kerääntyy nestettä. Voit huomata jos jätät pari viikkoa treeniä täysin väliin niin neste lähtee ja lihastonus laskee. Varsinkaan jollain spinningillä kukaan ei todellakaan saa isoja lihaksia, siihen tarvitsee paljon rautaa ja kovaa treeniä. 

No mut milloin se neste sitten lähtee? Eli totuus on, että jos haluaa olla hoikka, ei auta kuin olla syömättä. Urheilusta tulee kaikkea tuollaista ei-toivottavaa, kuten lihaksia ja nestettä.

Vierailija
74/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi te hyvät kanssakeskustelijat täällä.

Tiedättekö te miten paljon, siis oikeasti PALJON naisilla suurten lihaksien saannilla kestää ja miten PALJON sen eteen pitää tehdä työtä?

Miehet saavat helposti lihaksia testosteronin takia, naisilla sitä testosteronia ei ole yhtä paljoa kuin miehillä, mikä tarkoittaa että naisilla menee vähintään kaksinkertaisesti aikaa tuottaa lihasta samalla tavalla, kuin miehillä.

Toisekseen niiden lihaksien eteen pitää tehdä paljon työtä. Kuten sanottu, kaksinkertainen aika miehiin verrattuna. Jos haluat isot lihakset se tarkoittaa vähintään 4 kertaa viikossa salilla oikeaoppista lihastreeniä isoilla (käsipaino 12,kg ylöspäin, kyykky esim 50kg ylöspäin).

Kaiken tämän lisäksi jos edes haaveilisi isoista lihaksista niin pitäisi syödä tosi paljon proteiinia, että ne lihakset kasvaa.

Naiset, teidän ei tarvitse edes hitusen pelätä sitä, ettäkö teidän lihakset kasvaisi "liian isoiksi" lihastreenillä. Se on niin ison työn alla että isot lihakset saa ilman laittomia aineita, että voitte ihan vapaasti nostella painoja siellä salilla.

Vierailija
75/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Annan takuun että onnistut tavoitteessasi. Kukaan ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, vaan suuret lihakset vaativat suuren työmäärän. Se, että omasta mielestäsi lihaksesi ovat jo hieman kasvaneet, ei todista mitään. Muutama milli raskerrosta on kadonnut, ei muuta. Keski-ikäisenä lihaksia ei juuri tule, vaikka yrittää.

Sitten se treeniohje. Sinulle sopivat sarjat niin pienillä painoilla, että painoja voidaan koko ajan lisätä. Muista harjoittaa kaikkia lihasryhmiä painoilla tai laitteilla. Portaiden nousua tai kävelemistä ei lasketa. Soutulaite, kuntopyörä ja juoksumatto ovat aerobista harjoittelua.

Tosi outoa lukea näitä kommentteja, että KUKAAN ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, kun itsellä ihan youtubevideoiden avulla tehtyjen kotitreenien jälkeen ei mahdu enää housut reisistä tai takapuolesta jalkaan. Varsinkaan miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä miten nopeasti naisten reisilihakset voivat kasvaa, koska heillä itsellään lihasten kasvatus ilmeisesti vaatii aika paljon työtä. Naisille suunnattuna monet jumppaohjeet ovat puolestaan täynnä ohjeistusta siitä miten treeni ei menisi reisiin, koska ne reidet vaan kasvavat helposti niin epätoivotun nopeasti. 

Oikeasti olet vaan lihonnut. 

T: nainen itsekin

En ole. Painoni on treenin aikana pysynyt samana, joten jos rasvaa olisi tullut lisää, olisi lihasten pitänyt pienentyä treenivuoden aikana. Se ei kuitenkaan ole mahdollista koska voima on lisääntynyt ja kyllähän lihas ja rasva näyttävätkin ihan eriltä.

Minulle nyt sinänsä on ihan sama uskooko joku että lihakseni ovat kasvaneet, mutta tuntuu vaan oudolta kun jotkut ovat noin uskomattoman varmoja asiastaan. Viimeksi eilen luin artikkelia otsikolla "Nainen, meneekö kaikki treenisi reisiin" tms, jossa neuvottiin mm. oikeaa kyykkäystekniikkaa siltäkin kannalta että reidet eivät kasvaisi liikaa, kuten ne esim. minulla ovat kasvaneet. Miksi tällaisia juttuja kirjoitettaisiin jos minä olisin maailman ainoa nainen jolla  alavartalon lihakset kasvavat helposti?

Kyykky on enemmän etureisiäliike kuin pakaraliike. Kyykky kuormittaa etureisiä pakaroita enemmän, koska momenttivarsi tangosta polveen on pidempi kuin tangosta pakaraan ja pakarat tuottaa eniten voimaa lyhyillä lihaspituuksilla eli kyykyn yläosassa joka on helpoin vaihe liikkeessä. Pakaroille parempia vaihtoehtoja on askelkyykky, mave ja lantionnosto.

Vierailija
76/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis treenin jälkeen kipeät lihakset suorastaan tuntuu pahkuroina. Kyllä ne menee paakuille ja sitä voi sitten joku hieroja yrittää tasoittaa. Ei tuo nyt ihan tuulesta temmattu juttu ole, että kireänä oleva lihas tekee reiden paksuimmasto kohdasta paksumman kuin mitä reisi olisi, jos ei olisi treenannut.

Vierailija
77/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista.

En tiedä miksi tuollaiset kommentit, että lihaksista saan vain haaveilla.

Olen puoli vuotta käynyt ja lihakset näkyy jo melko hyvin. Siksi kysyin, mikä sopisi tilanteeseen parhaiten, kun en halua enemmän näkyviä lihaksia.

Ap

Älä sitten pudota painoa. Sillä ne lihakset tulevat enemmän esille. Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen se kehityskaari on menossa jo ihan toiseen suuntaan, joten mitään älytöntä lihasten kasvamista on turha pelätä.

Vierailija
78/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te miten paljon, siis oikeasti PALJON naisilla suurten lihaksien saannilla kestää ja miten PALJON sen eteen pitää tehdä työtä?

Miehet saavat helposti lihaksia testosteronin takia, naisilla sitä testosteronia ei ole yhtä paljoa kuin miehillä, mikä tarkoittaa että naisilla menee vähintään kaksinkertaisesti aikaa tuottaa lihasta samalla tavalla, kuin miehillä.

Toisekseen niiden lihaksien eteen pitää tehdä paljon työtä. Kuten sanottu, kaksinkertainen aika miehiin verrattuna. Jos haluat isot lihakset se tarkoittaa vähintään 4 kertaa viikossa salilla oikeaoppista lihastreeniä isoilla (käsipaino 12,kg ylöspäin, kyykky esim 50kg ylöspäin).

Kaiken tämän lisäksi jos edes haaveilisi isoista lihaksista niin pitäisi syödä tosi paljon proteiinia, että ne lihakset kasvaa.

Naiset, teidän ei tarvitse edes hitusen pelätä sitä, ettäkö teidän lihakset kasvaisi "liian isoiksi" lihastreenillä. Se on niin ison työn alla että isot lihakset saa ilman laittomia aineita, että voitte ihan vapaasti nostella painoja siellä salilla.

Jaa, ihmeen helppoa se on ollut minulle tai sitten odotukseni olivat paljon paljon korkeammalla.

Vierailija
79/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista.

En tiedä miksi tuollaiset kommentit, että lihaksista saan vain haaveilla.

Olen puoli vuotta käynyt ja lihakset näkyy jo melko hyvin. Siksi kysyin, mikä sopisi tilanteeseen parhaiten, kun en halua enemmän näkyviä lihaksia.

Ap

Älä sitten pudota painoa. Sillä ne lihakset tulevat enemmän esille. Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen se kehityskaari on menossa jo ihan toiseen suuntaan, joten mitään älytöntä lihasten kasvamista on turha pelätä.

Eihän hän pelkää älytöntä lihasten kasvamista, vaan sellaista naiseksi turhan skrodea lookia. Se voi olla vaikka 50-kiloisellakin. Haluaa siis oikeasti olla hoikka, ei lihaksikas. Jos ei ole sitä rasvaa, niin sitten ne pienetkin lihakset on liikaa naiselle.

Vierailija
80/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko lukenut kommentteja täällä? Useampikin on kertonut että on saanut tahtomattaan tarpeettoman paljon lihasta. Eli kyllä sitä sen hitusen voi pelätä ;)

Tämä jankuttaminen on niin kummallista, että alan miettiä onko tässä kyse siitä että iso lihas tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Minulla ovat lihakset kasvaneet treenillä enemmän kuin olisin halunnut, mutta eivät ne tosiaan mitään Arnold -tyyliä ole, vaan liian isot siinä mielessä että itse aloitin treenaamaan laihdutusmielessä enkä tullut ajatelleeksi että treeni voikin kasvattaa ympärysmittojani joiltakin kohdin. 

Eli jos puhutaan siitä että Arnold-ulkomuodon saavuttaminen on naiselle vaikeaa, niin siitä voidaan kyllä olla samaa mieltä.