Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti sellaiset ihmiset parempia joilla on velkatalo?

Vierailija
22.01.2023 |

Mulla ei ole koskaan ollut mielenkiintoa elää velaksi ja rakennella velalla seiniä sekä kattoa itselle. Jotenkin sellaisen käsityksen saa tässä yhteiskunnassa, että omistusasujat on ns. parempia. Sitten naapurin kanssa kilpaillaan siitä, että kummalla on enemmän velkaa. Minullakin on säästöjä ja saisin velkaa otettua pankista taloa varten, mutta ei vain kiinnosta niin ei. Ei ei ja ei. Olen välillä jotenkin niin kyllästynyt tähän suomi meininkiin ja kapea katseisuuteen.

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain että asun edullisesti vuokralla (yhtiövastikkeen hinnalla käytännössä). Säästän osaketilille saman summan kuukausittain kuin maksaisin omasta lainanlyhennystä. Lisäksi ostan kertyneillä osingoilla jatkuvasti lisää osakkeita. Jääköhän minulle enemmän rahaa sinne eläkkeelle kuin ikänsä omaa asuntoa ja lainan korkoa maksaneelle kaverille. Luultavasti selviän siitä kisasta voittajana.

Sehän riippuu pitkälti siitä, mistä osakehuoneisto tai kiinteistö on aikanaan ostettu, että kuinka sen arvo kehittyy sekä siitä, kuinka sitä omaisuuttaan ylläpitää.

Sinällään itsekin nykyisessä elämäntilanteessani asun vapaita markkinoita edullisemmassa työsuhde asunnossa, mutta sen ehtona ( ja riski) on työsuhde työnantajaan. Nykyinen tilanne kannattaa siten hyödyntää säästämisen ja sijoittamisen merkeissä, että mahdollisuus omistusasuntoon on olemassa, kun sellaisen tarvitsee viimeistään eläkkeelle jäätyään. Onhan näitä erilaisia asumismuotoja, joiden väliltä onneksi voi parhaaksi katsomallaan tavalla valita.

Fiksua on osata ymmärtää asumismuotojen mahdollisuuden ja riskit omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Kaikkia riskejä ei voi kuitenkaan ennakoida täysin.

Vierailija
122/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin epäsymmetria tässä keskustelussa on se, että ylivoimaisesti eniten asutaan vuokralla yksiöissä ja kaksioissa. Jos vertaa näiden vuokramenoja saman suuruiseen asunnon velkamenoihin, on erot itse asiassa todella pieniä, ellei jopa olemattomia.

Kuitenkin kolmiosta ylöspäin ero kasvaa eksponentiaalisesti. Isoja vuokra-asuntoja on vähemmän saatavilla, jonka takia vuokrat ovat myös korkeampia. Omakotitaloja ja rivitaloja on paljon harvemmin tarjolla vuokralle.

Joten jos on kyse 4h+k isommasta aunnosta (ja hielä enemmän jos on kye okt tai rt), vuokra-asuminen ei oikeastaan koskaan kannata. Silloin vuokra kipuaa nopeasti lähelle kahtatuhatta kuukaudessa tai jopa kolmea tuhatta (pk-seudulla), jolloin samanlainen omistusasunto maksaa kaikkine kuluineen tuosta karkeasti noin puolet jos edes sitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin epäsymmetria tässä keskustelussa on se, että ylivoimaisesti eniten asutaan vuokralla yksiöissä ja kaksioissa. Jos vertaa näiden vuokramenoja saman suuruiseen asunnon velkamenoihin, on erot itse asiassa todella pieniä, ellei jopa olemattomia.

Kuitenkin kolmiosta ylöspäin ero kasvaa eksponentiaalisesti. Isoja vuokra-asuntoja on vähemmän saatavilla, jonka takia vuokrat ovat myös korkeampia. Omakotitaloja ja rivitaloja on paljon harvemmin tarjolla vuokralle.

Joten jos on kyse 4h+k isommasta aunnosta (ja hielä enemmän jos on kye okt tai rt), vuokra-asuminen ei oikeastaan koskaan kannata. Silloin vuokra kipuaa nopeasti lähelle kahtatuhatta kuukaudessa tai jopa kolmea tuhatta (pk-seudulla), jolloin samanlainen omistusasunto maksaa kaikkine kuluineen tuosta karkeasti noin puolet jos edes sitäkään.

Myös se vinouttaa keskustelua, että keskitytään pääsääntöisesti pk-seutuun. Kaikkialla ei isommissakaan asunnoissa ole ero niin kovin suuri vuokra vs. omistus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi