Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti sellaiset ihmiset parempia joilla on velkatalo?

Vierailija
22.01.2023 |

Mulla ei ole koskaan ollut mielenkiintoa elää velaksi ja rakennella velalla seiniä sekä kattoa itselle. Jotenkin sellaisen käsityksen saa tässä yhteiskunnassa, että omistusasujat on ns. parempia. Sitten naapurin kanssa kilpaillaan siitä, että kummalla on enemmän velkaa. Minullakin on säästöjä ja saisin velkaa otettua pankista taloa varten, mutta ei vain kiinnosta niin ei. Ei ei ja ei. Olen välillä jotenkin niin kyllästynyt tähän suomi meininkiin ja kapea katseisuuteen.

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko ottaa velkaa. Meille se että otettiin pieni velka oli järkevää koska samantasoiseen kotiin ei olisi mitenkään varaa jos asuisimme vuokralla. Meillä on 50k€ velkaa jäljellä ja pystyisimme sen kuittaamaan säästöistä jos korot vielä kovasti nousevat.

Vierailija
2/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on mielestäni fiksumpi, joka ostaa omistusasunnon, kuin se joka elää ikuisesti vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ihmettelen suuresti miksi velkainen oma asunto nostaa ihmisarvoa, muka. Parempi, kun on itsellä rahaa, kuin velkaa. Omistusasunnossa on se ongelma, ettei koskaan tiedä miten korot nousevat.

90-luvun laman aikana korot olivat 13 prosenttia. Nyt valitetaan kolmen prosentin koroista.

Ymmärrys hoi! Ihmisarvo ei ole asunnossa.

Vierailija
4/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on "velkatalo" maksettu eläkkeelle jäädessäni ja se on ihan mukava raha, mitä siitä saa, jos haluaa realisoida. Vuokralla ikänsä asuvalla on edelleenkin vuokra-asunto ja harvemmin omaisuutta.

Vierailija
5/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on mielestäni fiksumpi, joka ostaa omistusasunnon, kuin se joka elää ikuisesti vuokralla.

No nythän se nähdään kuinka ihmiset ovat pulassa omistusasuntoineen, on korko-ongelmat, sähkölaskuongelmat, taloyhtiölainat ja muut remppatarpeet kohta jo taas etkä saa itse edes päätää niistä mistään.

Vuokralainen pakkaa kimpsut ja kampsut ja vaihtaa maisemaa eikä jää ihmettelemään.

Vierailija
6/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on "velkatalo" maksettu eläkkeelle jäädessäni ja se on ihan mukava raha, mitä siitä saa, jos haluaa realisoida. Vuokralla ikänsä asuvalla on edelleenkin vuokra-asunto ja harvemmin omaisuutta.

Miten niin harvemmin omaisuutta? Jos sinä olet lyhentänyt velkaasi kuukaudessa vaikka 500e niin minä olen saanut saman säästöön joka kuukausi. Varmasti hyvin sijoitettuna tuotto on paljon parempi kuin sinun velkatalollasi.

Vierailija
7/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niin on sanottu, että oman talon omistajat olisvat sen parempia tai huonompia ihmisiä?

Taitaa nyt ap:llä olla ihan oma kompleksi.

Vierailija
8/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin harvemmin omaisuutta? Jos sinä olet lyhentänyt velkaasi kuukaudessa vaikka 500e niin minä olen saanut saman säästöön joka kuukausi. Varmasti hyvin sijoitettuna tuotto on paljon parempi kuin sinun velkatalollasi.

Minä olen lyhentänyt tonnin kuussa. Vuokralla asuvalla on aika harvoin mitään omaisuutta. Toki tiesin sinun tulevan tänne pätemään säästöilläsi, mutta se ei ole normaali. Paljonko sinun "hyvin sijoitetut" rahasi ovat tuottaneet tähän asti? Minulla on asunnon reaaliarvona jo nyt noin 150.000€ tämän alueen ja asuntoyhtiön keskimyyntihintoihin verraten.

Vierailija
9/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lyhentänyt tonnin kuussa. Vuokralla asuvalla on aika harvoin mitään omaisuutta. Toki tiesin sinun tulevan tänne pätemään säästöilläsi, mutta se ei ole normaali. Paljonko sinun "hyvin sijoitetut" rahasi ovat tuottaneet tähän asti? Minulla on asunnon reaaliarvona jo nyt noin 150.000€ tämän alueen ja asuntoyhtiön keskimyyntihintoihin verraten.

Odotahan vaan.

Vierailija
10/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotahan vaan.

No minäpä odotan. Haluttu nukkumalähiö Espoossa, en pidättelisi henkeäni hintojen laskun suhteen.

Vierailija
11/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista suuren osan mielestä kyllä. Ennemmin velkahelvetti kuin vuokra-asunto. 

Vierailija
12/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin velkaa, mutta oma elämä ollut aina shaipaa, koulussa kiusattiin, miehet pettänyt ja työpaikka lähtenyt alta. Nyt hiljalleen saanut uuden työpaikan, olen sinkku ja kyyninen. En luota työelämään ja luota miehiin. Joten en osaa kaivata mitään luksusta elämääni, vaan minulle riittää ihan perusasiat, että on edes jonkinlainen koti pään päällä, kunhan asunto on rauhallinen en muuta pyydä. En tarvitse isoa omakotitaloa velaksi, jossa sitten riitelisin puolison kanssa. Arvostan erilaisia asioita elämässä, kuin velalla rakennettua omaisuutta.

Vierailija
13/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä niin on sanottu, että oman talon omistajat olisvat sen parempia tai huonompia ihmisiä?

Taitaa nyt ap:llä olla ihan oma kompleksi.

Aika monta sataa ketjua on täälläkin siitä, miten vuokralla asuu vain luusereita sossuloisia jne. Ja näkeehän tuon muutenkin asenteista. 

Vierailija
14/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuja ei pysty säästämään ainakaan yhtä paljon kuin omistusasuja, koska kaikki sen rahat menevät siihen vuokraan. Vuokraisäntä taas kartuttaa omaa omaisuuttaan ja lyhentää lainaa vuokralaisen rahoilla :)

Velka ei ole omaisuutta, jos et vielä tiennyt. 

Vierailija
15/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko velkatalo jotenkin erilainen kuin velaton talo?

Vierailija
16/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista aina, sinun mielestäsi...

Vierailija
17/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko velkatalo jotenkin erilainen kuin velaton talo?

On. Velattomassa talossa ei asu veloja. 

Vierailija
18/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on tuon äidinkielen kirjoittamisen laita? 🤦🏻

Vierailija
19/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä veloissa korviaan myöten olevat haluavat pitää yllä statustaan ns. parempina ihmisinä. Sälittävää, jos ihmisarvo on velan suuruudesta kiinni.

Vierailija
20/123 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina kysyä, onko talo pankin vai oma. Eivät tykkää useimmat, koska velkaa vielä yli 50%

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä