Miksi haluatte eläkkeelle?
Minä en haluaisi koskaan. Tulisi samanlaiseksi sohvamakaajaksi kuin työttömät. Ja köyhäksi. Mitä hienoa siinä on? Eikä mitään tekemistä.
Kommentit (91)
Mä haluan siksi, että mun mielestä kaikelle on aikansa. Lapsuudelle, nuoruudelle, keski-iälle ja vanhuudelle. En olisi halunnut olla lapsi koko elämäni, en teini koko elämäni, en nuori koko elämäni, en keski-ikäinen koko elämäni enkä vanhuskaan koko elämäni. En myöskään ole halunnut olla alaikäisten lasten äiti koko elämääni, en asuntovelallinen koko elämääni enkä halua olla työelämässäkään koko elämääni. Kaikelle on aikansa ja mä olen aina siirtynyt ihan mielelläni elämässäni ajanjaksosta seuraavaan. Niin tulen siirtymään eläkeellekin, joka koittaa reilun kolmen vuoden päästä.
En jaksa/viitsi enää tätä jatkuvaa muutosta ( olen amisope) .Koko ajan tulee uusia muutoksia, opettajalle siirtyy tehtäviä joita ennen teki opo tai opintosihteeri.
Nuorten kanssa olen yleensä saanut hyvin kontaktin, edelleenkin. Mutta en jaksa sitä ongelmien määrää mitä he tuovat esille tai yhteyden pitoa huoltajiin.
Olen kyllä perusterve, mutta 65 v on tarpeeksi minun osalta.
Mukava tehdä mitä haluaa jielä kun siihen on kykeneväinen ja taloudellisesti mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että ne parhaat eläkevuodet ovat silloin alussa. Nauttikaa niistä.
Näin se tietysti on, sillä valtaosalla ihmisillä terveys rapistuu iän karttuessa. Yleensäkään ihmisen ei koskaan kannattaisi elää sitku-elämää, vaan tehdä asiat heti silloin, kun siihen on mahdollisuus. Hyvin monille sitku-tilanne ei koskaan tule: tulee oma tai läheisen sairaus tai kuolo korjaa jomman kumman.
Voi hevon häntä!Suomeen pitäisi tuoda oikeita työntekijöitä.Omat yli 16v joka kolmas eläkkeellä???Johan on markkinat.Tulee niin orpo olo puheista tuonti työn voimasta.Itse olin työn syrjässä kiinni 40vTöitä riitti ja tarjolla oli useallakin taholla.Tehkää jotain tai yrittäkää edes.Kaikkea ei rahalla voi paikata.Työpaikoilla täytyy olla vain kiva/hauska esimies savoksi haaska.Sisältää paljon asiaa.Pitäisi lähettää vaikkapa Saksaan tai Kiinaan opettelemaan työn tekoa.Paikallisilla ehdoilla.
Ellei elämässä ole muuta sisältöä kuin työ, niin ymmärrämn ettei eläkeaika kiinnosta. Itse en elä tehdäkseni työtä, vaan teen työtä elääkseni. Työ mahdollistaa sen kaiken oikeasti kivan ja kiinnostavan.
Olen hieman samaa mieltä. Toki terveenä ja nuorena työttömänä (ansiosidonnaisella) voi elämä olla hetkellisesti ihan hyvääkin, etenkin jos on vielä talous entuudestaan kunnossa, eli löytyy jo omaisuuttakin. Ei välttämättä tarvitse suuresti karsia menoistaan ja elämäntavastaan, ainakaan ensimmäisen 2 vuoden aikana.
Sen sijaan tipahtaminen terveydellisten syiden takia vastentahtoisesti pysyvälle tk eläkkeelle suht nuorella iällä ei kyllä ole mikään suuri lottovoitto. Silloin joutuu yleensä hylkäämään tulevaisuuden varalle asetetut suunnitelmat ja haaveet, jotka ovat ehkä merkittävästikin kannatalleet elämässä eteenpäin. Rahaa on käytettävissä yleensä vähänlaisesti, terveysvaivat saattavat estää tavalla tai toisella "elämisen", joten lopulta päädyt pahimmillaan oman kotisi vangiksi. Ei ole työn tuomia sosiaalisia kontakteja, ei säännöllistä päivästruktuuria, itsetunto laskee kun koet olevasi taakkana muulle yhteiskunnalle ja tiukka talous rajoittaa monella tavalla elämää sekä saattaa aiheuttaa ylimääräistä stressiä.
Työ/vanhuuseläkkeelle pääsykin on monelle suuren kriisin paikka, etenkin jos on yksinäisempi ihminen, melko vähävarainen ja työnteko on näytellyt merkittävää osaa läpi elämän. Eri asia on sitten tietenkin, jos talous on kunnossa, on terveyttä, löytyy puoliso, perhettä ja ystäviä, joiden kanssa harrastella, tapailla ja matkustaa, kaiken kaikkiaan siis nauttia ja iloita elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkepäiviä odottavat ne, jotka saavat paskaa palkkaa paskasta duunista.
Ei pidä paikkaansa. Itse tein vaativaa työtä, josta pidin. Sain myös erittäin hyvää palkkaa., joten nyt eläkkeellä ollessa eläkekin on hyvä. Halusin silti jäädä eläkkeelle heti kun oli mahdollista, enkä kaipaa takaisin töihin. Nyt on nuorempien vuoro, minä nautin eläkkeellä olosta.
Eläkkeellä voi tehdä asioita, joihin liittyy riski. Äitini hankki maalaistalon ja teki siitä airbnb-kohteen. Nauttii siitä, että voi kohdata uusia ihmisiä pitkin maailmaa ja on aikaa vaikka mille. Työelämässä tuo olisi ollut liian sitovaa.
Muistakaa, että ne parhaat eläkevuodet ovat silloin alussa. Nauttikaa niistä.