Kouluväkivallan uhri Eetu, 13-vuotta, tappoi itsensä
https://www.is.fi/perhe/art-2000009269639.html
Niin surullinen, niin surullinen tarina. Montako tällaista tarinaa vielä tarvitaan, että koulussa rankkaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa harjoittavat lapset ja nuoret ja heidän vanhempansa laitetaan oikeasti vastuuseen ja AJOISSA?
Kyse on yhteiskunnallisesti niin tärkeästä asiasta. Kouluväkivallalla on kauaskantoiset seuraukset - syrjäytyminen, mielenterveysongelmat, ja niin edelleen. Luulisi päättäjiäkin kiinnostavan tehdä asialle jotain, mikäli haluavat varmistaa hyvinvoivat, työkykyiset kansalaiset, joita lapsistamme ja nuoristamme tulisi kasvaa tähän yhteiskuntaan.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo itsemurha johtui kyllä pojan omasta mielenterveydestä. Ymmärrätkö lukemaasi?
Tuo ikä on paha sillä masennus iskee murrosiässä ja kyllä tuossakin perheessä aavistettiin itsetuhoisuus.Rautlammen kirkkopalokin selvänähtiin kaksi päivää tapahtuneen jälkeen...
Onko sielläkin kirkko palanut, missä se muuten sijaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei niitä kiusaavia lapsia voi mitenkään rankaista tai ojentaa, niin sittenhän vaihtoehdoksi jää vanhemmat. Uskallan väittää, että useampaakin vanhempaa alkaa kiinnostaa mitä ne muksut puuhailee, jos niiden naama komeilee lehdessä ja alla kerrotaan kuinka nämä vanhemmat kasvatti tällaisen ja tällaisen muksun.
Myöskin näiden kiusattujen vanhemmat vastuuseen kun ovat kasvattaneet heikon luuserin. Lapselle pitää antaa vahva itsetunto ja välineet kiusaamisen kestämiseen ja kääntämiseen voimavaraksi. Nimimerkillä kiusattu, muttei uhri
Jos halutaan lähteä "totuuksia" latelemaan, niin totuushan on kuitenkin se, että sua ei vaan kiusattu niin paljoa, että sä olisit murtunut. Jokaisella on se kohta missä vieteri katkeaa, sä et sitä saavuttanut, tämä poika sen, ikäväkseen, saavutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo itsemurha johtui kyllä pojan omasta mielenterveydestä. Ymmärrätkö lukemaasi?
Tuo ikä on paha sillä masennus iskee murrosiässä ja kyllä tuossakin perheessä aavistettiin itsetuhoisuus.Rautlammen kirkkopalokin selvänähtiin kaksi päivää tapahtuneen jälkeen...
Onko sielläkin kirkko palanut, missä se muuten sijaitsee?
Tuo oli huumorin kaapuun puettua jälkiviisautta :D
Vierailija kirjoitti:
Jutussa sanottiin selkeästi, että psyykkistä oireilua oli jo ennen kiusaamista. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä ja arvailu ei auta.
Toivottavasti jokainen noista kiusaajista käyttää loppu elämänsä miettien mitkä kaikki heidän teot ja sanat edistivät Eetun kuolemaa. Vaikka joka päiviä kannattaa sitä ajatusta heidän työstää.
Vierailija kirjoitti:
Kiusattiin henkisesti päiväkodista ihan sinne ylä-asteen loppuun asti. Nykyään ikää on 31, ei koulutusta eikä työkokemusta työkyvyttömyyden takia. Olen yhä henkisesti riekaleina. Apua hain monesti mutta ei niistä ollut minun kohdalla apua.
Syy miksi kiusattiin? Olin hiljainen, ujo ja liian kiltti.
Niinpä, minua ja tyttökaveriani kiusattiin niin kauan, kun tämä kaverini kyllästyi kiusaaamiseen ja antoi kiusaajalle nyrkillä päin näköä.
Minäkin kilttityttö pääsin kiusaajasta.
Kiersisitten meidät molemmat kaukaa ja piti mölyt mahassaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi, vaikka kuinka sanot, että kiusaaminen on henkistä väkivaltaa, niin silti otsikkosi on harhaanjohtava. Miksi et voinut laittaa sanaa kiusaaminen? Kiusaaminen on yleisempää kuin väkivalta.
Sana "koulukiusaaminen" ei tarkoita enää mitään kun sitä on käytetty myös rikoksista.
Tässäkin tuskin kyse kiusaamisesta vaan saattaa esim olla rikos kuten kunnianloukkaus, jotain niin pahaa ettei sitä uskaltanut opettaja vanhemmille kertoa.
Rikosoikeudellinen vastuu alas ja lopetetaan lässytys "kiusaamisesta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ikä on paha sillä masennus iskee murrosiässä ja kyllä tuossakin perheessä aavistettiin itsetuhoisuus.Totta kai johtui mielenterveydestä, jota kiusaaminen kuormitti. Kukaan mieleltään terve ei tapa itseään. Ymmärrätkö itse ylipäänsä mitään vai oletko täysin aasi? Tuo on kyllä ihan omaa keksintöäsi, että masennuksen kuuluukin iskeä murrosiässä ja että kaikki oli muka perheen tiedossa etukäteen. Oletko ollut itse koulukiusaaja tai kasvatatko parhaillaan sellaisia?
Ei sinunkaan ulosantisi ihan kypsemmästä ja terveimmästä päästä ole. Kiusaamista on tuokin että solvaa vastaajaa koulukiusaajaksi tai niiden kasvattajaksi.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei niitä kiusaavia lapsia voi mitenkään rankaista tai ojentaa, niin sittenhän vaihtoehdoksi jää vanhemmat. Uskallan väittää, että useampaakin vanhempaa alkaa kiinnostaa mitä ne muksut puuhailee, jos niiden naama komeilee lehdessä ja alla kerrotaan kuinka nämä vanhemmat kasvatti tällaisen ja tällaisen muksun.
Rikosilmoitus aivan joka kerta kun siihen on aihetta! Poliisi lähettää sitten aivan jokaiselle asianomaisen vanhemmalle kotiin tutkintapäätöksen jossa joka lapsen koko nimi ja mistä syytetään.
Kyllä sosiaalihuolto alkaa kiinnostua jos jonkun lapsesta tulee koko ajan ilmoitus.
Niin surullinen juttu. Itsekin olen koulukiusattu ja ensimmäistä kertaa suunnittelin itsemurhaa 14-vuotiaana. Nyt jo pitkästi aikuisiällä ja useita masennusjaksoja takana, mutta hengissä edelleen. Olen tällä hetkellä kiitollinen, etten tehnyt itselleni mitään peruuttamatonta. Ei silloin 14-vuotiaana tiennyt vielä elämästä mitään, vuosien varrella on tapahtunut hyviäkin asioita, mutta niihin en tietenkään uskonut yläaste- ja lukioikäisenä. Oli vain se kokemus hylkiönä ja yksinäisenä olemisesta, jolle tulevaisuudella ei ole tarjota mitään hyvää. Nykyään kohtaan työssäni noin nuoria, joilla vakavia mielenterveysongelmia tai pahimmillaan kohtaan heidät juuri itsemurhaa yrittäneenä. Etenkin se särkee sydämeni, kun näen omin silmin, miten nuoria ja viattomia ovat, ja tajuan miten hirveää se olisi perheelleni ollut, jos olisin tehnyt itsemurhan käytännössä lapsena. Tuossakin artikkelin videossa ja kuvissa näen suloisen ja nuoren pojan, joka olisi ansainnut saada apua ja tukea päästäkseen vaikeimman yli.
Pitää heti puuttua, kun tieto kiusaamisesta tulee. Kiusaajat eivät lopeta omaehtoisesti kiusaamistaan - koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hänen oma äiti oli ja miksi asui isällä, kun artikkelissa oli ilmeisesti äitipuoli? Vai tulkitsenko väärin.
Ja se on oleellista miten..?
Se nimenomaan on oleellista. Moneltakin kannalta. Ehjä äitisuhde on tärkeä. Mikään äitipuoli ei sitä korvaa tai suurperhe.
Ehjän äitisuhteen voi luoda myös äitipuoleen. Biologisuus on ei todellakaan takaa terveellistä tai turvallista ympäristöä.
Tietysti voi. Mutta jostain se kertoo, jos äiti ei ole mukana elämässä, mikäli niin on.
Kertonee äidistä enemmän kuin mistään muusta. Ei terve aikuinen vain lähde lapsensa elämästä, joten jotain vikaa täytyy siinä äidissä olla.
Mistä te sitä tiedätte, missä äiti on - ei siinä artikkelissa sitä sanottu. Äiti voi olla vaikka kuollut .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hänen oma äiti oli ja miksi asui isällä, kun artikkelissa oli ilmeisesti äitipuoli? Vai tulkitsenko väärin.
Mitä merkitystä tällä on? Puhut kuin isä ja äitipuolisi olisivat automaattisesti jotenkin huonompia kuin biologinen äiti.
Käsittääkseni pitävät kehitysvammaisten perhekotia, ei siis välttämättä helpoin kasvuympäristö. Itse tunnen perheen jossa on viikonloppuisin sijaislapsia. Meillä käydessään perheen lapsi on puhunut siitä kun haluaa yökylään nimenomaan silloin kun sijaislapset ovat käymässä. Harmittelee myös kun ei vapaapäivinä saa koskaan olla vain oman perheensä kanssa. Tuskin on puhunut näistä tunteistaan vanhempien kanssa. Helposti tulee varmaan syyllinen ja itsekäs olo.
Minusta koulukiusaaminen on ihan kiva sana koska se tarkoittaa etten minä ole koskaan pahoinpidellyt tai ollut väkivaltainen itseäni pienempää lasta kohtaan. Minä vain koulukiusasin vähän. Koulukiusasin sen jälkeen kun minulle kerrottiin että kyseinen lapsi koulukiusasi pikkuveljeäni esim rikkomalla ja varastamalla tämän tavaroita.
Anteeksi, ei varastamalla, varastaminen olisi rikos ja hänhän vain kiusaisi. Minäkin vain kiusaisi takaisin koska se tapahtui koulupäivän aikana :)
Kiusatun pitää puolustaa itseään - antaa kiusaajalle takaisin samalla mitalla. Kiusaajat ei maailmasta lopu. Jokaisen on opittava puolustamaan itseään. Parasta mitä vanhemmat voi tehdä on opettaa lastaan kunnioittamaan itseään niin ettei anna muiden hyppiä silmille.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen, alistaminen jne. on luontaista lajillemme, ja sillä pyritään saamaan turhan erikoiset yksilöt ruotuun, etteivät he olisi laumalle heikkous ja vaaraksi. Kyseessä on luonnollinen käytös jota ei muuta mikään, vaikka asiasta länkytettäisiin maailman tappiin asti. Kiusattukin parhaimmillaan hyötyy vertaiskoulutuksesta pidemmällä aikavälillä.
Onko Elon Musk laumalle heikkous ja vaaraksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen, alistaminen jne. on luontaista lajillemme, ja sillä pyritään saamaan turhan erikoiset yksilöt ruotuun, etteivät he olisi laumalle heikkous ja vaaraksi. Kyseessä on luonnollinen käytös jota ei muuta mikään, vaikka asiasta länkytettäisiin maailman tappiin asti. Kiusattukin parhaimmillaan hyötyy vertaiskoulutuksesta pidemmällä aikavälillä.
Onko Elon Musk laumalle heikkous ja vaaraksi?
Hän on varmaankin se "The One that got away"...:D
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa ei puhuta väkivallasta mitään. Kiusaamisesta vain.
Kiusaaminen on vallankäyttöä väkisin eli väkivaltaa.
Kyse on jo alle 1v kokemuksista, jotka sitten saavat aikaan tietyn käytöksen ja ulkoisen ilmeen. Ja se vain vetää puoleensa alistajia, voimansa näyttäjiä. Jotkut sanovat että tulevaisuus kirjoitetaan syntymähetkellä astrologian mukaisesti. Tiedä häntä.
Tietäkää kuitenkin että yksikään elämä ei ole turha, olipa se kuinka lyhyt tai millainen tahansa. Kaikella on tarkoitus, kuolemallakin. Meidän yhteiskunnassa ei puhuta kuolemasta, vaikka se on meillä kaikilla edessä jossain vaiheessa.
Omaisten surun ja kaipauksen ymmärtää, mutta uskokaa pois, pojalla on nyt kaikki hyvin. Itse vastaavassa alhossa olen kulkenut ja tuota ratkaisua miettinyt. Aina olen löytänyt jonkun syyn jatkaa. Nyt odotan että saan nuorimman täysi-ikäiseksi keväällä. Sitten katson, että elämäntyöni on tehty ja olen täyttänyt olemassaolon tarkoitukseni. Näin mietin ainakin vielä tällä hetkellä.
Minä en ollut mitenkään herkkä. Oli vamma ja sen takia katsottiin että olin vääränlainen ja siitä piti jopa fyysisesti käydä päälle. Kärsin traumoista edelleen kymmenien vuosien jälkeen. Väkivalta ja kiusaaminen teki minusta aivan erilaisen ihmisen mitä olin ennen kouluunmenoa.
Tuon pojan perhe, en edes pysty kuvittelemaan miten he jaksavat.
Te mammat olette kuvottavinta saastaa jota maailma päällään kantaa mutta kiitos että maksatte eläkkeeni.