Nuori on tipahtanut kaikkien turvaverkkojen läpi, ei työkykyinen eikä opiskelukykyinen, mutta mikään taho ei ota koppia
Diagnooseja on ja skitsofreniaa varmasti mietitään. Toimintakyky on 0.
Mikä avuksi. Ongelmat ovat vain kasaantuneet ja kasaantuneet. On autismia, add ta, sosiaalista pelkoa, paniikkihäiriötä, masennusta ja nyt vielä harhaluuloisuutta. Minkäänlaiseen oman elämän suunnitteluun ei kykene.
Miten eteenpäin?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu täällä terve.
Mikä oli Nuotti-valmennuksen loppuraportissa se tulos ja suositukset jatkosta? Kyllä sitä jotenkin perustellaan jos ei voi saada sille jatkoa. Ja on yhteenveto valmennuksesta. Siitä voisi lähteä liikkeelle.
Ja se yksi vanhempi, jonka nuori on odottanut puoli vuotta sossusta sänkyä. Kyl toimeentulotukihakemukseen saa päätöksen aika nopsaan. Mikä tässä nyt on oikeesti se juttu?
Perustelu on ettei ole kelan mielestä oikea-aikaista, sillä nuori ei ole työkykyinen.
No niin, eli sitten hoidolliset asiat ensin kuntoon. Hoitosuhde varmaan on? Lääkitys kuntoon. Onko päihteitä mukana kuviossa? Kuntoutuspsykoterapiaa, toimintaterapiaa..? Sairauslomaa ja sairauspäivärahat haettuna? Miten arki rullaa? Liikkuuko kodin ulkopuolella? Minkälainen on arkirytmi? Psykiatrian poliklinikoilla on kuntoutusohjaajia, jotka ohjaavat sosiaalisen kuntoutumisen poluille. Ja sosiaalityöntekijäkin polilla on, joka voi kartoittaa palveluita. Näitä voi ja kannattaa ottaa puheeksi hoitoneuvottelussa lääkärin kanssa, jos ei lääkäri itse hoksaa.
Voi tehdä oman kunnan sossuille huoli-ilmoituksen aikuisesta yleensä kunnan nettisivuilla (vastaava kuin lasu lapsesta). Lapsestakin voi tehdä huoli-ilmoituksen. Ehkä auttaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sille lapselle pitäisi siis konkreettisesti tehdä? Ei noita diagnooseja pois saa. Haluaako ap siis esimerkiksi, että joku tulee ja hakee lapsen pois apn luota johonkin laitokseen? Ei sellaisia ole kuin vammaisille. Sitä paitsi jos lapsi on aikuinen, hänen pitäisi ottaa itse koppi itsestään. Ei mikään ulkopuolinen taho tule patistelemaan aikuisia mihinkään. Jälkiviisaus ei auta, mutta jos tilanne on ollut kauan tiedossa, siihen olisi kannattanut reagoida ennen kuin lapsi tulee täysi-ikäiseksi, ja laatia suunnitelma miten toimia jatkossa ja miten pysyä avun piirissä.
Tämä. Kaduttaa etten lapsena älynnyt huudella kadulla mitä kotona tapahtuu että lastensuojelu olisi puuttunut.
Näitä huoli-ilmoituksia tehtailee päästään vialla olevat kostajat ja hyväksikäyttäjät.
Miettikää sitä, puhtoiset pulmuset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuus on Kelan elättinä, äiti on varmasti ylpeä kasvatustyöstään.
Niin. Tämä nuori ei ole ainoa lapsi, vaan hänellä on myös täyssisaruksia, joilla ei kyseisiä ongelmia ole.
Kasvatus on ollut sama. Mutta kyllä minä ylpeä olen kaikista lapsistani.
Kasvatus ei koskaan ole sama perheen lapsilla useastakin syystä. Kokemukseen vaikuttaa mihin kohtaan sisarussarjaa tulee syntymään, millainen luonne on vanhempien luonteeseen ja sisaruksiin nähden, miltä näyttää, ja mitä muita erilaisia ominaisuuksia on. Käytökseemme vaikuttaa myös paljon asioita joita ei tietoisiin aivoihin rekisteröidä, joten emme ole niistä edes tietoisia.
Miepistä saa viisi tapaamista, joiden aikana suunta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Olet varmaan huolestunut, mutta kyllä tämäkin asia järjestyy, niin kuin kaikki muukin.
Kiitos ystävällisistä sanoista.
Mutta se määrä inhimillistä kärsimystä mikä tähän liittyy on kohtuutonta. Järjestymistä odotellessa.
Täällä liki sama tilanne. Päivä ja viikko kerrallaan eteenpäin. Voimia sulle!
Vierailija kirjoitti:
Näitä huoli-ilmoituksia tehtailee päästään vialla olevat kostajat ja hyväksikäyttäjät.
Miettikää sitä, puhtoiset pulmuset.
Ulla Taalasmaat ovat vain niin "huolissaan" että kuono on pakko penetroida muiden asioihin jos ne heitä kiinnostavat, mitään rajoja käytökselleen ei kukaan saa asettaa tai hyökkäävät kaulaan puremaan. Heillä itsellään kuitenkin on oikeus yksityisyyteen tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tämä nuori ei ole ainoa lapsi, vaan hänellä on myös täyssisaruksia, joilla ei kyseisiä ongelmia ole.
Kasvatus on ollut sama. Mutta kyllä minä ylpeä olen kaikista lapsistani.Kasvatus ei koskaan ole sama perheen lapsilla useastakin syystä. Kokemukseen vaikuttaa mihin kohtaan sisarussarjaa tulee syntymään, millainen luonne on vanhempien luonteeseen ja sisaruksiin nähden, miltä näyttää, ja mitä muita erilaisia ominaisuuksia on. Käytökseemme vaikuttaa myös paljon asioita joita ei tietoisiin aivoihin rekisteröidä, joten emme ole niistä edes tietoisia.
Eli aapeen pitää olla syypää nuoren diagnooseihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus on ollut sama. Mutta kyllä minä ylpeä olen kaikista lapsistani.Kasvatus ei koskaan ole sama perheen lapsilla useastakin syystä. Kokemukseen vaikuttaa mihin kohtaan sisarussarjaa tulee syntymään, millainen luonne on vanhempien luonteeseen ja sisaruksiin nähden, miltä näyttää, ja mitä muita erilaisia ominaisuuksia on. Käytökseemme vaikuttaa myös paljon asioita joita ei tietoisiin aivoihin rekisteröidä, joten emme ole niistä edes tietoisia.
Mistä tiedät onko lapsella diagnooseja, vai ovatko ne kasvatuksessa epäonnistuneen itse tekemiä, jotta vastuu kasvatuksesta siirtyy lapselle itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Ei hän kuntoudu tuosta ikinä. Sairasloman kautta kuntoutustuki ja eläke. Hän on liian moniongelmainen psyykeltään. Tuollaisia tapauksia ei lähdetä edes kuntouttamaan koska se veisi eliniän ja on rahan hukkaan laittamista, koska tulosta ei tule. Tavoite pitää olla hänelle toimiva arki ja turvatut tulot. Mitään työelämän haaveita on turha elätellä.
Lue mitä netistä löydät aivojen ravintoaineiden tarpeesta. Monilla lisätty D-vitamiini ja kalaöljyt parantavat toimintakykyä. Olisi ainakin jotain konkreettista mitä tehdä.
Miettiä ravitsemusta. Verikoeissa näkyisi puutokset. Maitohappobekteerit korjaavat suolistobakteerien puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät onko lapsella diagnooseja, vai ovatko ne kasvatuksessa epäonnistuneen itse tekemiä, jotta vastuu kasvatuksesta siirtyy lapselle itselleen?
Kasvatuksessa epäonnistuminen on sitä, että lapsesta tulee esim rikollinen, ei sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksessa epäonnistuminen on sitä, että lapsesta tulee esim rikollinen, ei sairas.
Mistä tiedät onko hän sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Henkinen, fyysinen ja seksuaalinen väkivalta eivät aiheuta sairastumista.
Löytyykö paikkakunnalta klubitaloa? Sehän on mielenterveyskuntoutujille tarkoitettua yhteisöllistä toimintaa. Mielenterveysyhdistyksilläkin on monenlaista toimintaa. Klubitalolla jaetaan aamuisin työtehtävät, työ voi olla esim. keittiötyötä tai muuta talon toimintaan osallistumista. Siellä on paikalla kuntoutusohjaajat ja liikkeelle lähdetään pienin askelin.
Pääasia että päivään tulee säännöllisyyttä ja rytmiä ja että tapaa ihmisiä eikä eristäydy kotiin. Klubitalotoiminnan kautta moni on kuntoutunut opiskelu- ja työkykyiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yhteys sosiaalitoimeen. Huoli-ilmoitus, jos lapsi ei ole muutoin yhteistyökykyinen. Sairaslomaa ja sitten kuntoutustukea hakemaan. Toimeentulotuki siksi aikaa, että kuntoutustuki lähtee rullaamaan.
Jos saa sairausloman, niin silloinhan pitäisi saada sairauspäivärahaa. Ainakin meidän nuori saa. Sitä voi saada vuoden ja sen jälkeen mahdollisesti kuntoutustukea. Meidän nuorella vähän samankaltainen tilanne kuin ap:nkin. Terveyskeskukseen on päässyt lääkärille, joka on sairausloman kirjoittanut, mutta pitemmälle ei hoito ja tutkimukset ole edenneet. Autismi on diagnosoitu aikaisemmin.
Vanhemmat on sitä varten sekä muut läheiset, että huolehtivat jälkikasvustaan / läheisestään / sukulaisestaan.
Voitte tietysti hakea laitospaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät onko hän sairas?
Ei hän ilmeisesti rikollinenkaan ole.
Ei, olen raitis.