Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku oikeasti ollut 16/8 pätkäpaastolla? Ihan hirveä kokemus siitä!

Vierailija
18.01.2023 |

Ystävätär suositteli mulle 16/8 pätkä paastoa, koska mulla on vähän tukkoinen olo joulun ja uuden vuoden jälkeen. En ole ylipainoinen (175/68) mutta halusin keventää ja päätin kokeilla ystävättären suosittelemaa pätkäpaastoa
Mut se oli ihan hirveetä! En koskaan syö aamulla kuin palan paahtoleipaa marmeladilla tai jonkun keksin cafe au laitn kanssa. No nyt jätin senkin pois. Mulla oli kauhea nälkä klo 10 mutta tsemppasin klo 12:een ennenkuin söin lounassalaatin (vihreä salaatti, kananmuna, tomaattia ja kurkkua). Yleensä syön salaatin tai keiton klo 13-13.30. Sämpylä salaatin kanssa. En syö välipaloja, mutta nyt poikkeuksellisesti söin iltapäivä teen kanssa kaksi digestiveä juustolla. Illallisen söin miehen kanssa ravintolassa klo 18.30 alkaen: pieni alkupala ja pihvi uunikasviksilla. Illalla en syönyt mitään.
En nukkunut yhtään koko yönä, mulla oli huono olo ja nälkä. Aamulla olin ihan poikki. Sinnittelin vielä kaksi päivää kunnes mies ja tytär käski lopettaa.
Toipuminen kesti puolta kauemmin kuin tää dieettikokeilu.
Ihan hirveetä!

Kommentit (168)

Vierailija
81/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä epäillään, että 16/8 aiheuttaa nälkää. Minulla ei, kun syön kunnon ateriat. Silloin tulee nälkä, jos korvaa aterioita jollain leivällä tai salaatilla.

Vierailija
82/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on IBS ja jos olen syömättä liian pitkät pätkät, niin vatsa menee todella kipeäksi. Ei siis sovi pätkäpaastot mulle. Muutenkin on minust ihan päätöntä se että ihminen ei toimi kehonsa signaalien perusteella, vaan kellon. Se että ei syö vaikka on nälkä, on yhtä hullua kuin se, että ei mene pissalle kun pissattaa, koska kellon mukaan ei ole vielä pissa-aika. Jos ihminen luonnostaan on sellainen, että nälkä tulee kerran vuorokaudessa, niin sitten kannattaa syödä niin. Mutta jos joutuu "siirtämään" nälkää jollain kuplavedellä, niin menee jo syömishäiriön puolelle.

Niin sinänsä sekin on toki ongelma jos on "nälkä" koko ajan. Mutta se minua ihmetyttää silti miksi tätä pätkäpaastoa yritetään markkinoida kaikille sopivana, ihan kuin kaikilla olisi samanlainen kroppa. Minä jos en syö kun on nälkä, niin kohta on niin huono olo ettei teekään mieli syödä. Varmaan sillä tavoin toki laihtuisin, mutta ei kuulosta kovin terveeltä. Eikä toisaalta ole tarvettakaan laihduttaa kun bmi on nyt joku 20-21 luokkaa, kuten on ollut koko aikuisikäni, jos jättäisin syömättä niin äkkiä olisi alipainon puolella.

Älyttömän hieno juttu kuitenkin jos joku on löytänyt pätkäpaastosta itselleen toimivan tavan ja onnistunut saamaan painonsa pysymään kurissa sillä.

Missä kohtaa se jatkuva nälkä siis iskee? Nukkuessa vai? Ja IBSn kanssa sopii vallan mainiosti pätkäpaasto.

Toisille voi sopia, mulle ei sovi. Tuolla keskustelussa joku kertoi, että syö 20:4 malilla ja siirtää nälkäänsä juomalla kuplavettä ja jos heikottaa, niin ottaa suolaa. Kertoo minusta siitä, että toiminta alkaa mennä syömishäiriön puolelle, kun ei kuunnella kehon viestejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on IBS ja jos olen syömättä liian pitkät pätkät, niin vatsa menee todella kipeäksi. Ei siis sovi pätkäpaastot mulle. Muutenkin on minust ihan päätöntä se että ihminen ei toimi kehonsa signaalien perusteella, vaan kellon. Se että ei syö vaikka on nälkä, on yhtä hullua kuin se, että ei mene pissalle kun pissattaa, koska kellon mukaan ei ole vielä pissa-aika. Jos ihminen luonnostaan on sellainen, että nälkä tulee kerran vuorokaudessa, niin sitten kannattaa syödä niin. Mutta jos joutuu "siirtämään" nälkää jollain kuplavedellä, niin menee jo syömishäiriön puolelle.

Niin sinänsä sekin on toki ongelma jos on "nälkä" koko ajan. Mutta se minua ihmetyttää silti miksi tätä pätkäpaastoa yritetään markkinoida kaikille sopivana, ihan kuin kaikilla olisi samanlainen kroppa. Minä jos en syö kun on nälkä, niin kohta on niin huono olo ettei teekään mieli syödä. Varmaan sillä tavoin toki laihtuisin, mutta ei kuulosta kovin terveeltä. Eikä toisaalta ole tarvettakaan laihduttaa kun bmi on nyt joku 20-21 luokkaa, kuten on ollut koko aikuisikäni, jos jättäisin syömättä niin äkkiä olisi alipainon puolella.

Älyttömän hieno juttu kuitenkin jos joku on löytänyt pätkäpaastosta itselleen toimivan tavan ja onnistunut saamaan painonsa pysymään kurissa sillä.

Missä kohtaa se jatkuva nälkä siis iskee? Nukkuessa vai? Ja IBSn kanssa sopii vallan mainiosti pätkäpaasto.

Toisille voi sopia, mulle ei sovi. Tuolla keskustelussa joku kertoi, että syö 20:4 malilla ja siirtää nälkäänsä juomalla kuplavettä ja jos heikottaa, niin ottaa suolaa. Kertoo minusta siitä, että toiminta alkaa mennä syömishäiriön puolelle, kun ei kuunnella kehon viestejä.

Tämän keskustelun aiheena taitaa kuitenkin olla 16/8 paasto.

Vierailija
84/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus entisaikaan meillä oli ruoka-ajat ja vaikka oli nälkä, niin sinne asti piti odottaa.

Nykyään kai sitten pitää ottaa patukka väliin, että jaksaa sinne, kuunnellen kehon viestejä 🤦

Vierailija
85/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ihan tuo 16:8-malli käytössä, mutta koska en syö enää iltaisin klo 17-18 jälkeen mitään, on käytössä jatkuvasti noin 14:10-malli. Se ei ole dieetti, vaan elämäntapa. Jos tulee kovasti urheiltua vielä klo 18 jälkeen, toki saatan syödä jotain pientä ja terveellistä, jotta saa nukuttua. Yleensä kuitenkin pystyn hoitamaan urheilut siten, ettei enää klo 18 jälkeen tarvitse syödä.

Muutenkin pyrin syömään aamupäiväpainotteisesti, eli tuhti aamupala ja lounas, ja sitten ei enää mitään kovin energiatiheää ruokaa.

Tällä tavalla saa aika helposti pidettyä painon kurissa ja nimenomaan vältettyä keskivartalolihavuutta.

n50

Vierailija
86/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto sopii erityisen hyvin niille, joiden aineenvaihdunta on hidastunut. Useimpina päivinä syön vain aamupalan ja iltapäivällä lämpimän ruoan ja jälkkärin. Loppu päivästä mennään vedellä ja mustalla kahvilla.

Vierailija
87/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle taas tulee aivan pohjaton ruokahalu jos syön liian vähän. Eli jos yksi päivä menee syystä tai toisesta liian kevyellä ruualla, kroppa ottaa kyllä vahingon takaisin seuraavana päivänä. Se on todella epämielyttävää, kun tulee melkeinpä pakonomainen tarve vain syödä, vaikka tietää olevansa täynnä. Tähän päälle luonnollisesti huono olo. Joudun toki tarkkailemaan painoa, mutta mitkään pätkäpaastot tai karppaamiset eivät todellakaan sovi minulle, ainoastaan ateriakokojen pienentäminen ja kasvisten lisääminen auttavat. Ja tietenkin ne säännölliset ateriavälit. Näillä keinoilla bmi pysyy siinä 21 hujakoilla.

Eli olen samaa mieltä, kroppaa ja sen viestejä on kuunneltava ja etsittävä itselle se paras rytmi syödä. Se on kyllä oikeasti todella mielenkiintoinen kysymys, että millä tämän oppii jos kroppa on syystä tai toisesta sekaisin, etkä pysty tulkitsemaan sen viestejä.

Vierailija
88/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sellainen olo että ihmiset eivät ole ihan tajunneet mitä 16:8 paasto tarkoittaa. Siinä syödään ihan normaalisti 8 tunnin aikaikkunassa ja ei syödä 16 tunnin aikana. 7-10 tuntia tulee jo nukkuessa syömätöntä aikaa.

Vierailija
89/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle taas tulee aivan pohjaton ruokahalu jos syön liian vähän. Eli jos yksi päivä menee syystä tai toisesta liian kevyellä ruualla, kroppa ottaa kyllä vahingon takaisin seuraavana päivänä. Se on todella epämielyttävää, kun tulee melkeinpä pakonomainen tarve vain syödä, vaikka tietää olevansa täynnä. Tähän päälle luonnollisesti huono olo. Joudun toki tarkkailemaan painoa, mutta mitkään pätkäpaastot tai karppaamiset eivät todellakaan sovi minulle, ainoastaan ateriakokojen pienentäminen ja kasvisten lisääminen auttavat. Ja tietenkin ne säännölliset ateriavälit. Näillä keinoilla bmi pysyy siinä 21 hujakoilla.

Eli olen samaa mieltä, kroppaa ja sen viestejä on kuunneltava ja etsittävä itselle se paras rytmi syödä. Se on kyllä oikeasti todella mielenkiintoinen kysymys, että millä tämän oppii jos kroppa on syystä tai toisesta sekaisin, etkä pysty tulkitsemaan sen viestejä.

Jos krippa on sekaisin tai sen viestejä ei osaa tulkita, pätkäpaastohan olisi ihanteellinen tapa.

Vierailija
90/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia olen ollut yhtaikaa sekä vhh:lla että pätkäpaastolla. Sopii minulle hyvin. Syön ekan kerran puoliltapäivin ja viimeisen kerran töiden jälkeen ilta kahdeksaan mennessä. Jossain välissä iltapäiväkahvi. Kunnon lounas ja kunnon päivällinen, ei mitään kituilua vaan kunnon ruokaa.

Vierailija
91/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ihan tuo 16:8-malli käytössä, mutta koska en syö enää iltaisin klo 17-18 jälkeen mitään, on käytössä jatkuvasti noin 14:10-malli. Se ei ole dieetti, vaan elämäntapa. Jos tulee kovasti urheiltua vielä klo 18 jälkeen, toki saatan syödä jotain pientä ja terveellistä, jotta saa nukuttua. Yleensä kuitenkin pystyn hoitamaan urheilut siten, ettei enää klo 18 jälkeen tarvitse syödä.

Tuo 14-10 -malli ajaa saman asian kuin 16-8 -malli.

Vierailija
92/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen sopii vain istumatyötä tekeville pullasorsille.

Vierailija
93/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pätkäpaastoa ihan luonnostaan. Syön päivällisen noin klo 19 ja aamiaisen sitten klo 10 maissa. Tuossa tulee vain 15 tuntia väliä, mutta tuo sopii mulle oikein hyvin. 

Vierailija
94/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koronan vuoksi nyt aika niukalla pätkäpaastolla pari viikkoa. 20/4 tai jopa 23/1, en vaan meinaa saada ruokaa alas, ruokahalu täysin nollassa ja painoa lähtenyt.

Verenpaine ja syke alkaa olemaan vaarallisen matalat.

Pitäskö tässä vaan koittaa tunkee ruokaa kurkusta alas vaikka se oksettaa?

Vierailija
95/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen sopii vain istumatyötä tekeville pullasorsille.

Pätkäpaasto ei tarkoita ravinnon puutetta.

Vierailija
96/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella kamalaa tuo pätkäpaasto kun itse olen ollut pätkäpaastolla viimeiset 10 vuotta ainakin, olen mies 185 cm ja 76 kg. Joskus 15 vuotta sitten oli vielä paino jopa 100 kg kun syön "normaalisti" viisi kertaa päivässä tai mitä nyt monet tekee nykyäänkin.

Vierailija
97/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko "pätkäpaasto" on mulle uusi sana, koska voin helposti olla vaikka vuorokauden syömättä. Näin olen toiminut teini-iästä asti, nyt olen hoikka 40v.

Vierailija
98/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koronan vuoksi nyt aika niukalla pätkäpaastolla pari viikkoa. 20/4 tai jopa 23/1, en vaan meinaa saada ruokaa alas, ruokahalu täysin nollassa ja painoa lähtenyt.

Verenpaine ja syke alkaa olemaan vaarallisen matalat.

Pitäskö tässä vaan koittaa tunkee ruokaa kurkusta alas vaikka se oksettaa?

Eikö mene edes juotavassa muodossa?

Vierailija
99/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee sellainen olo että ihmiset eivät ole ihan tajunneet mitä 16:8 paasto tarkoittaa. Siinä syödään ihan normaalisti 8 tunnin aikaikkunassa ja ei syödä 16 tunnin aikana. 7-10 tuntia tulee jo nukkuessa syömätöntä aikaa.

Eli sama määrä kaloreita, mutta lyhyemmällä ajalla syötynä? Ymmärsinkö oikein? Sillä ei siis väliä, paljon sen kahdeksan tunnin aikana syö, kunhan syö riittävästi.

Vierailija
100/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että on niin erilaisia kehoja.

Syön itse kerran päivässä lautasellisen kasvispainotteista kotiruokaa, n klo 20 illalla, muuten en ollenkaan mitään. Olen tietämättäni paastonnutkin aina "trendikkäästi". Mutta heti kun viime vuonna ihan tietoisesti kokeilin tuota 16/8 paastoa,niin ihan hirveä nälkä kaihersi koko ajan ja ajattelin pelkästään kellonaikaa ja ruoka enkä nälän kurnimiselta saanut enää untakaan.

Päätin jatkaa perinteisellä linjalla toistaiseksi.

Sulla on valitettavasti kyllä pahat ravintopuutokset ja osteoporoosi kolkuttelee oven takana. Varsinkin vaihdevuosi-iässä ei saisi kuin 14 h paastota.

Kenen mukaan? Tajuat kai, että miljardit ihmiset maailmassa paastoavat joka vuosi, mukaanlukien miljoonat ja miljoonat naiset.

Puhutko paastosta elämäntapana vai tilapäisestä paastosta? Itse tarkoitin että jos vuosikausia syö vain yhden aterian niin siitä ei vain tule ravinteita tarpeeksi, proteiinia ja makroja ja mikroja. Noin 2000 kcal ruokaa päivässä niin saa ravinteet ruoasta. Yhdellä aterialla ei ole mahdollista syödä tuota 2000 kcal.

Juuri luin jostain että säännöllisestä pätkäpaastoa ei vaihdevuosi-ikäiset saisi noudattaa. Tämä oli mulle uusi juttu sillä mulle on lääkkeillä aiheutettu vaihdevuodet ja harmittaa jos ei saa enempää paastota, paastoan mielelläni ainakin joinakin päivinä 20 h, mielellään sen 16. Otaksun tämän johtuvan siitä että paasto ja ravintopuutos saattaisi vetää luustosta kalkkia pois mutta tämä on vain arvaus.

Siis jos vuorokauden aikana syö saman ruokamäärän 8 h aikana kuin 24 h aikana, niin tämä vetää luustosta kalkkia pois? Voi hyvät ihmiset nyt näitä taas. Pätkäpaasto ei ole mikään laihdutusdietti. Sillä pyritään korjaamaan elimistön jatkuva insuliinipiikkeily elimistön kannalta parempaan rytmiin. Laihtuminen on sivutuote, se tapahtuu kun elimistö korjaa itse itsensä, kun sen ei tarvitse laittaa hormoonituotantoa sekaisin jatkuvan mussuttamisen johdosta. Nälkä- ja kylläisyyshormonit alkavat toimia niin kuin niiden pitää, ja ihminen tuntee milloin on kylläinen ja milloin oikeasti nälkäinen. Ihminen syö kun hänen on nälkä ja lopettaa kun tuntee saaneensa tarvitsemansa. Yhden päivittäisen aterian varassa kuijottamisella ei ole mitään tekemistä pätkäpaastoilun kanssa.