Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku oikeasti ollut 16/8 pätkäpaastolla? Ihan hirveä kokemus siitä!

Vierailija
18.01.2023 |

Ystävätär suositteli mulle 16/8 pätkä paastoa, koska mulla on vähän tukkoinen olo joulun ja uuden vuoden jälkeen. En ole ylipainoinen (175/68) mutta halusin keventää ja päätin kokeilla ystävättären suosittelemaa pätkäpaastoa
Mut se oli ihan hirveetä! En koskaan syö aamulla kuin palan paahtoleipaa marmeladilla tai jonkun keksin cafe au laitn kanssa. No nyt jätin senkin pois. Mulla oli kauhea nälkä klo 10 mutta tsemppasin klo 12:een ennenkuin söin lounassalaatin (vihreä salaatti, kananmuna, tomaattia ja kurkkua). Yleensä syön salaatin tai keiton klo 13-13.30. Sämpylä salaatin kanssa. En syö välipaloja, mutta nyt poikkeuksellisesti söin iltapäivä teen kanssa kaksi digestiveä juustolla. Illallisen söin miehen kanssa ravintolassa klo 18.30 alkaen: pieni alkupala ja pihvi uunikasviksilla. Illalla en syönyt mitään.
En nukkunut yhtään koko yönä, mulla oli huono olo ja nälkä. Aamulla olin ihan poikki. Sinnittelin vielä kaksi päivää kunnes mies ja tytär käski lopettaa.
Toipuminen kesti puolta kauemmin kuin tää dieettikokeilu.
Ihan hirveetä!

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken maailman dietit on ruokakauppiaiden salajuoni jolla saa ihmiset kokemaan nälkää ja syömään enemmän. Maailman helpoin tapa laihtua. Lasket paljonko kulutat kaloreita ja syöt vaikka 500 kcal vähemmän päivässä kuin kulutat. Varmasti laihdut ja voit syödä normaaleja ruokia kunhan vahdit ettei päivän kokonaiskalorisaldo mene yli.

Kalorinkulutuksen saa pituus x 30

Mullapa on miinuskaloreita tänään 5500! Sykemittari vissiin vähän intoilee omiaan :D

Olen ollut koko päivän liikenteessä eikä askeliakaan tullut kuin 16000 joten en kyllä ihan usko tuohon.

Syönyt olen ehtinyt vain 900 kcal. Mistä vetoa että paino on huomenna 1,5 kg korkeampi.

Itse paastoilen välillä 16 h, joskus 20 h, nuorempana oli mehupaastoilla viikon 2 x vuodessa. Elimistöllä kestää tottua paastoaineenvaihduntaan. Itselläkin tosin monesti maha kurnii yöllä niin että voisi nauhoittaa. Tykkään paastosta jos vain ei olisi tuota yönälkää, ja sitähän on sillä liikunta kuuluu työhöni.

kesä 2022 103 kg, nyt 93 kg

Vierailija
42/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että on niin erilaisia kehoja.

Syön itse kerran päivässä lautasellisen kasvispainotteista kotiruokaa, n klo 20 illalla, muuten en ollenkaan mitään. Olen tietämättäni paastonnutkin aina "trendikkäästi". Mutta heti kun viime vuonna ihan tietoisesti kokeilin tuota 16/8 paastoa,niin ihan hirveä nälkä kaihersi koko ajan ja ajattelin pelkästään kellonaikaa ja ruoka enkä nälän kurnimiselta saanut enää untakaan.

Päätin jatkaa perinteisellä linjalla toistaiseksi.

Sulla on valitettavasti kyllä pahat ravintopuutokset ja osteoporoosi kolkuttelee oven takana. Varsinkin vaihdevuosi-iässä ei saisi kuin 14 h paastota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin tätä useamman kuukauden ja helppoa se mulle oli vaikka meninkin töihin klo 7 aamulla. Söin lounaan klo 11-12 ja illalla lopetin syömisen klo 19-20.

Vierailija
44/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Laihduin yli 40 kg alle vuodessa (noin 10 kk siihen meni). Jos et pysty olemaan 16 tuntia päivässä syömättä niin sulla on isoja ongelmia.

Useimmalle tuo laihtumistahti tuo ne kilot exstrojen kanssa takaisin todella nopeaan. Yleisesti mikään nopea laihtuminen ei ole pysyvää.

Kiitos virallisterveellisten sloganeiden papukaijamaisesta toistamisesta. Kilojen palaaminen johtuu tietyistä fysiologisista prosesseista, joita kalorienrajoitusdieetit aiheuttavat kehossa. Pätkäpaastossa mitään säästöliekki-ilmiötä ei edes pääse syntymään.

Vierailija
45/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta puuttuu koko pätkäpaastoilun pointti eli sen hyvät terveysvaikutukset. Niitä todella on ja niihin kannattaa perehtyä. Esim. tuolta pääsee alkuun ja löytää sanaston, jolla voi hakea lisää tutkimustietoa:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/intermit…

Omakohtaista kokemusta on paljonkin. Käytin 5:2 dieettiä jo kymmeniä vuosia sitten ennen kuin siitä uutisoitiin. Kevyt ja hyvä olo, pari kiloa laihduinkin.  Nyt on jo mennyt monta vuotta  vuotta pätkäpaastoillen yhdistämällä pätkäily hiilihydraattitietoiseen syömiseen. Sopii minulle täydellisesti.

Syön noin klo 12 - 18, päivästä riippuen voi venyä tai lyhentyä tunti suuntaan tai toiseen. Muuna aikana juon vain vettä. Olo on mahtava, kevyt ja virkeä. Minulla ei ole nälkä enkä odota kieli pitkällä, että milloin voin vihdoin alkaa syödä tietyn kellonlyömän jälkeen. Terveydenhuollon työntekijöiden näyttää olevan vaikea ymmärtää, että verensokeri voi pysyä tasaisena pätkäpaastoillen, mutta niin se vain silti on. 

Syön monipuolisesti kasviksia, marjoja, hedelmiä, lihaa, kalaa, luonnonjugurttia, juustoja, kermaa, voita, oliiviöljyä, erilaisia siemeniä.....  Yleensä 2-3 ateriaa päivässä.  Veriarvot on ihanteelliset.

Minä noudatin 5/2 lähes vuoden. Laihduin runsaasti, vaikka viitospäivinä söin enemmän, kuin aiemmin. Oli pitkään hyvä. Mutta kun kärsin pahasta unettomuudesta, loppuvaiheissa en paastopäivien jälkeen nukkunut yhtään, ennenkuin sain syödä. Siihen kaatui tämä paasto ja kilot tuli lähes kaikki takaisin.

Lopulta aloin noudattamaan Sulamon suosittelemaa ruokailua. Kilot lähtivät pikkuhiljaa. Mut pointti olikin se, että olin syönyt liian vähän. Kun lopulta aloin syödä riittävästi, alkoi painokin taas pudota.

Kato, Sulamon mainosnainen tuli ketjuun.

Vierailija
46/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön itse kerran päivässä lautasellisen kasvispainotteista kotiruokaa, n klo 20 illalla, muuten en ollenkaan mitään. Olen tietämättäni paastonnutkin aina "trendikkäästi". Mutta heti kun viime vuonna ihan tietoisesti kokeilin tuota 16/8 paastoa,niin ihan hirveä nälkä kaihersi koko ajan ja ajattelin pelkästään kellonaikaa ja ruoka enkä nälän kurnimiselta saanut enää untakaan.

Sulla on valitettavasti kyllä pahat ravintopuutokset ja osteoporoosi kolkuttelee oven takana. Varsinkin vaihdevuosi-iässä ei saisi kuin 14 h paastota.

Kenen mukaan? Tajuat kai, että miljardit ihmiset maailmassa paastoavat joka vuosi, mukaanlukien miljoonat ja miljoonat naiset.

Vierailija
47/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin noudatan tätä, tosin niin päin että syön 16 tunnin aikana ja 8 h syömättä. BMI 20, rasvaprosentti viime mittauksessa 16.

Vierailija
48/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vuorokaudessa pysty olemaan 16 tuntia syömättä, niin jotain on todella pahasti vialla.

Vierailija
49/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen mukaan? Tajuat kai, että miljardit ihmiset maailmassa paastoavat joka vuosi, mukaanlukien miljoonat ja miljoonat naiset.

Puhutko paastosta elämäntapana vai tilapäisestä paastosta? Itse tarkoitin että jos vuosikausia syö vain yhden aterian niin siitä ei vain tule ravinteita tarpeeksi, proteiinia ja makroja ja mikroja. Noin 2000 kcal ruokaa päivässä niin saa ravinteet ruoasta. Yhdellä aterialla ei ole mahdollista syödä tuota 2000 kcal.

Juuri luin jostain että säännöllisestä pätkäpaastoa ei vaihdevuosi-ikäiset saisi noudattaa. Tämä oli mulle uusi juttu sillä mulle on lääkkeillä aiheutettu vaihdevuodet ja harmittaa jos ei saa enempää paastota, paastoan mielelläni ainakin joinakin päivinä 20 h, mielellään sen 16. Otaksun tämän johtuvan siitä että paasto ja ravintopuutos saattaisi vetää luustosta kalkkia pois mutta tämä on vain arvaus.

Vierailija
50/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vielä 30v oon onneksi. Käytän paljon maitotuotteita ja hedelmiä ruokailun yhteydessä myös. Labrat käyn ottamassa kerran vuodessa. Kolesteroli, paastosokeri, vitamiinit, rauta ja maksa-arvot ihan bueno vielä onneksi olleet.

Vierailija
51/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt vuoden vaihteesta asti ollut 20:4 pätkäpaastolla ja tiukasti ketogeenisellä.

Juon päivällä vettä, kuplavettä ja mustaa kahvia, ruokailu sijoittuu töiden jälkeen ajalle 16.30-20.30.

Aika helposti on mennyt, jos kovasti nälkä kurnii päivällä, olen juonut kuplavettä, niin taas siirtyy nälkä eteenpäin. Muutaman kerran on vähän heikottamut, olen ottanut kielen alle vähän suolaa.

Kovin paljon en illallakaan enää pysty syömään, ei vaan oikein maistu ja vatsalaukkukin on varmasti pienentynyt.

Jatkan niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Nyt tuntuu hyvältä.

Vierailija
52/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan aamupalaa kirjoitti:

Jo viidettä vuotta. Itselle sopii, tosin syön ruokaikkunassani ainakin 3 kertaa enemmän kuin sinä ap, ehkä vika siinä? Ensimmäinen viikko aloittaessani oli hankalahko (en varmaan itsekään syönyt silloin tarpeeksi paljon), mutta siitä ohi päästyä rupesi helpottamaan. Ensimmäisen vuoden aikana tippui 10kg, toisena vielä viisi lisää ja ovat pysyneet poissa :) En koe olevani dieetillä, tämä on elämäntapa.

Kiinostaa se, et eikö koskaan ole mitään illanviettoja, illallisia ym? Omalla kohdalla arkipäivät menee samalla rytmillä, mut viikonloppuisin ei illalliset ym. sovi tuohon rytmiin.

On tokikin, mutta en ota niistä stressiä. Itse kutsun näitä cheattipäiviksi, syön siis ruoka-ikkunasta välittämättä. Seuraavana päivänä vain taas palataan ruotuun jatkaen pätkäpaastoilua. Näitä illanviettoja kun ei kuitenkaan joka viikonloppu ole. Eikä itsellä ruoka-ikkuna ole absoluuttinen, siitä voi joustaa tunnilla-kahdella suuntaan tai toiseen tarvittaessa, kunhan pääsääntöisesti pysyttelee 16/8 mallissa. Esim. yleensä syön lounaan vasta 12 jälkeen, mutta joskus lähden työkavereiden mukaan lounas ravintolaan ja tänne lähdetään jo klo. 11. Illasta sitten usein lopetan syömisen tuntia aiemmin, mutta ei elämäni kaadu jos ruoka-ikkuna kyseisenä päivänä menee 15/9.

Pääosin siis pätkäpaastoilen tarkasti 16/8, mutta joskus ajat voivat olla esim. 18/6 tai 13/11, riippuen päivän menoista tai cheattipäivän pidosta.

Vierailija
53/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihreä salaatti, tomaattia ja kurkkua = vesi

Miksi myytti että tämä yhdistelmä on = terveellinen ruokavalio elää vieläkin näin vahvana?

54/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elänyt suunnilleen tuolla rytmillä kohta 10 vuotta.

Vierailija
55/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on yksilöitä ja kaikki erilaisia.

Vierailija
56/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan voi syödä ainoastaan työpäivän aikana, muttei mitään ennen tai jälkeen sen. Esim klo.18.00 alkavan spinningtunnin jälkeen ei saisi syödä mitään (kun pääsee kotiin vähän 19.00 jälkeen) eikä edes sitten aamulla, kun lähtee töihin 7.00. Fyysisissä töissä en ikimaailmassa pysty toimimaan ilman aamupalaa.

Itse noudatan 12/12-rytmiä, sopii paljon paremmin iltaisin urheilevalle ja aikaisin aamulla töihin lähtevälle.

Monelle tulee tuo 16:8 melko luonnostaan. Varsinkin niille, joille ei aamupala maistu.

Herään klo 6. Juon kahvia mustana pari mukillista. Lounaan syön noin klo 12-13. Töistä kotia ja n klo 16-17 välipalaa. Klo 19-20 iltapala.

Ei mulla ole enää sen jälkeen nälkä vaan painun nukkumaan klo22.

Teen muuten sen verran fyysistä työtä että askeleita tulee se 15k työvuoron aikana.

Tämmöisille ihmisille se varmaan sopii, mutta sitä en ymmärrä miksi pitää tyrkyttää yhtä ainoaa mallia kaikille. Minun työteho on aamupäivällä ihan olematon jos en syö aamupalaa, joten se on aivan pakollinen. Usein tarvitsen jonkun iltapalankin koska nukun huonosti jos on nälkä. Ja toisaalta joskus jos syön raskaamman aterian niin sen jälkeen on myös veto pois jonkun aikaa, paremmin jaksaa kun syö kevyemmin kerralla mutta useammin.

Vierailija
57/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on IBS ja jos olen syömättä liian pitkät pätkät, niin vatsa menee todella kipeäksi. Ei siis sovi pätkäpaastot mulle. Muutenkin on minust ihan päätöntä se että ihminen ei toimi kehonsa signaalien perusteella, vaan kellon. Se että ei syö vaikka on nälkä, on yhtä hullua kuin se, että ei mene pissalle kun pissattaa, koska kellon mukaan ei ole vielä pissa-aika. Jos ihminen luonnostaan on sellainen, että nälkä tulee kerran vuorokaudessa, niin sitten kannattaa syödä niin. Mutta jos joutuu "siirtämään" nälkää jollain kuplavedellä, niin menee jo syömishäiriön puolelle.

Vierailija
58/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule pois sieltä 70-luvulta. Painonpudotus ei ole enää sitä ettei syödä mitään.

Vierailija
59/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan voi syödä ainoastaan työpäivän aikana, muttei mitään ennen tai jälkeen sen. Esim klo.18.00 alkavan spinningtunnin jälkeen ei saisi syödä mitään (kun pääsee kotiin vähän 19.00 jälkeen) eikä edes sitten aamulla, kun lähtee töihin 7.00. Fyysisissä töissä en ikimaailmassa pysty toimimaan ilman aamupalaa.

Itse noudatan 12/12-rytmiä, sopii paljon paremmin iltaisin urheilevalle ja aikaisin aamulla töihin lähtevälle.

Monelle tulee tuo 16:8 melko luonnostaan. Varsinkin niille, joille ei aamupala maistu.

Herään klo 6. Juon kahvia mustana pari mukillista. Lounaan syön noin klo 12-13. Töistä kotia ja n klo 16-17 välipalaa. Klo 19-20 iltapala.

Ei mulla ole enää sen jälkeen nälkä vaan painun nukkumaan klo22.

Teen muuten sen verran fyysistä työtä että askeleita tulee se 15k työvuoron aikana.

Tämmöisille ihmisille se varmaan sopii, mutta sitä en ymmärrä miksi pitää tyrkyttää yhtä ainoaa mallia kaikille. Minun työteho on aamupäivällä ihan olematon jos en syö aamupalaa, joten se on aivan pakollinen. Usein tarvitsen jonkun iltapalankin koska nukun huonosti jos on nälkä. Ja toisaalta joskus jos syön raskaamman aterian niin sen jälkeen on myös veto pois jonkun aikaa, paremmin jaksaa kun syö kevyemmin kerralla mutta useammin.

Nälkä, nälkä ja nälkä.

Vierailija
60/168 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söit päivän aikana salaatin, keksin ja pihvin? Ja nyt ihmettelet miksi sinua kiukutti? 🤣