Kun ilmoitat ettet syö asiaa x (ei nyt menna vegaanihommiin eikä allergioihin, vaan kyse on muista asioista) niin miten tarkkaa se sen kanssa sitten oikein on?
Olen järjestämässä juhlia, ja olen kysynyt mitä vieraat syövät ja mitä eivät, eli ruokarajoituksia.
Yksi "helppo" allergia oli joukossa, mikä ei tuota päänvaivaa kun muutenkaan emme sitä laittaisi, edes laktoositon ei ollut vaatimuksena. Mutta sitten. Yksi ei syö sipulia, toinen ei syö valkosipulia ja kolmas ei syö yrttejä.
KAIKKI kun on maustettu jollain noista, niin aika vaikealta tuntuu kaikkien noiden välttäminen. Varsinkin kun nämä henkilöt kuitenkin syövät esim. pizzaa, jossa on valkosipulia ja basilikaa nyt ainakin siinä tomaattiakstikkeessa. Myös lihakeittoa olen nähnyt syövän, ja siihen on laitettu liemikuutio jossa satavarmasti on yrttejä.
Kysyin yhdeltä että miten tarkkaa on sen sipulin kanssa, niin yhtään ei saa olla kun se maistuu pahalta, silti viimeksi näin kun hän söi perunasalaattia jossa sipulia on, ja sanoi että se on hyvää.
Eli kummin teen, en laita mihinkään mitään mausteita, vai sanon vain että ei ole laitettu, vaikka onkin, kun kyseessä ei kenelläkään heistä ole allergia eikä elämänkatsomus??
Kommentit (92)
Lihaliemikuutioissa ei mitään yrttejä ole.
Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.
Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan lähtisi leikkimään minkään "en syö yrttejä" -urpon kanssa. Paitsi jos jankkaisi tarpeeksi pitkään, niin hakisin hänelle Happy Mealin kaikkine leluineen ja kirjoittaisin urpon nimen isolla päälle.
Tekisin varmasti samoin. Tai syököön kynsiään, jos ei muu kelpaa.
Jos ihminen on niin juntti, että alkaa luettelemaan typeriä nirsoilujaan kutsujen järjestäjälle, jättäisi todellakin sellaiset huomiotta. Syököön mitä pystyy, ei se ole järjestäjän tehtävä tehdä jokaisen lempiruokia. Allergiat ja vakaumukset asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lihaliemikuutioissa ei mitään yrttejä ole.
On, lue tuotetiedot.
Vierailija kirjoitti:
Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.
Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.
Äh, yritin kirjoittaa, että valkosipuli haisee, mutta muuta haittaa siitä ole.
Minä en välittäisi nirsoista. Aikuiset ihmiset. Olkoon syömättä.
Mä en syö kiiviä, selleriä, palsternakkaa. Koskaan, ikinä. Olen pahasti allerginen. Joten kyllä, olen asiassa täysin ehdoton.
Sun pitää päättää itse, miten toimit. Riippuu paljon siitä, millainen tarjoilu sulla on. Onko siis jokin kattavampi buffet-pöytä vai alkuruoka, pääruoka ja jälkkäri. Mä tykkään ruuanlaitosta, joten mulle ei tuottaisi ongelmaa jälkimmäisessä tapauksessa tehdä muille muuta ja sitten yksi alkuruoka sekä pääruoka, joka olisi sipuliton, valkosipuliton ja yrtitön. Ja sen tarjoiluastian viereen lappu, jossa lukee "sipuliton, valkosipuliton ja yrtitön". Buffet-pöytä -tyyppisessä laittaisin tarjolle ruokia, joissa ei noin muutenkaan ole välttämätöntä käyttää sipulia, valkosipulia tai yrttejä ja sitten lisäksi sellaisia, joissa niitä on + pari sellaista, jossa ei ole. En siis alkaisi tehdä kaikille sipulitonta, valkosipulitonta ja yrtitöntä vaan ainoastaan niille, jotka eivät em juttuja syö. Mutta en heillekään erikseen jotain sipulitonta, jotain valkosipulitonta ja jotain yrtitöntä vaan he kaikki saisivat sitten samaa.
Sitä tässä juuri mietinkin että kerronko ettei ruokien maustanminen ilman yrttejä ja sipuleja onnistu minulta, vai sanonko että en ota huomioon mielihaluasi ruuan suhteen vaikka sen itse kysyinkin, vai sanonko että asia selvä ja käytän mausteita miten haluan, enkä ilmoita erikseen että tässä on nyt sitten sipulia. Itselleni kun tulee mieleen että tuo ettei tykätä jhtuu siitä ettei tykätätä koostumuskesta tai esim. raakana, tai että maustetta olisi tosi paljon, mutta kun tosiaan kysyin niin ei kuulemma saisi olla ollenkaan koska pahaa.
ap
Molemmat vaihtoehdot ovat huonoa käytöstä. Ymmärrän, että ärsyttää, mutta fiksu ihminen keksii jonkun rakentavan ratkaisun esim puhuu näiden ihmisten kanssa tästä ongelmasta ja mitä he ehdottaisivat ratkaisuksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi Luoja näitä ajatuskulkuja. Valkosipuli laukaisee migreeniä, minulle riittää jo se, että joku on tankannut sitä kunnolla. Minun takiani sitä, ei tarvitse jättää pois, minä en vain syö sitä, mutta se ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö kiiviä, selleriä, palsternakkaa. Koskaan, ikinä. Olen pahasti allerginen. Joten kyllä, olen asiassa täysin ehdoton.
Nyt ei ole kyse niistä joilla on allergia tai vakaumus.
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta luettua: ei nyt mennä vegaanihommiin tai allergioihin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tässä juuri mietinkin että kerronko ettei ruokien maustanminen ilman yrttejä ja sipuleja onnistu minulta, vai sanonko että en ota huomioon mielihaluasi ruuan suhteen vaikka sen itse kysyinkin, vai sanonko että asia selvä ja käytän mausteita miten haluan, enkä ilmoita erikseen että tässä on nyt sitten sipulia. Itselleni kun tulee mieleen että tuo ettei tykätä jhtuu siitä ettei tykätätä koostumuskesta tai esim. raakana, tai että maustetta olisi tosi paljon, mutta kun tosiaan kysyin niin ei kuulemma saisi olla ollenkaan koska pahaa.
ap
Kysymys on pitkälti siitä, kuinka tärkeitä nämä ihmiset ovat sulle. Haluatko tarjota heille mieluista ruokaa vai onko asia sulle yhdentekevä. Tarkoitan, että haittaako sua mitenkään, jos tarjoamasi ruoka on heidän mielestään pahaa. Mä olen tehnyt aina niin, että en ehdoin tahdoin tunge jonkun inhoamaa raaka-ainetta (esim oliiveja, sipulia, homejuustoa tms) hänelle tarjottavaan ruokaan vaan teen hänelle sitten sellaista, missä inhokkeja ei ole. Aina se ei ole samaa ruokaa kuin muille ainoastaan ilman inhokkeja vaan joskus se on jotain ihan muuta kuin mitä laitan muille.
Laita sinne patonkia tarjolle nirppanokille ja sano että se on sipuliton vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
ap
Mä en sanoisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtämisessä sinulla on sen verran vaikeuksia, että ole tarkkana noiden allergioiden kanssa!
Itse en ainakaan lähtisi leikkimään minkään "en syö yrttejä" -urpon kanssa. Paitsi jos jankkaisi tarpeeksi pitkään, niin hakisin hänelle Happy Mealin kaikkine leluineen ja kirjoittaisin urpon nimen isolla päälle.